دانستنی های گیفت کارت

پلی استیشن یا ایکس باکس | کدام کنسول بازی بهتر است؟

پلی استیشن یا ایکس باکس | کدام کنسول بازی بهتر است؟

بدون شک انتخاب بین پلی استیشن یا ایکس باکس یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین تصمیماتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند. معمولاً این دسته از افراد هنگام خرید کنسول بازی با این سوال مواجه می‌شوند که از میان پلی استیشن و ایکس باکس کدام‌ یک را خریداری کنیم؟

شرکت سونی در سال 1994 کنسول جذاب و پرطرفدار پلی استیشن را تولید کرد تا سیل عظیمی از گیمرها را به سمت خود بکشاند. چند سال بعد یعنی در سال 2000 میلادی، شرکت مایکروسافت ایکس باکس را تولید کرد تا از آن به‌عنوان یک رقیب جدی برای دستگاه پلی استیشن یاد کنند.

هریک از این دستگاه‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند، به همین دلیل باید آن‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلف مورد مقایسه قرار داد تا با اطلاعات دقیقی، بهترین گزینه متناسب با نیازهایتان را انتخاب کنید. در ادامه، این دو دستگاه را از زوایای مختلف مقایسه می‌کنیم تا با استفاده از این اطلاعات، خرید مطمئن‌تری داشته باشید؛ با ما همراه باشید.

پلی استیشن یا ایکس باکس؟!

پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟ این سوال، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالاتی است که گیمرها برای یافتن پاسخ دقیق آن، منابع زیادی را جستجو می‌کنند. پلی استیشن که محصول شرکت سونی به شمار می‌آید، از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۶۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسانده است که این رقم برای ایکس باکس ۲۸۷ میلیون دستگاه برآورد شده است. همچنین شرکت سونی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، بیش از ۱۰۰ میلیون پلی استیشن در سراسر دنیا فروخت تا قدرت بالای خود در بازار را نشان دهد.

در تاریخ 9 ژوئن 2007، شرکت مایکروسافت کنسول بازی Xbox 360 را تولید کرد تا بتوان با پلی استیشن 3 و نینتندو Wii رقابت کند، یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این کنسول؛ امکان استریم کردن بازی به‌صورت آنلاین از طریق سرویس‌هایی مانند Twitch و Ustream بود.

از دیگر ویژگی‌های پلی استیشن، می‌توان به کنترلر DualShock اشاره کرد که بازخورد لرزشی آن، انجام بازی‌های مختلف را جذاب‌تر می‌کند. همچنین ارائه انواع بازی‌ها  به‌صورت آنلاین یا با استفاده از PlayStation Network، یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار عالی پلی استیشن به شمار می‌آید. در طرف مقابل ایکس باکس هم با ترکیب کنترلر و دوربین Kinect، تسلط شما روی حرکت کردن یا فرمان‌های صوتی را بالا می‌برد.

البته که شما برای استفاده بهتر و کسب تجربه‌های جذاب‌تر باید نسبت به خرید گیفت کارت اقدام کنید؛ زیرا با توجه به محدودیت‌هایی که در موقعیت جغرافیایی ایران وجود دارد، نمی‌توان به راحتی و بدون دردسر خریدهای درون برنامه‌ای انجام داده و از قابلیت‌هایی که بازی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، استفاده کنید.

کنسول ایکس باکس یا پلی استیشن

مقایسه مشخصات فنی کنسول‌ها

اگر می‌خواهید از بین پلی استیشن یا ایکس باکس بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید مشخصات فنی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در جدول زیر می‌توانید مقایسه مشخصات فنی این کنسول‌ها را مشاهده کنید. البته از آنجایی که ایکس باکس سری ایکس و سری اس با هم تفاوت‌های زیادی دارند، این مقایسه را بین این 3 دستگاه انجام داده‌ایم:

مشخصات پلی استیشن ایکس باکس سری ایکس ایکس باکس سری اس
پردازنده (CPU) پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2 پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2 پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2
گرافیک (GPU) Custom AMD RDNA 2
۳/۱۰ تترافلاپ
Custom AMD RDNA 2
۱۲ تترافلاپ
Custom AMD RDNA 2
۴ تترافلاپ
سرعت ساعت ۵/۳ گیگاهرتز ۸/۳ گیگاهرتز ۶/۳ گیگاهرتز
مموری ۱۶ گیگ GDDR6 ۱۶ گیگ GDDR6 ۱۰ گیگ GDDR6
حافظه داخلی ۸۲۵ گیگ NVMe SSD ۱ ترابایت NVMe SSD ۵۱۲ گیگ NVMe SSD
درایو نوری درایو بلو ری 4K اولترا اچ دی برای دیسک‌های فیزیکی بازی درایو بلو ری 4K اولترا اچ دی برای دیسک‌های فیزیکی بازی ندارد
فریم ریت تا ۱۲۰ تا ۱۲۰ تا ۶۰
ابعاد 10.2 x 4.0 x 2.6 اینچ 11.8 x 5.9 x 2.6 اینچ 11 x 5.9 x 2.6 اینچ
وزن 5.3 کیلوگرم 3.4 کیلوگرم 9.31 کیلوگرم

مقایسه بازی‌ها

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم که می‌توانید بر اساس آن پلی استیشن یا ایکس باکس را انتخاب کنید، تنوع بازی‌ها و کیفیت بالای آن‌هاست. هنگامی که لیست بازی‌های انحصاری این دو کنسول را نگاه می‌کنیم، کفه ترازو به سود پلی استیشن 5 سنگین‌تر است. شرکت سونی علاوه بر بازی Spider-Mad: Miles Morals، بازی‌های جذاب دیگری مانند Demon’s Souls ،Sackboy: A Big Adventure و Astro’s Playroom را برای کاربران خود ارائه کرده است. همچنین باید بدانید که سونی در دو سال گذشته بازی‌های دیگری مانند Ratchet & Clank: Roft Apart و God of War: Rangnarok را برای پلی استیشن 5 ارائه کرده است.

با اینکه بازی انحصاری خاصی برای ایکس باکس منتشر نشده است، اما بازی‌های این کنسول هم جذابیت بسیار زیادی دارند. بازی‌های مختلفی مانند Gears 5، Ori and Will of the Wips و Forza Horizon 4 از جمله جذاب‌ترین بازی‌های ایکس باکس هستند که حسابی گیمرها را شگفت‌زده می‌کنند. البته چند بازی نیمه اختصاری برای ایکس باکس نیز ارائه شده‌اند که Microsoft Flight Simulator ، Halo Infinite و Forza Horizon 5 مهم‌ترین آن‌ها به شما می‌آیند.

«اگر می‌خواهید از تمامی این بازی‌ها بدون محدودیت استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نسبت به خرید گیفت کارت پلی استیشن از ایرانیکارت اقدام کنید.»

مقایسه بازی ها

پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؛ مقایسه قیمت‌ها

قیمت این کنسول‌ها نیز از دیگر فاکتورهای مهم و اساسی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. قیمت کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس بر اساس مدل آن‌ها تعیین می‌شود، در ادامه قیمت مدل‌های برتر در زمان عرضه را بیان می‌کنیم:

  • قیمت ایکس باکس سری اس: 300 دلار
  • قیمت ایکس باکس سری ایکس: 500 دلار
  • قیمت پلی استیشن نسخه اورجینال: 500 دلار
  • قیمت پلی استیشن 5 نسخه دیجیتال: 400 دلار

از آنجایی که قیمت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس باهم برابر است، نمی‌توان فاکتور قیمت را به‌عنوان یک گزینه تعیین‌کننده انتخاب کرد. همچنین نسخه اورجینال و دیجیتال Playstaion نیز تقریباً مشابه هم هستند، اما نسخه‌های ایکس باکس با هم تفاوت دارند. همان‌طور که در جدول مشخصات بیان کردیم، ایکس باکس سری X برتری قابل توجهی نسبت به سری S دارد.

تفاوت عملکرد کنسول‌ها

عملکرد پلی استیشن یا ایکس باکس، تاثیر بسیار زیادی در تصمیم نهایی شما خواهد داشت؛ یعنی هرچه عملکرد کنسول بهتر باشد، قطعاً ارزش خرید آن بالاتر می‌رود. از آنجایی که کنسول PS5 و XBox سری S از لحاظ سخت‌افزاری تغییرات خاصی را روی کنسول‌های قبلی خود ارائه کرده‌اند و در سخت‌افزار آن‌ها از درایوهای SSD و پردازنده‌های قوی استفاده شده است،  بازی‌های جدید در کسری از ثانیه روی کنسول‌ها بارگذاری می‌شوند.

همچنین پردازنده‌های هر دو نسل، قابلیت پیگیری پرتو دارند تا تصاویر باکیفیت‌تری ارائه کنند. اگرچه بیشتر بازی‌ها دارای تایم فریم ۳۰ تا ۶۰ هستند، اما هر دو سیستم توانایی نمایش بازی‌ها با رزولوشن 4K و تا 120 فریم در ثانیه را دارند.

«به‌طورکلی شباهت زیاد سخت‌افزار و قابلیت گرافیکی کنسول‌ها باعث می‌شود که از لحاظ عملکرد برتری خاصی نسبت به هم نداشته باشند.»

تفاوت عملکرد کنسول‌ها

بررسی مشخصات طراحی ایکس باکس یا پلی استیشن

طراحی کنسول ایکس باکس یا پلی استیشن یک فاکتور سلیقه‌ای است؛ به همین دلیل، نمی‌توان گفت که یکی از کنسول‌ها به نسبت دیگری برتری دارد. البته کنسول PSN به نسبت XBox سری ایکس ابعاد بزرگ‌تری داشته و فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

یکی از مزیت‌های پلی استیشن به نسبت ایکس باکس سری ایکس، استفاده از کنترلر یا دسته DualSense است، این نوع کنترلر ویژگی‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تعبیه اسپیکر و وجود هپتیک فیدبک حساس است. همچنین باید بدانید که PlayStation5 از هدست جدید PlayStation VR2 پشتیبانی می‌کند و از این لحاظ هم به ایکس باکس برتری دارد.

ایکس باکس در طراحی و زیبایی قابلیت‌های بالایی دارد، اما قابلیت Quick Resume از معدود قابلیت‌هایی است که این کنسول را به نسبت پلی استیشن برتر جلوه می‌دهد. در واقع با استفاده از این قابلیت می‌توانید بازی را از همان جایی که تمام کرده‌اید، دوباره آغاز کنید.

«همچنین شما برای خرید گیفت کارت ایکس باکس به منظور دسترسی به تمامی بازی‌ها و امکان پرداخت درون برنامه‌ای می‌توانید به صورت مستقیم از سایت ایرانیکارت اقدام کنید.»

سازگاری نسخه‌های قبلی کنسول‌ها

هنگامی که سازگاری پلی استیشن یا ایکس باکس را با نسخه‌های قبل بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که XBox عملکرد بهتری از خود به‌جای گذاشته است. در واقع این کنسول با بازی‌های سایر نسخه‌های خود از جمله ایکس باکس وان، 360 و اصلی سازگار است، اما پلی استیشن 5 تنها با بازی‌های پلی استیشن 4 سازگاری دارد.

پلی استیشن یا ایکس باکس؛ کدام کنسول جذاب‌تری است؟

انتخاب بین پلی استیشن یا ایکس باکس کار سختی است. در واقع هریک از این کنسول‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی دارند که این امر انتخاب را بیشتر به سمت سلیقه افراد متمایل می‌کند. اگر بخواهیم بر اساس علاقه تمام گیمرها و میزان فروش کنسول‌ها قضاوت کنیم، کفه ترازو به سمت کنسول پلی استیشن متمایل است.

سوالات متداول
Request for Quote

بله؛ شرکت سونی هم PS Plus را به‌عنوان سرویس اشتراک ماهیانه خود معرفی کرده است.

پلی استیشن 5 تنها بازی‌های پلی استیشن 4 را پشتیبانی می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
تفاوت گیفت کارت های پلی استیشن
دانستنی های گیفت کارت
تفاوت گیفت کارت های پلی استیشن
گیفت کارت پلی استیشن از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کارت‌های هدیه موجود در بازار است که با استفاده از آن می‌توانید انواع بازی جذاب و هیجان انگیز را خریداری کنید. همچنین...
تفاوت گیفت کارت اپل امریکا و کانادا چیست؟
دانستنی های گیفت کارت
تفاوت گیفت کارت اپل امریکا و کانادا چیست؟
اگر شما هم دارای یک محصول اپل مثل گوشی هوشمند یا یک سیستم مک هستید، حتما پیش آمده که برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات آن لازم باشد از گیفت...
چگونه گیفت کارت بخریم؟
دانستنی های گیفت کارت
چگونه گیفت کارت بخریم؟
شاید بخواهید برای خرید از آمازون و یا هر سایت خارجی اقدام کرده یا تمایل داشته باشید از طریق اپلیکیشن اسپاتیفای به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. همچنین ممکن...