آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با کندل مارابوزو marubozu و روش معامله با آن

آشنایی با کندل مارابوزو marubozu و روش معامله با آن

تشخیص شکست واقعی از شکست فیک، یک مشکل بزرگ برای تریدرها است. ابزارهایی که شکست‌ها در نمودارهای قیمتی را تحلیل می‌کنند معمولا با تأخیر به رد یا تائید شکست می‌پردازند و در همین زمان ممکن است فرصت‌های خوبی برای ترید از دست برود. کندل مارابوزو marubozu از جمله کندل‌هایی است که به‌خوبی می‌تواند شکست‌های واقعی و فیک را زودتر از بقیه ابزارها یا کندل ها تشخیص دهد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از معامله گران در بازارهای سرمایه مختلف قرار گرفته و برخی از تریدرها با مشاهده این کندل در سطوح حمایت و مقاومت و استفاده از دیگر ابزارهای و الگوهای تحلیلی، به تریدهای پرسود می‌پردازند. در این مقاله ابتدا به توضیح کندل مارابوزو در کندل استیک می‌پردازیم و سپس یک استراتژی مناسب برای استفاده از آن را بیان می‌کنیم.

کندل مارابوزو چیست؟

کندل مارابوزو، که برخی به آن شمع مستطیلی نیز می‌گویند، یکی از الگوهای کندل استیک است که به‌صورت یک‌تکه تشکیل می‌شود و سایه بالایی و پایینی ندارد. اگر هم سایه داشته باشد، بسیار کوچک است و می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. 

زمانی که کندل مارابوزو را می‌بینیم، یعنی معامله‌گران با قاطعیت به خرید و فروش پرداخته‌اند. همچنین این کندل زمانی تشکیل می‌شود که قیمت پیشنهادی تمام خریداران و فروشندگان، در یک بازه‌ای مشخص (ابتدایی‌ترین قیمت و انتهایی‌ترین قیمت) ارائه می‌شود.

به عبارت دیگر هیچ فروشنده‌ای از ابتدایی‌ترین قیمت در بازه زمانی مشخص، پیشنهاد کمتری نمی‌دهد. همان‌طور که می‌دانید سایه در یک کندل تمایل خریداران و فروشندگان به تغییر قیمت است. هر چه سایه‌ها طولانی‌تر باشند، احتمال تغییرات بیشتر قیمت در کندل بعدی را انتظار داریم. حال وقتی در یک کندل سایه وجود ندارد، می‌توان گفت تمایل به تغییر قیمت در بین خریداران و فروشندگان نسبت به شرایط فعلی کمتر است.

کندل مارابوزو چیست؟

این کندل همچنین به‌خوبی می‌تواند شکست‌های واقعی را از شکست‌های فیک تشخیص دهد. اگر در یک سطح حمایتی یا مقاومتی، کندل‌های قوی مشاهده نشود، حتی اگر آن سطح نیز بشکند، نمی‌تواند با اطمینان گفت سطح حمایتی یا مقاومتی در بلندمدت شکسته شده است. چرا که کندل‌های کوچک با سایه‌های بزرگ نشان‌دهنده بر تصمیم جدی معامله گران نیست. بنابراین، باید کندل‌های قوی و چند کندل بعدی این موضوع را ثابت کنند.

از این رو به هیچ وجه در این لحظات عجله نکنید و حتما منتظر کندل های تأییدیه باشید. چون بارها پیش آمده که یک سطح با چند کندل کوچک شکسته شده، اما به مسیر اصلی خود برگشته است. پس با کندل های قوی مانند کندل مارابوزو بهتر می‌توانید شکست‌های واقعی را از شکست‌های فیک تشخیص دهید. بنابراین تشخیص کندل مارابوزو در نواحی حمایت و مقاومت بسیار مهم است.

 انواع الگوی کندل مارابوزو در تحلیل تکنیکال

به طور کلی دو نوع کلی کندل سبز و قرمز برای مارابوزو در تحلیل تکنیکال به سبک پرایس اکشن وجود دارد. اما باید به روند قیمتی نیز توجه کنیم. از این رو، چهار حالت برای این نوع کندل می‌توان متصور شد و شما باید متناسب با این چهار حالت ترید کنید:

  • کندل مارابوزو سبز در روند صعودی
  • کندل مارابوزو سبز در روند نزولی
  • کندل مارابوزو قرمز در روند صعودی
  • کندل مارابوزو قرمز در روند نزولی

کندل مارابوزو سبز در روند صعودی

کندل مارابوزو صعودی زمانی مشاهده می‌شود که یک روند صعودی داریم و در یک منطقه مقاومتی، کندل مارابوزوی سبز می‌بینیم. این موضوع نشان‌دهنده آن است که احتمالاً قیمت ارز دیجیتال به همین شکل بیشتر و بیشتر خواهد شد و شرایط بازار در حالت صعودی خواهد ماند.

کندل مارابوزو سبز در روند نزولی

این حالت زمانی است که یک روند نزولی داریم و در یک منطقه حمایتی، کندل مارابوزو سبز می‌بینیم. این موضوع نشان‌دهنده آن است که احتمالاً قیمت ارز دیجیتال قرار است برگردد و شرایط بازار به حالت صعودی تغییر کند. از این رو با توجه به تأییدیه‌های مختلف می‌توانید برای پوزیشن خرید اقدام کنید.

 انواع الگوی کندل مارابوزو در تحلیل تکنیکال

کندل مارابوزو قرمز در روند صعودی

کندل مارابوزو نزولی زمانی مشاهده می‌شود که یک روند صعودی داریم و در یک منطقه مقاومتی، کندل مارابوزو قرمز مشاهده شود. این موضوع نشان‌دهنده آن است که احتمالاً قیمت ارز دیجیتال قرار است برگردد و شرایط بازار به حالت نزولی تغییر کند. از این رو با توجه به تأییدیه‌های مختلف می‌توانید برای پوزیشن فروش اقدام کنید.

کندل مارابوزو قرمز در روند نزولی

این حالت زمانی است که یک روند نزولی داریم و در یک منطقه حمایتی، کندل مارابوزو قرمز می‌بینیم. این موضوع نشان‌دهنده آن است که احتمالاً قیمت ارز دیجیتال به همین شکل کاهش خواهد داشت و شرایط بازار در حالت نزولی خواهد ماند.

 از جنبه‌ای دیگر، می‌توان انواع الگوی کندل مارابوزو در تحلیل تکنیکال را به شش حالت تقسیم‌بندی کرد :

  • حالت سبز کامل و بدون سایه (مستطیل سبز)
  • حالت سبز باز (سایه بالایی کوچک و بدون سایه پایین)
  • حالت سبز بسته (سایه پایین کوچک و بدون سایه بالایی)
  • حالت قرمز کامل و بدون سایه (مستطیل قرمز)
  • حالت قرمز باز (سایه پایینی کوچک و بدون سایه بالایی)
  • حالت قرمز بسته (سایه بالایی کوچک و بدون سایه پایین)

دوباره تأکید می‌کنیم که سایه باید کوچک و قابل چشم‌پوشی باشد. در حالت کندل مارابوزوی باز یا بسته، خریداران یا فروشندگان نسبت به حالت مستطیل کامل، کمی دچار تردید شده‌اند. با مشاهده کندل های بعدی می‌توان فهمید شرایط بازار به چه سمتی پیشروی خواهد داشت. یعنی آیا تردید معامله گران پایان یافته یا نه؟ همچینین صرف ایجاد کندل مارابوزو، نمی‌تواند به معنای یک سیگنال باشد. بلکه باید کندل‌های بعدی نیز مورد بررسی قرار بدهند. به عبارت دیگر کندل مارابوزو یک نشانه است و باید با توجه به کندل‌های بعدی و البته روند بازار ( که یکی از 4 حالت ذکر شده است) برای معامله‌های خود تصمیم بگیرید.

پس کندل مارابوزو می‌تواند نشان‌دهنده روند یا تاییدی بر تغییر روند باشد. اگر به چارت‌های گوناگون توجه کنید معمولا کندل‌های مارابوزو کمی زودتر از اندیکاتورها تغییر روند را پیش‌بینی می‌کنند. همین موضوع برتری کندل‌شناسی نسبت به اندیکاتورها را تائید می‌کند. چون کندل‌ها بر اساس قیمت لحظه‌ای شکل می‌گیرند. اما اندیکاتورها با تأخیر سیگنال می‌دهند و داده‌های آن‌ها بر اساس اطلاعات گذشته بازار است.

چطور کندل مارابوزو را در چارت شناسایی کنیم؟

چطور کندل مارابوزو را در چارت شناسایی کنیم؟

همان‌طور که در ابتدا و به عنوان آموزش کندل مارابوزو توضیح دادیم، این نوع از کندل‌ها سایه بالایی و پایینی ندارند و اگر بدنه بزرگ‌تری نسبت به کندل‌های قبلی داشته باشد، می‌توانیم بگوییم کندل معتبرتری است. پس مهم‌ترین شاخص یک کندل مارابوزو بدنه و طول آن است. البته به خاطر ظاهر ساده‌ای که دارد شناسانی و تشخیص آن مشکل نیست.

 فقط به چند نکته در مورد شناسایی و ترید با این کندل اشاره می‌کنیم.

  • کندل‌های مارابوزو بیشتر در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت شکل می‌گیرند پس اصلی‌ترین موضوع آن است که نقاط حمایتی و مقاومتی را در ابتدا بررسی و مشخص کنید. یعنی قبل از هر چیز باید با استفاده از روش‌هایی که مسلط هستید سطوح حمایتی و مقاومتی را در تایم فریم‌های مختلف روی چارت ترسیم کنید.
  • توصیه می‌کنیم حتماً از اندیکاتورها برای تائید روند استفاده کنید. تجربه نشان داده در هنگام تغییر روند، کندل مارابوزو (چند کندل قبل‌تر یا چند کندل جلوتر) تشکیل می‌شود پس وقتی که احساس می‌کنید تغییر روند ممکن است اتفاق بیفتد، به دنبال کندل‌های مارابوزو باشید.
  • طول بدنه کندل می‌تواند یک نشانه قوی باشد. معمولاً طول بیشتر نشانه قوی‌تر بودن حرکت و جهت قیمتی است. اما به جز این موضوع، با استفاده از طول بدنه کندل می‌توانید استاپ‌لاس را نیز تعیین کنید. اگر یک کندل مارابوزو مشاهده کردید و کندل‌های بعدی و اندیکاتورها نیز توانستند روند صعودی را یا نزولی را تشخیص بدهند، شما می‌توانید وارد پوزیشن شوید و استاپ‌لاس خود را به اندازه طول بدنه کندل مارابوزو در نظر بگیرید.
  • معمولا در تایم اخبار که هیجانات بسیار بالاست کندل های مارابوزو را شاهد هستیم. در واقع به خاطر هیجانات بسیار زیاد در تایم خبر، تریدرها وقت یا فرصت آن‌چنانی برای قیمت‌گذاری ندارند و این نوع از کندل ها بیشتر ایجاد می‌شود. البته این کندل های marubozu در تایم خبر چندان قابل اعتماد نیستند.
  • این نوع از کندل بیشتر در تایم فریم‌های نیم‌ساعته، یک‌ساعته و ۴ ساعته معتبرتر هستند. البته کندل marubozu برای تایم فریم‌های کوچک نیز معتبر است. اما در تایم فریم‌های بالاتر اعتبار بیشتری دارد.
  • در نظر که هر کندلی که سایه ندارد ماروبوزو نیست و طول بدنه آن بسیار مهم است. ممکن است یک کندل مشاهده کنید که سایه بالایی و پایینی نداشته باشد. اما بدنه آن بسیار کوچک یا در حد معمول باشد. در این صورت به آن کندل مارابوزو نمی‌گوییم بلکه نوع دیگری از کندل (مثلاً الگوی چکش) است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. از این رو توصیه می‌کنیم حتماً کندل‌هایی را در نظر بگیرید که بدنه بلندتری داشته باشند.

استراتژی معامله با کندل marubozu

 معمولا در پلتفرم‌های مختلف معاملاتی، نمودارها به حالت کندل استیک و یا الگوی شمعی ژاپنی نمایش داده می‌شوند. در این حالت کمتر شاهد الگوی کندل مارابوزو هستیم. اما اگر حالت کندل استیک خود را به حالت «هیکن آشی» یا Heikin Ashi تغییر دهید می‌توانید ساختار زیباتر و مشخص‌تری از بازار را مشاهده کنید.

 برای این کار فقط کافی است در قسمت نوار ابزار پلتفرم معاملاتی تریدینگ ویو (بالای نمودار) به قسمت نوع نمودار (که با نماد دو شمع کوچک مشخص شده) مراجعه و در بین گزینه‌ها Heikin Ashi را انتخاب کنید. در این حالت تعداد بیشتری نمودار مارابوزو مشاهده خواهید کرد. 

 

استراتژی معامله با کندل marubozu

 در حالت هیکن آشی به جز قیمت فعلی از قیمت باز و بسته شدن کندل قبلی نیز استفاده می‌شود. هر چند توضیح این نمودار موضوع این مقاله نیست، اما طریقه ایجاد کندل های آن به شرح زیر است:

  • قیمت بسته شدن کندل: میانگین 4 قیمت کندل قبلی
  • قیمت باز شدن کندل: نقطه وسط کندل قبلی
  • سقف سایه بالایی: ماکزیمم بین مقادیر قیمت بسته شدن، باز شدن و نقطه اوج کندل قبلی
  • کف سایه پایینی: مینیمم بین مقادیر قیمت بسته شدن، باز شدن و نقطه پایین کندل قبلی

 به بهترین شکل ممکن در این نوع از نمودارها، مسیر و روند مشخص می‌شود. در واقع نه‌تنها به خاطر کندل مارابوزو، بلکه به خاطر مشاهده بهتر روند نیز می‌توانید از نمودار هیکن آشی استفاده کنید. به طور مثال وقتی یک روند نزولی داریم، در حالت کندل استیکی، ممکن است کندل سبز نیز ببینیم. اما در هیکن آشی این‌گونه نیست. از این رو رنگ کندل به‌خوبی نشان‌دهنده روند نیز هست. به طور کلی تعداد کندل های مارابوزو در این نوع از نمودار بیشتر است و بهتر می‌توان از این ابزار برای ترید استفاده کرد.

مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

 حال یک استراتژی پیشنهادی برای معامله با کندل مارابوزو ارائه می‌کنیم.

  • در ابتدا نمودار را به حالت هیکن آشی تغییر دهید.
  • با استفاده از روش‌هایی که بر آن مسلط هستید، سطوح حمایت و مقاومت‌ را تعیین کنید.
  • در مرحله دوم اندیکاتور مکدی MACD را با تنظیمات اولیه ( یا تنظیمات دلخواه خودتان) روی چارت رسم کنید. سپس منتظر مشاهده کندل مارابوزو باشید. در همان لحظه نیز به مؤلفه حجم توجه کنید.
  • پس از مشاهده کندل سبزرنگ مارابوزو در نزدیکی سطوح حمایت، اگر حجم زیاد شد و اندیکاتور مکدی از خط صفر اندیکاتور به سمت بالا رفت و آن را قطع کرد، نقطه ورود برای سیگنال خرید دریافت شده و می‌توانید وارد پوزیشن خرید بشوید.
  • دقیقاً همین استراتژی برای حالت فروش نیز معتبر است. یعنی پس از مشاهده کندل قرمزرنگ مارابوزو در نزدیکی سطوح مقاومت، اگر حجم زیاد شد و اندیکاتور مکدی از خط صفر اندیکاتور به سمت پایین رفت و آن را قطع کرد، نقطه ورود برای سیگنال فروش دریافت شده و می‌توانید معامله شورت بگیرید

 حتما این روش را چندین بار در حساب دمو تست کنید تا از هماهنگی آن با استراتژی معاملاتی خودتان مطمئن شوید.  

توجه داشته باشید که ما در این استراتژی به اندیکاتور MACD پرداختیم. شما می‌توانید از هر نوع اندیکاتور دیگری که به‌خوبی بتواند روند و نقاط اشباع خرید یا اشباع فروش را مشخص کند نیز استفاده کنید. حتی می‌توانید اندیکاتور میانگین متحرک ساده را روی چارت بیندازید تا روند را به‌خوبی نشان دهد. در این روش یا هر استراتژی دیگری که با کندل های مارابوزو پیشنهاد می‌شود، مهم آن است که به یک الگوی کندلی اکتفا نشود و از سایر بازارها مانند پرایس اکشن و اندیکاتورها نیز بهره ببرید.

الگوی مارابوزو، ابزاری برای تشخیص روند

 با وجود روش‌ها و سبک‌های جدید که هر روز برای تحلیل بازارهای سرمایه و خصوصاً بازار ارزهای دیجیتال شاهد هستیم، هنوز کندل شناسی و تحلیل تکنیکال کلاسیک معتبر است و هواداران خاص خود را دارد. شناخت الگوهای کندلی به عنوان یک نشانه برای بررسی سریع بازار به شمار می‌آید. کندل مارابوزو در پرایس اکشن و به طور کلی در تحلیل تکنیکال مورد استفاده بسیاری از تریدرها و تحلیلگرها قرار می‌گیرد. این کندل هم در روند صعودی و هم در روند نزولی سیگنال‌های خوبی برای ادامه یا تغییر روند می‌دهد و می‌توان در کنار سایر ابزارهای تحلیل از آن نیز استفاده کرد. در این مقاله به آموزش کندل مارابوزو پرداختیم و ویژگی‌های آن را برشمردیم و در انتها نیز یک استراتژی مناسب برای معامله با این کندل معرفی کردیم. استراتژی ساده‌ای که تلفیقی از کندل استیک و اندیکاتورها است.

سوالات متداول
Request for Quote

تعداد قابل‌توجهی از اصطلاحات در حوزه تحلیل تکنیکال بازارهای سرمایه ریشه‌ای ژاپنی دارند. مارابوزو در زبان ژاپنی به معنای کچل و طاس است.

معامله بر اساس یک ابزار یا الگوی کندلی، قابل اطمینان نیست و شما به عنوان یک تریدر حرفه‌ای باید از تجمیع سیگنال‌هایی که ابزارها و اندیکاتورهای مختلف می‌دهند، برای ترید استفاده کنید. کندل مارابوزو در تحلیل تکنیکال به مثابه یک روش تأییدکننده در نظر بگیرید.

الگوی کندل استیک مارابوزو معمولا در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت رخ می‌دهد. اگر سطح را بشکند، این کندل به معنای ادامه‌دهنده روند است. در غیر این صورت یک سیگنال خوب برای تغییر روند به شمار می‌آید.

آشنایی با کندل مارابوزو marubozu و روش معامله با آن
تشخیص شکست واقعی از شکست فیک، یک مشکل بزرگ برای تریدرها است. ابزارهایی که شکست‌ها در نمودارهای قیمتی را تحلیل می‌کنند معمولا با تأخیر به رد یا تائید شکست می‌پردازند...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...