معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال op چیست؟

ارز دیجیتال op چیست؟

پروژه Optimism با ارز دیجیتال خود یعنی OP محبوب‌ترین راه‌حل مقیاس‌پذیری اتریوم است که قصد دارد برخی از مشکلات اساسی شبکه حل کند. ارز دیجیتال این پلتفرم که باید آن را از تازه نفس‌های بازار بدانیم، به‌نظر می‌رسد که با توجه به برنامه‌های پروژه و اکوسیستم آپتیمیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما آیا واقعا اینطور است؟ ارز دیجیتالOP چیست و آیا می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد؟ بیاید تا با هم به بررسی این ارز بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم.

نماد OP
توسعه دهنده بنیاد optimism
تاریخ انتشار می 2022
مارکت کپ 779 میلیون دلار
وبسایت Optimism.io
وایت پیپر optimism.doc

شبکه اپتیمیسم چیست؟

Optimism یک شبکه بلاکچین لایه دو است که بر روی اتریوم ساخته شده است و در ازای اینکه از امنیت شبکه اصلی اتریوم سود می‌برد، به مقیاس‌پذیری بیشتر آن کمک می‌کند. این فرآیند یعنی تراکنش‌ها روی شبکه بلاکچین اپتیمیزم انجام می‌شوند اما امنیت آن‌ها بر عهده شبکه اتریوم است.

این پلتفرم را باید در واقع یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برای شبکه بلاکچین اتریوم بدانیم که دارایی قفل شده آن ارزشی معادل 300 میلیون دلار است. این شبکه تازه‌کار همچنین ۹۷ پروتکل را نیز در بر گرفته که از مهم‌ترین آن‌ها باید به Synthetix (SNX) یک صرافی مشتقات، Uniswap (UNI) یک DEX، و Velodrome (VELO) یک بازارساز خودکار یا AMM اشاره کنیم.

در ۳۱ می ۲۰۲۲، Optimism در طی یک ایردراپ، بلاخره توکن بومی خود یعنی ارز دیجیتال OP را روانه بازار کرد و اینگونه جای پای خود را نیز در میان بلاکچین‌ها محکم‌تر کرد.

نکته: برای خرید و فروش اپتیمیسم می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

شبکه اپتیمیسم چیست؟

دلایل به وجود آمدن شبکه

همه می‌دانیم که بلاکچین اتریوم پتانسیل‌های بسیاری دارد و بسیاری از توکن‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز را در خود جای داده است. علاوه بر همه این‌ها که بر روی شبکه سنگینی می‌کنند، قراردادهای هوشمند نیز باری اضافه‌تر هستند که باعث شده اتریوم نتواند آنطور که باید نیازهای کاربران را تامین کند. کامزدهای نجومی، سرعت پایین تایید تراکنش و عوامل دیگر، کاری کردند تا اتریوم به‌دنبال راهکاری برای حل مشکلات خود باشد.

اپتیمیزم در حقیقت یک پروژه Rollup یا همان بهترین راه‌حل مقیاس‌پذیری چندگانه بوده که برای کمک به اتریوم و رساندن آن به تراکنش‌های سطح بالاتر طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: مقیاس پذیری در بلاکچین چیست

در rollup، حجم تراکنش‌های داخل شبکه اتریوم فشرده شده و به خارج از شبکه انتقال داده می‌شود. این یعنی تراکنش‌ها در فضایی اختصاصی اجرا شده و تنها نتیجه آن به شبکه اتریوم می‌رسد و در بلاکچین آن ثبت می‌شود. بنابراین، می‌توانیم بگوییم این شبکه اصلی‌ترین نقطه‌ ضعف اتریوم یعنی مقیاس‌پذیری اندک آن را حل می‌کند و در کنار حفظ امنیت، سرعت تراکنش‌ها را در این شبکه نیز بهبود می‌بخشد.

بنیانگذار آپتیمیز

بلاک‌چین و ارز دیجیتال Optimism توسط شخصی به نام کوین هو (Kevin Ho) طراحی شد. کوین هو در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد و یکی از عاشقان شبکه اتریوم بود اما کارمزدهای بالای این شبکه باعث شد تا هو به فکر راه‌حلی برای این مشکل اساسی باشد. این شد که هو به همراه یکی از دوستان خود یعنی جینگلان وانگ (Jinglan Wang) شبکه آپتیمیز یا خوش‌بینی را راه‌اندازی کردند.

ساختار و معماری optimism

Optimism ساختار کلی خود را بر مبنای چهار اصل خوش‌بینی، سادگی، پایداری و عملگرایی بنا کرد. اما برخلاف این تعاریف ساده، این پروژه معماری پیچیده و بسیار منحصربه‌فردی دارد. تیم توسعه‌دهنده آپتیمیزم آن را به عنوان یک سایدچین یا بلاکچین لایه دوم شبکه اتریوم تعریف کرده‌اند اما واقعیت این است که این پروژه از لایه‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست

  • Sequencer

لایه اول، Sequencer یا ترتیب‌دهنده نام دارد که وظیفه دریافت تراکنش‌ها و تایید یا رد آن‌ها را به‌دوش می‌کشد. این بخش بدون آن که توجهی به اولویت‌بندی‌های اتریوم کند، تنها بر مبنای زمان دریافت تراکنش‌ها، آن‌ها را اولویت‌بندی کرده و تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را تایید یا رد کند.

سرعت تایید تراکنش در این بخش بسیار بالا است و تراکنش‌ها تقریبا بلافاصله بعد از این که از اتریوم دریافت می‌شوند به عنوان بلاک معلق یا در حال ثبت در می‌آیند. این بلاک‌ها نیز در دسته‌هایی قرار می‌گیرند که تعداد زیادی تراکنش را در بر می‌گیرد. با این کار همچنین کارمزدها نیز تقسیم شده و به هر تراکنش تنها مقدار اندکی کارمزد تعلق می‌گیرد.

  • CTC

CTC یا Canonical Transaction Chain لایه بعدی و یکی از اصلی‌ترین اجزای شبکه به‌شمار می‌رود که وظیفه ذخیره تراکنش‌ها را بر عهده دارد. این بخش در حقیقت یک قرارداد هوشمند اتریوم است که تراکنش‌های کم حجم شده بخش قبلی را ذخیره می‌کند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند چیست؟

  • تولید بلاک

پس از این که تراکنش‌ها به بخش ذخیره‌سازی optimism رسیدند، باید به یک بلاک کامل تبدیل شوند زیرا داده‌های آن‌ها هنوز در حالت معلق یا در انتظار تایید هستند. پس نودهای شبکه باید داده‌ها را به‌طور کامل بررسی و مطابق استانداردهای اتریوم تایید کنند تا کدهای ویژه به آن‌ها داده شود.

کاربرد اپتیمیسم چیست؟

کاربرد اپتیمیسم چیست؟

اپتیمیسم بر روی اقتصاد توکنی خود حساسیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل ارز دیجیتال اختصاصی خود یعنی op را راه‌اندازی کرده است. کاربرد اصلی این ارز دیجیتال در واقع ایجاد و مدیریت حساب‌های چندامضایی و مشارکت در فرآیندهای حاکمیتی پلتفرم معرفی شده و در آینده نیز وظایف و کاربردهای دیگری مانند پرداخت کارمزدها نیز به آن اضافه می‌شود.

علاوه بر کاربردهایی که برای ارز دیجیتال این پلتفرم گفتیم، خود شبکه آپتیمیسم نیز کاربردهای جالبی دارد که قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این شبکه گذر کوتاهی به آن‌ها داشته باشیم. کابردهای شبکه آپتیمیز عبارتند از:

  • ذخیره سازی در بلاک

همه بلوک‌های Optimism در یک قرارداد هوشمند خاص که بر روی اتریوم ساخته شده است ذخیره می‌شوند و به نام CannonicalTransactionChain یا همان  CTC که درباره آن گفتیم نام‌گذاری می‌شوند تا کار را آسان‌تر کند.

  • تولید بلاک

پیشتر گفتیم که تولید بلاک در این شبکه در لایه Sequencer انجام می‌شود. کارهایی که این لایه انجام می‌دهد شامل:

  • تایید تراکنش‌های فوری و به روزرسانی
  • ساخت و اجرای بلوک‌های لایه دو
  • ارسال تراکنش‌های کاربر به لایه یک

توجه داشته باشید که شبکه آپتیمیزیم mempool ندارد و این یعنی که معاملات در این شبکه بلافاصله پس از دریافت پذیرفته یا رد می‌شوند.

  • اجرای بلاک

گره‌های اتریوم بلوک‌ها را از شبکه اتریوم که همتا به همتا است دانلود و گره‌های آپتیمیزم، بلوک‌ها را مستقیم از قرارداد ضمیمه CTC دانلود می‌کنند. این یعنی تراکنش‌های اتریوم به شبکه آپتمیزم فرستاده و در آن جا اجرا می‌شوند.

  • اثبات خطا

اجرای optimism rollup به این معنا است که تایید یا رد تراکنش دیگر بر عهده شبکه اتریوم نیست و توسط این شبکه انجام می‌شود. آپتیمیزم از همان مقررات و قوانین اتریوم برای تایید یا رد تراکنش استفاده می‌کند.

ویژگی‌های اپتیمیسم

ویژگی‌های اپتیمیسم

آپتیمیسم یکی از فعالان بلاکچین است که بیشتر به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. همانطور که خواندید این پروژه آمده تا مشکلات بلاکچین اتریوم را حل کند و باید بتواند امکانات قوی را به این منظور به اجرا در بیاورد. برخی از ویژگی‌های این شبکه عبارتند از:

  • کامزد پایین

گفتیم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات شبکه اتریوم، کارمزدهای نجومی آن است پس اصلی‌ترین ویژگی آپتیمیزم باید کارمزد پایین آن باشد تا بتواند آن را نسبت به رقبا برتری دهد.

در همین راستا، تیم توسعه‌دهنده این پروژه توانسته با فناوری و قدری خلاقیت کارمزد شبکه را به حداقل برساند. این یعنی، اگر در بلاکچین اتریوم شما نیاز به پرداخت صدها دلار کارمزد داشته باشید، در Optimism این میزان به ۱ الی ۱۰ دلار کاهش می‌یابد.

  • سرعت عمل بالا

آپتیمیسم چیزی حدود ۵۰ یا حتی ۱۰۰ برابر سریع‌تر از شبکه اتریوم است و این می‌تواند چیزی باشد که مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را حل خواهد کرد. این پلتفرم با قرار دادن تعداد زیادی تراکنش در یک بلاک و کاهش حجم توانسته سرعت تایید تراکنش‌ها را تا حدی زیادی بهبود بخشد.

  • امنیت بالا

بلاکچین optimism از نظر امنیتی به اتریوم وابسته است و مطابق استانداردهای امنیتی اتریوم عمل می‌کند. همانطور که می‌دانید اتریوم از استانداردهای امنیتی بسیار قدرتمندی برخوردار است و بدین ترتیب کاربران نیز می‌توانند مطمئن باشند که این بلاکچین از حمله هکرها و اقدامات مشابه در امان خواهد بود.

  • استفاده آسان

اگرچه گفتیم ساختار و معماری آپتیمیزم پیچیده است، اما استفاده از آن برای کاربران بسیار راحت خواهد بود. این به این دلیل است که بسیاری از پروتکل‌ها و برنامه‌های پیشرفته بلاکچین اتریوم به‌صورت پیش فرض روی بلاکچین این شبکه اجرا می‌شوند و هنگام استفاده از این بلاکچین کاربران می‌توانند از تمامی این امکانات بهره‌‌مند شوند.

  • سازگاری بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این پروژه سازگاری بالای آن با بسیاری از حوزه‌های ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال OP از استاندارد ERC-20 برای توکن‌های خود استفاده می‌کند و این باعث شده تا بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز مثل کیف پول‌ و صرافی‌های مختلف، بتوانند این ارز دیجیتال را در خود ذخیره کنند.

این شبکه همچنین API ساده‌ای دارد و کاربران می‌توانند اکثر برنامه‌های این حوزه را تنها با چند اقدام ساده در این شبکه به اجرا در بیاورند.

  • مرورگر بلاکچین

داشتن مرورگز بلاکچین می‌تواند همان ویژگی باشد که optimism را به یک انتخاب کامل و ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند. این پروژه یک مرورگر اختصاصی را ارائه داده که کاربران می‌توانند به کمک آن، تراکنش‌های خود را در بلاکچین موردنظر یا شبکه اتریوم ردیابی کنند.

توکن op و ایردراپ آن

توکن op و ایردراپ آن

روش ایردراپ که اخیرا به یکی از روش‌های محبوب برای بازاریابی ارزهای دیجیتال نوظهور است، برای توکن op نیز صادق است. این روش به منظور افزایش آگاهی درباره یک رمزارز و با واریز توکن به کیف‌پول‌های شرکت‌کنندگان آن به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

Optimism برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ اعلام کرد بیش از ۲۴۸ هزار کیف پول مختلف که واجد شرایط ایردراپ هستند، که در نظر دارد ۲۱۵ میلیون توکن OP را به‌صورت رندوم برای آن‌ها واریز کند. کاربرانی که واجد شرایط بودند عبارتند از:

  1. کاربران عادی اتریوم
  2. کاربرانی که عرضه اولیه توکن را پذیرفته بودند (این دسته شانس بیشتری برای دریافت داشتند).
  3. رای دهندگان DAO
  4. کاربران بریج اتریوم و آپتیمیزم
  5. امضاکنندگان چند توکن

زمانی‌که اولین مرحله ایردراپ op در جریان بود، عملکرد شبکه برای بیش از ۳ ساعت کاهش یافت که این به دلیل حضور بی‌سابقه متقاضیان airdrop برای این توکن بود. درواقع این رقابت بر سر دریافت توکن رایگان، نارضایتی بسیاری که ناشی از تسویه با تاخیر، تراکنش‌های ناموفق، توکن‌های از دست رفته یا غیرقابل دسترس و … بود را به همراه داشت. همین مسائل باعث متوقف شدن ایردراپ آپتیمیزم در مرحله اول شد و ارزش توکن تحت تاثیر قرار گرفت.

با اینکه دو ماه پس از این اتفاق اعلامیه‌های رسمی از سوی optimism مبنی بر شرایط ایردراپ بعدی منتشر شد، هنوز هیچ اطلاعیه رسمی دیگری از زمان برگزاری ایردراپ بعدی توکن op وجود ندارد! بنابراین، کاربران همچنان چشم انتظار ایردراپ احتمالی بعدی از سوی این شرکت هستند.

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی op

همانند هر پروژه دیگری، چالش‌ها و فرصت‌های مختلف و متفاوتی پیش روی ارز دیجیتال op و پلتفرم آن است که می‌تواند سرنوشت آن‌ها را به‌کلی تغییر دهد. برای نمونه، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که پیش روی این پروژه قرار دارد، متمرکز بودن آن است. کل این پروژه توسط تیم توسعه‌دهنده آن هدایت می‌شود و هیچ نود دیگری به جز آن‌ها ندارد. این موضوع می‌تواند احتمال کلاهبرداری یا فعالیت‌های متقلبانه را افزایش دهد؛ زیرا شفافیت را در داخل شبکه به حداقل می‌رساند.

علاوه بر این، شبکه اتریوم به‌تازگی آپدیت جدیدی به نام مرج را ارائه داده که یک به‌روزرسانی کامل برای سازوکار آن به‌شمار می‌رود. با این آپدیت بسیاری از مشکلات مانند مقیاس‌پذیری و سرعت تایید تراکنش حل می‌شود و احتمالا دیگر نیازی به آپتیمیزم نخواهد داشت. البته همه این‌ها در صورتی است که تیم آپتیمیسم از تمامی این مشکلات باخبر بوده و بدون شک راه‌حلی مانند غیرمتمرکز شدن را ارائه می‌دهد. همچنین درباره اتریوم و آپدیت آن نیز تیم پروژه معتقد است که همچنان می‌تواند به‌عنوان بازوی کمکی اتریوم فعالیت کند.

سخن آخر

طبق مطالب گفته شده، اپتیمیسم یک بلاک چین لایه دو مبتنی بر اتریوم است. Optimism از امنیت شبکه اصلی اتریوم سود می‌برد و به گسترش اکوسیستم اتریوم کمک می‌کند.

سوالات متداول
Request for Quote

هنوز هیچ اعلامیه رسمی از تاریخ مرحله بعدی ایردراپ op از سوی کمپانی توسعه دهنده آن منشتر نشده است.

شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های معتبر ایرانی و جهانی، توکن آپتیمیزم را خریداری کنید. ایرانیکارت صرافی ایرانی ارز دیجیتال با کارمزد صفر است که خدمات خرید و فروش ارز op را به شما ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال op چیست؟
پروژه Optimism با ارز دیجیتال خود یعنی OP محبوب‌ترین راه‌حل مقیاس‌پذیری اتریوم است که قصد دارد برخی از مشکلات اساسی شبکه حل کند. ارز دیجیتال این پلتفرم که باید آن...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...