اخبار ارز دیجیتال

چرا همه از بیت کوین ناامید شده‌اند؟

چرا همه از بیت کوین ناامید شده‌اند؟

بیت کوین به دنبال صعودی‌ترین رویداد تاریخ ارزهای دیجیتال یعنی تایید ETF اسپات، سقوط کرده و ظاهراً ایمان معامله‌گران را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

با توجه به تقریباً با تمامی معیارها، ETF‌های اسپات بیت کوین شروع بسیار خوبی داشته‌اند. با این حال، عرضه این محصولات مورد انتظار قیمت این دارایی پیشرو را کاهش داده است. از تاریخ ۱۰ ژانویه، روزی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) صندوق‌های قابل معامله در بورس اسپات بیت کوین را تأیید کرد، قیمت بیت کوین حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

چیزی که به طور گسترده به عنوان صعودی‌ترین رویداد تاریخ کریپتو شناخته می‌شد و امکان جذب میلیون‌ها سرمایه‌گذار جدید به بیت کوین و میلیاردها دلار سرمایه را داشت، ممکن است در واقع – حداقل به طور موقت – آتش این دارایی دیجیتال را خاموش کرده باشد.

این امر تا حد زیادی به دلیل خروج میلیاردها دلار سرمایه از صندوق GBTC بوده است. GBTC از یک تراست بسته به ETF تبدیل شد، به این معنی که سرمایه‌گذاران در نهایت می‌توانند سرمایه خود را از آن بیرون بکشند. گری‌اسکیل (Grayscale) بیش از ۳ میلیارد دلار بازخرید داشته که فقط بخشی از آن به سایر ETF‌های بیت کوین سرازیر می‌شود. دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده صندوق قابل معامله ETF‌ بیت کوین کارمزدهای بسیار کمتری نسبت به کارمزد ۱/۵ درصدی GBTC دریافت می‌کنند.

کریس برنیسک (Chris Burniske)، شریک تجاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Placeholder VC) می‌گوید که بیت کوین هنوز به کف خود نرسیده است. او قیمت بیت کوین را تا پایان سال ۲۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌کند.

فقط ۱۵ درصد از ۲ هزار نفر حاضر در نظرسنجی بانک دویچه (Deutsche) در سراسر ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا انتظار دارند که قیمت بیت کوین تا پایان سال بین ۴۰ هزار تا ۷۵ هزار دلار تثبیت شود.

آیا چنین احساسات منفی پیرامون بیت کوین امری موجه است؟ برنیسک ظاهراً دستاوردهای مثبت زیادی را در کوتاه‌مدت مشاهده نمی‌کند. او حتی به هاوینگ آتی بیت‌ کوین (که در آوریل انجام خواهد شد) و بسیاری از ناظران بازار امیدوارند که BTC را تقویت کند، اشاره‌ای ندارد.

برنیسک در حساب X خود نوشت:

نوآوری‌های جدید و هیجان‌انگیزی پیش‌رویمان هستند، اما این احساس در بین مردم وجود دارد که آنها هنوز یکپارچه یا کامل نشده‌اند.

او اضافه کرد که شرایط «ناپایدار» اقتصاد کلان احتمالاً بر روی بیت کوین فشار خواهد آورد.

پیش‌بینی اینکه دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد سخت است، اما شناسایی موانع مهمی که می‌توانند مانع موفقیت بلندمدت بیت کوین شوتد نیز به همان اندازه چالش‌برانگیز خواهد بود. از نظر مقررات و قانون‌گذاری، به نظر می‌رسد که این صنعت طاقت‌فرساترین فاز خود را به خصوص با حل و فصل اتهامات بایننس با وزارت دادگستری و پایان حماسه FTX پشت سر گذاشته است.

و اگر این فرضیه که ادامه جریان‌ خروج سرمایه از GBTC اساساً دلیل ریزش اخیر بازار بوده درست باشد، احتمالاً در نهایت نیز به پایان می‌رسد. به عنوان مثال، صرافی ورشکسته FTX پیش از این تمامی سهام خود در GBTC را فروخته است. بسیاری از دیگر نهادها نیز در «معاملات ایدیوماتیک به اصطلاح بیوه‌ساز» مشغول معامله بیت کوین با GBTC بودند تا از اختلاف قیمت آن سود ببرند، اما زمانی که قیمت BTC کاهش یافت، همه آن‌ها با ضرر مواجه شدند. اما جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) باور دارد که دوره سود بردن از فروش سهام GBTC احتمالاً به پایان رسیده است.

برای ارائه چشم‌انداز بهتری در مورد ریزش اخیر قیمت، شایان ذکر است بیت‌ کوین در روزی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار اولین درخواست برای ETF اسپات را رد کرد، تقریباً ۳۰ درصد ریزش داشت. اولین درخواست برای این صندوق در سال ۲۰۱۳ توسط کامرون و تایلر وینکلووس (Winklevoss) ارائه گردید. سپس یک بازار صعودی در سال ۲۰۱۷، سالی که با بانک خلق چین تصمیم به ممنوعیت کریپتو و محدودسازی سه صرافی‌ بزرگ آن زمان یعنی Huobi ،OKCoin و BTCC گرفت، آغاز شد.

همه این‌ها بدان معنی است که بیت کوین همیشه فراز و نشیب‌های خود را داشته است. ETF‌های بیت‌ کوین از نظر تبدیل شدن به یک محرک فوری برای رالی قیمت ناامیدکننده بوده‌اند، اما همچنان نمادی برای دوام بلندمدت این طبقه از دارایی‌ها هستند. در چند هفته اول معاملات شاهد حجم‌ بی‌سابقه‌ای بودیم و همانطور که نظرسنجی دویچه نشان داد، اکثر جریانات سرمایه به ETF از سوی سرمایه‌گذاران خُرد بوده است. چنین چیزی بیانگر آن است که این ابزار می‌تواند بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که برنیسک می‌گوید، «صبر مثل همیشه دوست شماست.»

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...