ویزا کارت

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت (Debit Card و Credit Card)

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت (Debit Card و Credit Card)

اگر از سایت‌های بین‌المللی خرید کرده و یا از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنید، آشنایی با تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت، از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین کارت را متناسب با شرایطتان خریداری کنید. عموما افرادی که تراکنش‌های مالی بین‌المللی داشته و یا از کارت‌های بانکی بین‌المللی استفاده می‌کنند باید با تفاوت‌های میان تمام این کارت‌ها آشنایی داشته باشند.

درست است که دبیت کارت و کردیت کارت، شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن‌ها باعث می‌شود تا بسیاری از خریداران در زمان انتخاب بر سر دوراهی قرار بگیرند؛ به همین دلیل در این مقاله شما را با تفاوت Debit Card و Credit Card آشنا کرده و کمک می‌کنیم با شناخت تمام ویژگی‌های مهم و قابل اهمیت هر کدام بهترین کارت را انتخاب کنید.

آشنایی با کردیت کارت

کردیت کارت چیست؟ Credit Card یکی از بهترین کارت‌های اعتباری در جهان است که افراد برای خریدهای خود از آن استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث محبوبیت این کارت‌ها در میان مردم می‌شود، ارائه مقدار مشخصی وجه نقد به صورت وام است. در واقع شما با تهیه این کارت‌ها می‌توانید وجه مشخصی را از بانک یا موسسه مالی مورد نظر دریافت کرده و در زمان مشخص به‌صورت اقساطی (با بهره مشخص) بازگردانید.

مقدار وام یا همان حد اعتبار بر اساس عوامل مختلفی از جمله اعتبار، سابقه پرداخت، تعداد دفعات درخواست اعتبار و … تعیین می‌شود. همچنین در پایان هر چرخه صورت‌حساب (هر 30 روز یا بیشتر) یک صورت‌حساب دریافت می‌کنید که مقدر هزینه‌ها، بدهی و زمان سررسید پرداخت‌های شما را اعلام می‌کند.

در زمان خرید کردیت کارت، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که هر کدام با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، امتیازات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ موارد زیر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع موجود در بازار هستند:

همچنین باید بدانید که کردیت کارت انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. موارد زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین نوع کردیت کارت هستند:

  • کردیت کارت‌ شارژی: عدم محدودیت هزینه
  • کردیت کارت‌ انتقال بدهی: نرخ بهره اولیه و کارمزد پایین
  • کردیت کارت استاندارد: استفاده روزمره و نداشتن کارمزد سالانه
  • کردیت کارت‌ هدیه: دارای مزیت‌هایی مانند وجه نقد، امتیاز سفر و…

آشنایی با کردیت کارت

ویژگی‌های Credit card

ویژگی‌های برجسته کردیت کارت که باعث محبوبیت آن در میان کاربران شده آن را به یک انتخاب فوق‌العاده تبدیل کرده است؛ مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  1. پرداخت کارمزد: هنگام استفاده از این کارت باید حدود 2 الی 4 درصد کارمزد بپردازید.
  2. محدودیت کارت: بسته به امتیاز اعتباری و سابقه اعتباری شما، محدودیت کارت اعتباری توسط بانک تعیین می‌شود.
  3. محدودیت اعتباری مورد تایید بانک‌ها: این محدودیت میزان مبلغی را که می‌توانید به کمک کارت خرج کنید را مشخص می‌کند.
  4. بازپرداخت صاحب حساب: به طورکلی، مبلغ اعتبار باید توسط دارنده در سررسید به بانک بازپرداخت شود. بازپرداخت مبلغ معمولا 30 روز پس از خرید است.
  5. برخورداری از مهلت پرداخت: کردیت کارت یک مهلت پرداخت دارد؛ یعنی زمانی که باید مبلغ وام دریافتی از سقف کارت اعتباری خود را به بانک بازپرداخت کنید.

ویژگی‌های Credit card

آشنایی با دبیت کارت

دبیت کارت چیست؟ Debit Card نیز یکی از محبوب‌ترین کارت‌های اعتباری در سراسر جهان است که به کمک آن می‌توان پرداخت‌های بین‌المللی انجام داد. این کارت‌ها مستقیما به حساب بانکی شما متصل بوده و هزینه‌های خرید به صورت مستقیم از حساب جاری کسر می‌شوند؛ در نتیجه امکان گرفتن وام وجود ندارد. در ادامه انواع مختلف دبیت کارت را بررسی می‌کنیم که بتوانید براساس نیاز خود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید:

  • دبیت کارت آفلاین: کارت فیزیکی مناسب برای دریافت پول از دستگاه‌های ATM
  • دبیت کارت آنلاین: نیاز به مجوز الکترونیکی برای پرداخت‌ها و کسر شدن آنی تمامی پرداخت‌ها از حساب
  • کارت کیف پول الکترونیکی یا چیپ کارت: ذخیره مقدار مشخصی پول برای استفاده کاربران؛ در واقع با استفاده از این کارت دیگر نیازی نیست که دستگاه فروشنده آنلاین باشد.

آشنایی با دبیت کارت

بررسی ویژگی‌های Debit Card

قبل از اینکه تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت را بررسی کنیم، باید به طور کامل با ویژگی‌های Debit Card هم آشنا شوید تا اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این کارت‌ها محسوب می‌شوند:

  • انتقال آنی هزینه کالا از حساب خریدار به حساب فروشنده
  • وجود وجه مورد نیاز در حساب کاربر هنگام خرید برای انجام کامل خریدها
  • عدم ایجاد بدهکاری کاربران به دلیل اتصال دبیت کارت به حساب اصلی کاربر
  • وجود اطلاعات مختلفی مانند نام بانک، شماره کارت، نام دارنده و تاریخ انقضا در قسمت پشت و یا جلو کارت‌ها
  • وجود کارمزدهای مختلفی مانند برداشت از خودپرداز، وجه ناکافی، اضافه برداشت، کارمزد تعویض، تراکنش بانکی و فعالیت‌های خارجی در زمان استفاده از کارت‌ها

بررسی ویژگی‌های Debit Card

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت

آشنایی با فرق دبیت کارت و کردیت کارت به شما کمک می‌کند که کارت اعتباری را انتخاب کنید که برای پرداخت هزینه‌های خود با مشکل مواجه نشوید؛ نحوه استفاده از کارت‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در زمان خرید در نظر داشته باشید. همانطور که گفتیم هنگام استفاده از کردیت کارت می‌توانید از بانک‌ها و موسسات وام گرفته و بعد از زمان مشخصی آن را برگردانید. در طرف مقابل دبیت کارت به حساب بانکی شما متصل است و هزینه خریدها از حسابتان کسر می‌شود. همچنین دبیت کارت امکان دریافت وام را به شما نمی‌دهد.

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و گزینه‌های دیگری نیز باعث تفاوت آن‌ها می‌شوند که عبارتند از:

1. محدودیت اعتبار

محدودیت کاربران کردیت کارت بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع کارت، رابطه بانکی و میزان اعتبار تعیین می‌شود؛ اما در طرف مقابل محدودیت دبیت کارت را موجودی حساب کاربر تعیین می‌کند.

2. برداشت‌های خودپرداز

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت از لحاظ برداشت‌های خودپرداز کاملا مشهود است؛ در واقع برداشت نقدی به‌وسیله کردیت کارت کارمزد و بهره مشخصی به همراه دارد، اما برداشت نقدی از Debit Card هیچ‌گونه کارمزد خاصی ندارد. همچنین برداشت نقدی با Credit Card ممکن است محدودیت ماهانه داشته باشد.

برداشت‌های خودپرداز

3. تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت از نظر بهره و سود

هنگام استفاده از کردیت کارت و دریافت وام از بانک‌ها و موسسه‌ها، باید در زمان بازپرداخت مبلغ خاصی را به‌‌عنوان بهره یا سود بپردازید. از آنجایی که دبیت کارت به حساب بانکی شما وصل است، هنگام استفاده از آن نیازی به پرداخت سود یا بهره نیست.

4. پاداش‌ها

تفاوت این کارت‌ها در نوع پاداش‌ها نیز می‌تواند توجه شما را جلب کند؛ دبیت کارت پاداش‌های خوبی مانند یک درصد بازگشت مبلغ در تمام خریدها را برای کاربران در نظر می‌گیرد، اما کردیت کارت اهمیت بیشتری برای پاداش‌ها قائل است. در واقع هنگام استفاده از این کارت، شرایط بهتری برای بازگشت نقدی، امتیاز سفر و سایر امتیازات تجربه خواهید کرد.

5. امکان انجام خریدهای بیشتر

هنگامی که موجودی حساب شما کم است و شما می‌خواهید خرید بیشتری داشته باشید، کردیت کارت این امکان را برایتان فراهم می‌کند اما Debit Card به حساب شما متصل است؛ در نتیجه قدرت خرید شما دقیقا به‌اندازه موجودی حسابتان خواهد بود.

امکان انجام خریدهای بیشتر

6. شرایط استفاده

استفاده از کردیت کارت‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند اعتبار، میزان درآمد، بازپرداخت به‌موقع و… تعیین می‌شود؛ اما برای استفاده از دبیت کارت کافیست یک حساب جاری داشته باشید.

7. سیاست Zero Liability

سیاست Zero Liability شامل برداشت‌های بدون اجازه از حساب کردیت کارت و یا دبیت کارت می‌شود. کردیت کارت در شرایط خاصی این سیاست را پیاده می‌کند، اما دبیت کارت فاقد بیمه مسئولیت صفر (Zero Liability) در برابر سرقت یا ضرر است.

سخن پایانی

آشنایی با تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت می‌تواند به شما کمک کند که انتخاب بهتری داشته و کارت اعتباری موردنظر را بر اساس نیازهای خود تهیه کنید. با اینکه این کارت‌ها شباهت‌های زیادی باهم دارند، اما تفاوت‌های عمده‌ای که بین آن‌ها وجود دارد، باعث می‌شود کاربردهای متفاوتی برای کاربران داشته باشند.

تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت (Debit Card و Credit Card)
اگر از سایت‌های بین‌المللی خرید کرده و یا از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنید، آشنایی با تفاوت کردیت کارت و دبیت کارت، از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن‌ها توجه...
4.73 از 11 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی
      از حسن نظر و توجه شما متشکریم.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  1. ببخشید برای فروشندگی در سایت آمازون آیا در کنار ویزاکارت آمریکا باید debit card هم داشته باشم؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام. فروش محصول در آمازون جز خدمات مجموعه نیست و متاسفانه امکان ارائه مشاوره در این خصوص وجود ندارد.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
مستر کارت
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر تا کنون برای خرید به سایت های خارجی سری زده باشید. به این مورد برخورد کرده اید که در بخش پرداخت این سایت ها معمولا از شما اطلاعات حساب...
مسترکارت چگونه کار میکند
مستر کارت
مسترکارت چگونه کار میکند
آیا می خواهید با مزایای استفاده از مسترکارت آشنا شوید؟ آیا می خواهید بدانید MasterCard چگونه کار می کند؟ آیا می خواهید از اهمیت استفاده از مستر کارت در امور...
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
ویزا کارت
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
برای خرید از سایت‌های خارجی مثل خرید از آمازون و به طور کلی پرداخت ارزی در سایت‌های مختلف، مانند ثبت نام آیلتس، ثبت نام تافل و… معمولاً از انواع کارت...
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
مستر کارت
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
صنعت پرداخت الکترونیکی جهان بر چهار شرکت ویزا کارت، مستر کارت، دیسکاور و امریکن اکسپرس حاکم است و مسئولیت رسیدگی به بیشتر پرداخت ها در جهان بر عهده آن ها...
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
ویزا کارت
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
پی پال، یکی از بزرگترین شبکه‌های مالی برای انجام معاملات تجاری و بانکی است که در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای انجام تراکنش‌ها، پرداخت‌های بانکی و...
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت (VisaCard)، یک سیستم پرداخت بانکی است که با آن می‌توان از فروشگاه‌های زیادی به صورت اینترنتی و فیزیکی خریداری کرد و از خدمات سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی استفاده...