معرفی ارز دیجیتال

معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا

معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا

شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا را به همراه یک متاورس، یک صرافی ارز دیجیتال DEX و بازی‌های بلاک چین ایجاد کند. در این مطلب به بررسی کامل پروتکل شیباریوم می‌پردازیم.

شیباریوم چیست؟

Shibarium یک شبکه بلاکچین لایه ۲ (L2) نسل آینده است که برای Shiba Inu ساخته شد. شیباریوم در واقع پروژه‌ای است که میم کوین SHIB Inu را به یک اکوسیستم کامل تبدیل می‌کند و می‌تواند آینده روشنی را برای آن به‌دنبال آورد. شیباریوم اولین بار در سال ۲۰۲۱ توسط خالق شیبا اینو، ریوشی (Ryoshi)، پیشنهاد شد اما تا امسال یعنی سال 2023 تنها نسخه بتای آن راه‌اندازی شده است.

در حقیقت شیباریوم قصد دارد شیبا را به یک اکوسیستم بزرگ مبتنی بر ارز دیجیتال تبدیل کند. این پروژه از اکوسیستم شیبا، به دنبال ایجاد لایه دوم برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز خود و افزایش کاربرد و دسترسی توکن‌های این پروژه در فضای بلاکچین است.

برای خرید شیبا اینو با سرعت و امنیت بالا می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت استفاده کنید!

⇐اطلاعات بیشتر: یک شبکه لایه ۲ را می‌توان روی لایه ۱ ایجاد کرد تا به‌عنوان پایه عمل کند. برای ساده‌تر شدن موضوع، یک خانه را تصور کنید و به خانه واقعی در بالای فونداسیون فکر کنید. البته مزیت شبکه لایه ۲ این است که می‌تواند تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را ارائه دهد. به کمک این ویژگی شبکه همچنین می‌تواند تعداد بیشتری از تراکنش‌ها را انجام دهد که دری را برای گسترش اکوسیستم در آینده باز می‌کند.

توجه داشته باشید که شیباریوم یک بلاکچین کامل نیست؛ بلکه تنها یک لایه از بلاکچین است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. همانطور که گفتیم میم کوین‌ها به‌طور ذاتی پر نوسان هستند و عرضه زیادی دارند که منجر به تورم بالا می‌شود.

شیبا اینو (SHIB) نیز عرضه‌ای در حدود ۱ کوادریلیون دارد که معادل ۱۰۰۰ تریلیون است. بنابراین هدف پرتال شیباریوم سازماندهی مجدد شیبا اینو به عنوان یک پروژه چندگانه و یک اکوسیستم پایدار معرفی شده تا بتواند یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، یک متاورس و بازی‌های بلاکچینی مانند Shiba Eternity را نیز پوشش دهد.

پیشنهاد مطالعه: شیبا چیست

شیباریوم چگونه کار می کند؟

Shibarium در حقیقت بخش بزرگی از تراکنش‌ها را از بلاکچین اتریوم حذف می‌کند تا بتواند سرعت عملیات سریع‌تری را بدون به خطر انداختن امنیت تراکنش‌ها به کاربران ارائه دهد. این پروژه همچنین با مکانیسم سوزاندن توکن‌ها در تراکنش به کنترل تورم کوین‌های شیبا نیز کمک می‌کند.

به بیان ساده‌تر، شیباریوم قصد دارد تا هم تراکنش‌های شیبا را مدیریت کند و هم امنیت آن‌ها را بهبود ببخشد. بدین ترتیب، اتریوم دیگر از حجم تراکنش‌های شیبا رهایی می‌یابد و تراکنش‌ا با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.

شیباریوم چگونه کار می کند؟

علاوه بر این، می‌دانیم که بلاکچین اتریوم پیش از استفاده از مکانیزم Pos، توان عملیاتی پایینی داشت و کارمزدهای نجومی تا ۸۰ دلار را مقابل سرمایه‌گذاران قرار می‌داد. هرچند که تیم توسعه‌دهنده اتریوم تلاش کرد که با آپدیت مرج (Merge) توان را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهد اما با این حال همچنان مشکلاتی وجود دارند که حضور راه‌حل‌های لایه دو را ضروری می‌‌کند. برای مثال، بلاکچین باید تعداد زیادی از پروژه‌ها و برنامه‌ها را مدیریت کند که این می‌تواند سرعت عملیاتی آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

شیباریوم همچنین برنامه‌هایی برای تورم‌زدایی از توکن SHIB و قرار دادن آن‌ها در یک روند صعود بلند مدت دارد. در مکانیزم توکن سوزی، توکن‌های شیبا اینو به عنوان کارمزد اجرای تراکنش سوزانده می‌شوند؛ بدین ترتیب توکن‌های در چرخه کاهش می‌یابد و قیمت آن‌ها ثابت می‌ماند.

دلایل شکل گیری و ایجاد شیباریوم

بلاک چین شیباریوم در واقع برای ارائه یک پلتفرم امن و شفاف برای ایجاد و مبادله دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این پروژه همچنین قرار است به عنوان پایه‌ای برای توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dapps) خدمت کند.

علاوه بر این، از آنجا که بلاکچین اتریوم پس از آپدیت خود همچنان با مشکل مقیاس‌پذیری روبه‌رو بود شیباریوم به‌عنوان یک شبکه PoS به کمک آن آمد تا هم بلاکچین مقیاس‌پذیرتر شود و هم امن بماند.

پیشنهاد مطالعه: آینده شیبا اینو 

اهداف شیباریوم چیست؟

بلاک چین شیباریوم با سایر بلاکچین‌ها قدری متفاوت خواهد بود زیرا به‌طور اختصاصی برای مشاغل طراحی شده است. سرعت تراکنش سریع‌تر و کارمزد کمتری که این راه‌حل نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها دارد، آن را برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از فناوری بلاک چین استفاده کنند، ایده‌آل کرده است.

شیباریوم، اهداف بسیاری دارد و به‌طور کلی برای رفع مشکلات بلاکچین اتریوم و تکمیل پلتفرم شیبا به‌وجود آمده است. به‌طور خلاصه، برخی از اهداف این پروژه عبارتند از:

  • امنیت: بلاک چین شیباریوم یک پلتفرم امن و ضد دستکاری خواهد بود که می‌تواند برای ذخیره و انتقال داده‌های حساس استفاده شود.
  • شفافیت: یک پلتفرم شفاف خواهد بود که به کاربران اجازه می‌دهد تمام تراکنش ها و فعالیت ها را ردیابی کنند.
  • کارایی: شیباریوم یک پلتفرم سریع و کارآمد اخواهد بود که می‌توان از آن برای پردازش سریع و آسان تراکنش‌ها استفاده کرد.
  • مقرون به صرفه: این بلاکچین به کسب و کارها اجازه می‌دهد در هزینه‌های تراکنش صرفه جویی کنند.

تاثیرات شیباریوم بر شیبا اینو چیست؟

تاثیرات شیباریوم بر شیبا اینو چیست؟

گفتیم که پروتکل شیباریوم با هدف گسترش اکوسیستم شیبا پیشنهاد شد و می‌تواند این پلتفرم را از این رو به آن رو کند. به کمک این پروژه، کاربران شیبا سرعت تراکنش بالاتر، کارمزد کمتر، توکن کاربردی و توسعه برنامه غیرمتمرکز یکپارچه (DApp) را تجربه خواهند کرد.

از آنجایی که شیباریوم یک پروژه PoS است که به ارز دیجیتال شیبا اینو کمک می‌کند تا علاوه بر اتصال به بلاکچین اتریوم، مقیاس‌پذیری را نیز تجربه کند. تحلیلگران همچین انتظار دارند تا شیباریوم ارزش ارز دیجیتال SHIB را تثبیت و آن را به یک پروژه ارزشمند با چشم‌انداز بلندمدت تبدیل کند. اما شیباریوم چه پتانسیل‌های جدیدی در شیبا اینو ایجاد می‌کند؟

  • سرعت تراکنش بهتر

شیباریوم با افزودن لایه ۲ به اکوسیستم شیبا اینو، توان عملیاتی را افزایش می‌دهد و پروژه را قادر می‌سازد تا رشد قابل توجهی را تجربه کند. اگرچه کاربران باید کمی بیشتر منتظر اطلاعات دقیق در مورد توان باشند پیش‌بینی می‌شود Shibarium سرعت تراکنش شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • تراکنش ارزان تر

کارمزدهای بالای تراکنش در شبکه اتریوم تقریبا برای هر کسی که تراکنش را روی این شبکه انجام می‌دهد مشکل ساز شده است. گاهی اوقات، کاربران حتی کارمزد تراکنش بالاتر از مبلغ معامله خود را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، ممکن است برای یک تراکنش کوچک به ارزش ۱۰ دلار، نیاز به پرداخت هزینه گزافی به ارزش ۵۰ دلار از اتر (ETH) باشد. معرفی محلول لایه ۲ شیباریوم هزینه‌های کارمزد را کاهش می‌دهد.

  • اکوسیستم کامل

برخلاف این که شیبا یک میم کوین است و بسیاری در ابتدا آن را جدی نمی‌گرفتند، اکوسیستم شیبا جامع خواهد بود و شامل چندین پروژه از جمله SHIB metaverse ،ShibaSwap DEX و بازی های بلاکچین می‌شود. بنیان‌گذاران پروژه همچنین انتظار دارند شیباریوم بتواند به دلیل پشتیبانی از متاورس و بازی‌ها و DEX کاربران بسیاری را جذب خود کند.

  • توکن کاربردی

عرضه تعداد بسیار زیادی از ارز دیجیتال SHIB، با وجود سوزاندن بیش از 40 درصد از توکن‌ها، تاکنون مانع بزرگی برای رشد آن بوده است. به همین دلیل شیباریوم با معرفی BONE به‌عنوان کوین بومی قصد دارد این مشکل را به‌نوعی حل کند. بدین ترتیب هنگامی که شیباریوم شروع به کار کند، اعتبارسنجی‌های شبکه برای ایمن کردن و اعتبارسنجی تراکنش‌ها هزینه خود را با توکن BONE دریافت می‌کنند. علاوه بر این، در اکوسیستم جدید، هر تراکنش SHIB را مصرف می‌کند تا عرضه زیاد و تورم نیز در شبکه کنترل شود.

  • توسعه DApp

DApp ها برنامه‌های غیرمتمرکز با کد پشتیبان هستند که روی یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) اجرا می‌شوند. با این حال، میم کوینی مانند شیبا به سادگی امکانات لازم برای عمل به عنوان یک سکه بومی DApps را نداشت. شیباریوم قصد دارد یک اکوسیستم قوی متشکل از لایه ۲ در ارتباط با اتریوم ایجاد کند. این قابلیت همچنین توانایی فنی برای ایجاد DApps در اکوسیستم را فراهم می‌کند.

مهم‌ترین توکن‌های شبکه شیباریوم کدامند؟

مهم‌ترین توکن‌های شبکه شیباریوم کدامند؟

پروژه شیباریوم به منظور کاهش تورم شبکه، توکن‌های دیگری به جز SHIB را نیز به بازار معرفی می‌کند که هرکدام وظایف مختلفی را در پلتفرم برعهده می‌گیرند. توکن‌های اکوسیستم شیبا عبارتند از:

  • شیبا اینو (SHIB) کوین اصلی شبکه شیبا است. با توجه به CoinMarketCap، در حال حاضر حدود ۵۵۰ تریلیون SHIB در گردش است.
  • BONE نماد حکومتی و کاربردی Shiba Inu است. این سکه به دارندگان این امکان را می‌دهد تا در مورد توسعه پروژه رای دهند و همچنین توکن کاربردی شیباریوم خواهد بود. عرضه توکن BONE به ۲۳۰۰۰۰۰۰ سکه محدود شده است.
  • LEASH گران‌ترین و کم عرضه‌ترین توکن شیبا اینو به‌شمار می‌رود که سقف آن چیزی بیش از ۱۰۰۰۰۰ واحد است. دارندگان LEASH می‌توانند برای دریافت پاداش، توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی قرار دهند و استیک کنند.
  • توکن TREAT جدیدترین عضو خانواده شیبا اینو است که در تابستان ۲۰۲۲ راه اندازی شد. در پلتفرم شیبا کاربران با با این توکن پاداش داده می‌شوند. این توکن به جای BONE در ShibaSwap DEX جایگاهی پیدا می کند و همچنین در بازی Shiba Metaverse و بازی مبتنی بر بلاک چین Shiba Inu نقش خواهد داشت.
  • استیبل کوین SHI بخشی از برنامه های انتقال Shiba Inu به یک اکوسیستم کاربردی است. جزئیات زیادی در مورد استیبل کوین SHI وجود ندارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط تیم Shiba Inu، توکن TREAT نیز تا حدودی با استیبل کوین SHI ارتباط خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: توصیه می‌کنیم برای دریافت جزییات اکوسیستم شیبا اینو، مطلب وایت پیپر شیبا اینو را مطالعه کنید.

سخن آخر

توسعه دهندگان شیباریوم هنوز تاریخ راه اندازی این پروژه را اعلام نکرده‌اند. با این حال، پیش‌نمایش آلفای SHIB metaverse، بخشی از پروژه، در SXSW 2023 از 13 تا 15 مارس به نمایش گذاشته شد. انتشار شیباریوم در ابتدا برای فوریه 2023 برنامه‌ریزی شده بود، اما به تعویق افتاد زیرا توسعه‌دهندگان مشتاق بودند نسخه‌ای بدون خطا را عرضه کنند. اطلاعات این پروژه از طریق وبسایت رسمی شیبا اینو به آدرس shibatoken.com در دسترس قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول
Request for Quote

تاریخ انتشار شیباریوم ابتدا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ بود، اما به دلیل برخی مشکلات در توسعه، شیباریوم هنوز راه اندازی نشده است. تاریخ انتشار این پروژه در حال حاضر مشخص نیست، اما گفته می‌شود به زودی در نیمه دوم ۲۰۲۳ این اتفاق خواهد افتاد.

در صورت راه‌اندازی شیباریوم به‌نظر می‌رسد این پروژه می‌تواند رقیبی جدی برای دوج کوین و سایر ارزهای بازار باشد. اما به‌طور کلی زمان پاسخگوی این سوال خواهد بود.

لایه ۲ به هر شبکه، سیستم یا فناوری خارج از زنجیره ای اشاره دارد که بر روی یک بلاک چین (که معمولاً به عنوان شبکه لایه ۱ شناخته می شود) ساخته شده و به گسترش قابلیت‌های شبکه لایه پایه زیرین کمک می کند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند با توجه به اهداف و کاربرد شیباریوم، این راه اندازی می‌تواند تاثیر مثبتی در قیمت شیبا اینو داشته باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...