بلاکچین

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

از زمان معرفی فناوری بلاکچین و رمزارزها تا اکنون بزرگترین مشکلی که شبکه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را درگیر خود کرده «مقیاس‌پذیری» است. اگرچه اغلب افراد به منظور گرفتن کسب سود لحظه‌ای، به خرید بیت کوین یا رمزارزها می‌پردازند، اما کارشناسان معتقدند که بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانند نقشی کلیدی در آینده اقتصاد جهان ایفا کنند؛ به شرطی که بتوانند به مقیاس‌پذیری قابل قبولی در سطح کاربران جهانی دست یابند. تاکنون راه‌حل‌های مختلفی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین ارائه شده است. یکی از این راه‌حل‌ها که مربوط به لایه دوم است، شبکه لایتنینگ نام دارد؛ شبکه لایتنینگ شرایط لازم برای انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها را برای کاربران فراهم کرده و تا حدودی مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را برطرف می‌کند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بررسی خواهیم کرد که شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک راه‌حل لایه دوم برای بلاک چین بیت کوین است که به هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش تراکم شبکه طراحی شده است. این شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را خارج از زنجیره اصلی (Off-Chain) بیت کوین انجام دهند و سرعت پایین تراکنش‌ها را از بین ببرند. به عبارت دیگر، لایتنینگ بیت کوین به عنوان یک راه‌حل نوآورانه شناخته می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌های خود را خارج از زنجیره بلاک چین بیت کوین و با استفاده از کانال‌های پرداخت انجام دهند.

علاوه بر این، Lightning Network در کاهش کارمزد شبکه بیت کوین در انجام تراکنش‌ها نیز موثر است. در واقع کانال شبکه لایتنینگ یک مکانیسم تراکنش دو طرفه است که امکان دریافت و پرداخت تراکنش‌ها را به‌صورت سریع و ارزان فراهم می‌کند. این مکانیسم با بهبود وضعیت تراکنش‌های بیت‌کوین به کاربردپذیری شبکه کمک می‌کند.

تاریخچه شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک ایده قدیمی است که از همان ابتدای پیدایش بیت کوین در تفکرات ساتوشی ناکاموتو رخنه کرده بود. با این حال، ایده شبکه لایتنینگ بیت کوین تا قبل از سال 2015 به‌طور رسمی شناخته‌نشده بود. جوزف پون (Joseph Poon) و تادئوس درایا (Thaddeus Dryja) دو فردی هستند که از سال 2015 روی وایت پیپر شبکه لایتنینگ بیت کوین کار کردند. این وایت پیپر عنوان می‌کرد که لایتنینگ با انجام تراکنش‌های بیت کوین در خارج از زنجیره به افزایش مقیاس‌پذیری بیت کوین کمک می‌کند.

در نهایت، مقاله این دو فرد در 14 ژانویه 2016 چاپ شد. این مقاله بیان می‌کرد که یک راه‌حل لایه دوم برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین با عنوان شبکه لایتنینگ راه‌اندازی شده است. در ادامه نسخه بتای شبکه لایتنینگ در مارس 2018 اجرا شد. این نسخه توسط تیم لایتنینگ لبز با همکاری افراد و شرکت‌های دیگر از جمله ACINQ و بلاک‌استریم (Blockstream) صورت گرفت. فرآیند تامین مالی شبکه لایتنینگ به مبلغ 2.5 میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاری Seed Funding انجام شد.

تاریخچه شبکه لایتنینگ بیت کوین

محبوبیت شبکه لایتنینگ از سال 2019 آغاز شد، سالی که آزمایش لایتنینگ تورچ با حضور افراد سرشناسی همچون جک دروسی، چارلی لی و چانگ پنگ ژائو برگزار شد. در ادامه تیم لایتنینگ لبز (Lightning Labs) دو ویژگی Keysend و Wumbo Channel را ارائه کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید، لایتنینگ بیت کوین راه دراز و پر فراز و نشیبی را طی کرده است تا به جایگاه فعلی خود دست پیدا کند.

کاربرد شبکه لایتینگ بیت کوین

شبکه لاتنینگ قبلاً برای افراد و موسسات بسیار مفید بوده‌است. در اینجا برخی موارد استفاده از آن آورده شده‌است:

  • لایتنینگ چت (Lightning Chat)

الیزابت استارک (مدیرعامل Lightning Labs) شبکه های چت آنلاین را به عنوان یک مورد استفاده در حال ظهور برای شبکه لاتنینگ معرفی کرده‌است. اگرچه این هدف اصلی شبکه لاتنینگ نبود، اما این شبکه به گونه‌ای ساخته شده‌است که به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان پایه یک شبکه چت آنلاین خدمت کند. لایتنینگ در حال حاضر چندین مشتری گپ در مراحل مختلف توسعه از جمله WhatsSat و Sphinx دارد. در نتیجه، برنامه‌های چت لایتنینگ در مقایسه با برنامه‌های گپ سنتی، محافظت بیشتری در برابر سانسور و ردیابی ارائه دهند.

  • لایتنینگ گیم (Lightning Game)

بازی یکی دیگر از موارد استفاده امیدوار کننده برای شبکه لایتنینگ است. این شبکه توانایی ایجاد مدل‌های جدید کسب درآمد را برای شرکت‌های بازی دارد و امکان کسب پاداش بیت کوین را به بازیکنان می‌دهد.

  • شبکه لایتنینگ در السالوادور

در سپتامبر سال 2021 ، السالوادور رسماً مناقصه قانونی بیت کوین را ایجاد کرد و به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که این کار را انجام داد. شبکه لایتنینگ اکنون در السالوادور به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شبکه لایتنینگ در آمریکای لاتین

از لحظه‌ای که السالوادور بیت کوین را به عنوان مناقصه قانونی اعلام کرد، افزایش گسترده‌ای در پذیرش شبکه لایتنینگ برای کشور آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین افزایش یافته‌است. در ژانویه سال 2022، Strike یک برنامه با قدرت شبکه لایتنینگ را در آرژانتین راه اندازی کرد که به کاربران امکان می‌دهد معاملات مالی مقرون به صرفه را انجام دهند. علاوه بر این، در ژوئیه سال 2022، OpenNode (یک بستر زیرساختی Bitcoin Payments) با Lemon Cash (یک ارائه دهنده کیف پول محبوب رمزنگاری آمریکای لاتین) همکاری کرد. از طریق مشارکت، OpenNode شبکه لایتنینگ را در کیف پول نقدی لیمو ادغام می‌کند و به معاملات بیت کوین سریع‌تر و ارزان‌تر اجازه می‌دهد.

مزایا و معایب ‌شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ یکی از بهترین راه‌حل‌های لایه دوم شبکه BTC است که مزایای زیادی به همراه دارد و راحتی را برای کاربران بیت کوین به ارمغان می‌آورد. با این حال، شبکه لایتنینگ بدون ایراد نیست و با یک سری چالش‌ها و مشکلات مواجه است. برای این که دید بهتری نسبت به این راه‌حل لایه دوم داشته باشید لازم است که مزایا و معایب آن را به‌طور کامل بشناسید. در ادامه مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین را به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین یک راه‌حل کاربردی است که مزایای زیادی دارد و توانسته گوشه‌ای از مشکلات شبکه را برطرف کند. به‌طور کلی مزایای لایتنینگ عبارت‌اند از:

۱. انجام سریع‌تر تراکنش‌ها: شبکه لایتنینگ با استفاده از قراردادهای هوشمند و امکان ارسال و دریافت دو طرفه به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها کمک می‌کند. چرا که با این روش دیگر نیازی به منتظر ماندن برای تایید تراکنش‌ها توسط بلوک‌ها نیست و می‌توانید سریع‌تر از روش همتا به همتا تراکنش‌های خود را ثبت کنید.

۲. کاهش هزینه تراکنش‌ها: تراکنش‌های بیت کوین با استفاده از لایتنینگ بیرون از زنجیره انجام می‌شوند و شما می‌توانید تراکنش‌های ریز و درشت خود را به‌راحتی با آن انجام دهید. در واقع دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا برای انجام تراکنش‌های ریز نخواهید داشت.

۳. ناشناس ماندن تراکنش‌ها: تمام تراکنش‌های بیت کوین در یک کانال کوچک د دفتر کل شبکه لایتنینگ انجام می‌شوند کاملا ناشناس و رمزنگاری‌شده هستند.

معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، دارای یک سری معایب نیز هست. شناخت این معایب به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به لایتنینگ داشته باشید. به‌طور کلی معایب شبکه لایتنینگ بیت‌کوین عبارت‌اند از:

۱. ناشناخته و کاربران کم: شبکه لایتنینگ به اندازه کافی بین کاربران شناخته‌ شده نیست و افراد کمی از آن برای انجام تراکنش‌های بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

۲. پشتیبانی نکردن از تراکنش‌های آفلاین: این راه‌حل لایه دوم از تراکنش‌های آفلاین پشتیبانی نمی‌کند. هر دو طرف تراکنش باید آنلاین باشند تا تراکنش با موفقیت انجام شود.

۳. مناسب نبودن برای پرداخت‌های سنگین: شبکه لایتنینگ از کانال‌های پرداختی برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند، به همین جهت هنوز برای انجام تراکنش‌های با مبالغ سنگین مناسب نیست.

۴. امنیت کم‌تر نسبت به شبکه اصلی: کارمزدهای پایین بیت کوین می‌تواند برای این شبکه مشکل‌ساز باشد. چرا که پس از تمام شدن تمام بیت کوین‌ها، ماینرها از طریق دریافت پاداش به ازای تراکنش کسب درآمد می‌کنند و بدون وجود آن‌ها انسجام و امنیت شبکه بیت کوین زیر سوال می‌رود.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

تمام فعالیت‌های شبکه لایتنینگ خارج از شبکه بیت کوین انجام می‌شود، به همین جهت کاربران بدون نیاز به شبکه اصلی می‌توانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. در واقع این شبکه با استفاده از تکنولوژی قراردادهای هوشمند یک پرداخت کانال همتا به همتا دو طرفه ایجاد کرده است تا کاربران بتوانند نیازهای خود را به‌راحتی دریافت کنند.

نحوه عملکرد شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

این شبکه دارای یک سیستم مسیریابی است که بهترین و سریع‌ترین کانال پرداختی را برای کاربران پیدا می‌کند. در واقع کاربران بدون معطل شدن می‌توانند به کانالی که وجوه کافی برای تراکنش دارد متصل شده و تراکنش‌های خود را در کمترین زمان ممکن انجام شوند. تراکنش‌های شبکه لایتنینگ خارج از شبکه اصلی بیت کوین انجام می‌شوند به همین جهت جزئیات مربوط به تراکنش‌ها در جایی ثبت نمی‌شوند. بنابراین شبکه لایتنینگ تراکنش‌هایی امن و ناشناس را برای کاربران ایجاد می‌کند.

تراکنش‌های شبکه بیت کوین از طریق کانال‌های پرداخت انجام می‌شود. در صورتی که یکی از طرفین کانال قصد داشته باشد که قوانین را دور بزند، طرف دیگر می‌تواند دارایی خود را از کانال خارج کند. این کار از طریق قرارداد هش با محدودیت زمانی که اصطلاحا HTCL نامیده می‌شود می‌شود امکان‌پذیر است. این فرآیند باعث می‌شود که رفتارهای کاربران مخرب در کانال‌های پرداخت اصلاح شده و کاربران بتوانند تراکنش‌های خود را با خیال راحت انجام دهند.

از طرفی هنگام ایجاد کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ تنها تراکنش‌هایی که روی بلاک چین اصلی بیت کوین ثبت می‌شوند ذخیره خواهند شد. این تراکنش‌ها شامل تراکنش اولیه (funding transaction) و تراکنش نهایی (closing transaction) هستند. پس از انجام اولین تراکنش، کاربران می‌توانند تراکنش‌های خود را در زمان کوتاه و با کارمزد اندک انجام دهند. طرفین تراکنش باید یک کیف پول لایتنینگ داشته باشند تا بتوانند یک صورت حساب حاوی کد QR ایجاد کنند. در چنین حالتی پرداخت‌کننده می‌تواند کد را اسکن کرده و با استفاده از امضای دیجیتال خود تراکنش را تایید کند.

یک مثال ساده از نحوه عملکرد شبکه لایتنینگ بیت کوین

همانطور که اشاره کردیم شبکه لایتنینگ بیت کوین با استفاده از کانال‌های پرداخت کار می‌کنند. فرض کنید علی و سعید می‌خواهند تراکنش‌های خصوصی بین خود را با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام دهند. برای این کار باید ابتدا یک کانال پرداختی تشکیل داده و سپس بیت کوین‌های خود را به کانال اضافه کنند. فرض کنید که این دو می‌خواهند یک کانال تراکنش با 1 بیت کوین داشته باشند. هر دو طرف 0.5 بیت کوین به کانال واریز می‌کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

پس از اضافه شدن تراکنش ابتدایی به کانال، علی و سعید به‌راحتی می‌توانند تراکنش‌های نامحدودی را با سرعت بالا و کارمزد اندک انجام دهند. اگر سعید بخواهید 0.1 بیت کوین به علی انتقال دهد، دارایی سعید 0.4 بیت کوین و دارایی علی 0.6 بیت کوین خواهد شد. با انجام هر تراکنش، موجودی طرفین به روزرسانی می‌شود. این دو تنها برای ایجاد یا بستن کانال تراکنش هزینه پرداخت می‌کنند و سایر نقل و انتقالات بدون هزینه خواهد بود.

چگونگی عملکرد شبکه لایتنینگ بیت کوین

نکته: دقت داشته باشید که هر یک از طرفین در زمان دلخواه می‌توانند کانال را ببندند و بیت کوین‌های خود را برداشت کنند. آخرین موجودی که دو طرفین سر آن با هم توافق کرده‌اند سر جای خود باقی مانده و می‌توانند از آن برای ایجاد کانال‌های جدید و انجام تراکنش‌ با افراد دیگر استفاده کنند.

راه اندازی نود لایتنینگ بیت کوین

نود لایتنینگ ابزاری است که شرایط لازم برای برقراری ارتباط بین شبکه بیت کوین و شبکه لایتنینگ را فراهم می‌کند. راه‌اندازی نود لایتنینگ کار پیچیده‌ای نیست چرا که شما با در دست داشتن مقداری بیت کوین می‌توانید نود خود را راه‌اندازی کرده و از آن برای ایجاد کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ استفاده کنید. با استفاده از بیت کوین می‌توانید هزینه لازم برای خرید سخت‌افزار، تجهیزات و کیف پول‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی نود لایتنینگ را پرداخت کنید.

کیف پول لایتنینگ بیت کوین

کیف پول لایتنینگ بیت کوین به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. کاربران با استفاده از کیف پول لایتنینگ می‌توانند تراکنش‌های خود را با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام داده و تراکنش‌هایی سریع و ارزان را تجربه کنند. کیف پول‌های لایتنینگ با کیف پول‌های معمولی متفاوت هستند و راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. این کیف پول‌ها از گره‌ها (Nodes) و کانال‌ها (Channels) برای انجام بهتر تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. نودها وظیفه نظارت بر شبکه بیت کوین، بررسی میزان نقدینگی شبکه و ارتباط با سایر نودها را بر عهده دارند. در نقطه مقابل، کانال‌ها مسیر لازم برای پرداخت دو طرفه توسط کاربران را فراهم می‌کنند. انجام تراکنش‌های لایتنینگ به این دو بستگی دارد. به‌طور کلی بهترین کیف پول‌های لایتنینگ عبارت‌اند از:

  • کیف پول لایتنینگ ساتوشی (Satoshi)
  • کیف پول الکتروم (Electrum)
  • کیف پول فینکس (Phoenix)
  • کیف پول لایتنینگ زئوس (Zeus)
  • کیف پول بریز (Breez)
  • کیف پول لایتنینگ بلو (Blue)

ویژگی‌های شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ به‌عنوان یک راه‌حل لایه دوم برای بیت کوین طراحی شده است و کاربرد بسیار زیادی دارد. این شبکه برای حل مشکلات شبکه بیت کوین و از بین بردن نقاط ضعف آن به کار می‌رود. در این بخش موارد استفاده از لایتنینگ بیت کوین را به‌طور کامل برای شما شرح خواهیم داد.

موارد استفاده شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

  • مقیاس‌ پذیری

یکی از بزرگترین مشکلات شبکه بیت کوین و دیگر شبکه‌ها در فضای رمزارزها، مقیاس‌ پذیری در بلاکچین آن‌ها است. شبکه لایتنینگ راه‌حلی است که برای برطرف کردن این مشکل طراحی شده است. این شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را در خارج از شبکه بیت کوین انجام دهند. در واقع شبکه لایتنینگ با ارائه کانال‌های پرداخت امکان دریافت و ارسال تراکنش را برای کاربران فراهم می‌کند. با توجه به این قضیه کاربران می‌توانند تراکنش‌های بیشتر و سریع‌تری را تجربه کنند و در نهایت مقیاس‌پذیری بیت کوین در بلند مدت افزایش یابد.

  • پرداخت‌های خرد (Micropayment)

شبکه لایتنینگ امکان انجام تراکنش‌های با مبلغ پایین یا به اصطلاح پرداخت‌های خرد را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. در تراکنش‌های معمولی شما می‌توانید حداقل 0.00000546 بیت کوین را برای دیگران ارسال کنید ولی شبکه لایتنینگ این مبلغ را تا 0.00000001 بیت کوین کاهش داده است. بنابراین شما می‌توانید پرداخت‌های خرد خود را به‌راحتی با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام دهید. لازم به ذکر است که لایتنینگ بیت کوین هیچ گونه کارمزدی بابت این نوع تراکنش‌ها دریافت نمی‌کند.

  • حریم خصوصی

تمام تراکنش‌هایی که به‌صورت همتا به همتا در شبکه بیت کوین انجام می‌شوند قابل ردیابی هستند. این موضوع می‌تواند حریم خصوصی افراد را دچار مشکل کند. شبکه لایتنینگ برای حل این مشکل نیز برنامه‌هایی دارد. با توجه به این که تمام تراکنش‌های لایتنینگ در خارج از زنجیره بیت کوین انجام می‌شوند هیچ تاریخچه‌ای از این تراکنش‌های ثبت نمی‌شود و نمی‌توان تراکنش‌ها را ردیابی کرد.

حمله مسیریابی به شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه انجام می‌گیرد؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین با ارائه مسیرها و کانال‌های پرداختی مختلف به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر و ارزان‌تر انجام دهند. این شبکه علیرغم بهره‌مندی از ویژگی‌های امنیتی متنوع مورد حمله قرار می‌گیرد و با مشکلات زیادی همراه است. حمله مسیریابی کانال‌های پرداخت این شبکه را هدف قرار داده و عملکرد آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. این حمله انواع مختلفی دارد که در هر یک از آن‌ها بخشی از کانال‌ها مورد حمله قرار گرفته و شبکه لایتنینگ دچار اختلال می‌شود. در ادامه انواع حملات مسیریابی را به شما توضیح خواهیم داد.

  • انواع حملات مسیریابی

حملات مسیریابی شبکه لایتنینگ بیت کوین انواع مختلفی دارد. در این بخش انواع حملات مسیریابی و نحوه انجام آن را برای شما شرح می‌دهیم.

  • اسناپ کردن کارمزد مسیریابی (Routing Fee Sniping)

این حمله با افزایش کارمزد مسیریابی انجام می‌شود. اسناپ کردن کارمزد مسیریابی توسط یک نود مخرب انجام می‌شود تا کانال پرداخت را تحت کنترل خود در بیاورد. زمانی که این حمله رخ می‌دهد کاربران برای پرداخت‌های خود از طریق کانال باید هزینه زیادی پرداخت کنند. این حمله باعث می‌شود که مسیریابی ضعیف‌تر شده و به دلیل کارمزد بالای تراکنش‌ها، کاربران از شبکه لایتنینگ استفاده نکنند.

  • حمله بستن کانال (Channel jamming attack)

حمله بستن کانال یکی از حملات خطرناکی است که می‌تواند روی شبکه لایتنینگ انجام شود. در این نوع حمله، افراد مخرب جلوی نقدینگی کانال را مسدود کرده و به دنبال آن دسترسی کاربران به کانال و انجام تراکنش‌ها را محدود می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که شبکه لایتنینگ دچار ازدحام جمعیت شده و نتواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد.

  • دستکاری موجودی (Balance Manipulation)

دستکاری موجودی کانال‌ها یکی از روش‌های حمله مسیریابی است. در این نوع حمله، نودهای مخرب موجودی کانال را دستکاری می‌کند تا شبکه لایتنینگ دچار اختلال شود و کاربران نتوانند از آن برای پرداخت‌های خود استفاده کنند.

  • تقلب پرداخت احتمالی (Probabilistic payment fraud)

در این حمله نودهای مخرب پرداخت‌های موفق را نادیده گرفته و آن‌ها را به‌عنوان پرداخت‌های ناموفق اعلام می‌کنند. تقلب در پرداختی‌ها باعث می‌شود که کاربران اعتماد خود را نسبت به مسیرهای پرداختی و عملکرد شبکه لایتنینگ از دست بدهند.

انواع حملات به شبکه لایتنینگ بیت کوین

  • حمله سیبل (Sybil Attack)

در حمله سیبل، اتکرها از نودهای جعلی برای در اختیار گرفتن ظرفیت مسیریابی شبکه لایتنینگ استفاده می‌کند. این کار باعث می‌شود که الگوریتم‌های مسیریابی درست کار نکرده و افراد مخرب بتوانند خودشان را برای اجرای حملات بعدی و اخاذی کردن از کاربران آماده کنند.

  • بی‌ثباتی مسیر (Route Flapping)

همانطور که از نام این حمله پیداست، اتکرها ساختارهای کامال یعنی محدودیت‌ها و کارمزد آن را تغییر می‌دهند که ثبات کانال را از بین ببرند. این حمله باعث می‌شود که نودها نتوانند به موقع کانال‌های پرداخت را شناسایی کنند یا مسیریابی اشتباهی داشته باشند.

نحوه استفاده از شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ یک راهکار کاربردی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین است که همه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. استفاده از لایتنینگ بیت‌کوین کار سخت و پیچیده‌ای نیست چرا که با یادگیری مراحل آن می‌توانید تراکنش‌های خود را با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام دهید. به‌طور کلی مراحل استفاده از شبکه لایتنینگ به‌صورت زیر است:

  • دانلود و نصب کلاینت
  • دریافت کوین‌های شبکه آزمایشی
  • واریز وجه به کیف پول
  • باز کردن کانال لایتنینگ
  • ارسال و دریافت وجه

Nodeless در شبکه لایتنینگ چیست؟

Nodeless پلتفرم یا ابزاری است که امکان پرداخت لایتنینگ بدون نیاز به احراز هویت (KYC) را امکان‌پذیر می‌کند. این پلتفرم تراکنش‌های بیت کوین را آسان‌تر می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را بدون هیچ محدودیتی با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام دهند. در واقع استفاده از Nodeless یک تکنیک هوشمندانه است که کاربران را ترغیب می‌کند تا از شبکه لایتنینگ برای انجام تراکنش‌های خود استفاده کنند.
چرا که لایتنینگ بیت کوین به حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها و انجام سریع‌تر آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند بدون نیاز به احراز هویت یا اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود می‌توانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. پلتفرم Nodeless یک راهکار نوآورانه است که میزان استفاده از شبکه لایتنینگ را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

آینده شبکه لایتنینگ چگونه خواهد بود؟

شبکه لایتنینگ یکی از راه‌حل‌هایی است که عملکرد شبکه بیت کوین را بهبود داده است. این شبکه فعالیت خود را به‌صورت آهسته ادامه می‌دهد و طی این مدت توانسته است توجه جامعه بیت کوین و کاربران را به سمت خود جلب کند. شبکه لایتنینگ بیت کوین مزایا و کاربرد بسیار زیادی دارد به همین جهت پذیرش بیشتر آن فواید زیادی برای بلاک چین بیت کوین به همراه خواهد داشت. در حال حاضر کیف پول‌های متنوعی از لایتنینگ پشتیبانی می‌کنند و شرایط لازم برای انجام تراکنش‌ها با استفاده از این شبکه را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

هر چقدر این شبکه بیشتر مورد پذیرش کاربران قرار بگیرد و استفاده از آن افزایش پیدا کند شاهد رشد آن خواهیم بود. به این ترتیب روی آینده قیمت بیت کوین نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت. در واقع شبکه لایتنینگ با هدف حل مشکلات بیت‌کوین راه‌اندازی شده است و زمانی که مورد پذیرش اکثریت کاربران قرار بگیرد فعالیت خود را به شکل جدی ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی لایتنینگ چالش‌ها و مشکلات پیش روی خود را برطرف کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را بدون محدودیت انجام دهند. نمی‌توان به‌صورت قطعی درباره آینده شبکه لایتنینگ نظر داد چرا که آینده و میزان پیشرفت لایتنینگ به پذیرش آن توسط کاربران بستگی دارد.

آیا شبکه لایتنینگ، یک روش کاملا کارآمد است؟

به طور کلی باید گفت که شبکه لایتنینگ و میزان بازدهی آن هم چنان نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد؛ زیرا امنیت شبکه هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده‌ است. همین‌طور بسیاری از کاربران تازه وارد دنیای ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای از شبکه لایتنینگ استفاده کنند. به طور کلی شبکه لایتنینگ برای افرادی که قصد خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بلند مدت در این حوزه را دارند چندان کاربردی نیست. اما برای آن دسته از افراد که بیت کوین را به عنوان یک روش جایگزین برای روش های پرداخت روزانه در نظر گرفته‌اند، یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می شود. زیرا قابلیت هایی مانند انجام فوری تراکنش، ناشناس بودن و همچنین کارمزد کم، مشکلات مانند مقیاس پذیری بیت کوین را تا حد زیادی حل می کند.

لایتنینگ: راه‌حلی برای استفاده از بیت کوین در مقیاس جهانی

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک راه‌حل لایه دوم است که با هدف بهبود وضعیت مقیاس‌پذیری بیت کوین طراحی شده است. این شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند پرداخت‌های خرد (حداقل 1 ساتوشی) را به‌راحتی انجام دهند. تمام فعالیت‌های لایتنینگ در خارج از شبکه بیت کوین انجام می‌شود به همین جهت حریم خصوصی تراکنش‌ها حفظ شده و نمی‌توان آن‌ها را ردیابی کرد. کاربران با استفاده از شبکه لایتنینگ می‌توانند تراکنش‌های خود را با کارمزد کمتر و سرعت بالاتر انجام دهند. در این مقاله شبکه لایتنینگ بیت کوین، نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

شبکه لایتنینگ بیت کوین با استفاده از دو ویژگی امنیتی تایم لاک (Timelocks) و لغو نامتقارن (Asymmetric Revocation) از تقلب در انجام تراکنش‌ها جلوگیری می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...