آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی کندل دوجی چیست؟ روش شناسایی و معامله با doji

الگوی کندل دوجی چیست؟ روش شناسایی و معامله با doji

بازار ارزهای دیجیتال، بازار لحظه‌هاست! هر لحظه ممکن است روند بازار تغییر کند و فرصت خوبی برای ترید به وجود بیاید. اما اصل قضیه این است که درست و به موقع تغییر روند را حدس بزنید. برای این تشخیص قطعا اندیکاتورها کمک می‌کنند اما به جز اندیکاتور، چگونه می‌توان تغییر روند در بازار ارزهای دیجیتال را حدس زد؟ آیا مشخصه‌ای وجود دارد که بتوان با رویت آن، هر گونه تغییر روند را پیش‌بینی کرد؟ جواب این سؤال، مشاهده کندل دوجی (کندل داجی) است. در این مقاله قصد داریم کندل دوجی را مورد بررسی قرار دهیم و استراتژی‌های سودده برای معامله با آن را معرفی و بررسی کنیم.

کندل دوجی چیست؟

کندل داجی یک موضوع مهم کندل شناسی است و از الگوهای پرتکرار به شمار می‌آید. کلمه دوجی در ژاپنی به معنای اشتباه است. اما در چارت به معنای ناتوانی فروشندگان و خریداران در قدرت‌نمایی و بلاتکلیفی آن‌ها است. اما این کندل چیست؟ کارشناسان و متخصصان بازار ارزهای دیجیتال همواره توصیه می‌کنند تا اصول کندل استیک را بشناسیم و به عنوان یکی از روش‌ها و ابزارها از آن‌ها استفاده کنیم. کندل‌ها به خوبی می‌توانند شرایط بازار را به ما نشان دهند و پیش‌بینی خوبی از آینده بازار داشته باشند.

 همان‌طور که می‌دانید یک کندل دارای ۴ مؤلفه اصلی است.

  • اولین قیمت در یک بازه زمانی مشخص
  • آخرین قیمت در همان بازه زمانی
  • بالاترین قیمت
  • پایین قیمت

این 4 مؤلفه یک کندل را تشکیل می‌دهد و فاصله اولین قیمت و آخرین قیمت، بدنه کندل است. حال اگر قیمت در شروع بازه و پایان آن یکی بوده یا نزدیک به هم باشند، کندل دوجی تشکیل می‌شود و سایه‌های آن نیز در پایین یا بالای بدنه قابل‌ مشاهده‌اند. بنابراین، کندل دوجی بدنه ندارد یا بدنه آن خیلی کوچک است و شما می‌توانید چیزی شبیه علامت مثبت (+) در چارت ببینید. در این کندل سایه‌ها نیز در اغلب موارد هم‌اندازه هستند.

توجه داشته باشید که اگر سایه‌ها بلندتر باشند، کندل دوجی قوی‌تر و معتبرتر است و در پرایس اکشن اینطور معنا می‌شود که تقابل بین خریداران و فروشندگان به نقاط حساسی رسیده است!

کندل دوجی چه زمانی ظاهر می‌شود؟

به طور کلی کندل دوجی نشان‌دهنده حالت انتظار و بلاتکلیفی یا عدم تصمیم در بازار است. اگر بخواهیم بر اساس روانشناسی بازار، این کندل را بررسی کنیم باید گفت خریداران و فروشندگان قدرتشان بر هم نمی‌چربد! اما در نهایت یکی بر دیگری پیروز خواهد شد. از این رو کندل دوجی می‌تواند نشان‌دهنده ضعیف‌تر شدن روند اصلی باشد.

در نظر داشته باشید که منطقه ایجاد کندل داجی نیز خیلی مهم است. به عبارت دیگر هر جا که کندل داجی تشکیل شود، نمی‌تواند نشان‌دهنده ضعف روند باشد. بلکه باید آن کندل در نزدیکی حمایت‌ها و مقاومت‌های معتبر مشاهده شود. پس در نظر داشته باشید که ممکن است بارها و بارها کندل دوجی در بازار مشاهده شود. مخصوصا به دلیل اخبار اقتصادی مهم که هر روز منتشر می‌گردند، ممکن است تریدرها در حالت بلاتکلیفی باشند. اما صرف ایجاد کندل دوجی نباید به معنای تغییر روند تلقی شود. حتما باید این کندل ها در نزدیکی نقاط حمایتی و مقاومتی و خطوط روند باشند.

کندل داجی صعودی

کندل داجی صعودی

به کندل دوجی که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود، الگوی کندل داجی صعودی گفته می‌شود. کندل دوجی صعودی، معمولا سبز رنگ است و بلافاصله بعد از آن یک کندل سبزرنگ قوی مشاهده می‌شود. این کندل بیشتر در مناطق حمایتی قابل رؤیت است.

کندل داجی نزولی

کندل داجی نزولی

 برعکس حالت قبل، به کندل دوجی که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود، الگوی کندل داجی نزولی گفته می‌شود. کندل دوجی نزولی ، معمولا قرمز رنگ است و بلافاصله بعد از آن یک کندل قرمزرنگ قوی مشاهده می‌شود. این کندل بیشتر در مناطق مقاومتی قابل رؤیت است.

انواع کندل داجی

انواع مختلفی از کندل ‌های دوجی وجود دارد. اما سه کندل دوجی سنگ قبر، کندل دوجی سنجاقک و کندل دوجی پایه بلند بیشتر از همه تکرار می‌شوند و از سایر انواع مهم‌ترند. علاوه بر این‌ها، کندل‌های دوجی استاندارد یا نرمال و کندل دوجی 4 قیمتی را نیز هر از گاهی در چارت‌های مختلف می‌بینیم که در ادامه به تشریح همه آن‌ها می‌پردازیم.

کندل داجی سنگ قبر

دوجی سنگ قبر (Grave Stone Doji)

 در کندل دوجی سنگ قبر سایه بالا بلندتر است و معمولاً سایه پایینی وجود ندارد یا بسیار کوچک است و می‌توان از آن صرف‌نظر کرد. این کندل بیشتر اوقات در نواحی حمایت و مقاومت تشکیل می‌شود ولی بیشتر آن را در نواحی مقاومتی می‌بینیم. این کندل را همچنین می‌توانست یک کندل معکوس نزولی نیز دانست.

کندل دوجی سنگ قبر در چارت

به طور کلی کندل دوجی سنگ قبر نشان‌دهنده پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی است. اما مهم‌ترین نکته این است که به کندل‌های بعدی نیز توجه شود؛ یعنی به تنهایی نمی‌توان به این کندل اتکا کرد و باید کندل های بعدی نیز روند بازار را مشخص‌تر کنند. توجه داشته باشید این کندل شباهت زیادی با کندل چکش (معکوس) دارد و در تشخیص این دو باید دقت کنید.

کندل دوجی سنجاقک

دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)

کندل دوجی سنجاقک برعکس کندل دوجی سنگ قبر است. یعنی سایه در پایین آن وجود دارد و به معنای آغاز روند صعودی است. این کندل بیشتر در حمایت‌ها تشکیل می‌شود و یکی از نشانه‌های پایان روند نزولی به‌شمار می‌رود.

کندل دوجی سنجاقک در چارت

پس می‌توانید با مشاهده آن و تأییدیه کندل‌های بعدی، معامله خرید را آغاز کنید.

کندل دوجی پایه بلند

دوجی پایه بلند (Long leg Doji)

دیگر کندل پرتکرار دوجی، کندل پایه بلند یا فرفره است. این کندل به معنای نبود تصمیم در بازار و سردرگمی تریدرها است. هم در کف‌ها و هم در سقف‌ها ممکن است دوجی پایه بلند مشاهده شود. به بیان دیگر، کندل پایه بلند به معنای تلاش یکسان خریداران و فروشندگان است در حالی که ولی هیچ‌کدام نتوانسته‌اند کاری کنند!

کندل دوجی پایه بلند در چارت

البته هر چه سایه‌ها (که معمولا هم‌اندازه هستند) بلندتر باشند، می‌توانید زودتر آماده تغییر روند کلی بازار باشید. به محض مشاهده این کندل به حجم بازار هم توجه کنید. به یاد داشته باشید این کندل به تنهایی هیچ سیگنالی نمی‌دهد و باید پارامترهای دیگر را نیز به همراه آن در نظر بگیرید.

کندل دوجی استاندارد

 دوجی استاندارد یا طبیعی (Natural Doji)

 این کندل در واقع نوعی دیگر از کندل دوجی پایه بلند است و فقط پایه‌های آن کوتاه‌تر هستند. مشاهده این کندل به این معناست که بلاتکلیفی بیش از حدی در بازار داریم!

کندل دوجی استاندارد در چارت

اگرچه خریداران و فروشندگان تلاش کرده‌اند تا قیمت را تغییر دهند، اما قیمت‌های پیشنهادی آن‌ها بسیار نزدیک به قیمت رنج بوده و صرفا سایه‌های کوچکی تشکیل شده است.

کندل دوجی 4 قیمتی

دوجی ۴ قیمتی (The 4 Price Doji)

 دوجی 4 قیمتی نیز به معنای بلاتکلیفی مطلق تریدرها است. تشکیل این کندل یعنی هیچ فروشنده‌ای پیشنهاد قیمت پایین‌تر و هیچ خریداری پیشنهاد قیمت بالاتر نمی‌دهد. بنابراین تقریبا بازار خوابیده و با زمانی که بازار تعطیل است، فرق خاصی ندارد. این کندل ها را بیشتر در بورس ایران و در برخی از نمادها زیاد می‌بینیم.

کندل دوجی 4 قیمتی در چارت

شناسایی کندل doji

 همان‌طور که توضیح دادیم منطقه تشکیل کندل دوجی مهم است. یعنی برای این که بتوانیم این کندل را بشناسیم، ابتدا باید به ناحیه تشکیل آن توجه داشته باشیم. هر چه کندل دوجی به مناطق حمایتی و مقاومتی نزدیک‌تر باشد، معتبرتر است. اصولا شناخت کندل های دوجی باعث درک احساسات و روانشناسی بازار می‌شود. از طرفی به خاطر ظاهر ساده‌ای که دارند، می‌تواند به عنوان علامتی برای تغییر رفتار معامله‌گران در نظر گرفته شوند.

 نکته بعد در مورد شناسایی و تشخیص کندل دوجی ، توجه به ظاهر کندل است و نباید آن را با الگوی پین بار اشتباه گرفت. ظاهر کندل به‌گونه‌ای است که در شناسایی آن مشکل زیادی نخواهید داشت.

دوباره تأکید می‌کنیم که این کندل به تنهایی نمی‌تواند سیگنال بدهد. بلکه باید از ابزارهای مکمل دیگر هم استفاده کرد و باید ببینید کندل بعدی به چه صورتی است.

پیشنهاد: از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک می‌توان به الگوی marubozu اشاره کرد که در مقاله‌ای دیگر از بلاگ ایرانیکارت به آموزش و بررسی کامل استراتژی‌های معاملاتی با این کندل پرداخته‌ایم؛ در صورت تمایل می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

استراتژی معامله با کندل دوجی

استراتژی معامله با کندل دوجی در تحلیل تکنیکال بر پارامترهایی مانند حجم و کندل های پس از آن استوار است. وقتی کندل داجی مشاهده شد، باید منتظر تغییر روند باشیم. اندیکاتورهایی مانند استوکاستیک یا سوپرترند به خوبی تغییر روند را برای ما نمایش می‌دهند. اما باز هم نیاز به کندل تأییدیه داریم. اگر کندل داجی در انتهای روند نزولی مشاهده شد و اندیکاتورها و حجم بازار نیز تأیید کردند، منتظر تشکیل کندل سبز قوی می‌مانیم. به محض تشکیل آن، می‌توانیم با توجه به مدیریت سرمایه، وارد پوزیشن خرید شویم.

بر عکس این حالت، اگر کندل داجی در انتهای روند صعودی و در نزدیکی سطوح مقاومتی مشاهده شد و اندیکاتورها و حجم بازار نیز تأیید کردند، منتظر تشکیل کندل قرمز قوی می‌مانیم. به محض تشکیل آن، می‌توانیم با توجه به مدیریت سرمایه، وارد پوزیشن فروش شویم. این دو استراتژی معامله با کندل دوجی برای بازارهای گوناگون و در تایم فریم‌های مختلف اعتبار زیادی دارند. فقط باید سطوح حمایتی و مقاومتی قابل قبولی تعیین کرده باشید.

استراتژی معامله با کندل دوجی

در واقع می‌توان از کندل دوجی در استراتژی‌های گوناگون استفاده کرد. اما استراتژی معروف‌تر این است که در ابتدا مناطق حمایت و مقاومت در تایم فریم‌های گوناگون به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند. بعد از آن در نزدیکی آن‌ها به دنبال کندل دوجی باشیم که می‌تواند نقاط خوبی برای ورود یا خروج در نظر گرفته شود.

 در اینجا یک استراتژی معرفی می‌کنیم که می‌تواند با استفاده از کندل دوجی برای مثال تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را انجام داد. استراتژی به این صورت است:

  • در تایم فریم 4 ساعته به دنبال کندل دوجی و یک کندل قوی بعد از آن باشید. فرض می‌کنیم کندل قوی بعدی، یک کندل سبز باشد.
  • حال با استفاده از ابزارهایی که در تریدینگ ویو یا پلتفرم معاملاتی دارید روی کندل دوجی و کندل سبز بعدی یک خط عمودی قرار دهید.
  • حال به تایم فریم‌های کوچک‌تر مثلا 15 دقیقه یا 5 دقیقه مراجعه کنید. قطعا بین دو خط عمودی که ترسیم کرده آید کندل های بیشتری می‌بینید.
  • در این محدوده یک سطح فلیپ رسم کنید. (سطح فلیپ همان خطی است که هم به عنوان حمایت و هم به عنوان مقاومت محسوب می‌شود. یعنی بیشترین برخورد هم از بالا و هم از پایین را داشته باشد)
  • حال به تایم فریم بالاتر یعنی 4 ساعته برمی‌گردیم. در این حالت به احتمال زیاد قیمت به خط فلیپی که رسم کرده‌اید برخورد خواهد داشت. این نقطه را می‌توان یک نقطه ورود برای خرید با درصد موفقیت بالا دانست.

توجه داشته باشید پیش از شروع معامله با این استراتژی، حتما آن را چندین بار در حساب‌های دمو امتحان کنید و بر آن مسلط شوید.

کندل دوجی، کندلی برای تعیین روند بازار

در دنیای ارزهای دیجیتال تعداد قابل‌توجهی از تریدرها صرفا با کندل ها معامله می‌کنند و حتی بیشتر روش‌های استراتژی‌چینی نیز بر اصول تشکیل شدن و ظاهر کندل ها استوار هستند. این یعنی استراتژی کندل دوجی درصورت تشخیص درست هم معتبر و هم سودده خواهد بود. از این رو کندل‌شناسی و آشنایی با الگوهای پرکاربرد آن بسیار مهم است و باید جزو ابتدایی‌ترین کارهایی باشد که یک تریدر در ابتدای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد.

کندل دوجی یا کندل داجی جزو کندل هایی است که هم یادگیری آن ساده است و هم سیگنال های خوبی برای پیش‌بینی ادامه روند بازار و فرصت خرید یا فروش ارائه می‌دهد. در این مقاله همه آنچه باید در مورد آموزش کندل دوجی در کندل استیک و ویژگی‌های آن بدانید را تشریح کردیم. قطعا یادگیری این کندل و ادغام آن با دیگر ابزارها و اندیکاتورها می‌تواند یک روش مطلوب برای ترید به شمار بیاید.

سوالات متداول
Request for Quote

اگر یک کندل بدنه نداشته باشد یا بدنه آن خیلی کوچک باشد، به آن کندل دوجی گفته می‌شود.

کندل داجی به تنهایی سیگنالی نمی‌دهد.اما اگر از ابزارهای مختلف تأیید کنند، می‌توان گفت نشان‌دهنده تغییر روند فعلی بازار است.

رنگ کندل دوجی خیلی مهم نیست. فقط نشان‌دهنده این است که قیمت نهایی برای تشکیل آن، بالاتر (یا پایین‌تر) از قیمت اولیه بوده یا خیر؟ نکته مهم‌تر، رنگ و شکل کندل بعدی است.

الگوی کندل دوجی چیست؟ روش شناسایی و معامله با doji
بازار ارزهای دیجیتال، بازار لحظه‌هاست! هر لحظه ممکن است روند بازار تغییر کند و فرصت خوبی برای ترید به وجود بیاید. اما اصل قضیه این است که درست و به...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...