آموزش ارز دیجیتال

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین

همبستگی، در صنایع مالی و سرمایه گذاری، آماری است که میزان حرکت دو دارایی را نسبت به یکدیگر اندازه گیری می‌کند. همبستگی‌ها در مدیریت پیشرفته پرتفوی استفاده می‌شوند که به‌عنوان ضریب همبستگی محاسبه می‌شوند و مقدار آن باید بین ۱.۰- و ۱.۰+ باشد. همبستگی بیت کوین به رابطه بین حرکات قیمت بیت کوین و سایر دارایی‌ها یا ابزارهای مالی اشاره دارد. در دنیای سرمایه‌گذاری و معامله گری، درک همبستگی بسیار مهم است؛ زیرا به افراد کمک می‌کند تا میزان حرکت دارایی‌های مختلف را نسبت با یکدیگر ارزیابی و پیش بینی کنند. در ادامه این مقاله، به همبستگی بیت کوین با مهمترین شاخص‌های اقتصادی و آلت کوین‌ها میپردازیم.

مفهوم همبستگی در بازارهای مالی

همبستگی (correlation)، در صنعت ارزهای دیجیتال و مالی سنتی، درجه‌ای است که در آن قیمت دارایی‌ها با هم (همبستگی مثبت) یا در برابر یکدیگر (همبستگی منفی) حرکت می‌کنند. درک نحوه رفتار طبقات مختلف دارایی یک اصل اساسی برای سرمایه‌گذاری است و هنگامی که دارایی‌های مالی جدید مانند ارزهای رمزنگاری‌شده، NFT‌ها و هوش مصنوعی وارد عرصه می‌شوند، اندازه‌گیری همبستگی قیمت اولین گام برای شناخت بازار است. اندازه گیری دقیق به عنوان ضریب همبستگی نامیده می‌شود و همیشه بین طیف منفی (۱.۰ -) و مثبت (۱.۰ +) قرار می‌گیرد. 

برای مثال وقتی کالاهایی مانند طلا و نفت افزایش می‌یابد، قیمت سهام پرریسک کاهش می‌یابد که اصطلاحا به آن همبستگی منفی می‌گویند. این به این دلیل است که در زمان‌های خاص، بسیاری از افراد و موسسات ترجیح می‌دهند طلا داشته باشند تا طبقات دارایی پرخطرتر مانند سهام. این بدان معنا نیست که هر یک از این دارایی‌ها در زمان‌های عادی یک نقطه قوت یا ضعف ذاتی دارند، بلکه به این معناست که سرمایه گذاران مختلف بسته به عوامل بی‌شماری استراتژی‌های متفاوتی دارند.

از سوی دیگر، درک همبستگی مثبت می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا سبد سرمایه‌گذاری متنوعی با پتانسیل رشد بیشتر داشته باشند. به عنوان مثال، اگر بیت کوین و یک آلتکوین خاص همبستگی مثبت بالایی داشته باشند، معامله گران می‌توانند از این اطلاعات برای بهینه‌سازی پوزیشن‌های معاملاتی خود استفاده کنند. شناخت همبستگی‌ها در بازارهای مالی در

پوشش ریسک سرمایه گذاران و تصمیم گیری به موقع برای خرید بیت کوین موثر است.همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت

همبستگی مثبت به دارایی‌هایی اشاره دارد که در یک جهت حرکت می‌کنند. به بیان ساده، وقتی ارزش یک دارایی افزایش می‌یابد، ارزش دیگری نیز افزایش می‌یابد. اینکه یک دارایی تا چه میزان از نوسانات دارایی دیگر پیروی می‌کند، به ضریب همبستگی مرتبط است. ضریب همبستگی در این حالت بیشتر از ۰ است. همبستگی مثبت کامل ۱.۰، نشان میدهد که دو متغیر دقیقاً در یک جهت حرکت می‌کنند.

همبستگی منفی چیست؟

همبستگی منفی رابطه بین دارایی‌هایی است که در جهت مخالف حرکت می‌کنند. وقتی ارزش یک دارایی افزایش می‌یابد، ارزش دیگری کاهش می‌یابد. اگر ضریب همبستگی دو دارایی کمتر از ۰ باشد، به این نتیجه میرسیم که روند قیمت دو دارایی مخالف یکدیگر است.

نحوه محاسبه ضریب همبستگی

همبستگی یک معیار آماری است که نحوه حرکت دارایی‌ها را در رابطه با یکدیگر تعیین می‌کند و به صورت عددی با ضریب همبستگی بیان می‌شود. مقادیر ضریب همبستگی بین ۱.۰ – و ۱.۰ متغیر است. روش‌های مختلفی برای محاسبه همبستگی وجود دارد که رایج‌ترین روش، همبستگی پیرسون (Pearson) است. همبستگی پیرسون رابطه خطی بین دو متغیر را اندازه گیری می‌کند. می‌توان از آن برای هر مجموعه داده‌ای که دارای ماتریس کوواریانس محدود است استفاده کرد. روش محاسبه ضریب همبستگی در وب سایت investopedia به شکل زیر بیان شده است.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت

اگر نتیجه محاسبات اعدادی بین ۰.۶ تا ۱ باشد، رابطه بین دو متغیر بسیار قوی است. اعدادی که بین ۰.۸ تا ۰.۶ قرار دارند، رابطه‌ای قوی را نشان می‌دهند. اعداد ۰.۶ تا ۰.۴ نیز رابطه متوسط را نشان میدهد. مقادیر کمتر از این هم رابطه ضعیف را نشان میدهد. ضریب صفر میگوید که بین دو متغیر هیچ رابطه قیمتی وجود ندارد. اگر ضریب همبستگی پیرسون برای دو متغیر منفی باشد، به این معنا است که زمانی که مقدار یک متغیر کاهش یابد، مقدار متغیر دیگر رو به رشد خواهد بود و برعکس.

همبستگی چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی اخیر از دانشگاه جورج تاون، ارتباط بین قیمت ارزهای دیجیتال و بازار سهام در طول زمان افزایش یافته‌است. این مطالعه همچنین نشان داد که دارایی‌های کریپتو در دوره‌های نوسان شدید بازار مانند همه‌گیری کووید و حمله روسیه به اوکراین، پیروی بیشتری از سایر شاخص‌های اقتصادی داشته اند.

از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، دارایی‌های رمزنگاری تا حد زیادی عملکرد متفاوتی نسبت به دارایی‌های سنتی از خود نشان داده اند، بنابراین به یکی از گزینه‌های ایده آل برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاران تبدیل شده اند. همچنین این بدان معناست که دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین می‌توانند برای حفظ ارزش سرمایه در برابر انواع مسائل اقتصادی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا کمتر از سهام و سایر دارایی‌های سنتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همچنین یکی از دلایل همبستگی کم ارزهای دیجیتال با روندهای اقتصادی، تازگی و نوپایی این صنعت بود.

با این حال، همه گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ این شرایط را تغییر داد. همبستگی بین دارایی‌های سنتی و رمزنگاری شروع به افزایش کرد که نشان دهنده رشد صنعت کریپتو بود. بدین ترتیب، به مرور زمان موسسات بیشتری وارد فضای کریپتو شدند. هنگامی که ویروس کرونا اقتصاد جهانی را در مارس ۲۰۲۰ تعطیل کرد، بیت کوین و اتر با S&P ۵۰۰، به ترتیب همبستگی ۰.۴۷ و ۰.۵ را ثبت کردند. همچنین، از فوریه ۲۰۲۲ تا ژوئیه ۲۰۲۲، با تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین، بیت کوین و اتر همبستگی ۰.۵۸ و ۰.۵۹ با بازار داشتند. از طرفی، در سال‌های اخیر نیز سیاست‌های پولی مالی مانند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به ایجاد همبستگی بین ارزهای دیجیتال و دارایی‌های سنتی کمک کرده است.

توجه به این نکته مهم است که سایر عوامل می‌توانند به طور مستقل بر قیمت دارایی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، همبستگی‌ها در بازارهای مالی ثابت نیستند و می‌توانند در طول زمان به‌دلیل شرایط بازار، تحولات نظارتی یا عوامل کلان اقتصادی تغییر کنند.

همبستگی بیت کوین با سایر شاخص‌های اقتصادی

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین ارز دیجیتال با بیشترین ارزش بازار شناخته میشود که پرچمدار بازار کریپتو است. بنابراین حرکات قیمت این ارز می‌تواند تاثیرات بسزایی در ارزش سایر دارایی‌های دیجیتال داشته باشد. تحلیل همبستگی شامل بررسی داده‌های تاریخی قیمت برای شناسایی الگوهای حرکت مشترک بین بیت کوین و دارایی‌های مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها و سایر ارزهای دیجیتال است.

بیت کوین همبستگی مثبت همبستگی منفی ضریب همبستگی
 شاخص دلار بالا
شاخص طلا متوسط
 سهام نزدک متوسط
 شاخص S&P500 بالا

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت

در تصویر بالا همبستگی بیت کوین با مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی مانند Nasdaq، S&P ۵۰۰ و طلا با نشان داده شده است که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم.

همبستگی بیت کوین و طلا

بیت کوین، شناخته شده ترین ارز دیجیتال است که با هدف تمرکززدایی، ناشناس بودن و عرضه محدود به وجود آمد. از سوی دیگر، طلا، نمادی از ثروت و ثبات است که در طول قرن ها به عنوان یک دارایی امن و وسیله ذخیره ارزش در شرایط نابسامان اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که منشاء و ویژگی های فیزیکی آنها متفاوت است، هر دو دارایی یک وجه اشتراک دارند که آن عرضه محدود است. حداکثر عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین است که همین موضوع ارزش آن را بیشتر میکند . طلا نیز یک فلز گرانبها و نادر است که توجه سرمایه گذارانی که به دنبال محافظت در برابر تورم و بی ثباتی اقتصادی هستند را به خود جلب می کند.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین  ایرانیکارت
نمودار همبستگی بیت کوین با طلا از سال گذشته تا به حال

در اغلب موارد همبستگی مثبت بین بیت کوین و طلا وجود داشته است. در طول دوره‌های آشفتگی بازار و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران شاهد افزایش قیمت همزمان هر دو دارایی بوده‌اند که نشان‌دهنده وضعیت مشترک آن‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن برای افراد ریسک‌گریز است. با توجه به نمودار همبستگی 90 روزه، BTC در حال حاضر با طلا (0.58) همبستگی مثبت و با سهام فناوری (0.65-) همبستگی منفی دارد. در سال جاری، BTC با هر دو دارایی همبستگی بالایی داشته است.

در حالی که طلا همچنان مورد علاقه سرمایه گذاران باتجربه و بازیگران نهادی است، بیت کوین در میان متخصصان فناوری و معامله گران تازه وارد محبوبیت پیدا کرده است. ظهور طلای دیجیتال یا به عبارتی استیبل کوین ها با پشتوانه طلا سبب افزایش همبستگی بازار ارزهای دیجیتال با بازار طلا شد. زیرا سرمایه‌گذاران این ایده را به عنوان معادل امروزی طلا در عصر دیجیتال بررسی می‌کنند.

با این حال، تجزیه و تحلیل ها همچنین مواردی از همبستگی منفی یا خنثی بین بیت‌کوین و طلا را نشان می‌دهد. این بدان معناست که رابطه آنها می‌تواند بسته به احساسات حاکم بر بازار و عوامل مؤثر بر تقاضا نوسان داشته باشد.

همبستگی دلار و بیت کوین

ما قدرت دلار را با استفاده از شاخص کل اسمی دلار آمریکا اندازه گیری می‌کنیم. زمانی که انتظار می‌رود دلار تضعیف شود (کاهش شاخص)، سرمایه گذاران معمولا از دارایی‌های دیگر مانند ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند. همین موضوع منجر به همبستگی منفی بین قیمت بیت کوین و شاخص دلار آمریکا می‌شود.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت

دلار از نظر ماهیت ارز فیات و بیت کوین ارز رمزنگاری شده است. بدیهی است که از نظر بینش‌های سرمایه‌گذاری دلار رقیب بیت کوین محسوب شود. رویدادهای خاص و کاتالیزورهای مختلفی مانند روندهای اقتصاد کلان، تحولات نظارتی و پیشرفت‌ها در فناوری بلاک چین می‌توانند در رابطه بین بیت کوین و شاخص دلار آمریکا در دوره‌های زمانی کوتاه مدت اثرگذار باشند.

طی ماه‌های گذشته، بیت کوین در برابر دلار آمریکا ده‌ها میلیون واحد درصد افزایش یافته است. تعداد کمی از طبقات دارایی می‌توانند بازدهی مشابهی داشته باشند. همچنین باید مد نظر داشته باشید که تغییرات شاخص دلار به طور حتم باعث افزایش یا کاهش چشمگیر قیمت بیت کوین نخواهد شد. بنابراین همبستگی بین این دو دارایی را مبنای اصلی معاملات خود قرار ندهید.

همبستگی بیت کوین و NASDAQ

نزدک (NASDAQ) یکی از مشهورترین شاخص‌های بازار سهام جهانی است. کارشناسان صنعت کریپتو معتقدند که همبستگی بین ارزهای دیجیتال و دارایی‌های سنتی در حال افزایش است. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برتر مانند اتریوم(ETH) با شاخص نزدک همبستگی مثبت دارند. برای مثال در یک بازه زمانی طلا ۹٪ افزایش یافته است در حالی که بیت کوین ۱۸٪ و سهم نزدک ۳۰٪ افزایش یافته است. همبستگی بین بیت کوین، طلا و سهام اغلب در بازه‌های زمانی یک یا دو ساله در نظر گرفته می‌شود.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت
همبستگی بیت کوین با سهام نزدک از سال گذشته تا به حال

بحران بانکی که در ماه مارس سال جاری آغاز شد، منجر به افزایش پذیرش و قیمت بیت کوین شد. در طول این دوران، رابطه بیت کوین و سایر دارایی‌های همبسته مانند طلا و سهام نزدک ثابت باقی مانده است و NASDAQ به بالاترین سطح سال گذشته خود صعود کرده است.

همبستگی بیت کوین و S&P 500

شاخص S&P ۵۰۰ اغلب بهترین معیار برای سلامت کلی بازار سهام ایالات متحده و به طور غیرمستقیم اقتصاد در نظر گرفته می‌شود. ضریب همبستگی SPX و BTCUSD در حال حاضر ۰.۸۸ است که از قوی‌ترین همبستگی‌ مثبت تاریخی است. اما روندهای نزولی گذشته در بازار کریپتو، سبب ایجاد همبستگی منفی بیت کوین با شاخص SPX شد.

نگاهی به نمودار SPX و BTC نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، دارایی‌ها در یک همبستگی مثبت قرار داشتند؛ اما با اعلام ورشکستگی صرافی FTX در نوامبر ۲۰۲۲، همبستگی منفی به وجود آمد. سقوط FTX منجر به ریزش شدید در بازار ارزهای دیجیتال شد. در مقابل، SPX حرکت رو به بالا خود را ادامه داد. بنابراین، از دست دادن همبستگی به ضرر BTC تمام شد.

همبستگی بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال

به طور کلی، ارزهای دیجیتال با یکدیگر همبستگی مثبت دارند. به همین دلیل است که قیمت سایر ارزها معمولاً در هنگام صعود BTC به طور کلی افزایش می‌یابند و یا در هنگامی سقوط بیت کوین، کاهش می‌یابند. ETH، BNB، LTC، XRP، ETC و DOGE از ارزهایی هستند که در نمودار قیمتی خود بیشترین همبستگی را با بیت کوین نشان داده اند. از طریق وب سایت cryptowat.ch می‌توانید همبستگی هر ارزی را با ارز دیگر مشاهده کنید.

ضریب همبستگی ارزهای دیجیتال برتر ایرانیکارت
جدول ضریب همبستگی ارزهای دیجیتال برتر در یک سال گذشته

به عنوان مثال، از ۹ ژانویه ۲۰۲۳، ضریب همبستگی ۲۴ساعته بیت کوین و اتریوم ۰.۸۲ بود. با نگاهی به همبستگی دوساله بین این دو دارایی، می‌توانیم عدد مشابه ۰.۸۳ را مشاهده کنیم. با این حال، همبستگی شش ماهه بالاتر است و به ۰.۹۰ می‌رسد، که نشان می‌دهد همبستگی بین این دو دارایی تنها در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

همبستگی بیت کوین و اتریوم از سال گذشته تا حال ایرانیکارت
همبستگی بیت کوین و اتریوم از سال گذشته تا به حال

در مجموع، می‌توان گفت که این دو دارایی رمزنگاری علیرغم پاسخگویی به نیازهای مختلف در اکوسیستم ارزهای دیجیتال، بسیار همبستگی دارند. اتریوم یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است؛ در حالی که بیت کوین یک بلاک چین اثبات کار (PoW) است که بر تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت و ذخیره ارزش تمرکز دارد.

ارزهای مخالف بیت کوین

همانطور که بیان شد، تقریباً تمام دارایی‌های دیجیتال با یکدیگر همبستگی مثبت دارند؛ بنابراین با یک حرکت قوی در اثر اخبار فاندامنتال، جریان کل بازار کریپتو تغییر می‌کند. بسیاری از ارزها حرکات بیت کوین را سریع تکرار می‌کنند، اما برخی دیگر کمتر به بیت کوین وابسته هستند. از بین بیش از ۵۰۰۰ دارایی دیجیتال، تنها تعداد محدودی از آن‌ها همبستگی نزدیک به صفر با بیت کوین دارند.

بر اساس داده‌های جمع آوری شده، در طول دوره‌های مختلف ارز‌های Helium ،Trust Wallet Token ،Flamingo ،Bella Protocol ،Numerair Litentry ،Repocoin ،Qubitica ،Digitex Futures از خودشان همبستگی منفی با بیت کوین نشان داده‌اند. به این معنا که این توکن‌ها در زمان ریزش بیت کوین مقاومت کرده و به رشد خود ادامه می‌دهند و یا برعکس. اما در اغلب موارد، هرچه ارزش بازار یک آلت کوین بزرگ‌تر باشد، همبستگی آن با ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر است.

جدول همبستگی ارزهای دیجیتال

به جدول همبستگی زیر نگاه کنید، آن خانه‌هایی که به رنگ سبز هستند همبستگی مثبت بین توکن‌ها را نشان می‌دهند. خانه‌ها به رنگ نارنجی و قرمز نشان دهنده همبستگی منفی هستند. ضریب همبستگی نیز در هر خانه نوشته شده است و در طول زمان متغیر است. تصویر زیر فقد نمای کوچکی از جدول همبستگی رمز ارزها است. برای دسترسی به جدول کامل‌تر و درک روابط بین ارزهای دیجیتال می‌توانید به وب سایت Macroaxis مراجعه کنید.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین ایرانیکارت

سایت‌های همبستگی ارزهای دیجیتال

برای مطالعه بیشتر و دسترسی به نمودار یا جدول ضریب همبستگی‌ها می‌توانید از سایت‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

  • CoinMarketCap: یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین سایت های اطلاعاتی بازار ارزهای دیجیتال است. این سایت جامع داده های مهمی از جمله قیمت، ارزش بازار، حجم معاملات، نمودارهای تاریخی و … را برای کاربران فراهم می‌کند همچنین بخشی از این سایت به ارائه همبستگی و روابط بین ارزهای دیجیتال مختلف می‌پردازد.
  • CoinMetrics: این پلتفرم معیارها و شاخص های پیشرفته ای را برای ارزیابی سلامت و عملکرد ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاک چین ارائه می دهد. در درجه اول این سایت بر روی داده های زنجیره ای متمرکز است، اما داده‌هایی مرتبط به همبستگی و تعامل بین ارزهای دیجیتال مختلف را نیز پوشش می‌دهد.
  • TradingView: تریدینگ ویو یک پلت فرم محبوب است که  دارای نمودارها و ابزارهای تحلیل تکنیکال برای معامله گران است. این سایت بازارهای مالی مختلف از جمله ارزهای دیجیتال، سهام، فارکس و کالاها را پوشش می دهد. همچنین همبستگی بین ارزهای دیجیتال مختلف و دارایی های سنتی و نیز در این سایت قابل مشاهده است.

پیشنهاد مطالعه: 11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!

لطفاً به خاطر داشته باشید که اطلاعات ارائه شده توسط این وب‌سایت‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و تأیید صحت اطلاعات امری ضروری است. سعی کنید از چندین منبع معتبر برای تصمیم گیری آگاهانه در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

سخن پایانی

دارایی‌های کریپتو از تغییرات اقتصاد کلان مستثنی نیستند، حتی اگر عملکرد آنها توسط عوامل دیگر مانند فناوری و احساسات بازار تعیین شود. این امر همچنین کشورها را بر آن می دارد تا با بررسی و تدوین مقررات جدید، برای حرکت مشترک سهام و ارز دیجیتال آماده شوند. یادگیری نقش همبستگی قیمت برای به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن بازده  سرمایه گذاران ضروری است. شما نیز تجربیات و نظرات خود را از تحلیل همبستگی بیت کوین در بخش کامنت ها برای ما بنویسید.

همبستگی بیت کوین چیست؟ شناسایی ارزها و شاخص‌های همبسته با بیت کوین
همبستگی، در صنایع مالی و سرمایه گذاری، آماری است که میزان حرکت دو دارایی را نسبت به یکدیگر اندازه گیری می‌کند. همبستگی‌ها در مدیریت پیشرفته پرتفوی استفاده می‌شوند که به‌عنوان...
5 از 1 رای ثبت شده
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....