بلاکچین

مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟

مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟

بلاک چین را می‌توان از جدیدترین بسترهای ذخیره اطلاعات به شمار آورد. امروزه وجود و تداوم فعالیت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، کاملا به فناوری بلاک چین وابسته است. بلاک چین بیت کوین در حال حاضر قادر به پردازش 7 تراکنش در ثانیه است. در حالی که بلاک چین اتریوم می تواند حدود 20 تراکنش را در ثانیه مدیریت کند. شاید این میزان تراکنش برای تعداد محدودی از کاربران کافی به نظر برسد، اما در صورت استفاده از این ارزهای دیجیتال به صورت جهانی، این میزان از ظرفیت پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین و اتریوم هرگز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جهانی باشد. در اینجا مبحثی با عنوان مقیاس پذیری بلاک چین مطرح می‌شود. اما شاید این سوال پیش آید که مقیاس پذیری بلاک چین چیست و چه اهمیتی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟ در ادامه قصد داریم ضمن بررسی مقیاس پذیری و اهمیت آن، به بررسی حل مشکلات مقیاس پذیری بلاکچین بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقیاس پذیری بلاک چین و ارزهای دیجیتال چیست ؟

اگر چه به طور کلی فناوری بلاک چین، یک فناوری جدید و پیچیده است، اما موضوع مقیاس پذیری بلاک چین چندان مسئله پیچیده و غیرقابل درکی نیست. مقیاس پذیری به این معناست که بلاک چین ظرفیت پاسخگویی و پردازش تعداد تراکنش‌های موردنیاز کاربران را داشته باشد. در حقیقت یک بلاک چین ایده آل باید در برابر هر تعداد تراکنش، پاسخگوی نیاز کاربران بوده و از این جهت محدودیت‌های کمتری داشته باشد.

شبکه های پرداخت سنتی مانند paypal سرعت پردازشی بسیار بالاتری را نسبت به بلاک چین بیت کوین ارائه می‌دهند و به همین دلیل است که هزینه هر تراکنش، در این شبکه‌های سنتی بسیار پایین تر از بیت کوین است. این مزیت، بیت کوین را با مشکلی اساسی یعنی “بالا بودن هزینه تراکنش” رو به رو می‌سازد.

زیاد بودن هزینه تراکنش در کنار مشکل دیگر یعنی کند بودن بلاک چین (هفت تراکنش در ثانیه برای بیت کوین در برابر بیش از 20 هزار تراکنش در ثانیه برای paypal ) بیت کوین را برای جانشینی تبادلات مالی سنتی به میزان زیادی ناکارآمد می‌کند. به این دلیل که ممکن است در انجام برخی از تبادلات مالی کوچک و روزمره به وسیله بیت کوین، کارمزد تراکنش از حجم مالی خود تراکنش بیشتر شود. برای حل این مشکلات، متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال راهکارهای گوناگونی را ارائه داده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

مشکلات مقیاس پذیری بلاکچین

راهکار های حل مشکلات مقیاس پذیری ارزهای دیجیتال

به طور کلی دو دسته راهکار برای مشکلات مقیاس پذیری بلاکچین ارائه شده است که شامل راهکارهای برون زنجیره ای و درون زنجیره ای می‌باشند. راهکار های برون زنجیره ای مثل افزایش نرخ تعداد تراکنش در ثانیه، کاهش حجم هر تراکنش و … راهکارهایی هستند که با تغییر در ساختار اصلی بلاک چین انجام می‌شوند.

اما راهکار های برون زنجیره ای مانند راهکار لایه دوم، بدون تغییر در ساختار اصلی بلاک چین و با استفاده از ایجاد شبکه‌های فرعی بر روی آن قابل انجام هستند. نرخ تعداد تراکنش در ثانیه (TPS)، معیار مناسبی برای نشان دادن میزان مقیاس پذیری بلاک چین است. با افزایش تعداد تراکنش در ثانیه می توان مقیاس پذیری بلاک چین را تا حد زیادی افزایش داد.

برای مطالعه بیشتر مقاله سگویت چیست را مطالعه کنید.

یکی از راه هایی که به افزایش TPS کمک می کند، افزایش سایز هر بلوک است. به این منظور پیشنهاد شده است که اندازه  بلاک بیت کوین از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش یابد. البته این راهکار به طور کامل موثر نیست و در مدت زمان طولانی‌تر، حجم کلی بلاک چین را به شدت افزایش می‌دهد. راهکار دیگر، کاهش میزان حجم تراکنش‌ها است؛ به این ترتیب که کاهش آن سبب می‌شود تا در یک بلاک، تعداد بیشتری از تراکنش‌ها جای بگیرد و سرعت تایید تراکنش‌ها نیز افزایش یابد.

اما موثرترین راهکاری که تاکنون پیشنهاد شده، استفاده از راهکار لایه دوم یا Layer-Two Solutions است. با استفاده از این روش، یک شبکه کاملا مجزا بر روی بلاک چین ایجاد می‌شود. به این ترتیب، بخش زیادی از تراکنش‌ها به لایه دوم منتقل می‌شوند. با این روش می‌توان تراکنش‌های عادی و روزمره را به لایه امن دوم منتقل کرد و ظرفیت تراکنش‌های بلاک چین را به تراکنش‌هایی با حجم بالاتر اختصاص داد. به این ترتیب، هم مشکل سرعت پردازش تراکنش‌ها حل می‌‌شود و هم امنیت کوچک و بزرگ آن‌ها تامین می‌شود. شبکه لایتنینگ بیت کوین راه حلی است که متخصصین این حوزه برای حل مشکلات ناشی از مقیاس پذیری بلاک چین ارائه داده‌اند.

برای مطالعه بیشتر مقاله آربیتروم راه حل لایه دوم اتریوم را مطالعه کنید.

مقیاس پذیری ارزهای دیجیتال

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

جمع بندی

به طور کلی در دنیای ارزهای دیجیتال، درحال حاضر هیچ ارزی نتوانسته است سه ویژگی مقیاس پذیری، امنیت و عدم تمرکز را به صورت همزمان در خود جای دهد. به همین سبب بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، دو اصل امنیت و عدم تمرکز را بر مقیاس پذیری مناسب ترجیح داده اند و  مشکلات مقیاس پذیری بلاکچین یکی از مشکلات رایج ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. البته برخی از ارزهای دیجیتال مثل ریپل، دو اصل امنیت و مقیاس پذیری را بر عدم تمرکز ترجیح داده‌اند. آن چه به طور قطع می‌توان در این زمینه بیان کرد، این است که هیچ ارز دیجیتالی را در حال حاضر نمی‌توان یافت که از هر سه جنبه ذکر شده کامل باشد. هر چند که اهمیت مقیاس پذیری نسبت به دو اصل دیگر آنقدر بالاست که بیشتر متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال، آن را بر امنیت و عدم تمرکز مقدم می‌دانند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...