اخبار ارز دیجیتال

همان ماجرای همیشگی؛ صرافی بینگ ایکس کاربران ایرانی را تحریم کرده‌ است؟

همان ماجرای همیشگی؛ صرافی بینگ ایکس کاربران ایرانی را تحریم کرده‌ است؟

ادمین کانال تلگرامی بینگ ایکس (BingX) مدعی شده که این صرافی «هیچ مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و حتی امکان احراز هویت آن‌ها با کارت ملی نیز فراهم است».

صرافی خرید ارز دیجیتال بینگ ایکس به کاربران ایرانی که به صورت بین‌المللی تحریم شده‌اند اجازه می‌دهد تا محدودیت‌ها را دور بزنند.

این صرافی صراحتاً نسخه ایرانی وب‌سایت خود را در دسترس قرار داده (قابل نمایش با استفاده از یک سری آی پی‌های غیرایرانی) و نمایندگان آن در گروه تلگرام رسمی این صرافی به زبان فارسی اظهاراتی را درباره شرایط فعلی بیان کرده‌اند.

بر اساس یکی از این بیانیه‌ها، صرافی بینگ ایکس با کاربران ایرانی مشکلی ندارد و حتی با کارت ملی نیز امکان احراز هویت برای ایرانیان فراهم است. البته این ادعا توسط یکی دیگر از نزدیکان به صرافی بینگ ایکس رد شده و گفته می‌شود که ایرانیان از این پس می‌توانند بدون احراز هویت به کار خود ادامه دهند و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

این صرافی اجازه سواپ ریال ایران به تتر را در رابط کاربری خود می‌دهد، چیزی که طبق قوانین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) ممنوع است.

بیانیه ادمین کانال تلگرام BingX
بیانیه ادمین کانال تلگرام BingX

یکی از کاربران ایرانی بینگ ایکس در پست دیسکورد رسمی این صرافی پرسیده که آیا با توجه به تأیید این پلتفرم، «محدودیتی برای ثبت نام از کشور ایران وجود دارد یا خیر». نماینده بینگ ایکس در پاسخ گفت:

نباید مشکلی وجود داشته باشد… تنها دستورالعمل‌های ذکر شده هنگام ثبت نام خود را دنبال کنید.
سیاست BingX در مورد ثبت نام کاربران ایرانی
سیاست BingX در مورد ثبت نام کاربران ایرانی

ایران از سال ۱۹۷۹ تحت تحریم‌های مختلف بین‌المللی بوده است. ایالات متحده و سازمان ملل این کشور را به نقض گسترده قوانین بین‌المللی از جمله مصادره اموال متعلق به شرکت‌های آمریکایی، تأمین مالی تروریسم و غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران اما این ادعاها را رد کرده است.

تحریم‌های اعمال شده عموماً ساکنان ایران را از استفاده از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال منع می‌کند و این صرافی‌ها در صورت مراوده با ایرانیان در معرض خطر طرد شدن از بازارهای ایالات متحده و جهانی هستند.

به گفته OFAC، موسسات مالی خارجی (FFI) در صورتی که آگاهانه تراکنش‌های مربوط به خرید یا فروش ریال ایران را انجام داده یا تسهیل کنند، با خطر تحریم‌های مربوط به صورت‌ حساب‌های گزارش‌ شده و پرداختنی و همچنین تحریم‌های مسدودکننده مواجه هستند.

با این حال، به نظر می‌رسد که در صرافی بینگ ایکس، ریال ایران – یک ارز تحت تحریم OFAC – به طور مستقیم با سایر دارایی‌های رمزارزی قابل مبادله است.

BingX از تراکنش‌های ریالی پشتیبانی می‌کند
BingX از تراکنش‌های ریالی پشتیبانی می‌کند

بر اساس داده‌های CoinMarketCap، حجم معاملات صرافی بینگ ایکس در روز بیش از ۹۷۴ میلیون دلار است. این رقم باعث می‌شود که بینگ ایکس یکی از ۲۰ صرافی برتر ارزهای دیجیتال در جهان باشد.

طبق داده‌های وب‌سایت رسمی بینگ ایکس، این صرافی یک شرکت خدمات مالی ثبت‌شده در جمهوری لیتوانی است که به آن مجوز کسب و کار در اتحادیه اروپا را می‌دهد. بینگ ایکس در استرالیا نیز تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال مجوز گرفته و از سنگاپور فعالیت می‌کند.

مانند همه موسسات مالی جهانی، نهادهای تایید شده در استرالیا و لیتوانی باید از تحریم‌های OFAC ایالات متحده و هرگونه تحریمی که کشورهای مربوطه یا اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کرده‌اند، پیروی کنند.

BingXPersian که در آن خدمات به ایرانیان ارائه می‌شود، به عنوان کانال رسمی صرافی BingX لیست شده است
BingXPersian که در آن خدمات به ایرانیان ارائه می‌شود، به عنوان کانال رسمی صرافی BingX لیست شده است

با این حال، با وجود چنین الزاماتی، این صرافی علناً در کانال‌های اجتماعی و وب‌سایت رسمی خود کاربران ایرانی را به استفاده از خدمات بینگ ایکس دعوت می‌کند. تا قبل از نوامبر ۲۰۲۱، صرافی بینگ ایکس به نام Bingbon شناخته می‌شد.

بینگ ایکس توسط جاش لو (Josh Lu) در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و ادعا می‌کند که به بیش از ۱۰ میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد. ملیت بنیانگذار فعلی آن مشخص نیست.

بیانیه جی.جلالی، نماینده پشتیبانی مشتریان BingX
بیانیه جی.جلالی، نماینده پشتیبانی مشتریان BingX

به گفته یکی دیگر از نمایندگان بینگ ایکس، «ایران در لیست کشورهای محدودشده قرار دارد.» با این حال، «این امر به معنای ممنوعیت ارائه خدمات به ایرانیان نیست.» علاوه بر این، صرافی بینگ ایکس خدمات ریالی ایرانی خود را نیز تبلیغ می‌کند و می‌گوید: «آیا می‌دانستید که می‌توانید تتر را با ریال در بینگ ایکس بخرید و بفروشید؟»

BingX خرید و فروش ریال و تومان تحریم شده ایران (۱ تومان = ۱۰ ریال) را از طریق تراکنش‌های همتا به همتا تبلیغ می‌کند.
BingX خرید و فروش ریال و تومان تحریم شده ایران (۱ تومان = ۱۰ ریال) را از طریق تراکنش‌های همتا به همتا تبلیغ می‌کند

پاسخ‌های بینگ ایکس

در تاریخ ۱۳ آوریل، یکی از نمایندگان رسمی بینگ ایکس گفت که میرزاده (Mirzadeh)، کاربر تلگرامی که در اسکرین شات‌های بالا نام او نشان داده شده، «نماینده مورد تایید بینگ ایکس نیست و اظهارات وی منعکس‌کننده سیاست‌ها یا مواضع رسمی شرکت ما نخواهد بود.» علاوه بر این، آنها ادعا کردند که امکان سواپ ریال به USDT نمایش داده شده در تصاویر بالا مروبط به صفحه فرعی و غیررسمی وب‌سایت Paycat است.

ما می‌خواهیم این موضوع را روشن کنیم که وب‌سایت رسمی صرافی بینگ ایکس تنها bingx.com است. Bingx.paycat.com مجاز به ارائه مواضع یا دیدگاه‌های بینگ ایکس نیست.

نماینده بینگ ایکس همچنین مدعی شد که کاربران ایرانی اجازه حضور در این صرافی را ندارند. با این حال، پس از انتشار این خبر، یکی از نمایندگان بخش خدمات مشتریان بینگ ایکس اعلام کرد که «هیچ الزامی برای احراز هویت وجود ندارد و کاربران فارسی زبان نیز می‌توانند از این صرافی استفاده کنند.»

توضیح BingX در مورد قوانین پیرامون کاربران ایرانی
توضیح BingX در مورد قوانین پیرامون کاربران ایرانی

این اولین بار نیست

بینگ ایکس تنها صرافی مجاز ارز دیجیتال نیست که تحریم‌ها را برای کاربران ایرانی خود دور می‌زند.

در جولای ۲۰۲۲، رویترز گزارش داد که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان یعنی بایننس (Binance)، به شهروندان ایرانی خدمات ارائه می‌دهد. در آن زمان، بایننس این ادعا را رد کرد و اظهار داشت که «به شدت» به الزامات مطرح شده در بحث تحریم‌ها پایبند است.

در نوامبر ۲۰۲۳، این صرافی توانست در ازای پرداخت جریمه ۴/۵ میلیارد دلاری با وزارت دادگستری و خزانه‌داری ایالات متحده مصالحه کند و اقرار کرد که نتوانسته سیاست مؤثری را برای خود در برابر پولشویی حفظ کند. چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل سابق بایننس نیز به نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کرده است.

وب‌سایت رسمی BingX برای ساکنان ایران
وب‌سایت رسمی BingX برای ساکنان ایران

در ماه می ۲۰۲۳، صرافی پولونیکس (Poloniex) نیز به دلیل عدم بررسی ماسبق کاربران خود از کریمه، کوبا، ایران، سودان و سوریه که قبل از الزامی شدن «احراز هویت (KYC)» در این صرافی ثبت نام کرده بودند، ۷/۶ میلیون دلار به OFAC پرداخت کرد.

بالاخره کاربران ایرانی می‌توانند از بینگ ایکس استفاده کنند یا خیر؟

با این حال، اگر تمامی چیزهایی که گفته شد را کنار بگذاریم، فعلاً می‌دانیم که دو تغییر در بینگ ایکس برای ایرانیان ایجاد شده است. اول اینکه کاربران ایرانی زین پس نمی‌توانند در این صرافی احراز هویت کنند، اما به گفته پشتیبانان بینگ ایکس، الزامی برای انجام این کار وجود ندارد و چه کاربران احراز شده و چه کاربرانی که بدون تکمیل احراز هویت از این صرافی استفاده می‌کنند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

دومین مورد هم این است که امکان دسترسی به بینگ ایکس با استفاده از آی پی ایران مسدود شده و کاربران ایرانی باید با آی پی کشورهای مجاز نام برده شده در قوانین استفاده از بینگ ایکس وارد این صرافی شوند.

هنوز مشخص نیست که این ادعاهای ضد و نقیض تا کجا ادامه پیدا می‌کند و آیا کاربران ایرانی می‌توانند برای بلندمدت به بینگ ایکس اعتماد کنند یا خیر.

اما یک چیز مشخص است. به مانند مکسی (MEXC) و سایر صرافی‌هایی که ارتباط خود را با ایرانیان قطع کردند، اگر قرار باشد چنین اتفاقی برای بینگ ایکس هم بیفتد، قطعاً صرافی به کاربران خود یک بازه زمانی مشخص برای برداشت وجوه می‌دهد.

همان ماجرای همیشگی؛ صرافی بینگ ایکس کاربران ایرانی را تحریم کرده‌ است؟
ادمین کانال تلگرامی بینگ ایکس (BingX) مدعی شده که این صرافی «هیچ مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و حتی امکان احراز هویت آن‌ها با کارت ملی نیز فراهم است». فهرست...
5 از 3 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. چند روزه بینگ ایکس اکانت 1200 دلاری منو بسته هر کاری میکنم نمیتونم وارد بشم این ایرانیهایی که فکر صرافی مال باباشونه کجایند تورو خدا یکی راهنمایی بکنه حداقل نمیزاره برداشت کنیم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      به مکاتبه با پشتیبانی ادامه دهید. احتمال اینکه به شما فرصت برداشت بدهند وجود دارد.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...