معرفی ارز دیجیتال

بررسی و تحلیل وایت پیپر ترون 

بررسی و تحلیل وایت پیپر ترون 

ترون یکی از 10 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی از نظر مارکت کپ است. این پلتفرم یکی از پلتفرم‌های پیشتاز در زمینه رفع مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، در پشتیبانی از تراکنش‌های الکترونیک همتا به همتا و میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز به‌شمار می‌رود. ترون را می‌توان گامی بلند به سمت نسل سوم اینترنت (WEB 3) دانست. برای آشنایی بهتر با این ارز دیجیتال، باید به بررسی و تحلیل وایت پیپر ترون بپردازیم. در این مطلب قصد داریم سرفصل‌های مهم ترون را بررسی کنیم. حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

نام ارز ترون
نماد شرکت TRX
توسعه دهندگان جاستین سان
انتشار اولیه 31 آگوست 2017
بلاکچین بلاکچین اختصاصی ترون
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات سهام واگذار شده (DPos)
مدل بلاکچین عمومی و منبع باز
مقدار پاداش بلوک 32 واحد TRX
زمان تشکیل هر بلوک در شبکه ترون 3 ثانیه
تعداد تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه 2000
لینک وایت پیپر ترون Tron White Paper

وایت پیپر ترون چیست؟ 

وایت پیپر ترون یک سند 40 صفحه‌ای است که در آن ماهیت شبکه ترون و نقشه راه پیش روی آن تشریح شده است. نسخه اولیه این سند در سال 2017 منتشر شد. در ادامه یک ویرایش جدید از وایت پیپر Tron نیز ارائه شد که تغییرات جدید اعمال شده را پروژه را بر می‌گرفت. 

جاستین سان، خالق ترون 

بنیاد ترون در سال 2017 در سنگاپور راه‌اندازی شد. با گذشت چند ماه در جولای سال 2018، شبکه آزمایشی ترون نیز فعالیت خود را آغاز کرد. جاستین سان بنیان‌گذار پلتفرم ترون است. او در جولای سال 2018 اقدام به خرید بیت تورنت (BitTorrent) کرد. بیت تورنت یک پلتفرم غیرمتمرکز است که برای توزیع و ذخیره سازی داده و فایل در بستر اینترنت استفاده می‌شود. پس از آن بیت تورنت به‌عنوان زیرساخت اصلی پلتفرم ترون مورد استفاده قرار گرفت. 

پیشنهاد مطالعه: ترون چیست

بررسی و واکاوی بخش‌های مهم وایت پیپر ترون 

نوبت به بررسی سرفصل‌های اصلی وایت پیپر ترون می‌رسد. در این بخش برای درک بهتر، وایت پیپر ترون فارسی شده را مشاهده می‌کنید. بررسی تک تک مباحث مطرح شده در این سند از حوصله مقاله خارج است. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از خرید و فروش ترون، به منظور آشنایی با این پلتفرم باید بدانید را بررسی می‌کنیم. 

1. معماری شبکه ترون 

معماری شبکه ترون از سه لایه اصلی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از: 

  • لایه هسته یا اصلی (Core)

در شبکه ترون از یک ماشین مجازی برای پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها به‌صورت خودکار و بهینه استفاده می‌شود. وظایف اصلی شبکه ترون مانند مدیریت و پردازش قرارداد هوشمند و همچنین مکانیزم اجماع در لایه هسته اجرا می‌شوند.

مانند شبکه اتریوم از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) برای کد نویسی قراردادهای هوشمند در شبکه ترون استفاده می‌شود. البته امکان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند به‌سایر زبان‌های پیشرفته نیز وجود دارد. الگوریتم اجماع بلاکچین در شبکه ترون نیز بر اساس اثبات سهام واگذار شده (DPoS) تعریف شده است. 

  • لایه ذخیره سازی (Storage)

یک پروتکل ذخیره سازی توزیع شده منحصربه‌فرد متشکل از دو بخش ذخیره سازی بلوک (Block Storage) و ذخیره سازی حالت (State Storage) در لایه ذخیره سازی شبکه ترون تعریف شده است. این لایه زیرساخت امن و مطمئن برای ذخیره سازی انواع داده را در سریع‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند. 

  • لایه کاربری (Application)

توسعه دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند در شبکه ترون با لایه کاربردی سروکار دارند. آن‌ها می‌توانند در این لایه به برنامه‌نویسی پلتفرم‌های خود بپردازند؛ آن‌ها را کنترل و مدیریت کنند و همچنین تغییرات مد نظر را در برنامه‌ها به وجود بیاورند. تمام دستورات در لایه کاربردی شبکه ترون از طریق ماشین مجازی اختصاصی آن ترجمه می‌شوند.

بررسی و واکاوی بخش‌های مهم وایت پیپر ترون - الگوریتم اجماع ترون 

2. مکانیزم اجماع در شبکه ترون 

جاستین سان در وایت پیپر ترون از یک الگوریتم اجماع نوآورانه رونمایی کرده است. همان‌طور که می‌دانید الگوریتم اجماع اثبات کار در شبکه‌هایی مانند بیت کوین باعث می‌شود تا استخراج کاری پرهزینه باشد و انرژی زیادی نیز بابت آن مصرف شود.

الگوریتم اثبات سهام به‌عنوان راه‌حل جایگزین برای این چالش معرفی شد. در شبکه‌هایی که از اثبات سهام به‌عنوان مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند، دیگر نیازی به فعالیت ماینرها نیست. بلکه افرادی تحت عنوان ولیدیتور با قفل کردن تعداد مشخصی توکن در بستر شبکه به‌عنوان نودهای اعتبارسنجی فعالیت می‌کنند. 

اثبات کار نیز یک مشکل جدی دارد. هر ولیدیتور که توکن‌های بیشتری را در شبکه قفل کند، شانس بالاتری برای موفقیت در فرآیند اعتبار سنجی دارد. این موضوع با اصل تمرکز زدایی در بلاکچین همخوانی ندارد؛ چرا که عملا ممکن است قدرت در یک شبکه را به دست افراد محدودی برساند. 

راه حل شبکه ترون برای این مشکل، ابداع الگوریتم اجماع بلاکچین اثبات سهام واگذار شده، است. در این شبکه 27 نود اعتبارسنجی با نام Super Representative در فرآیند اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند. هر 6 ساعت یکبار در شبکه ترون رای گیری می‌شود تا از بین داوطلبان فعالیت به عنوان نود اعتبارسنجی، 27 نفر انتخاب شوند.

کسانی که توکن TRX را در شبکه ترون استیک می‌کنند، از حق رای در رای‌گیری برخوردار هستند. داوطلبان نیز باید سهمی از پاداش اعتبارسنجی خود در شبکه را به رای دهندگان اختصاص دهند. به این ترتیب امکان ایجاد حکمرانی غیرمتمرکز در شبکه ترون تا حدی بیشتری فراهم می‌شود.  

البته مزیت الگوریتم اثبات سهام واگذار شده به همین جا ختم نمی‌شود. بلکه تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در شبکه ترون به‌ازای هر ثانیه به حدود 2000 تا می‌رسد که در مقایسه با بیت کوین و اتریوم به‌مراتب بالاتر است. 

3. انواع استاندارد شبکه ترون 

در وایت پیپر ترون 2 استاندارد اصلی برای این شبکه تعریف شده است. همه توسعه دهندگان برای تعریف توکن جدید در بستر ترون باید از استاندارد TRC-10 استفاده کنند. ضمن اینکه هزینه تعریف توکن جدید در بستر شبکه ترون برابر با 1024 توکن TRX است.

صادرکننده باید اطلاعاتی مانند نام توکن، کل سرمایه، نرخ تبدیل توکن به TRX، وب سایت، حداکثر پهنای باند مصرفی هر حساب، کل پهنای باند و مقدار توکن قفل شده را در شبکه ثبت کند، تا مجاز به تعریف توکن مد نظر خود شود. 

استاندارد دیگری که برای شبکه ترون تعریف شده است، TRC-20 نام دارد. این استاندارد برای راه‌اندازی و اجرای قراردادهای هوشمندی که با ماشین مجازی ترون پشتیبانی می‌شوند، در نظر گرفته شده است. احتمالا شما هم هنگام انتقال تتر بین کیف پول‌های مختلف، نام TRC-20 را در فهرست شبکه‌های انتقال مشاهده کرده‌اید. 

4. حاکمیت مشارکتی شبکه ترون 

جاستین سان برای اداره غیرمتمرکز شبکه ترون، دست روی حاکمیت مشارکتی مبتنی بر رای‌گیری گذاشته است. البته مطابق آنچه در وایت پیپر ترون ذکر شده است، تنها 27 نود اعتبارسنجی حق مشارکت در فرآیند رای‌گیری شبکه ترون را دارند. هرگونه پیشنهاد برای توسعه یا ایجاد تغییر در پروژه باید از طریق یکی از همین نودها مطرح شود. 

بعد از ایجاد طرح پیشنهادی، 3 روز رای‌گیری ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که در این مدت حداقل 19 نفر از نودهای اعتبارسنجی با طرح موافقت کنند، تصمیم به اجرای آن گرفته می‌شود. در غیر این صورت کنار گذاشته می‌شود. هر نود اعتبارسنجی در مدت 3 روز فرصت دارد که رای خود را آزادانه تغییر دهد. 

توکنومیک ترون

5. توکنومیک ترون

تعداد کل TRX به صورت کلی 100 میلیارد واحد است. در هر سه ثانیه یک بلوک به شبکه ترون اضافه می‌شود. با تشکیل هر بلوک نیز پاداشی معادل 32 توکن TRX به نودهای اعتبارسنجی پرداخت می‌شود. نودهای اعتبارسنج نیز می‌توانند هر 24 ساعت یکبار به پاداش خود دسترسی داشته باشند. 

نتیجه بررسی وایت پیپر ترون TRX 

ترون به‌عنوان یک شبکه بلاکچین مقیاس‌پذیر از روش‌های نوآورانه‌ای برای برطرف کردن چالش‌های شبکه‌های قدیمی مانند بیت کوین استفاده می‌کند. ماحصل پیاده‌سازی آنچه در وایت پیپر ترون ذکر شده، دستیابی به بیش از 2 میلیون تراکنش در شبانه‌روز است.

این در حالی است که تاکنون حدود 700 هزار حساب کاربری فعال TRX در شبکه این ارز دیجیتال ایجاد شده است. عملیاتی کردن هدف 2000 تراکنش در ثانیه باعث شده تا ترون یک جامعه غیرمتمرکز و دموکراتیک را برای اعضای اکوسیستم خود فراهم کند. 

چرا وایت پیپر ترون مهم است؟ 

برخی از وایت پیپرها صرفا جنبه تبلیغاتی دارند. در واقع نویسندگان آن‌ها بیشتر با پرداختن به موضوعات بازاریابی مانند نقشه راه و آینده پروژه بدون ذکر هیچ‌گونه توضیح فنی درباره ماهیت پروژه، تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را برای سرمایه‌گذار مجاب کنند. طبیعی است که چنین سندهایی از نظر کارشناسی اعتبار چندانی ندارند. 

در مقابل برخی دیگر از وایت پیپرها هستند که حرف‌های جدید و ایده‌های خلاقانه‌ای را برای حل مشکلات بلاکچین مطرح می‌کنند. این سندها حکم موتور پیشران بازار رمز ارزها را دارند. وایت پیپر ترون یکی از مهم‌ترین سندهای بازار کریپتوکارنسی بعد از بیت کوین است. چرا که ایده الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده نخستین بار از طریق آن مطرح شد. 

پیشنهاد مطالعه: آینده ارز دیجیتال ترون

از طریق وایت پیپر ترون می‌توان نقشه راه پروژه را بررسی کرد و پتانسیل‌های آن را دریافت. حتی می‌توان روند پیشرفت و پایبندی به نقشه راه توسعه دهندگان را زیر نظر گرفت و بر این اساس برای سرمایه‌گذاری بلند مدت روی آن برنامه ریزی کرد.

کلام پایانی 

در این مطلب به بررسی و تحلیل وایت پیپر ترون پرداختیم. در طول بیش از 6 سال که از آغاز به‌کار ترون سپری شده است، این شبکه به‌خوبی توانسته خود را به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی بازار کریپتوکارنسی معرفی کند. قرار گرفتن در بین 10 ارز دیجیتال برتر بازار رمز ارزها، گواهی روشنی بر این مدعاست. هر چند خبری از بحث پیرامون نقشه راه در وایت پیپر ترون نیست؛ اما به نظر می‌رسد که این پروژه و ارز دیجیتال اختصاصی آن یکی از گزینه‌های آینده‌دار در بازار رمز ارزها هستند. نظر شما درباره آینده ترون چیست؟ آیا این ارز دیجیتال می‌تواند به قیمت 1 دلار برسد؟ 

سوالات متداول
Request for Quote

برای دانلود وایت پیپر ترون می‌توانید از این لینک استفاده کنید. 

وایت پیپر ترون سند اختصاصی این پروژه است که ماهیت و ویژگی‌های آن را به‌طور کامل تشریح کرده است. 

سرفصل‌های اصلی وایت پیپر Tron را در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که دعوت می‌کنیم مطالعه کنید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...