اخبار ارز دیجیتال

اگر هاوینگ بیت کوین اتفاق مثبتی است، پس چرا قیمت پس از آن سقوط می‌کند؟

اگر هاوینگ بیت کوین اتفاق مثبتی است، پس چرا قیمت پس از آن سقوط می‌کند؟

اگر هاوینگ اتفاق بسیار مثبتی برای بیت کوین محسوب می‌شود، پس چرا داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در عرض یک سال پس از هر یک از هاوینگ‌ها سقوط کرده است؟

دو چیز در دنیای کریپتو مشخص است: ها‌وینگ‌ها اتفاقاتی صعودی هستند و زمستان‌های کریپتو پس از این رویدادها شروع می‌شوند.

شبکه بیت کوین تقریباً هر چهار سال یک بار تحت رویداد هاوینگ، مکانیزمی برای کنترل نرخ تورم و حفظ کمبود BTC در طول زمان، قرار می‌گیرد. آخرین هاوینگ در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش ماینرهای بیت کوین برای استخراج هر بلوک از ۱۲/۵ به ۶/۲۵ BTC کاهش یافت. هاوینگ بعدی پاداش استخراج بلوک‌ها را به ۳/۱۲۳ BTC کاهش می‌دهد.

به طور کلی، شور و هیجان پیرامون هاوینگ معمولاً تا حدود یک سال ادامه دارد و به دنبال آن یک اصلاح بزرگ در سال بعد انجام می‌شود. اولین هاوینگ در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و تا نوامبر ۲۰۱۳، بیت کوین افت قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد و در همان سال از ۱۱۳۰ دلار به ۱۷۰ دلار سقوط کرد، یعنی یک اصلاح خیره‌کننده و ۸۵ درصدی. بیت کوین در هاوینگ دوم خود در تاریخ جولای ۲۰۱۶ نیز مسیر مشابهی را طی کرد، به طوری که قیمت آن در نوامبر ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار رسید و در ماه‌های بعد به ۳۱۹۱ دلار سقوط کرد، یعنی یک اصلاح ۸۴ درصدی. اخیراً، سومین هاوینگ بیت کوین در ماه می ۲۰۲۰ قیمت این ارز دیجیتال را به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۶۸،۷۸۹ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ رساند، اما BTC متعاقباً تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۵،۶۰۰ دلار سقوط کرد و یک اصلاح ۷۷ درصدی را پشت سر گذاشت.

چرا قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سقوط می‌کند؟

برخی از رویدادها در سطح فاندامنتالی بر عملکرد قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته‌اند، مانند راه‌اندازی قراردادهای آتی بیت کوین، سرکوب صنعت کریپتو توسط چین، یا حتی توییت‌های تسلا در مورد کنار گذاشتن بیت کوین. اما برخلاف این رویدادهای غیرمستمر، هاوینگ بیت کوین اتفاقی منظم و برنامه‌ریزی شده است.

یکی از دلایل احتمالی سقوط قیمت پس از هاوینگ، برداشت سود سرمایه‌گذارانی است که پوزیشن‌ خود را در بازار برای مدت طولانی حفظ کرده‌اند که این امر اغلب با انگیزه «اثر ژانویه (January Effect)» صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت سهام یا یک دارایی در ماه اول سال به دلیل افزایش فعالیت خریداران پس از کاهش قیمت در ماه دسامبر، تمایل به رشد دارد. به چنین چیزی اثر ژانویه گفته می‌شود و اغلب به برداشت زیان قابل‌قبول مالیاتی نسبت داده شده، جایی که سرمایه‌گذاران سهام در ضرر خود در ماه دسامبر را می‌فروشند تا تعهدات مالیاتی بر عایدی سرمایه را جبران کنند و سپس به بازخرید آن‌ها در ماه ژانویه بپردازند که باعث افزایش تقاضا و قیمت دارایی می‌شود.

این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران با فروش دارایی‌های پرخطر خود مانند بیت کوین در دسامبر و سرمایه‌گذاری مجدد بر روی سهام در ماه ژانویه که به طور سنتی یک ماه صعودی برای سهام محسوب می‌شود، مجدداً متعادل‌سازی پرتفوی خود را در نظر بگیرند.

یکی دیگر از عوامل مهم پدیده «کاپیتولاسیون (تسلیم) ماینینگ» است.

ماینرها در طول فصل سودآور خود، بیت کوین جمع‌آوری می‌کنند و هش ریت شبکه را افزایش می‌دهند. با این حال، در برهه‌ای از زمان ماینرها برای ارتقا یا خرید تجهیزات بیشتر و با قوی‌تر شدن شبکه، باید دارایی‌های خود را بفروشند تا در این فضای رقابتی سودآورتر باقی بمانند. اگرچه این فشار فروش – در کنار سایر احساسات نزولی بازار – لزوماً با عملکرد قیمت منطبق نیست، اما می تواند اثر گلوله برفی را ایجاد کند که منجر به کاپیتولاسیون (تسلیم) ماینینگ و متعاقب آن سقوط قیمت می‌شود. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، ماینرها ذخایر و تجهیزات خود را نه برای رقابت با دیگر فعالین، بلکه برای زنده ماندن می‌فروشند.

اثر گلوله برفی (Snowball effect‌) از نظر استعاری فرایندی است که چیزی از حالت اولیه کوچک یا کم‌اهمیت خود به چیزی بزرگتر و مهم‌تر و جدی‌تر و همچنین شاید به‌طور بالقوه خطرناک‌تر یا مصیبت‌بارتر تبدیل می‌شود.

طبق داده‌های Bitinfocharts، هش ریت بیت کوین در دو هاوینگ گذشته کاهش یافته است.

نمودار تاریخی هش ریت بیت کوین
نمودار تاریخی هش ریت بیت کوین

علیرغم این اصلاحات چرخه‌ای، بیت کوین به طور مداوم انعطاف‌پذیری و توانمندی خود را برای ریکاوری پس از کاهش قابل‌توجه قیمت نشان داده است.

معامله‌گران بیت کوین چگونه با این قضیه کنار می‌آیند؟

موسس و رئیس مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، مایکل سایلر (Michael Saylor)، احتمالاً برجسته‌ترین بیت کوینر در تمام وال استریت، در مصاحبه‌ای با امیلی چانگ (Emily Chang) در استودیو ۱.۰ بلومبرگ در سال ۲۰۲۲ اظهار داشت:

اگر می‌خواهید روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، چشم‌انداز کوتاه شما چهار سال است و یک چشم‌انداز متوسط نیز ده ساله خواهد بود. چشم‌انداز مناسب نیز برای همیشه است.

سایلر معتقد است که بیت کوین سرمایه‌گذاری خوبی برای کسانی محسوب می‌شود که مایل‌اند حداقل از یک هاوینگ تا هاوینگ دیگر دارایی‌های خود را هولد کنند.

او می‌گوید:

اگر در طول یک دوره چهار ساله به بیت کوین نگاه کنید، می‌بینید که هیچ‌کس با نگهداری این ارز دیجیتال به مدت چهار سال پول خود را از دست نداده است.

به طور مشابه، دوره‌های فوق‌العاده صعودی بیت‌ کوین به دنبال سقوط‌های بزرگ و دوره‌های صعودی متعاقب آن نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در یک حباب قرار ندراد. در عوض، بیت کوین یک طبقه دارایی فرار است که به تدریج پذیرفته می‌شود. به عبارت دیگر، این اصلاحات بزرگ برای بیت کوین نسبتاً مفید هستند، زیرا خلق و خوی سرمایه‌گذاران را متعادل می‌کنند و از همه‌گیر شدن سناریوهایی مانند سقوط قیمت به واسطه بی‌فایده بودن بیت کوین، اجتناب می‌‌شود.

اکنون، همه می‌دانیم که پایان سال پس از هر هاوینگ، از نظر تاریخی آغاز زمستانی برای ارزهای دیجیتال است، اما با نگاهی به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، می‌بینیم که سپتامبر یک ماه نزولی به خصوص برای بیت‌ کوین بوده است.

نمودار بازگشت سرمایه ماهیانه بیت کوین
نمودار بازگشت سرمایه ماهیانه بیت کوین

این عملکرد ضعیف بیت کوین در ماه سپتامبر مصادف با رکودهای مشابه در بازار سهام است، به طوری که شاخص S&P 500 طی ۲۵ سال گذشته در ماه سپتامبر به طور متوسط ۰/۷ درصد کاهش یافته، یعنی حتی بسیار قبل از اینکه بیت کوین وجود داشته باشد شاهد چنین رفتاری در بازار سپتامبر بودیم. «اثر سپتامبر» به سرمایه‌گذارانی نسبت داده می‌شود که پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، پوزیشن‌های خود را در بازار می‌بندند تا قبل از پایان سال، سود یا زیان مالیاتی حاصل از معاملات را محدود کرده باشند.

بنابراین، باید به این نکته توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاران ممکن است از خرید بیت‌ کوین در ماه سپتامبر یا حدود کریسمس همان سال هاوینگ خودداری کنند.

با نزدیک شدن به چهارمین هاوینگ بیت کوین و با با افزایش دوباره قیمت به سطح ۷۱ هزار دلار، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بازار کریپتو مشتاقانه پیامدهای احتمالی این رویداد مهم را پیش‌بینی می‌کنند. تاریخ حاکی از آن است که احتمالاً پس از هاوینگ طی یک سال آینده شاهد اصلاح قیمت باشیم، اما شرایط فعلی با هر یک از رویدادهایی که بیت کوین را به عنوان یک دارایی در گذشته تحت تاثیر قرار داده‌اند، متفاوت است. مقررات واضح‌تر شده‌اند، وال استریت میلیاردها دلار سرمایه به صندوق‌های ETF بیت کوین سرازیر کرده، کشورها روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شبکه آن نیز از همیشه قوی‌تر شده است.

معامله گران وال استریت اغلب باور دارند که بهتر است سرمایه‌گذاری خود را در بازار نگه داریم، به جای اینکه زمان انجام این کار را مشخص کنیم. اما برای جامعه بیت کوین، هودل (HODL) یک سبک زندگی است. تصمیم‌گیری در مورد زمان خرید بیت کوین به خود شما بستگی دارد، اما هر تصمیمی که می‌گیرید، عجله کنید: تنها یک هفته دیگر تا هاوینگ باقی مانده است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...