معرفی ارز دیجیتال

بررسی و مقایسه ریپل و استلار، کدام بهتر است؟

بررسی و مقایسه ریپل و استلار، کدام بهتر است؟

ریپل و استلار دو پلتفرم و شبکه بلاکچین هستند که شاید در مقابل محبوبیت شبکه‌های بزرگی مانند بیت کوین و اتریوم احتمالا کمتر درباره آن‌ها شنیده‌ایم. این دو شبکه اگرچه هر دو می‌خواهند که سیستم‌ پرداخت‌های جهانی را متحول کنند اما هر کدام روشی متفاوت را برای این کار در پیش‌ گرفته‌اند و به همین دلیل اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند. همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذارانی که قصد انتخاب ارز دیجیتال یکی از این دو پلتفرم را دارند نیز مردد بمانند و ندانند کدام بهتر است. در این مقاله از بلاگ ایرانیکارت ما به مقایسه این دو شبکه می‌پردازیم.

ریپل چیست؟

ریپل چیست؟

ریپل در سال سال ۲۰۱۲ توسط جد مک کالب (Jed McCaleb) و کریس لارسن (Chris Larsen) با هدف تغییر و تحول در سیستم پرداخت‌های مالی سنتی ایجاد شد. این شبکه همچنین توکن رسمی خود را با نماد XRP و به تعداد محدود ۱۰۰ میلیارد واحد عرضه کرد. ریپل همیشه با این چشم‌انداز فعالیت می‌کند که ارسال پول در سطح جهانی را برای مردم آسان‌تر کند و به همین دلیل بلاکچین خاص خود را به‌گونه‌ای طراحی کرد تا بسیار کاربردی‌ باشد. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، چیزی که ریپل از آن استفاده می‌کند یک دفتر کل توزیع‌شده است که تنها مشابه بلاکچین عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ریپل چیست

دفتر کل ریپل در حقیقت ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که روش‌های تازه‌ای برای اجرای تراکنش‌ها ارائه داده و باعث کارآمدی بیشتر آن شده است. برای مثال، در این دفتر کل برخلاف بلاکچین بیت کوین که هر کسی می‌تواند تراکنش‌ها را تایید و به امنیت شبکه کمک کند، تنها افراد تایید شده می‌توانند این کار را انجام دهند. در این شبکه همچنین به نودها توکن XRP تعلق نمی‌گیرد و تمامی این توکن‌ها در عرضه اولیه‌ای به افراد مختلف هدیه داده شده است؛ به یاد داشته باشید ریپل و استلار در این بخش شباهت‌هایی دارند که در ادامه آن را متوجه خواهید شد.

ویژگی‌ها و کاربرد ریپل

ریپل یک شبکه غیرمتمرکز است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع و کم هزینه را امکان‌پذیر می‌کند. هدف این شبکه این است که استفاده از انرژی را تاحد امکان کاهش و در مقابل آن سرعت تراکنش‌ها را افزایش دهد. همانطور که پیش از این گفتیم، ریپل مانند سایر ارزهای دیجیتال از مکانیزم استخراج استفاده نمی‌کند؛ بنابراین نیازی به سخت‌افزارهای انرژی بر هم ندارد و در عوض، تراکنش‌ها را از طریق یک فرآیند اجماع بین شرکت‌کنندگان شبکه (RPCA) تأیید می‌کند. این بدان معناست که ریپل می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را به سرعت و بسیار ارزان انجام دهد.

Ripple و ارز دیجیتال آن یعنی XPR همچنین به عنوان یک سیستم پرداختی نوین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم افراد معمولی و هم سازمان‌ها و بانک‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. برای نمونه، این شبکه به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا نقل و انتقالات خود را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند. شبکه ریپل همچنین از آنجا که نیاز به شخص ثالثی برای انتقال ندارد تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار کم انجام می‌دهد. با توجه به این ویژگی ریپل و حل مشکلات پرداخت‌های بین‌المللی، قیمت‌های بالا و سرعت کم، تاکنون بانک‌های بزرگی مانند Santander، American Express و UBS ریپل را جایگزین روش پرداختی سنتی و سوئیفت کرده‌اند.

نکته: برای خرید و فروش ریپل از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

استلار چیست؟

استلار چیست؟

حدود دو سال پس از راه‌اندازی و فعالیت ریپل، مک کالب، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این شبکه از تیم XRP جدا شد و پروژه‌ای به نام استلار را در سال ۲۰۱۴ طراحی کرد. بدین ترتیب، استلار در ابتدا یک فورک از ریپل بود که بعدها کدهای آن به ‌طور کلی تغییر کرد و به یک پروژه مستقل تبدیل شد. توکن بومی این پلتفرم نیز با نماد XLM شناخته می‌شود و با هدف انجام نقل و انتقالات بسیار مقرون به صرفه و سریع و تسهیل خدمات ارزی فعالیت می‌کند.

بلاکچین استلار در ابتدا از مکانیزم اجماع اثبات کار برای تایید بلاک‌های خود استفاده می‌کرد؛ اما پس از گذشت مدتی پروتکل اختصاصی خود را با نام الگوریتم اجماع استلار (SCP) را به وجود آورد که تراکنش ‎های خود را از آن طریق پیش می‌برد. استلار بیان کرده یک پروژه مردمی است و با هدف کمک به افراد فقیر و نه کسب سود فعالیت می‌کند.

خرید و فروش استلار

ویژگی‌ها و کاربرد استلار چیست؟

Stellar در حقیقت یک شبکه منبع باز است که توسعه‌دهندگان می‌توانند محصولات مالی مانند کیف پول‌های دیجیتالی موبایل، برنامه‌های پرداخت و پلتفرم‌های وام‌دهی را در بر روی آن بسازند. برخلاف شبکه ریپل که بیشتر مورد استفاده بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد، این پروژه برای مردم عادی، به ویژه افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، طراحی شده و این همان چیزی است که استلار را منحصر به فرد می‌کند.

این پروژه در حقیقت کاربردی مشابه سوئیفت (Swift) در بانک‌ها دارد. برای مثال وقتی می‌خواهید یورو را به یک حساب پوندی منتقل کنید، سوئیفت از USD به عنوان واسطه استفاده می‌کند. عین این فرآیند در استلار رخ می‌دهد و به جای USD توکن بومی آن XLM وظیفه واسطه‌گری را به‌عهده می‌گیرد. با این حال، زمان انتقال در سوئیفت و استلار بسیار متفاوت است. زیرا در استلار هر تراکنش به‌طور میانگین تنها دو ثانیه طول می‌کشد و بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین تفاوت‌های ریپل و استلار

استلار و ریپل، در کنار شباهت‌هایی‌ که دارند با تفاوت‌هایی اساسی از هم جدا می‌شوند. Ripple شبکه‌ای است که پرداخت‌های بین‌المللی سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌کند، در حالی که Stellar یک شبکه باز است که به هر کسی اجازه می‌دهد محصولات مالی را مبتنی آن بسازد. همانطور که قبلا ذکر شد، بلاکچین ریپل و استلار دارای ارزهای دیجیتال بومی هستند که به ترتیب عبارتند از XRP و XLM. این رمز ارزها برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و پاداش دادن به کاربرانی که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، استفاده می‌شود.

این دو پروژه به‌طور کلی در موارد زیر با هم متفاوت هستند:

نام ریپل XRP استلار XLM
سال پیدایش 2012 2014
هدف کلی انتقال دارایی (میان سازمان‌ها و بانک‌ها) انتقال دارایی (میان افراد)
نوع توکن ضد تورمی تورم زا
الگوریتم اجماع RPCA SCP
تعداد عرضه توکن ۱۰۰ میلیارد ۵۰ میلیارد

حال بیاید هر یک از این تفاوت‌ها را یک به یک بررسی کنیم.

هدف ریپل و استلار

بنیادی‌ترین هدف استلار و ریپل؛ بازار هدف و هدف کلی این دو پلتفرم است. در حقیقت تفاوت هدف را باید علت اصلی بدانیم که شبکه استلار به‌وجود آمد. پیش از جدا شدن لارسن از مک کیلب، لارسن معتقد بود که ریپل باید به‌طور اختصاصی برای نهادهای رسمی و بزرگ مانند بانک‌ها کار کند در حالی که مک کالب خواستار ایجاد پلتفرمی برای همه اقشار جامعه بود.

این شد که اکنون ریپل شبکه خود را بیشتر بر روی بانک‌ها اختصاص داده و تمایلی هم برای ارائه خدمات غیربانکی و ارزان ندارد؛ در حالی که استلار با هدف ارائه خدمات بین‌المللی رایگان و در دسترس برای عموم مردم، به‌خصوص کشورهای فقیر، فعالیت می‌کند. 

الگوریتم اجماع ریپل و استلار

دومین تفاوتی که ریپل و استلار را از هم جدا می‌کند، الگوریتم‌های انجام کار آن‌ها است. احتمالا می‌دانید که در دنیای ارزهای دیجیتال، بلاکچین‌ها اغلب از دو مکانیزم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند؛ در حالی که نه ریپل و نه استلار از این دو الگوریتم کمکی نمی‌گیرند و هر کدام الگوریتم اجماع اختصاصی خود را دارند.

ریپل از الگوریتم اجماع اثبات درستی (RPCA) استفاده می‌کند و نودهای شبکه آن نیاز دارند تا هر چند ثانیه یکبار الگوریتم را با هدف حفظ، تأیید و اجماع شبکه به اجرا دربیاورند. در مقابل، پروتکل اجماع Stellar برای تایید تراکنش‌ها به کل شبکه ماینر متکی نیست و از الگوریتم اختصاصی خود یعنی SCP استفاده می‌کند تا بتواند تراکنش‌های سریع و ارزان را ارائه دهد.

تورم توکن‌ها

توکن ریپل یا همان XRP به دلیل مکانیزمی که در عرضه خود دارد به نوعی یک توکن ضدتورمی به‌شمار می‌رود. در واقع، ریپل به گونه‌ای طراحی شده که با کاهش میزان عرضه توکن در طول زمان، جریان منفی از تورم داشته باشد. این کار برای حفاظت از شبکه انجام می‌شود و طی آن هر سال مقداری از XRP ها از بین می‌روند. در مقابل این فرآیند، استلار تورم ثابتی معادل سالانه یک درصد را به‌دوش می‌کشد که آن را به یک توکن تورمی تبدیل کرده است.

علاوه بر این، همانطور که گفتیم حداکثر عرضه ریپل محدود و یک میلیارد توکن است در حالی که استلار حداکثر عرضه‌ای برای توکن‌های XRP خود ندارد.

مقایسه تیم توسعه‌ دهنده ریپل و استلار

تیم توسعه‌ دهنده

تیم پشت پروژه استلار اگرچه از افراد بسیار باتجربه‌ای تشکیل شده، اما تعداد آن بسیار کم و تیم کوچیکی است. در مقابل، ریپل یک سازمان بسیار بزرگ، با سرمایه‌ای عظیم است که بر مارکتینگ تمرکز ویژه‌ای دارند.

کیف پول‌های ریپل و استلار

برای این که کاربران بتوانند به کمک کیف پول ریپل دارایی را جابجا کنند، باید در کیف خود سرمایه‌ای معادل حداقل ۲۰ XRP داشته باشد. در حالی که در کیف پول استلار، مطابق هدف خود یعنی ارائه خدمات به تمامی اقشار جامعه، این میزان بسیار ناچیز و حدود یک XLP تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول ریپل 2023

شباهت ریپل و استلار

هر چند که از تفاوت‌های ریپل و استلار بگوییم، باز هم نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم که این دو پروژه شباهت‌های زیادی به هم دارند. همانطور که گفتیم استلار برداشتی از کد ریپل بود که بعد کدهای خود را تغییر داد اما با این وجود همچنان مشابه ریپل است. شباهت‌های این دو شبکه را می‌توانیم به این شکل بیان کنیم:

  • هر دو به فناوری دفتر کل توزیع شده متکی هستند.
  • ماینینگ روی هیچ یک از آن‌ها مجاز نیست و هر دو گره خصوصی دارند.
  • تراکنش‌ها بسیار سریع و تقریبا رایگان هستند، به همین دلیل برای نقل و انتقالات و پرداخت های بین المللی بسیار عالی خواهند بود.

ریپل یا استلار؛ کدام بهتر است؟

Stellar و Ripple هر دو بلاکچین‌های بزرگی هستند که هر کدام نقاط قوت خود را دارد. اولی انتخاب خوبی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی است که می‌خواهند پرداخت‌های بین‌المللی را سریع و ارزان انجام دهند و استلار انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند سریع و ارزان پول ارسال یا دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: آینده ارز ریپل 

اگرچه انتخاب از میان این دو کار سختی خواهد بود، اما پیش از این که انتخاب قطعی خود را انجام دهید باید یادآور شویم ریپل و کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اخیرا مشکلات جدی را با یکدیگر داشته‎‌اند که اخیرا ریپل در دادگاه پیروز شد. به همین دلیل کارشناسان به آینده آن بسیار خوشبین هستند.

سخن آخر

استلار (XLM) و ریپل (XRP)، دو شبکه با هدف بهبود سهولت تکمیل تراکنش‌ها برای ارائه دهندگان پرداخت و موسسات مالی هستند که اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در واقع، جد مک‌کالب، خالق Stellar، قبل از ترک پروژه برای ایجاد Stellar Lumens، به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) ریپل خدمت می‌کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...