اخبار آلت کوین

بررسی بروزرسانی دنکان اتریوم؛ از اجزای فنی تا تاثیر بر بازار

بررسی بروزرسانی دنکان اتریوم؛ از اجزای فنی تا تاثیر بر بازار

اتریوم، بلاک چین پیشرو در زمینه اثبات سهام (PoS)، در مسیر بروزرسانی مهمی قرار دارد که به نام دنکان (Dencun) شناخته می‌شود و ویژگی جدیدی به نام «proto-danksharding» را به این شبکه اضافه می‌کند.

در این مطلب به بررسی بروزرسانی دنکان، اجزای فنی، مراحل توسعه و تاثیر بالقوه آن بر ظرفیت تراکنش‌ها و مقرون به صرفه شدن شبکه اتریوم می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر دنکان

آپدیت دنکان در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۴ در تست نت (شبکه آزمایشی) Sepolia فعال شد. دنکان ابتدا بر روی تست نت Goerli فعال شده بود. دنکان بخشی از استراتژی گسترده‌تر اتریوم برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها برای کاربران این شبکه است.

Proto-Danksharding: ویژگی اصلی دنکان

دنکان مفهومی به نام «proto-danksharding» را به اتریوم معرفی می‌کند. Proto-dankharding برای کاهش هزینه‌های تراکنش در بلاک چین‌های لایه دوم و کاهش هزینه‌های دسترس‌پذیری داده‌ها (DA) طراحی شده است و چالش‌های کلیدی مقیاس‌پذیری شبکه را برطرف می‌کند. این ویژگی زمینه را برای اجرای نهایی «Dankharding» فراهم می‌کند که هدف آن گسترش بیشتر این مزایاست.

تاثیر بر ظرفیت تراکنش‌ها

انتظار می‌رود پس از اجرای کامل دنکان، ظرفیت پردازش تراکنش‌های اتریوم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. دنکان به طور بالقوه این شبکه را قادر می‌سازد تا بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه انجام دهد. افزایش ظرفیت پردازش تراکنش‌ها برای توانایی اتریوم در پشتیبانی از اکوسیستم رو به رشد برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) و کاربران بیشتر بسیار مهم است.

نقاط عطف این بروزرسانی

فرآیند استقرار آپدیت دنکان شامل فعال‌سازی در تست نت‌های مختلف می‌شود و اجرای آن در دو تست نت Sepolia و Goerli تاکنون تکمیل شده‌ است.

اجرای دنکان در تست نت‌ نهایی، معروف به Holesky، برای ۷ فوریه ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. این مرحله برای تعیین جدول زمانی فعال‌سازی دنکان در شبکه اصلی اتریوم که پس از استقرار در Holesky مشخص می‌شود، ضروری است.

نوآوری‌های فنی دنکان

یکی از نوآوری‌های فنی مهمی که توسط دنکان معرفی شده، «Blobs» است. Blobs (بخوانید بلاب‌ها) برای کاهش هزینه‌های مرتبط با رول‌آپ‌ها در شبکه اصلی اتریوم به وسیله فشرده‌سازی داده‌های تراکنش در خارج از زنجیره طراحی شده‌اند و در نتیجه پیش‌نیازهای ذخیره‌سازی و پردازش تراکنش را کاهش می‌دهند.

Blobs داده‌ها را به‌طور موقت ذخیره می‌کنند، داده‌هایی که فقط برای تأیید کوتاه‌مدت تراکنش‌ها ضروری هستند و امکان حذف نهایی آن‌ها به جهت جلوگیری از اضافه بار روی شبکه فراهم می‌شود. مدیریت امن و کارآمد داده‌ها از طریق تعهدات رمزنگاری که هرگونه تغییری در داده را شناسایی می‌کنند، تضمین می‌شود.

تاثیر دنکان بر روی بازار

معرفی آپدیت دنکان می‌تواند بر ارزش بازار اتریوم تأثیر مثبتی بگذارد که تحت تأثیر عوامل زیر است:

قابلیت‌های پیشرفته شبکه

با افزایش قابل‌توجه ظرفیت پردازش تراکنش‌های اتریوم و کاهش هزینه‌ها، دنکان ممکن است توسعه‌دهندگان و کاربران بیشتری را به اکوسیستم اتریوم جذب کند. افزایش کاربرد و پذیرش اتریوم می‌تواند تقاضا را برای اتر با تأثیر متناظر بر قیمت آن افزایش دهد.

استنباط سرمایه‌گذاران

استقرار موفقیت‌آمیز دنکان بر روی شبکه اصلی می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به پایداری بلندمدت اتریوم و توانایی تیم توسعه‌دهندگان آن برای اجرای بروزرسانی‌های پیچیده افزایش دهد. این اطمینان‌‏پذیری احتمالی و حرکت رو به جلوی اتریوم می‌تواند بر جذابیت آن به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به افزایش قیمت اتر شود.

گمانه‌زنی‌ها و احساسات بازار

بازار ارزهای دیجیتال به شدت نسبت به گمانه‌زنی‌ها و احساسات سرمایه‌گذاران حساس است. انتظارات کاربران از آپدیت دنکان یا واکنش‌ها به اجرای موفقیت‌آمیز آن، می‌تواند منجر به نوسانات کوتاه‌مدتی در قیمت اتریوم شود، چرا که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران پوزیشن‌های خود را بر اساس تأثیرات مورد انتظار دنکان بر عملکرد و موقعیت اتریوم در بازار تنظیم می‌کنند.

آینده

آپدیت دنکان نقطه عطفی در تلاش‌های مداوم اتریوم برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش است. اتریوم قصد دارد با پیاده‌سازی proto-dankharding و معرفی Blobs، به برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی که امروزه شبکه‌های بلاک چینی با آن‌ها مواجه هستند، پاسخ دهد.

همانطور که دنکان با استقرار در شبکه‌های آزمایشی به سمت پیاده‌سازی کامل در شبکه اصلی اتریوم پیش می‌رود، این بروزرسانی مهم به احتمال زیاد می‌تواند منجر به افزایش چشمگیری در قابلیت‌های پردازش تراکنش‌ها و کارایی اتریوم شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...