معرفی ارز دیجیتال

بررسی و تحلیل وایت پیپر شیبا اینو

بررسی و تحلیل وایت پیپر شیبا اینو

زمانی که بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال به دنیا معرفی شد، هیچ گاه تصور نمی‌کردیم که روزی دنیای کریپتو تا این حد گسترده و متنوع شود. امروزه هر گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان به شرط داشتن دانش کافی می‌توانند رمزارز خود را با ویژگی‌هایی خاص و منحصربه‌فرد، به دنیا معرفی کنند و گام‌هایی را در جهت پذیرش جهانی آن بردارند.

چند سال پس از معرفی بیت کوین، «ریبوشی » ارز جدیدی را برای شوخی با بیت کوین وارد بازار کرد. دوج كوین، جزو اولین میم کوین‌هایی بود که ایجاد شد و پس از آن، چندین و چند میم کوین دیگر نیز پا به دنیای ارز دیجیتال گذاشتند. یکی از جدیدترین میم کوین‌های پرطرفداری که شباهت زیادی به DOGE داشته و حتی از میم یکسانی برگرفته شده‌اند، «شیبا اینو» است. برای معرفی بهتر SHIB، به بررسی وایت پیپر شیبا اینو خواهیم پرداخت.

نام ارز شیبا اینو
نماد شرکت SHIB
توسعه دهندگان ریوشی
انتشار اولیه اوت 2020
بلاکچین بلاکچین اتریوم
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات سهام(Pos)
سقف عرضه 1 کوادریلیون
لینک وایت پیپر شیبا اینو SHIBA_INU_WOOF

وایت پیپر شیبا اینو چیست؟

وقتی که بیت کوین دنیای جدیدی از ارزها را به جهان معرفی می‌کرد، این سیستم تقریباً برای هیچ کس پذیرفتنی نبود. در چنین شرایطی توسعه‌دهندگان می‌بایست با ارائه توضیحات منطقی و شرح اهداف یک پروژه، برتری آن را نسبت به موارد پیشین اثبات کنند. این دقیقاً همان کاری است ساتوشی ناکاموتو برای معرفی بیت کوین انجام داد. «وایت پیپر» متنی است که اهداف و ویژگی‌های یک پروژه را شرح می‌دهد تا دیگران را به پذیرش آن مجاب کند. البته این طور نیست که وایت پیپر تنها مختص بازار کریپتو باشد؛ بلكه هر پروژه جدیدی نیاز به یک وایت پیپر دارد که آن را به خوبی معرفی کند. حال تمام ارزهای دیجیتال در بدو ورود خود به بازار رمزارزها، وایت پیپری را ارائه می‌کنند که «شیبا اینو» نیز یکی از آن‌هاست.

پیشنهاد مطالعه: شیبا چیست

شیبا اینو به عنوان یک میم کوین برگرفته از میم سگ شیبا معرفی شد و تصویر برند آن دقیقا عکس همان سگی است که در دوج کوین دیده‌اید. در واقع هر دوی این ارزها از یک میم منشأ می‌گیرند. تفاوت‌های زیادی میان دوج کوین و شیبا اینو وجود دارد؛ به طوری که حامیان شیبا آن را برتر از دوج می‌دانند و لقب «قاتل دوج کوین» را به شیبا اختصاص داده‌اند. در حال حاضر نزدیک به ۳ سال از پیدایش شیبا اینو می‌گذرد و به نظر می‌رسد تا به امروز توانسته مقبولیت قابل توجهی را در این بازار پر تب و تاب به دست آورد. حال با بررسی وایت پیپر شیبا اینو بیش از پیش با ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد. دانستن اهداف و چالش های پیش روی شیبا که در وایت پیر آن به طور مفصل پرداخته شده است برای افرادای که قصد دارن به خرید شیبا اقدام کنند ضروری است.

تحلیل وایت پیپر شیبا اینو

تحلیل وایت پیپر شیبا اینو

باید گفت که در یک نگاه کلی به میم کوین‌ها، به نظر می‌رسد در دنیای کریپتو چندان جدی گرفته نمی‌شوند. اگر چه دوج کوین به عنوان یک میم کوین نشان داد که می‌تواند از آن چه تصور می‌شود موفق‌تر عمل كند، اما همچنان میم کوین‌ها را به عنوان ارزهای دیجیتال موقتی می‌شناسند. حال شیبا اینو که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شده، به نظر می‌رسد قصد دارد در این بازار ماندگار شود و این، از اهدافی که در وایت پیپر آن قید شده مشخص است.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

میم کوین‌ها عمدتاً محدودیت در عرضه ندارند و از مکانیزم‌های توکن‌سوزی هم استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و همین مسئله دلیلی بر کاهش ارزش آن‌ها خواهد بود. حال به نظر شما در وایت پیپر شیبا اینو چه راهکارهایی برای حفظ ارزش آن معرفی شده است؟

ظهور شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو در آگوست 2020 توسط یک فرد یا گروهی با نام مستعار به نام ریوشی ایجاد شد. همانند ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، هویت واقعی ریوشی ناشناخته است. به عنوان رقیب Dogecoin راه اندازی شد. وب سایت رسمی ShibaInu.com برای مدت طولانی SHIB را به عنوان قاتل Dogecoin یاد کرده بود. قیمت شیبا اینو در سال 2021 به شدت افزایش یافت و این محبوبیت دو دلیل اصلی داشت:

  • ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس، در توییتی اعلام کرد که علاقه مند به داشتن یک توله سگ شیبا به عنوان حیوان خانگی است، این توییت بازار ارزهای دیجیتال را هیاهو کرد و منجر به افزایش قیمت شیبا اینو تا حدود سه برابر شد.
  • قیمت شیبا اینو پس از اهدای 50 تریلیون سکه شیبا اینو به صندوق امداد کووید-19 هند توسط ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، تقریبا 40 درصد کاهش یافت. شیبا که ویتالیک اهدا کرد توسط خود خالق شیبا اینو برای او فرستاده شد. ویتالیک همچنین 90 درصد باقیمانده عرضه Shiba Inu را با ارسال آن به یک کیف پول غیرقابل دسترسی از گردش خارج کرد.

معماری شیبا اینو

معماری شیبا اینو

در وایت پیپر این ارز، اعلام شده که اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن ساخته شده است.  

1- شیبا اینو (SHIB)

توکن SHIB توکن مرکزی اکوسیستم شیبا اینو است که کل اکوسیستم را تامین می‌کند، این یک توکن ERC-20 است). در زمان راه اندازی، مجموعه‌ای از ۱ کوادریلیون سکه ضرب شد.

این توکن کاربردی اولیه اکوسیستم است که دو کاربرد اساسی دارد:

  • به عنوان پاداشی برای حمایت نقدینگی از اکوسیستم به دست می‌آید.
  • می‌توان از آن برای پرداخت هزینه در هر تراکنش اتریوم استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را معامله کرد یا به عنوان وسیله مبادله استفاده کرد.

2- لیش (LEASH)

توکن LEASH کمیاب‌ترین توکن مربوط به Shiba Inu است که حداکثر سقف آن ۱۰۷۶۴۶ واحد است. دارندگان LEASH می‌توانند توکن را به اشتراک بگذارند و از آن برای تامین نقدینگی جفت LEASH-ETH در ازای توکن‌های BONE به عنوان پاداش سهام استفاده کنند.

3- بون (BONE)

سومین توکن اکوسیستم BONE است که دارای عرضه ثابت ۲۵۰ میلیون توکن است. BONE به‌عنوان توکن حاکمیتی شبکه عمل می‌کند و امتیازات رای‌گیری در مورد پیشنهادات آتی در Doggy DAO، ارائه می‌کند.

BONE برای سهامداری و حمایت از نقدینگی در ShibaSwap اعطا می‌شود. علاوه بر این، BONE می‌تواند برای ارائه نقدینگی برای جفت معاملاتی BONE-ETH استفاده شود و برای پاداش توکن BONE اضافی، به ارائه‌دهندگان نقدینگی با ۰.۱ درصد از هر بازده مبادله DAI و USDT پاداش می‌دهد.

اکوسیستم شیبا اینو علاوه بر سه توکن ذکر شده در بالا دارای موارد نیز می‌باشد. مواردی مانند:

شیبا سواپ (DEX)

شیبا سواپ shibaswap یک صرافی کاملاً غیرمتمرکز است که شیبا اینو آن را به منظور ارائه خدمات با کیفیت بالا به وجود آورده و این روزها کاربران زیادی نیز دارد. این صرافی تمام خدماتی که سایر صرافی‌ها ارائه می‌کنند را در برنامه خود دارد و علاوه بر آن، سه توکن اختصاصی شیبا را نیز پوشش می‌دهد.

ShibaSwap کمتر از ۲۴ ساعت پس از تاسیس، یک میلیارد دلار نقدینگی را تضمین کرد. در حال حاضر ابزاری به نام Dig را برای کمک به سرمایه گذاران در به اشتراک گذاشتن توکن‌های خود و به دست آوردن نقدینگی ارائه می‌دهد. بسته به تعداد توکن‌هایی که در ShibaSwap گذاشته شده‌اند، استخرها پاداش‌هایی را به طور مساوی تقسیم می‌کنند.  

در این صرافی می‌توانید کارهایی مثل استیکینگ، تبدیل ارز به دارایی‌های دیگر، سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست را انجام دهید. ص افی شیبا سواپ مزایایی دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • نقدینگی بالای شیبا سواپ
  • بررسی توکنومیک ارزها به صورت تخصصی
  • اجرای فنی و مهندسی‌شده این صرافی
  • امنیت بالا در انجام تراکنش‌ها
  • حفاظت از حریم شخصی کاربران
  • پوشش تمام استراتژی‌های کسب درآمد از بازار کریپتو

انکوباکتور شیبا اینو

انکوباتور Shiba Inu برنامه‌ای است که به شناسایی موارد استفاده دیگر برای شناسایی و پاداش دادن به خلاقیتی که فراتر از عکاسی، نقاشی و رندر کامپیوتری است اختصاص داده شده است.

شیبوشی

۱۰۰۰۰ NFT تولید شده توسط Shiba Inu وجود دارد که در بلاک چین اتریوم قابل دسترسی هستند. دارندگان Shiboshi می‌توانند از NFT‌ های خود در گیم پلی استراتژیک از طریق بازی Shiboshi استفاده کنند که هنوز راه اندازی نشده است.

تمرکززدایی

تمرکز زدایی یکی از اهداف اصلی شیبا اینو است. در وایت پیپر شیبا آمده که تا به امروز نهادهای قدرتمند هیچ گاه عدالت را میان افراد رعایت نکرده‌اند و میزان دسترسی مردم به منابع مختلف، متفاوت بوده است. حال امروزه در دوره‌ای که افراد با یک کلیک به هر آن چه که می‌خواهند دسترسی پیدا می‌کنند، وقت آن رسیده که در این باره تجدید نظر شود.

شیبا اینو معتقد است که سیستم کسب و توزیع ثروت باید دوباره تنظیم شود. این پلتفرم قصد دارد سیستمی را به وجود بیاورد که تماماً به دست مردم اداره می‌شود و متعلق به آن‌هاست. همچنین شیبا اینو یکی از عوامل کسب قدرت را تمرکززدایی می‌داند؛ یعنی معتقد است با اجرایی کردن این ایده می‌تواند به قدرتمندترین ارز دنیا تبدیل شود.

انتخاب اتریوم به عنوان مناسب‌ترین بستر

ریوشی در وایت پیپر شیبا اینو بیان کرده است که برای انتخاب بستر مناسب به منظور ایجاد شیبا اینو، پیش از هر چیز به دنبال شبکه‌ای بود که برنامه‌های او را تحت تأثیر قرار ندهد. در واقع او ترجیح می‌دهد شیبا اینو را طبق نظر خود پیش ببرد؛ بدون آن که یک عامل خارجی مانند شبکه بلاکچین، آن را تحت تأثیر قرار دهد.

به همین خاطر اتریوم را انتخاب کرده است. از سوی دیگر، ریوشی بیش از ۵۰ درصد کل توکن‌ها را به vitalik Buterin، موسس اتریوم اهدا کرده؛ چرا که معتقد است هیچ پروژه عظیمی بدون نقاط آسیب‌پذیر نخواهد بود و شیبا اینو تا زمانی به رشد خود ادامه خواهد داد که vitalik Buterin آن را تحت تأثیر قرار ندهد! از سوی دیگر با توجه به آن که نسخه دوم اتریوم در حال توسعه است، می‌تواند تراکنش‌های ارزان‌تر و سریع‌تری را با خود به ارمغان بیاورد و برای شیبا اینو و توسعه‌دهندگانش چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد؟

توکنومیک شیبا اینو

توکنومیک شیبا اینو

در ابتدا، SHIB با عرضه کل 1 کوادریلیون توکن ضرب شد. حتی در حالی که عرضه محدودی وجود دارد، هنوز آنقدر بزرگ است که باعث کاهش تورم شود. تعداد کل SHIB در گردش تا سال 2022 بیش از 425 تریلیون است. SHIB در Uniswap برای 50٪ از کل عرضه موجود خود قفل شده است.

50 درصد توکن های باقی مانده به کیف پول Vitalik Buterin (همکار خالق اتریوم) منتقل شدند. انتظار داشت که آنها را کاملاً بسوزاند. این تصمیم انتقاداتی را در جامعه رمزارزها برانگیخت: چرا چنین مبلغ قابل توجهی برای چنین فرد ثروتمندی ارسال می شود و او با آن چه می کند؟

بوترین با دادن 500 سکه اتریوم و بیش از 50 تریلیون SHIB به صندوق امداد کووید هند، جامعه را خشنود کرد. او همچنان 45 درصد از کل عرضه SHIB را در اختیار داشت و سوالاتی را در مورد تمرکززدایی عملیات SHIB و آسیب پذیری آن در برابر نوسانات آتی مطرح کرد.

بعداً، بوترین رکورد شکستن 410.24 تریلیون SHIB یا حدود 6.6 میلیارد دلار یا 40 درصد از کل عرضه را انجام داد که پس از انتقاد شدید به طور دائم از گردش خارج شد. حدود 41 درصد از توکن های SHIB سوزانده شده اند، به این معنی که آنها دیگر در گردش نیستند، از جمله مقدار زیادی که به بوترین ارسال شده است.

آینده شیبا

در وایت پیپر شیبا اینو آمده که این پلتفرم برای آن که سیستم خود را پویا و زنده نگه دارد، ۵ درصد از سودی که از BONE به دست می‌آید را به زیرساخت‌های شبکه خود اختصاص می‌دهد. حال این زیرساخت‌ها جزئیات زیادی دارند که چند مورد از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • توسعه‌دهندگان: افرادی که به صورت تخصصی بر پروژه شیبا اینو فعالیت کنند، بخشی از سود BONE را دریافت می‌کنند. ۴ میلیون از این توکن به توسعه دهندگان اختصاص داده می‌شود تا بتوانند به صورت انحصاری برای آینده شیبا اینو و شیبا سواپ تلاش کنند.
  • ادمین ها: ادمین‌ها به نوعی شبکه‌های اجتماعی و محافل کاربران شیبا اینو را اداره می‌کنند. این افراد با مدیریت وبسایت و صفحه اصلی شیبا اینو توانسته‌اند از بسیاری از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کنند. ۱۲۵۰۰۰۰ توکن نیز به این افراد اختصاص داده خواهد شد.
  • بازاریاب‌ها: بخشی از درآمد این مجموعه نیز به بازاریاب‌ها اختصاص داده خواهد شد. اگر چه در زمان نگارش وایت پیپر شیبا اینو هزینه‌ای صرف بازاریابی نشده بود؛ اما توسعه‌دهندگان قصد داشتند با تخصیص بودجه ۱ میلیون BONE، به بازاریابی برای کسب جایگاه بهتر بپردازند.
  • صندوق توسعه اکوسیستم شیبا: این صندوق نیز برای پیشرفت مستمر اکوسیستم شیبا در نظر گرفته شده و ۶۲۵۰۰۰۰ BONE به آن اختصاص داده می‌شود. توسعه‌دهندگان شیبا معتقدند برای آن که ” این توله سگ را به ماه بفرستیم”، باید این سوخت موشکی را نیز به آن اختصاص دهیم.

پیشنهاد مطالعه: آینده ارز شیبا تا سال 2030

نتیجه گیری از بررسی وایت پیپر شیبا

در نتیجه گیری وایت پیپر شیبا اینو آمده که این ارز دیجیتال در ابتدا تنها به پشتوانه یک ایده پا به دنیای رمزارزها گذاشت. در ابتدای کار نه بودجه‌ هنگفتی وجود داشت و نه سیستم پیچیده‌ای برای مدیریت و رهبری پروژه؛ اما هدف اصلی شیبا اینو، پیروی از ارزهای بزرگی نظیر بیت کوین بود.

با این حال هم‌اکنون سازنده آن می‌تواند گوشه‌ای بایستد و کار را به دست توسعه‌دهندگان خلاق و کاربران شیبا اینو بسپارد. پروژه شیبا معتقد است این پروژه باید به تمرکززدایی مطلق برسد و هر آن چه در این سیستم هست، به دست کاربران اداره شود.

چرا تحلیل وایت پیپر شیبا اینو مهم است؟

چرا تحلیل وایت پیپر شیبا اینو مهم است؟

اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و قابل استنادی از یک ارز دیجیتال داشته باشید، همیشه وایت پیپر آن ارز بهترین گزینه برای مطالعه است. تحلیل‌های موجود درباره یک رمزارز همیشه بر اساس برداشت شخصی و با جهت‌گیری تحلیل‌گران اتفاق می‌افتد؛ اما زمانی که وایت پیپر یک ارز را مطالعه می‌کنید، همه چیز را از زبان خالق همان ارز می‌شنوید. حال می‌توانید اهداف را بررسی کرده و برنامه‌هایی که برای رفع مشکلات اعلام می‌شوند را نیز مورد توجه قرار دهید. در این حالت چنان چه به پیشرفت پروژه خوش‌بین باشید، می‌توانید سرمایه‌گذاری و خرید و فروش را آغاز کنید.

پیشنهاد مطالعه: وایت پیپر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن آخر

شیبا اینو در تلاش است تا وضعیت میم کوین خود را از بین ببرد و خود را به عنوان یک رقیب جدی ارزهای دیجیتال معرفی کند. آینده شیبا روشن به نظر می‌رسد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ممکن است در رتبه بازار خود بالاتر رود.

 

سوالات متداول
Request for Quote

میم کوین‌ها اغلب برای استراتژی‌های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که نوسانات آن‌ها بیش از سایر رمزارزهاست و می‌توان از تغییرات لحظه‌ای آن‌ها نیز درآمد کسب کرد. اما درباره سرمایه‌گذاری بهتر است تحقیقات بیشتری انجام دهید و با یک کارشناس در این باره مشورت کنید.

وایت پیپر شیبا اینو از طریق وبسایت رسمی SHIB در دسترس شماست. همچنین می‌توان از طریق وبسایت CoinMarketCap نیز این فایل را دانلود کرد. با این حال برای راحتی کار شما، فایل وایت پیپر شیبا اینو را در وبسایت ایرانیکارت نیز قرار داده‌ایم.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...