اخبار ارز دیجیتال

ویتالیک بوترین نسبت به ادغام بلاک چین و هوش مصنوعی هشدار داد

ویتالیک بوترین نسبت به ادغام بلاک چین و هوش مصنوعی هشدار داد

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در مورد ادغام بلاک چین و هوش مصنوعی اخطار داده و نسبت به خطرات احتمالی آن، به ویژه در سناریوهای با ارزش بالا ابراز نگرانی می‌کند.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در بیانیه اخیر خود به توسعه‌دهندگان هشدار داد که در ترکیب فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی (AI) احتیاط کنند.

بوترین در یک پست وبلاگی که مورخ ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) منتشر شد، مهم‌ترین نگرانی‌های خود را در مورد هوش مصنوعی بیان کرد. او به توسعه‌دهندگان توصیه کرده که در این زمینه با دقت قدم بردارند، به‌ویژه زمانی که می‌خواهند برنامه‌های جدیدی را در سناریوهای ارزشمند و پرخطر اجرا کنند.

باید به این نکته توجه داشته باشید: اگر کسی به عنوان مثال یک بازار پیش‌بینی یا یک استیبل کوین که از اوراکل هوش مصنوعی استفاده می‌کند بسازد و مشخص شود که این اوراکل قابل حمله است، مقدار زیادی پول ممکن است در یک لحظه از دست برود.

به اعتقاد ویتالیک بوترین، یکی از زمینه‌هایی که هوش مصنوعی در آن بیشترین پتانسیل موفقیت را دارد، مشارکت در مکانیسم‌هایی مانند پیش‌بینی بازارها در مقیاس خرد است که انسان به هیچ نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

همانطور که ویتالیک بوترین بیان می‌کند، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با ارائه توضیحاتی درباره تراکنش‌ها و امضاها یا شناسایی فعالیت‌های جعلی از طریق کیف پول‌های رمزارزی، به کاربران در درک و تعامل امن با ارزهای دیجیتال کمک کند.

او افزود:

رابط‌های هوش مصنوعی که در کنار رابط‌های سنتی کار می‌کنند، بیش از گذشته به واقعیت نزدیک شده‌اند. از نظر من رابط‌های هوش مصنوعی خالص در حال حاضر بسیار خطرناک هستند، زیرا ریسک مواجهه با دیگر خطاها را افزایش می‌دهند.

با این حال، ویتالیک بوترین معتقد است که خطرناک‌ترین استفاده از هوش مصنوعی برای اجرای قوانین یا حاکمیت سیستم‌های رمزارزی است.

دلیل آن هم این است که مدل‌های هوش مصنوعی منبع باز می‌توانند در معرض حملات قرار بگیرند. از آنجایی که بزهکاران می‌توانند کدهای هوش مصنوعی منبع باز را تجزیه و تحلیل کنند و حملاتی را علیه آن‌ها تدارک ببینند، این نوع هوش مصنوعی نسبت به مسائل امنیتی حساس‌تر است.

اگرچه هوش مصنوعی بسته «تکیه بر رازداری برای تامین امنیت (STO)» را ارائه می‌کند، اما این مدل‌ها هیچ بینشی را در مورد نحوه عملکرد خود یا تضمین بی‌طرفی فراهم نمی‌کنند.

به گفته بوترین، کسب و کار کریپتویی Worldcoin، وابسته به OpenAI، نمونه‌ای از یک هوش مصنوعی منبع بسته است. این شرکت «به کسی اجازه نمی‌دهد تا به سادگی مدل هوش مصنوعی آن را فرا بگیرد» و در عوض از «سخت‌افزار قابل اعتماد» استفاده می‌کند.

بوترین اضافه کرد که چالش‌برانگیزترین مانع در این مسیر، توسعه یک هوش مصنوعی غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال استفاده می‌کند و سایر برنامه‌ها می‌توانند از آن بهره گیرند.

در حال حاضر ایجاد یک «Singleton» با استفاده از زنجیره‌های بلوکی و تکنیک‌های رمزنگاری بسیار دشوار است. Singleton یک هوش مصنوعی غیرمتمرکز مورد اعتماد است که برخی از برنامه‌ها برای اهدافی به آن تکیه می‌کنند.

او معتقد است که این برنامه‌ها دارای پتانسیل قابل‌توجهی هستند، هم از نظر عملکرد و هم از نظر افزایش ایمنی هوش مصنوعی. در ضمن ریسک متمرکز شدن رویکردهای مرسوم‌تر برای رسیدگی به بحث ایمنی هوش مصنوعی نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

در آخر، او به این نتیجه رسید که پیش‌فرض‌های مطرح‌شده نیز می‌توانند به دلایل مختلفی نادرست باشند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...