معرفی ارز دیجیتال

نگاهی به تاریخچه ارز دیجیتال تتر

نگاهی به تاریخچه ارز دیجیتال تتر

تتر یک دارایی ارزشمند بر پایه دلار آمریکا است که در سال 2014 به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شده است. ارز دیجیتال تتر از اعتبار بالایی برخوردار است و با توجه به ویژگی‌ها و کارایی زیادی که دارد به‌عنوان بهترین استیبل کوین‌ بازار شناخته می‌شود. قیمت تتر همیشه برابر با 1 دلار آمریکا است و یک دارایی با ثبات به شمار می‌رود. با استفاده از تتر می‌توان از دارایی‌های خود در برابر افت ارزش و نوسانات بازار محافظت کرد. تتر در ابتدا با نام رئال کوین به دنیا معرفی شد اما پس از مدتی، نام آن به Tether تغییر پیدا کرد. در این مقاله از صرافی ارزدیجیتال ایرانیکارت به بررسی تاریخچه تتر و روند رشد USDT خواهیم پرداخت. 

اهمیت ارز دیجیتال تتر (tether)

تتر با نماد اختصاری USDT، یکی از بزرگترین و کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است. این ارز دارای ارزشی برابر با ۱ دلار آمریکا است و اهمیت زیادی برای معامله‌گران دارد. ارز دیجیتال تتر برخلاف سایر ارزهای موجود در بازار در برابر نوسان قیمتی مصون و قیمت آن همیشه برابر با ۱ دلار است چرا که پشتوانه تتر، ذخابر دلاری است. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که تتر یک ارز با ثبات یا استیبل کوین تلقی شود. چرا که سرمایه گذاران در زمان نوسانات شدید بازار با تبدیل ارزهای دیگر به تتر، ارزش سرمایه خود را حفظ می‌کنند.

رمز ارز تتر به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که بتوانند از نوسانات بازار کریپتو در امان بمانند و ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. از طرفی تتر توسط بلاک چین‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود و کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را با سرعت بالا و پرداخت هزینه کمتر انتقال دهند. با توجه به این تفاسیر طبیعی است که تتر اهمیت زیادی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران داشته باشد.

تاریخچه رمز ارز تتر

ایده ساخت ارز دیجیتال تتر پس از انتشار یک وایت‌پیپر (white paper) در سال ۲۰۱۲ میلادی شکل گرفت. این ایده از عرضه یک ارز دیجیتال کاربردی و متمایز با بیت کوین را مطرح کرد. دارایی معرفی‌شده برخلاف بیت کوین یک دارایی با ثبات و واقعی به شمار می‌رفت. نسخه اولیه تتر در ژوئیه 2014 با نام ریل کوین (Realcoin) تاسیس شد. ارزش این ارز برابر با 1 دلار آمریکا بود و توسط آن پشتیبانی می‌شد. در ادامه مدیرعامل شرکت تتر اعلام کرد که نام این پروژه در نوامبر 2014 به تتر (Tether) تغییر پیدا خواهد کرد.

تتر به‌عنوان اولین دارایی با ثبات یا استیبل کوین بازار است که بر اساس شبکه «مَستر کوین» (Omni) ساخته شد. این ارز با هدف جلوگیری از نوسانات بالای ارزهای دیجیتال و تبدیل رمز ارز به ارز فیات راه‌اندازی شده بود. صرافی‌های مطرحی همچون Bitfinex، Bittrex، Binance، Coinbase، Kraken، Huobi، Poloniex، Liquid.io، Gate.io و OKEx از ارز دیجیتال تتر استفاده می‌کنند. در حال حاضر تتر به‌عنوان بزرگترین و بهترین استیبل کوین بازار شناخته می‌شود و بیشتری حجم معاملات روزانه را به خودش اختصاص داده است.

در سال 2015، خرید و فروش تتر توسط صرافی Bitfinex که در هنگ واقع شده است پذیرفته شد. این صرافی متعلق به شرکت iFinex Inc است و نقش مهمی در پذیرش و محبوبیت ارز دیجیتال تتر داشته است. در حقیقت شرکت آی‌فینکس (iFinex) مالک هر دو این پلتفرم‌ها است و آن‌ها را مدیریت می‌کند. تتر از زمان پیدایش خود با چالش‌های زیادی مواجه بوده است و همیشه مورد بررسی قرار می‌گرفت. 

بنیان‌گذار و تیم توسعه تتر

تتر (Tether) توسط گروهی از کارآفرینان و توسعه‌دهندگان فعال در حوزه ارزهای دیجیتال در سال 2014 راه‌اندازی شده است. این افراد شامل بروک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) هستند. پیرس نقش برجسته‌ای در راه‌اندازی تتر داشته است به همین جهت به‌عنوان بنیانگذار تتر شناخته می‌شود. البته نمی‌توان نقش دو فرد دیگر در موفقیت تتر را نادیده گرفت. هر یک از اعضای تیم توسعه تتر نقش برجسته‌ای در دنیای کریپتو دارند و پیش از راه‌اندازی تتر موفقیت‌های زیادی به دست آورده بودند. در ادامه بیوگرافی کوتاهی از تیم توسعه تتر برای شما شرح می‌دهیم.

بروک پیرس - یکی از بنیان گذاران تتر

بروک پیرس

بروک پیرس یکی از شخصیت‌های شناخته‌شده حوزه ارزهای دیجیتال است که از کودکی علاقه زیادی به کامپیوتر داشت. پیرس یکی از طرفداران پر و پا قرص ارزهای دیجیتال است و همیشه از آن حمایت می‌کند. بروک پیرس در سال 2014 در بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) مشغول به فعالیت شد و با کمک به توسعه آن توانست موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

ریو کالینز - سازنده تتر

ریو کالینز

ریو کالینز یکی دیگر از اعضای تیم تتر است که سابقه طولانی مدتی در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال دارد. ریو کالینز در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرده است و به‌عنوان یکی از حامیان بیت کوین شناخته می‌شود. یکی از پروژه‌های موفق ریو کالینز، شرکت تبلیغاتی Traffic Marketplace است. کالینز معتقد است که بیت کوین تنها ارزی است که تا همیشه پابرجا خواهد ماند.

کریگ سلارس - توسعه دهنده تتر

کریگ سلارس

کریگ سلارس یکی از بنیانگذاران سرشناس تتر است. سلارس سابقه فعالیت بیش از دو دهه در بازار ارز دیجیتال را در کارنامه خود دارد و هم اکنون جزو اعضای اصلی شرکت Omni به شمار می‌رود. کریگ سلارس با پروژه‌های معتبر دیگری همچون Factom، Synereo و Bitfinex نیز همکاری کرده است.

شرکت سازنده تتر

شرکت آی‌فینکس (iFinex) به‌عنوان مالک و سازنده شرکت ارز دیجیتال تتر شناخته می‌شود. این شرکت مدیریت صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) را نیز بر عهده دارد. حمایت این دو از تتر سبب شد که این ارز به محبوبیت برسد و به‌عنوان بزرگترین استیبل کوین دنیا شناخته شود. ارز دیجیتال تتر در ابتدا روی بلاک چین Omni عرضه شد اما هم اکنون توسط بلاک چین‌های معتبری همچون اتریوم، ترون، آربیتروم، پالیگان و… پشتیبانی می‌شود.

روند رشد USDT

ارز دیجیتال تتر از زمان پیدایش خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه بوده است. با این حال تتر به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص و حمایت توسط پلتفرم‌های مختلف توانسته است که رشد قابل توجهی داشته باشد. مارکت کپ (ارزش بازار) تتر به‌طور پیوسته در حال افزایش است. این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران کاملا به ارز دیجیتال تتر علاقه‌مند هستند و استقبال خوبی از آن به عمل می‌آورند. روند اصلی رشد تتر از سال 2020 شروع شده است. 

با بررسی مارکت کپ رمز ارز تتر در سال 2020 و 2021 متوجه خواهید شد که میزان تقاضا برای خرید و فروش تتر افزایش یافته است. این ارز با وجود حواشی مختلف و چالش‌های زیادی که مقابل آن بوده است توانسته رشد چشمگیری را تجربه کند. هم اکنون ارز دیجیتال تتر دارای مارکت کپی بیش از 96 میلیارد دلار است و در رتبه سوم بازار کریپتو قرار دارد. انتظار می‌رود تتر با توجه به محبوبیت بالا و پشتوانه قدرتمندی که دارد همچنان به رشد خود ادامه دهد و یک پای معاملات افراد فعال در کریپتو باشد.

چشم انداز تتر چیست؟

طبق گفته تیم سازنده تتر، چشم انداز این شرکت بدین صورت است که یک محصول رمزنگاری امن و جهانی پایبند به قوانین و مقررات دولتی ایجاد کند. شرکت تتر معتقد است بهره‌مندی از تیم متخصص و علاقه‌مند شرایط لازم برای رسیدن به این چشم‌انداز را محقق خواهد کرد.

تتر قصد دارد امکان ذخیره، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال در سطح جهانی و با پرداخت کارمزد پایین را برای تمام کاربران فراهم می‌کند. تتر در صدد این است که محدودیت استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا را از بین ببرد و یک رمز ارز قابل استفاده در تمام نقاط دنیا را به بازار کریپتو عرضه کند.

اتفاقات مهم در مسیر ارز دیجیتال تتر

اتفاقات مهم در مسیر ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر برای رسیدن به جایگاه فعلی خود مسیر پر پیچ و خمی را سپری کرده است. تتر در سال ۲۰۱۴ به دنیا معرفی شد و در طی این ۹ سال چالش‌ها و موفقیت‌های زیادی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین موارد در مسیر تتر این بود که شرکت مالک آن در سال ۲۰۱۷ ارتباط خود را شرکت‌های حسابرسی قطع کرد و همین موضوع سبب شد که شفافیت شبکه تتر و نحوه ذخیره تترها با ابهام رو به رو شود.

تتر در نوامبر ۲۰۱۸ شرکای بانکی خود را اعلام کرد تا شایعات پیرامون ارز دیجیتال تتر وعدم شفافیت آن را کمرنگ کند. سرانجام در مارس ۲۰۱۹، تتر بیانیه‌ی افشای خود را به‌روزرسانی کرد و بیان کرد که توکن‌های تتر به‌صورت ۱۰۰ درصدی توسط دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. این استیبل کوین از زمان پیدایش خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شده است. با این حال هیچ گاه تسلیم نشد و با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. هم اکنون تتر به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا شناخته می‌شود و اغلب تریدرها و معامله‌گران از تتر استفاده می‌کنند. سایر اتفاقات مهمی که طی این سال‌ها رخ داده است شامل موارد زیر هستند:

  • 2014

ارز دیجیتال تتر با نام رئال کوین به دنیا معرفی شد اما طولی نکشید که اسم آن به تتر تغییر پیدا کرد.

  • 2015

سال 2015 سال بسیار مهمی برای تتر بود چرا که صرافی بیت فینیکس امکان خرید و فروش تتر را فراهم کرد و معاملات تتر به‌طور رسمی آغاز شد.

  • 2016

در این سال هکرها به صرافی بیت فینیکس (صرافی حامی تتر) حمله کرده و مقدار قابل توجهی بیت کوین به سرقت بردند.

  • 2017

شبکه تتر در سال 2017 مورد حمله قرار گرفت و هکرها توانستند 31 میلیون دلار دارایی را از این شبکه به سرقت ببرند. همچنین در نوامبر 2017 مشخص شد که تتر و صرافی Bitfinex متعلق به شرکت آی فینیکس هستند و توسط آن مدیریت می‌شوند.

  • 2019

سال 2019 یکی از بدترین سال‌های فعالیت تتر بود چرا که شرکت سازنده تتر به پنهان کاری ضرر و زیان‌های مالی معادل با 850 میلیون دلار شد.

  • 2021

پافشاری‌های دادستان کل نیویورک و متهم کردن صرافی بیت فینیکس سبب شد که این صرافی تجارت تتر در نیویورک را متوقف و 18.5 میلیون دلار جریمه پرداخت کند. علی رغم همه این اتفاقات، بیت فینیکس پنهان کاری مالی را قبول نکرد.

فناوری بلاکچین تتر

ارز دیجیتال تتر دارای بلاک چین اختصاصی نیست و تمام تراکنش‌های آن روی بلاک چین‌های مختلف انجام می‌شود. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که معامله‌گران بتوانند تتر را به‌صورت امن، سریع، ارزان و شفاف انتقال دهند. در حالت کلی تتر توسط بلاک چین‌های بیت کوین، اتریوم، ترون، آربیتروم، پالیگان و… پشتیبانی می‌شود. پس شما می‌توانید تراکنش ارز دیجیتال را با استفاده از بلاک چین دلخواه خود انجام دهید.

چرا قیمت دلار و تتر تقریبا برابر است؟

تتر، متصل به دلار آمریکا است و قیمت آن همیشه برابر با یک دلار آمریکا خواهد بود. قیمت تتر همیشه حول یک دلار در حال نوسان است و دلیل افزایش و کاهش جزئی آن میزان عرضه و تقاضا و عوامل دیگر است. این نوسانات کاملا جزئی هستند. به عبارتی علی رغم نوسان جزیی قیمت تتر، این ارز تقریبا برابر با دلار آمریکا است و یک دارایی با ثبات و ارزشمند تلقی می‌شود.

البته لازم به ذکر است قیمت تتر در ایران با قیمت دلار اندکی تفاوت دارد. علت اختلاف قیمت دلار و تتر در ایران، نوسانات همیشگی نرخ دلار است. این موضوع باعث شده که تتر در ایران مقداری گران‌تر از نرخ دلار خرید و فروش شود.

تتر، بزرگترین استیبل کوین بازار

تتر (USDT) یکی از بهترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است. قیمت این ارز برابر با 1 دلار آمریکا است و برخلاف سایر ارزهای دیجیتال یک دارایی با ثبات به شمار می‌رود. رمز ارز تتر از ابتدای پیدایش خود با چالش‌های زیادی رو به رو بوده است اما هم اکنون از قدرت بالایی برخوردار است. تتر به دلیل کارایی بالا و ثبات قیمتی خود یک دارایی ارزشمند برای معامله‌گران به شمار می‌رود چرا که از افت قیمت دارایی‌ها جلوگیری می‌کند. در این مقاله تاریخچه تتر و روند رشد این ارز محبوب را برای شما شرح دادیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول
Request for Quote

تتر با هدف ایجاد یک محصول رمزنگاری امن و جهانی پایبند به قوانین و مقررات دولتی برای ذخیره، ارسال و دریافت آسان ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا به وجود آمد.

تتر (Tether) در سال 2014 و توسط گروهی از کارآفرینان و توسعه‌دهندگان فعال در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد شد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...