بلاکچین

سگویت (SegWit) چیست و چرا در شبکه بیت کوین اهمیت دارد؟

سگویت (SegWit) چیست و چرا در شبکه بیت کوین اهمیت دارد؟

مقیاس‌پذیری پایین همواره جزء مشکلات اغلب شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت‌کوین بوده است. هر چقدر که تعداد کاربران شبکه افزایش یابد به همان اندازه تعداد تراکنش‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که مقیاس‌پذیری پایین بیت‌کوین بیشتر به چشم بخورد، اما توسعه‌دهندگان BTC نسبت به این موضوع بی خیال نیستند و با ارائه به روزرسانی‌های مختلف سعی بر حل این مشکل دارند. سگویت (SegWit) یکی از به روزرسانی‌های کاربردی ارز دیجیتال بیت‌ کوین بود که در قالب سافت فورک در سال 2017 اجرا شد. این ارتقا با افزایش ظرفیت بلاک‌ها و کاهش حجم داده‌های تراکنش به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های سریع و ارزان‌تری را تجربه کنند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بررسی خواهیم کرد که سگویت چیست؟ و چرا بیت کوین به سگویت نیاز دارد؟

سگویت (SegWit) چیست؟

سگویت یک به روزرسانی سافت فورک در شبکه بیت کوین است که در آگوست 2017 اجرا شد. Segwit مخفف واژه Segregated Witness است که معادل فارسی آن تفکیک امضاهای تراکنش است. این به روزرسانی با هدف کاهش مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین طراحی شده است. سگویت با جدا کردن امضا از تراکنش و کاهش اندازه بلاک تراکنش‌ها باعث می‌شود که شبکه بیت کوین مقیاس‌پذیری بیشتری داشته باشند و بتواند تراکنش‌های بیشتری را در هر بلاک پردازش کند. در نهایت این فرآیندها کمک می‌کنند که تراکنش‌های بیت کوین سریع‌تر و روان‌تر انجام شود.

تاریخچه سگویت

سگویت (SegWit) یک ایده جذاب بود که برای اولین بار در کنفرانس بیت کوین در سال 2015 مطرح شد. فرد پشت این ایده پیتر ویول (Pieter Wiulle) نام دارد. پیتر ویول یک توسعه‌دهنده برجسته بیت کوین و یکی از بنیانگذاران مجموعه بلاک استریم (Blockstream)، شرکت نرم‌افزاری فعال در زمینه امنیت دیجیتال و خدمات مالی، است. ویول، سگویت را به‌عنوان راه‌حلی مناسب برای رفع مشکلات و نواقص پروتکل بیت کوین پیشنهاد داد.

این ایده برای مدت‌ها به‌عنوان یک بحث بزرگ و قابل تامل در جامعه بیت کوین شناخته می‌شد. تا این که پس از بحث‌های فراوان در آگوست 2017 پذیرفته شد. این راه‌حل در 10 می 2017 به پروتکل ارز دیجیتال لایت کوین نیز اعمال شد. امروزه سگویت یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های بیت کوین است و توسط صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. SegWit شرایط لازم برای افزایش ظرفیت بلاک در شبکه و محافظت از انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها را فراهم کرده است.

تراکنش‌ها در بلاکچین بیت کوین

تراکنش‌های بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌های بیت کوین عملکرد متفاوتی نسبت به تراکنش‌های ارزهای فیات دارند. شما می‌توانید بیت کوین‌های مورد نظر خود را به‌راحتی و بدون نیاز به یک مرجع قانونی انجام دهید. تراکنش‌های بیت کوین شرایط لازم برای ارسال و دریافت امن، شفاف و سریع دارایی‌های دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. تراکنش بیت کوین شامل چندین بخش متفاوت است که در زیر آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. ایجاد تراکنش (Creating a Transaction): مرحله اول مربوط به ایجاد تراکنش است که طی آن شما یک تراکنش را از کیف پول یا صرافی ایجاد می‌کنید. تراکنش شامل اطلاعات مختلفی از جمله آدرس فرستنده (کلید عمومی)، آدرس گیرنده (کلید عمومی)، حجم تراکنش و هزینه لازم برای انجام تراکنش است.

۲. امضای دیجیتال (Digital Signatures): برای تایید مالکیت بیت کوین، تراکنش با استفاده از کلید خصوصی شما طی یک فرآیند رمزنگاری امضا می‌شود. این امضا که اصطلاحا امضای دیجیتال نامیده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید کلید خصوصی خود را در یک محل امن نگهداری کنید.

۳. تایید و پخش تراکنش (Broadcasting and confirmations): پس از انجام فرآیند امضای دیجیتال، تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین پخش می‌شوند و به بخش ممپول (mempool) هدایت می‌شوند. در این مرحله ماینرها تراکنش‌ها را از ممپول انتخاب می‌کنند و با تایید آن‌ها بلوک‌های جدید تشکیل می‌دهند.

۴. نهایی شدن تراکنش‌ها (Transaction Finalization): برای نهایی شدن تراکنش باید 6 ماینر آن را تایید کنید. این فرآیند ممکن است 10 دقیقه الی 1 ساعت طول بکشد. پس باید منتظر بمانید تا تراکنش شما نهایی شود.

نکته: پس از انجام تراکنش‌ها در بلاکچین بیت‌کوین، می‌توانید از طریق رهگیری تراکنش‌های بیت کوین، به جزئیات تراکنش دسترسی داشته باشید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

سگویت چگونه کار می‌کند؟

سگویت یک ایده کاملا کاربردی است که با هدف کمک به بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین ایجاد شده است. این به روزرسانی با ارائه راه‌حل‌های مختلف سعی دارد که مشکلات شبکه بیت کوین را برطرف کرده و کارایی آن را افزایش دهد. در واقع سگویت داده‌های درون بلاک‌ها را سازمان‌دهی می‌کند تا احتمال بروز مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها به حداقل برسد و بیت کوین بتواند تراکنش‌های بیشتری را در هر بلاک پردازش کند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا شبکه بیت کوین قدرت و انسجام بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.

سگویت، امضای دیجیتال را از داده‌های تراکنش جدا می‌کند. امضاهای دیجیتال در محل جداگانه‌ای ذخیره می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که حجم تراکنش‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یابد. جدا شدن امضاها از تراکنش به افزایش امنیت تراکنش‌ها نیز کمک می‌کند. در واقع این فرایند از چندین جهت برای شبکه بیت کوین سودمند است چرا که به این ترتیب در کنار حل مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش، محاسبه شناسه تراکنش نیز آسان می‌شود.

اهمیت سگویت

به روزرسانی سگویت با فراهم کردن شرایط لازم برای پرداخت‌های خرد (Micropayment) و برطرف کردن مشکلات بیت کوین توانسته است که جان تازه‌ای به شبکه BTC ببخشد. به عبارتی، سگویت زیرساخت لازم برای ظهور راه‌حل‌های لایه دوم و آپدیت‌های بعدی را فراهم کرده است. یکی از این راهکارهای کاربردی شبکه لایتنینگ بیت کوین است. ترکیب این آپدیت‌ها و راه‌حل‌ها باعث می‌شود که ظرفیت شبکه بیت کوین رشد چشمگیری داشته باشد و بتواند مشکل مقیاس‌پذیری را به‌طور جدی پشت سر بگذارد.

چرا بیت کوین به سگویت نیاز دارد؟

بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز حاوی زنجیره‌های بلوک است و تراکنش‌ها را از طریق شبکه همتا به همتا (Peer To Peer) انجام می‌دهد. تمام تراکنش‌های شبکه بیت کوین توسط نودها مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که قوانین پروتکل را رعایت کرده باشند تایید خواهند شد. سپس تمام اطلاعات تراکنش از جمله آدرس گیرنده، آدرس فرستنده، حجم تراکنش و… روی بلاک‌ها ذخیره شده و به زنجیره بلاک چین افزوده می‌شود.

حجم این بلاک‌ها از همان ابتدای پیدایش بیت کوین برابر با 1 مگابایت بوده است. حجم پایین بلاک‌ها یک دغدغه مهم برای کاربران بیت کوین است چرا که باعث می‌شود شبکه بیت کوین نتواند تراکنش‌ها را زودتر از 2 تا 7 ثانیه انجام دهد. در ادامه با افزایش کاربران شبکه بیت کوین و تعداد معاملات BTC شاهد کند شدن این فرآیند هستیم. در واقع بلاک‌ها خیلی زود پر می‌شوند و پاسخگوی حجم بالای تراکنش‌های بیت کوین نیستند.

وجود این مشکل باعث می‌شود که تراکنش‌های بیت کوین دیرتر تایید شوند و کارمزد تراکنش‌ها به شدت افزایش پیدا کند. همه این عوامل مقیاس‌پذیری بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر منفی روی شبکه BTC می‌گذارند. این مشکل در دراز مدت باعث می‌شود که کاربران تمایل کمتری نسبت به استفاده از بیت کوین داشته باشند.

سگویت یک راه‌حل کاربردی است که مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را با جداسازی امضا از تراکنش و افزایش سریع حجم بلاک‌ها برطرف می‌کند. در واقع سگویت یک راهکار ایده‌آل است که به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها کمک می‌کند و مقیاس‌پذیری شبکه را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. با توجه به این تفاسیر می‌توان گفت که سگویت نقش موثری در توسعه و بهبود شبکه بیت کوین دارد و وجود آن برای BTC ضروری است.

در بلاکچین بیت کوین سگویت چیست

سگویت 2X چیست؟

سگویت یک سافت فورک قدرتمند است که به منظور بهبود وضعیت مقیاس‌پذیری بیت کوین و حل مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش‌های بیت کوین طراحی شده است. این به روزرسانی تاکنون توانسته است که عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد و بخشی از مشکلات شبکه بیت کوین را برطرف کند. با این حال، توسعه‌دهندگان بیت کوین هارد فورک دیگری به نام سگویت دو ایکس (SegWit2x) را برای سگویت پیشنهاد داده بودند.

سگویت 2X که مختصراً S2X نامیده می‌شود در نظر داشت که حجم بلوک‌های بیت کوین را به 2 مگابایت افزایش دهد. این قابلیت می‌توانست نقش موثری در افزایش سرعت تراکنش‌های بیت کوین و کاهش هزینه مربوط به آن داشته باشد، اما متاسفانه این پیشنهاد نتوانست رضایت همه فعالان جامعه بیت کوین را به دست آورد. این به روزرسانی علیرغم مزایای فراوان خود باعث بروز مشکلات امنیتی و متمرکز شدن بیت کوین می‌شد به همین جهت مورد تایید قرار نگرفت.

در نهایت اکثر فعالان جامعه بیت کوین تصمیم گرفتند که سگویت 2X را لغو کرده و از سگویت استفاده کنند. سگویت و سگویت 2X در بسته‌بندی (Batching) تراکنش‌ها و افزایش حجم بلوک‌ها با یکدیگر متفاوت بودند. از طرفی سگویت از تمام قوانین بیت کوین پیروی می‌کند و معتقد است که آپدیت شبکه تنها با موافقت نودها اتفاق می‌افتد اما سگویت 2 ایکس پیشنهاد داده بود که باید تغییراتی اساسی در قوانین حاکم بر شبکه بیت کوین انجام شود.

سگویت بومی چیست؟

سگویت بومی (Native SegWit) نسخه آپدیت شده سگویت است که در مقایسه با نسخه‌های قبلی کارایی بیشتری دارد. این نسخه از سگویت که bech32 نیز شناخته می‌شود نقش موثری در افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزد تراکنش‌ها و ردیابی خطاها دارد. آدرس‌های سگویت بومی با عبارت bc1 شروع می‌شوند و همگی دارای حروف کوچک هستند به همین جهت خوانایی بهتری دارند. در حالت کلی Native SegWit عملکرد بهتری نسبت به آدرس‌های قدیمی برخوردارند و ویژگی‌های امنیتی بیشتری ارائه می‌دهند. با توجه به این تفاسیر بهتر است که از سگویت بومی برای انجام تراکنش‌های بیت کوین استفاده کنید.

سگویت بومی

تفاوت سگویت و سگویت بومی Native SegWit چیست؟

سگویت و سگویت بومی دو پروتکل مشابه هستند که با هدف بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین و حل مشکل انعطاف‌پذیری BTC طراحی شده‌اند. این دو ارتفا از لحاظ نوع عملکرد کاملا یکسان هستند، اما از یک سری جهات با یکدیگر متفاوت‌اند. به‌طور کلی مهم‌ترین تفاوت بین سگویت بومی و سگویت شامل موارد زیر است:

  • آدرس

اصلی‌ترین تفاوت سگویت و سگویت بومی که برای همه آشکار است مربوط به ساختار آدرس آن‌ها است. آدرس تراکنش‌های سگویت با عدد 3 شروع می‌شود و از اسکریپت P2SH استفاده می‌کنند. این فرمت قادر به پردازش تراکنش‌های غیر سگویت نیز هست. در نقطه مقابل تراکنش‌های سگویت بومی با آدرس یا فرمت bc1 شروع می‌شود. به آدرس تراکنش‌های سگویت بومی bech32 نیز گفته می‌شود.

  • کارمزد تراکنش

کارمزد تراکنش در تراکنش‌های سگویت بومی نسبت به تراکنش‌های سگویت کمتر است. شما با استفاده از سگویت بومی می‌توانید هزینه‌های تراکنش را به‌طور چشمگیری کاهش دهید.

  • امنیت

به طور کلی، امنیت شبکه بیت کوین به واسطه مکانیزم اجماعی که بلاکچین این رمزارز دارد، زیاد است. همچنین تراکنش‌های سگویت و سگویت بومی هر دو از امنیت بالایی برخوردارند و به شما این امکان را می‌دهند که تراکنش‌های بیت کوین را با خیال راحت انجام دهید. اما در حالت کلی امنیت تراکنش‌های سگویت بومی بیشتر از تراکنش‌های سگویت است.

  • کارایی

سگویت با جدا کردن امضا از تراکنش‌ها باعث می‌شوند که تراکنش‌ها حجم کمتری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که هزینه تراکنش‌های سگویت کاهش پیدا کرده و در مقایسه با تراکنش‌های معمولی عملکرد بهتری داشته باشند. در سگویت بومی علاوه بر مزایای سگویت شاهد بهبود ساختار آدرس‌ها و افزایش حجم بلوک‌ها هستیم. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها می‌توان عنوان کرد که سگویت بومی کارایی و بازدهی بیشتری نسبت به سگویت دارد.

  • آدرس‌های سگویت

برای ارسال و دریافت بیت کوین از طریق سگویت سه آدرس عمومی متفاوت وجود دارد. شما می‌توانید از این آدرس‌ها برای انجام تراکنش‌های بیت کوین استفاده کنید. دقت داشته باشید که کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال کمی وجود دارند که از هر سه این آدرس‌ها پشتیبانی می‌کنند. اما اغلب این سرویس‌ها حداقل از یک آدرس سگویت پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید تراکنش‌های خود را با این قابلیت انجام دهید. به‌طور کلی آدرس‌های سگویت شامل موارد زیر هستند:

آدرس‌های بلاکچین بیت کوین

۱. لگاسی (P2PKH): لگاسی (Legacy) آدرس اصلی بیت کوین یا به عبارتی اولین آدرس BTC است که با عدد 1 شروع می‌شود. P2PKH مخفف عبارت Pay-to-Pubkey Hash بوده و معادل فارسی آن پرداخت به ازای هش است. آدرس‌های لگاسی با سگویت سازگار نیستند، اما شما به‌راحتی می‌توانید از آدرس لگاسی به آدرس سگویت بیت کوین ارسال کنید. آدرس‌های P2PKH بیشترین نرخ کارمزد را بین تراکنش‌های بیت کوین دارند.

۲. آدرس P2SH: آدرس‌های P2SH از لحاظ ساختار شباهت زیادی به آدرس‌های P2PKH دارند با این تفاوت که با عدد 3 شروع می‌شوند. P2SH مخفف عبارت Pay To Script Hash بوده و معادل فارسی آن پرداخت برای اسکریپت‌های هش است. این نوع از آدرس‌ها کارایی بیشتری نسبت به آدرس‌های لگاسی دارند و در اغلب موارد برای امضاهای چندگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. آدرس‌های P2SH با استفاده از فرآیند P2WPKH-in-P2SH تراکنش‌های غیربومی (non-native) سگویت را فعال می‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی تراکنش‌های خود را با استفاده از قابلیت سگویت انجام دهید.

۳. آدرس بومی سگویت (bech32): این نوع از آدرس‌ها سگویت با عبارت bc1 و حروف کوچک آغاز می‌شوند. آدرس‌های بومی سگویت بومی قابلیت‌های بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارند و تراکنش‌ها را با کارمزد کمتری انجام می‌دهند. میزان استفاده از آدرس‌های سگویت بومی نسبت به سایر آدرس‌ها کمتر است ولی انتظار می‌رود که در آینده bech32 بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مزایای سگویت

سگویت یکی از راه‌حل‌های کاربردی بیت کوین است که مزایای زیادی به همراه دارد. بهره‌مندی از این مزایا سبب شده است که SegWit محبوبیت زیادی بین کاربران و فعالان جامعه بیت کوین داشته باشد. شناخت مزایای سگویت به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به‌صورت هوشمندانه از آن استفاده کنید. این مزایا عبارت‌اند از:

حل مشکل چکش خواری تراکنش

چکش‌خواری یکی از مشکلات قدیمی بیت کوین است که باعث می‌شد هکرها بتوانند قبل از تایید تراکنش توسط ماینرها، جزئیات آن را تغییر دهند. سگویت با جدا کردن داده‌های امضا از شناسه تراکنش این مشکل را برطرف کرده است و امکان تغییر TXID وجود ندارد.

کمک به توسعه شبکه

سگویت زیرساخت لازم برای توسعه شبکه را فراهم می‌کند. در واقع SegWit به اجرای شبکه لایتنینگ و به روزرسانی‌های مختلف در زمینه بهبود تراکنش‌ها و امنیت شبکه کمک می‌کنند. به دنبال این به روزرسانی شاهد آپدیت‌های دیگری همچون تپ روت بودیم که نقش موثری در افزایش مقیاس‌پذیری بیت کوین و سرعت تراکنش‌ها دارد.

انجام سریع‌‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌ها

سگویت به منظور افزایش مقیاس‌پذیری بیت کوین، حجم بلاک‌ها را سریعا تا 4 مگابایت افزایش می‌دهد. در واقع این قابلیت باعث می‌شود که فضای ذخیره‌سازی تراکنش‌های بلاک 4 برابر شود. در چنین حالتی داده‌های مربوط به تراکنش حجم کمتری از شبکه را اشغال کنند و شما می‌توانید تراکنش‌های بیت کوین را سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام دهید.

افزایش امنیت شبکه بیت کوین

سگویت روی افزایش امنیت شبکه بیت کوین نیز تاثیر می‌گذارد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید امضا‌ها را از تراکنش‌ها جدا کرده و از مشکلاتی همچون تغییر تراکنش‌ها جلوگیری کنید. هر چقدر امنیت شبکه بیت کوین بیشتر باشد، کاربران می‌توانند با خیال راحت از شبکه استفاده کنند.

راه حل سگویت برای حل مشکل انعطاف پذیری

انعطاف‌پذیری تراکنش یکی از مشکلاتی بود که قبل از اجرای سگویت در شبکه بیت کوین وجود داشت. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که داده‌های تراکنش توسط یک شخص ثالث قبل از تایید ماینرها تغییر پیدا کند. بر اساس این تغییر، شناسه تراکنش تغییر می‌کند و باعث می‌شود که یک تراکنش بیش از 2 بار انجام شود. مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش قابل تشخیص نیست و ممکن بود هر فردی با این مشکل مواجه شود. با به روزرسانی سگویت دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را با خیال راحت انجام دهند.

کارایی سگویت چیست ؟

سگویت اطلاعات اضافی تراکنش از جمله امضا را در محلی جداگانه ذخیره می‌کند. با اجرای این تکنیک نودها نمی‌توانند داده‌های تراکنش را تغییر داده و امنیت تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند. بدون وجود مشکل انعطاف‌پذیری تمام تراکنش‌ها به‌صورت ایمن انجام شده و افراد می‌توانند تراکنش‌های خود را به‌صورت ناشناس یا تایید نشده انجام دهند.

راه حل سگویت برای حل مشکل مقیاس پذیری

مقیاس‌پذیری فاکتوری است که توانایی پاسخگویی شبکه بلاک چین به میزان تقاضا را نشان می‌دهد. برای اندازه‌گیری مقیاس‌پذیری بیت کوین یا سایر شبکه‌های بلاک چین پارامترهایی همچون تعداد تراکنش در ثانیه، حجم تراکنش‌ها و سرعت تراکنش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. بیت کوین جزء بلاک چین‌های قدرتمند دنیا است که از مشکل مقیاس‌پذیری پایین رنج می‌برد. به روزرسانی سگویت نقش موثری در حل مشکل مقیاس‌پذیری BTC دارد. راه‌حل Segwit برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بدین صورت است:

۱. افزایش سریع حجم بلاک تا 4 مگابایت: حجم اولیه بلاک‌ها برابر با 1 مگابایت است ولی سگویت حجم بلاک‌ها را تا 4 مگابایت افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی حجم بلاک‌ها 4 برابر خواهد شد و مشکل ذخیره داده‌ها تا حدودی برطرف می‌شود. به عبارتی با این فرآیند فضای ذخیره‌سازی تراکنش‌ها افزایش پیدا کرده و تراکنش‌های بیشتری در شبکه انجام می‌شود.

۲. جدا کردن امضا از تراکنش: تراکنش‌های بیت کوین حاوی اطلاعات زیادی از جمله امضا تراکنش هستند. سگویت طرحی را اجرا کرده است که طی آن، امضاهای تراکنش در یک بخش جداگانه قرار می‌گیرند و از تراکنش‌ها جدا می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که حجم تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده و حجم بلاک‌ها افزایش پیدا کند. در نهایت تراکنش‌های بیشتری در شبکه انجام شده و به دنبال آن مقیاس‌پذیری بیت کوین افزایش می‌یابد.

چالش‌ها، مشکلات و معایب طرح سگویت

سگویت یک طرح کاربردی است که به بهبود امنیت شبکه و وضعیت تراکنش‌ها کمک می‌کند. این طرح جذاب در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، با یک سری چالش‌ها و مشکلات همراه است. برای این که شناخت کافی نسبت به SegWit داشته باشید لازم است که معایب و مشکلات آن را نیز بشناسید. به‌طور کلی چالش‌ها و مشکلات طرح سگویت عبارت‌اند از:

  • سگویت یک تکنولوژی نسبتا جدید است و اجرای آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای این کار باید همه کیف پول‌ها قابلیت سگویت را به‌صورت مستقل اعمال کنند.
  • سگویت باعث می‌شود که کارمزد دریافتی ماینرها به ازای هر تراکنش کاهش پیدا کند.
  • تعمیر و نگهداری segwit کاملا سخت و دشوار است چرا که رسیدگی به سگویت‌ها برای ماینرها هیچ سودی ندارد به همین جهت این فرآیند باید به‌صورت رایگان و داوطلبانه انجام شود.
  • سگویت منجر به افزایش ظرفیت بلاک‌ها، پهنای باند و تراکنش‌های شبکه بیت کوین می‌شود. با توجه به این قضیه برای اجرای سگویت به منابع بیشتری نیاز خواهد بود.

چالش‌های پیش روی بیت کوین

کیف پول‌هایی که از سگویت پشتیبانی می‌کنند؟

برای نگهداری از ارزهای دیجیتال باید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنید. کیف پول‌های معتبر زیادی در بازار موجود هستند، ولی تنها برخی از آن‌ها از به روزرسانی سگویت پشتیبانی می‌کنند. شناخت این کیف پول‌ها به شما کمک می‌کنند که بتوانید بهترین کیف پول‌ها را برای ذخیره بیت کوین انتخاب کرده و تراکنش‌های خود را سریع‌تر از قبل انجام دهید. به‌طور کلی کیف پول‌هایی که از سگویت پشتیبانی می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • کیف پول ترزور

ترزور یکی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که از سگویت پشتیبانی می‌کند. هر دو مدل کیف پول ترزور یعنی ترزور مدل One و ترزور مدل T این قابلیت را پوشش می‌دهند و شرایط لازم برای انجام تراکنش‌های امن و سریع بیت کوین را برای کاربران فراهم می‌کنند.

  • لجر

لجر یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که در مدل‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود. این کیف پول جذاب نیز از سگویت پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های خود را با استفاده از سگویت انجام دهید.

  • الکتروم

الکتروم جزء کیف پول‌های معتبر کریپتو است که در سیستم‌عامل‌های مختلفی اجرا می‌شود. این کیف پول قدرتمند نیز از قابلیت سگویت پشتیبانی می‌کند. پس اگر می‌خواهید تراکنش‌های بیت کوین خود را با کارمزد کمتر و با سرعت بالاتری انجام دهید، کیف پول الکتروم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

  •  اکسودوس

اکسودوس یک کیف پول نرم افزاری (تحت وب) است که قابلیت‌های کاربردی زیادی دارد. این کیف پول جذاب از بیش از 100 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و به قابلیت سگویت مجهز شده است. شما با استفاده از اکسودوس می‌توانید تراکنش‌های خود را به‌ دو حالت قدیمی و سگویت انجام دهید.

  • بیت کوین کور

بیت کوین کور یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای بیت کوین است که به‌عنوان کیف پول نیز استفاده می‌شود. نسخه 0.13 به بعد این برنامه از سگویت پشتیبانی می‌کند.

  • کوینومی

کوینومی یک کیف پول گرم از نوع غیر حضانتی است که از ارزهای دیجیتال متنوعی پشتیبانی می‌کند. کیف پول کوینومی از قابلیت سگویت برای بیت کوین و لایت کوین استفاده می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تراکنش‌های خود را به روش دلخواه خود انجام دهید.

صرافی‌هایی که از سگویت پشتیبانی می‌کنند؟

سگویت تنها مختص کیف پول‌های ارز دیجیتال نیست چرا که برخی از صرافی‌های معتبر نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. بهره‌مندی از این قابلیت به افزایش محبوبیت صرافی کمک می‌کند و در عین حال به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را به‌راحتی و با کارمزد کمتری به ثبت برسانند. به‌طور کلی صرافی‌هایی که از segwit پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • جمینی (Gemini)
  • کراکن (Kraken)
  • لوکال ‌بیت ‌کوینز (LocalBitcoins)
  • بیت ‌استمپ (Bitstamp)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • بیت اونیک (Bitonic)
  • هیت‌ بی‌تی‌سی (HitBTC)

سگویت؛ ارتقایی که بیت‌کوین را کاربردی‌تر می‌کند!

سگویت (segwit) یکی از به روزرسانی‌های جذاب بیت کوین است که در سال 2017 رخ داده است. این به روزرسانی با هدف بهبود وضعیت تراکنش‌های بیت کوین و مقیاس‌پذیری آن انجام شد. سگویت انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و با اجرای فرآیندهایی همچون افزایش حجم بلاک و جدا کردن امضا از تراکنش شرایط لازم برای افزایش مقیاس‌پذیری بیت کوین را فراهم می‌کند. در این مقاله بررسی کردیم که سگویت چیست چه مزایا و معایبی دارد و چه نقشی در بهبود عملکرد شبکه بیت کوین دارد. ترکیب قابلیت Segwit با شبکه لایتنینگ بیت کوین و آپدیت‌های جدید شبکه باعث می‌شود که بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به قبل داشته باشد و همچنان به رشد خود ادامه دهد.

سوالات متداول
Request for Quote

کیف پول‌های Ledger Nano S ،Trezor ،Trust Wallet ،Electrum ،Coinomi و Coinbase از کیف پول‌هایی هستند که از سگویت پشتیبانی می‌کنند.

صرافی‌های بایننس، کراکن و جمینی از سگویت پشتیبانی می‌کنند.

به‌روزرسانی‌هایی مانند تپ روت و سگویت می‌توانند تاثیر کوتاه مدت و افزایشی برای قیمت بیت کوین به همراه داشته باشند.

سگویت و سگویت بومی از لحاظ فرمت، کارمزد تراکنش، میزان امنیت، کارایی و تعداد کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده با یکدیگر متفاوت هستند.

سگویت (SegWit) چیست و چرا در شبکه بیت کوین اهمیت دارد؟
مقیاس‌پذیری پایین همواره جزء مشکلات اغلب شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت‌کوین بوده است. هر چقدر که تعداد کاربران شبکه افزایش یابد به همان اندازه تعداد تراکنش‌ها نیز افزایش...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. کیف پول لجر نانو S از آدرس های سگویت پشتیبانی می کند؟؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
      • سلام و احترام
        خیر در این کیف پول آدرس سگویت پشتیبانی نمی شود.
        پایدار باشید

        آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...