اخبار ارز دیجیتال

پس از آمریکا، حالا نوبت به کدام کشور آسیایی برای تایید ETF بیت کوین رسیده است؟

پس از آمریکا، حالا نوبت به کدام کشور آسیایی برای تایید ETF بیت کوین رسیده است؟

هنگ کنگ بیشتر از سایر کشورها برای دستیابی به ETF بیت کوین ابراز علاقه کرده و تایید این صندوق‌ها در ایالات متحده می‌تواند کار را برای این کشور آسایی سریع‌تر پیش ببرد.

تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) که مدت‌ها منتظر آن بودیم، می‌تواند شتاب بی‌سابقه‌ای را برای دریافت این تاییدیه‌های نظارتی در کشورهای آسیایی ایجاد کند، حتی اگر برخی از مناطق لزوماً یا بلافاصله قادر به تدوین سیاست‌های ایده‌آلی را برای چنین حرکتی نباشند.

تحلیلگران و کارشناسان مستقر در ایالات متحده مدتی است که نگرانند اگر این کشور سیاست‌های نظارتی شفاف و شاید مطلوبی را برای فضای کریپتو اعمال نکند، «ممکن است فرصت خوبی را از دست بدهد». با این حال، تایید ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده، این کشور را حداقل از آسیا و آفریقا جلو می‌اندازد (اتحادیه اروپا و سایر کشورها محصولات ETF بیت کوین را دارند).

با توجه به اینکه حوزه‌های قضایی آسیا و مناطق اطراف آن به شکلی ویژه برای تبدیل شدن به یک هاب رمزارزی با یکدیگر رقابت می‌کنند، انتظارات برای تایید ETF بیت‌ کوین در آسیا و اقیانوسیه بیشتر از آفریقاست. امارات متحده عربی، سنگاپور و هنگ کنگ، به اشکال مختلف، سیاست‌هایی را تنظیم کرده‌اند که خرده‌فروشان و مؤسسات مالی علاقه‌مند به فضای کریپتو را به خود جذب می‌کنند. اما هیچ‌کدام تاکنون یک جواز قانونی برای محصولی مشابه ETF بیت‌ کوین صادر نکرده‌اند.

CoinDesk با بیش از ده‌ها تحلیلگر و فعال در صنعت کریپتو صحبت کرده و اکثریت آنها گفته‌اند که استرالیا احتمالاً مقصد بعدی برای تایید محصولات ETF بیت کوین خواهد بود. هنگ کنگ بیشتر از سایر کشورها علاقه خود را برای دستیابی به ETF بیت کوین ابراز کرده و تایید این صندوق در ایالات متحده می‌تواند کارهای اداری مورد نیاز در تقریبا تمامی حوزه‌های قضایی این منطقه را سریع‌تر پیش ببرد.

رایان لی (Ryan Lee)، تحلیلگر ارشد Bitget Research گفت:

اکنون که ایالات متحده اجازه عرضه نزدیک به دوازده محصول ETF را داده، دیگر کشورها مانند بریتانیا، هنگ کنگ، سنگاپور و ژاپن می‌توانند سیاست‌هایی را برای جلوگیری از انتقال وجوه توسط مؤسسات مالی بزرگ و متوسط به خارج از مناطق قضایی خود ارائه کنند.

استرالیا پیشتاز است

لیام هنسی (Liam Hennessy)، وکیل مستقر در بریزبن Clyde & Co گفت:

انتظار می‌رود استرالیا جزو اولین کشورهایی باشد که بورس اوراق بهادار آن (ASX) در «سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۴» ETF بیت کوین را دریافت می‌کند.

هنسی در مصاحبه خود با CoinDesk گفت:

استرالیا قطعاً در این مرحله از هنگ کنگ و سنگاپور جلوتر است. ETF بیت کوین شرکت Monochrome در استرالیا (IBTC) از زمان تایید آن در جولای ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را در بین صندوق‌ها داشته است.

استرالیا در حال حاضر دو محصول قابل معامله در بورس دارد که با دارایی‌های رمزارزی اسپات Cboe این کشور در ارتباط هستند. با این حال، کارشناسان صنعت کریپتو در استرالیا می‌گویند که پتانسیل بالایی برای آغاز به کار یک محصول مشابه در رقیب بزرگتر Cboe استرالیا یعنی ASX وجود دارد. بورس اوراق بهادار استرالیا حجم معاملاتی بیشتری نسبت به Cboe دریافت می‌کند

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) تنظیم‌کننده بازار مالی این کشور است که عملاً چنین محصولاتی را در سال ۲۰۲۲ «تایید» کرده بود.

درک ولادیمیر هنینگسن (Derek Vladimir Henningsen)، مشاور عمومی، رئیس بخش الزامات قانونی و مدیر دارایی‌های دیجیتال شرکت Monochrome Asset Management در مصاحبه‌ای با CoinDesk گفت:

شرکت مدیریت دارایی Monochrome Asset Management «پیش بینی می‌کند که پذیره‌نویسی ETF بیت کوین IBTC در سه ماهه دوم سال جاری آغاز شود.»

هنینگسن گفت:

ASX همیشه یک پیرو چابک بوده و تأیید ETFها در ایالات متحده می‌تواند اطمینان خاطری برای بورس اوراق بهادار استرالیا ایجاد کند.

هنسی و هنینگسن می‌گویند که تعداد متقاضیان محصولی مشابه ETF بیت کوین در استرالیا به طور عمومی فاش نشده، اما سازمان بررسی مالی استرالیا گزارش داده که ETF‌های بیت کوین برای تایید صف کشیده‌اند.

در این گزارش آمده است:

بورس اوراق بهادار استرالیا قرار است یک صندوق قابل معامله در بورس لینک‌شده با قیمت بیت کوین را در نیمه اول سال جاری تایید کند.

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا و ASX که تحت نظر ASIC قرار می‌گیرد، به ترتیب مسئول ارائه مجوز و تأییدیه صندوق‌ها هستند. Monochrome پیش از این مجوز ASIC را از طریق یک نهاد جداگانه به نام Vasco Trustees Limited دریافت کرده بود.

به گفته سخنگوی ASIC، در نهایت اپراتورهای بازار باید اطمینان حاصل کنند که آیا ETFها (در حال حاضر ASX و CBOE) با قوانین و رویه‌های عملیاتی آن‌ها مطابقت دارند یا خیر.

سخنگوی ASX نیز گفت که قوانین بورس و اوراق بهادار این کشور در آگوست ۲۰۲۲ اصلاح شده و راه برای تایید ETF‌های کریپتویی باز است. ASX همچنان با تعدادی از متقاضیان علاقه‌مند به دریافت تاییدیه ETF بیت کوین در ارتباط است و در عین حال سخنگوی آن گفت که در مورد درخواست‌های مرتبط با محصولات سرمایه‌گذاری اظهار نظر نمی‌کند.

هنسی گفت:

ممکن است برخی از شرکت‌ها درخواست خود را ثبت کرده باشند، اما مطمئناً در مورد آن به طور علنی صحبت نمی‌کنند. تعدادی از شرکت‌ها نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته یا ETF خصوصی ثبت کرده‌اند. ETF خصوصی صندوقی برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتالی است که در بورس معامله نمی‌شود.

هنگ کنگ، سنگاپور و امارات

هنگ کنگ، سنگاپور و امارات قصد دارند که به عنوان هاب‌های کریپتویی در جهان دیده شوند، اما ETF بیت کوین در این مناطق مشاهده نمی‌شود.

جانی نگ (Johnny Ng)، قانونگذار هنگ کنگ و یکی از پر سر و صداترین مدافعان کریپتو، ساعتی پس از تایید ETF بیت کوین در ایالات متحده گفت:

هنگ کنگ باید این جسارت را داشته باشد در زمینه دارایی‌های مجازی به یک کشور «پیشرو» تبدیل شود و در اسرع وقت برای «پیاده‌سازی صندوق‌های ETF اسپات چاره‌ای بیندیشد.»

تلاش‌ هنگ‌ کنگ برای بازپس‌گیری عنوان هاب کریپتویی خود باعث شده که رویه جدیدی را برای ارائه مجوز در نظر بگیرد. این امر مسیر روشنی را به صرافی‌های ارز دیجیتال برای فعالیت به شیوه‌ای تنظیم‌شده ارائه می‌کند. همچنین گفته شده که این کشور آماده بررسی درخواست‌های ثبت‌ شده برای ETF‌های اسپات است.

اچ.بی. لیم (H.B. Lim)، مدیر عامل APAC در BitGo گفت:

به نظر می‌رسد هنگ کنگ مقصد بعدی برای تایید ETF‌های اسپات خواهد بود.

BitGo سرپرست بیت کوین‌های شرکت Hashdex، یکی از ارائه‌دهندگان ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده است.

پیش از این، لیم ۱۳ سال از زندگی کاری خود را به عنوان یک تنظیم‌کننده در بانک مرکزی سنگاپور و مرجع نظارتی بازار جهانی ابوظبی سپری کرده بود. او گفت که تایید این صندوق‌ها در ایالات متحده باعث خواهد شد که دفاتر خانواده و افراد دارای سرمایه خالص بالا از مواجهه با سؤالاتی در مورد اینکه چرا هیچ یک از سبدهای آن‌ها در گذشته به ارزهای دیجیتال اختصاص داده نشده، اجتناب کنند.

لیم گفت:

علاوه بر این، هنگ کنگ به یک مرکز مالی قدرتمند معروف است و یکی از عمیق‌ترین بازارهای سرمایه و بزرگترین بازار سهام در مقایسه با سنگاپور یا کشورهای خاورمیانه را دارد. موقعیت استراتژیک مناسب در منطقه خلیج بزرگ و در کنار حمایت عمومی دولت از Web3، از جمله عواملی هستند که ارائه‌دهندگان ETF ارزهای دیجیتال را به سمت این کشور می‌کشانند.

تلاش‌های سنگاپور برای یافتن توازن بین مقررات مطلوب و تضمین حفاظت از مردم، همه و همه در حالی که فناوری کریپتو را بدون هیچ محدودیتی گسترش می‌دهد، نشان‌دهنده موضع نوسانی این کشور در قبال ارزهای دیجیتال است. اما تحلیلگران بر این باورند که این تایید صندوق‌های اسپات بیت کوین در ایالات متحده همان چیزی خواهد بود که دولت برای عرضه محصولاتی مشابه ETF بیت کوین به آن نیاز دارد.

دنی لیم (Danny Lim)، تامین‌کننده مستقر در سنگاپور MarginX، یک زیرساخت صرافی غیرمتمرکز که معاملات مشتقه را تسهیل می‌کند، گفت:

سنگاپور می‌خواست شاهد ورود سرمایه از یک بازار بزرگتر مانند ایالات متحده باشد، اما آن‌ها اکنون نقدینگی ایالات متحده را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی اداره پولی سنگاپور (MAS) گفت که ETF‌های اسپات بیت کوین برای ارائه به سرمایه‌گذاران خُرد تایید نمی‌شوند. او مجدداً تاکید کرد که اگر افراد تصمیم به معامله در ETF بیت کوین بازارهای خارج از کشور را می‌گیرند، باید بسیار احتیاط کنند.

آنجلا آنگ (Angela Ang)، مشاور ارشد سیاست‌گذاری شرکت اطلاعاتی بلاک چین TRM Labs به نگرانی‌های طولانی‌مدت سنگاپور در مورد دلالان و خرده‌فروشان اشاره می‌کند.

آنگ گفت:

یکی از تکه‌های این پازل می‌تواند این باشد که آیا متقاضیان احتمالی ارائه صندوق قابل معامله ETF در سنگاپور می‌توانند به طور رضایت‌بخشی پاسخ نگرانی‌های MAS در مورد مشارکت خرده‌فروشان بدهند یا خیر.

طبق گفته یکی از تنظیم‌کنندگان سابق منطقه آزاد مالی امارات متحده عربی که در سمت فعلی خود اجازه صحبت با رسانه‌ها را ندارد، احتمالاً امارات به این زودی‌‌ها محصولاتی از نوع ETF بیت کوین را تایید نمی‌کند.

او گفت:

به طور کلی شرایط در امارات/منا برای راه‌اندازی یک ETF اسپات بیت‌ کوین مناسب نیست. برای انجام این کار، باید نقدینگی کافی در بازار از سوی بازیگران مالی سنتی وجود داشته باشد که ممکن است تا قبل از این با بازارهای امارات متحده عربی ارتباط نداشته باشند.

او در توضیحات خود گفت که اگر می‌خواهید به امور مالی سنتی (TradFi) در امارات متحده عربی دسترسی داشته باشید، باید به جایی بروید که نقدینگی کافی از این منابع مالی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد مشکل اصلی امارات عدم برخورداری از این نقدینگی باشد. اگر مقامات امارات متحده عربی ETF اسپات بیت کوین را تایید کنند، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در سایر جهان – به عنوان مثال هند یا بریتانیا – باید با یکی از اعضای بازار بورس این منطقه مانند بازار مالی دبی ارتباط داشته باشند.

وی در آخر گفت:

قوانین امارات برای ایجاد چنین ارتباطاتی باعث هزینه‌بر بودن آن‌ها می‌شود. من نمی‌توانم راه‌حلی برای امارات متحده عربی پیدا کنم، اما در حال حاضر، ارزش آن را ندارد که فقط یک محصول قابل معامله را عرضه کنند. باید یک مجموعه متقاعدکننده برای جذب بزرگان امور مالی سنتی در این کشور وجود داشته باشد که بتواند دسترسی لازم به بازار را برای سرمایه‌گذاران خرد و نهادی فراهم کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...