اخبار ارز دیجیتال

کدام یک از مقامات SEC به رد ETF بیت کوین رای داده بودند؟

کدام یک از مقامات SEC به رد ETF بیت کوین رای داده بودند؟

پس از سال‌ها انتظار، کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) سرانجام صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین را تایید کرد. این اولین صندوق اسپات بیت کوین در کشور آمریکا محسوب می‌شود و کارشناسان رشد بازار ارزهای دیجیتال را در پی ورود سرمایه نهادی به این صندوق‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.

نتایج رای‌گیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۰ ژانویه منتشر شد که نشان می‌دهد اغلب کمیسیونرها از این محصول حمایت کرده‌اند.

جالب اینجاست که گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس SEC، کسی که پیش از این به سرکوب ارزهای دیجیتال شناخته می‌شد، به نفع راه‌اندازی این صندوق ETF رای داده است. هستر پیرس (Hester Peirce) و مارک اویدا (Mark Uyeda)، از دیگر کمیسیونرهای SEC نیز در تایید این محصول با گنسلر هم‌نظر بودند. با این حال، تنها دو کمیسیونر یعنی کارولین کرنشاو (Caroline Crenshaw) و جیمی لیزاراگا (Jaime Lizárraga) علیه ETF بیت کوین رای داده بودند.

رای‌گیری SEC

اختلاف دیدگاه کمیسیونرهای SEC

شایان ذکر است که در میان کمیسیونرهای SEC، پیرس علنا حمایت خود را از حوزه ارزهای دیجیتال ابراز کرده بود و گاهی اوقات با موضع آژانس در مورد دارایی‌های دیجیتال مخالفت کرده است. با این حال، علی رغم رای موافق گری گنسلر، او همچنان نسبت به صنعت کریپتو بدبین باقی مانده و این دیدگاه در بیانیه پس تایید SEC نیز مشهود بوده است.

گنسلر گفت:

بیت کوین در درجه اول یک دارایی پرمخاطره و بی‌ثبات است که برای فعالیت‌های غیرقانونی از جمله باج‌افزاری، پولشویی، فرار از تحریم‌ها و تامین مالی تروریسم نیز استفاده می‌شود. در حالی که ما امروز راه‌اندازی و آغاز معاملات سهام ETP بیت کوین را تایید کردیم، خود این دارایی را تایید یا حمایت نمی‌کنیم.

از سوی دیگر، پیرس می‌گوید را کمیسیون فرصت خوبی را به دلیل عدم تایید زودهنگام این محصول از دست داده است.

پیرس گفت:

ما یک دهه فرصت داشتیم و وقت خود را برای انجام کارمان هدر دادیم. اگر استانداردی را که برای سایر ETP های مبتنی بر کالا به کار می‌بریم، اعمال می‌کردیم، می‌توانستیم این محصولات را سال‌ها پیش تأیید کنیم، اما تا زمانی که دادگاه ما را مجبور نکرده بود، از این کار خودداری کردیم.

کرنشاو اما از سمت خود به مسائلی اشاره کرد و مشکلاتی را در فضای ارزهای دیجیتال در نظر گرفت که رأی مخالف او را به همراه داشته‌اند. به عنوان مثال، او به مالکیت متمرکز به عنوان یک نگرانی مهم توجه دارد و بر پتانسیل دستکاری معاملات اسپات بیت کوین که می‌تواند منجر به کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران شود، تاکید کرده است.

تایید ETF های اسپات

قابل ذکر است که در سال ۲۰۲۳، انتظارات برای تایید ETF بیت کوین افزایش یافت. دلیل آن را هم می‌توان به حکم دادگاه تجدیدنظر گری‌اسکیل (Grayscale) و SEC نسبت داد. قاضی در این دادگاه طی حکمی گفت که رد درخواست Grayscale Investments برای تبدیل Grayscale Bitcoin Trust به یک ETF توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار اشتباه بوده است.

گری گنسلر در واکنش به تصمیم دادگاه تاکید کرد که تایید این محصول «پایدارترین مسیر برای حرکت رو به جلو» بوده است.

مردم اکنون به دقت عملکرد قیمت بیت کوین را زیر نظر دارند و و اینکه BTC در روزهای بعد از تایید ETF چه واکنشی نشان خواهد داد، سوال مهمی است. انتظار می‌رود این محصول علاقه سازمانی بیشتری را به این دارایی دیجیتال جلب کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...