آموزش ارز دیجیتال

بازار دو طرفه ارز دیجیتال چیست؟

بازار دو طرفه ارز دیجیتال چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد تازه‌وارد به بازارهای مالی عجیب باشد که امکان کسب درآمد از ریزش قیمت هم وجود دارد. امکان کسب سود در بازارهایی که ارزش دارایی‌ها کم می‌شود، به دلیل ماهیت دوطرفه بودن بازار است که در آن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند بر اساس پیش‌بینی‌هایشان در مورد افزایش (لانگ) یا کاهش (شورت) قیمت ارز دیجیتال، معامله کنند. این دوگانگی فرصت جذابی ایجاد می‌کند که امکان کسب سودهای قابل توجه را ایجاد می‌کند. در این مطلب، ما به بازار دو طرفه ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و خواهیم دید که این ویژگی چگونه می‌تواند به سودآوری شما کمک کند. پس با ما همراه باشید. 

بازار دوطرفه به چه معناست؟

منظور از بازار دوطرفه ارز دیجیتال، بازار فیوچرز است که در آن خریداران و فروشندگان می‌توانند هم در بازارهایی که در حال صعود قیمت هستند و هم در بازارهایی که در حال کاهش قیمت هستند، کسب سود کنند. این اقدامات از طریق معاملات شورت و لانگ انجام می‌شود.

برای درک بهتر، لازم است بدانید در یک بازار دو طرفه ارز دیجیتال، خریداران و فروشندگانی وجود دارند که هر کدام با انگیزه‌ها و اقدامات خود در بازار تأثیر می‌گذارند. خریداران، افراد یا نهادهایی هستند که علاقمند به خرید ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها این کار را با اهداف مختلفی مانند سرمایه گذاری یا حتی استفاده از این دارایی‌های دیجیتال برای معاملات انجام می‌دهند. خریداران به افزایش تقاضای بازار کمک می‌کنند و معمولا به دنبال به دست آوردن دارایی‌هایی هستند که معتقدند ارزش آن‌ها در طول زمان افزایش می‌یابد.

فروشندگان کسانی هستند که به دنبال فروش ارزهای دیجیتال خود هستند. آن‌ها ممکن است این کار را برای رسیدن به سود، کاهش ضرر، یا اجرای معاملات بر اساس استراتژی‌های خود انجام دهند. فروشندگان دارایی‌ها را در بازار عرضه می‌کنند و اغلب عواملی مانند تغییرات قیمت، شرایط بازار، یا اهداف مالی شخصی را هنگام فروش در نظر دارند.

تعامل بین خریداران و فروشندگان بازاری را ایجاد می‌کند که در آن قیمت ارز دیجیتال از طریق پویایی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. زمانی که تقاضای زیاد (خریداران زیاد) و عرضه محدود (فروشندگان کم) باشد، قیمت‌ها تمایل به افزایش دارند. برعکس، افزایش فشار فروش و کاهش تقاضا اغلب منجر به کاهش قیمت می‌شود.

معاملات لانگ long و شورت short به چه معناست؟ 

معاملات لانگ long و شورت short به چه معناست؟ 

لانگ و شورت اصطلاحاتی هستند که در معاملات و سرمایه‌گذاری برای توصیف بازار دو طرفه ارز دیجیتال و دو رویکرد مختلف آن استفاده می‌شوند. 

وقتی یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر یک موقعیت لانگ LONG می‌گیرد، به این معنی است که یک دارایی را با این انتظار می‌خرد که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد. در بازار ارزهای دیجیتال، لانگ به معنای رشد طولانی مدت قیمت ارز دیجیتال است. سود در این نوع معامله، با فروش دارایی به قیمتی بالاتر از قیمت خرید به دست می‌آید.

از سوی دیگر، گرفتن یک موقعیت شورت SHORT پیش‌بینی کاهش ارزش دارایی در آینده است. معامله شورت در بازار ارزهای دیجیتال معامله‌ای است که در آن معامله‌گران بتوانند در مورد کاهش قیمت ارز دیجیتال بدون داشتن مالکیت واقعی، پیش‌بینی کنند. پلتفرم‌های آنلاین این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند.

پوزیشن‌های خرید و فروش هر دو استراتژی‌هایی هستند که توسط معامله گران و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر روی حرکات بازار استفاده می‌شوند و هر استراتژی ریسک‌های مختص به خود را دارد. پوزیشن‌های لانگ رایج‌تر و ساده‌تر هستند و از ایده سنتی خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا گرفته شده‌اند. موقعیت‌های شورت، اگر چه فرصت‌هایی برای سود بردن از روندهای نزولی بازار ارائه می‌دهند، اما در صورت افزایش ارزش دارایی به جای کاهش، پیچیدگی و ریسک بیشتری را دارد.

مزایا و معایب بازار دوطرفه

همانطور که گفته شد، این بازار دو طرفه ارز دیجیتال معایب و مزایایی دارد و اگر درست به این مزایا و معایب آگاه باشید می‌توانید کسب سود کنید. در غیر این صورت، کسب سود در این نوع معاملات برای شما سخت خواهد بود.

مزایای بازار دوطرفه

  • تعیین قیمت: بازار دو طرفه ارز دیجیتال، با مشارکت فعال خریداران و فروشندگان تعیین قیمت دقیق را آسان می‌کند. قیمت‌ها از طریق تعامل عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند که منعکس کننده احساسات جمعی و اقدامات فعالان بازار است.
  • فرصت معاملات: معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فرصت‌های زیادی برای ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی، به دلیل حجم بالای سفارشات خرید و فروش دارند. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که با روندهای بازار همگام شوند و کسب درآمد کنند.
  • مشارکت کنندگان متنوع بازار: بازار دو طرفه طیف متنوعی از معامله گران را دارد. سرمایه‌گذاران خرد، معامله‌گران نهادی، بازارسازان و تامین کنندگان نقدینگی از جمله این افراد هستند. این تنوع به بازار عمق می‌دهد و می‌تواند تأثیر اقدامات هر یک را کاهش دهد.

معایب بازار دوطرفه

  • نوسانات: تغییرات سریع در عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به نوسانات قابل توجه قیمت شود و محیطی را ایجاد کند که ممکن است برای برخی سرمایه‌گذاران چالش برانگیز باشد.
  • عدم نقدشوندگی در بازارهای کم‌عمق: بازار دو طرفه در دارایی‌هایی که کمتر معامله می‌شوند یا در زمان‌هایی که حجم معاملات کم است، ممکن است نقدینگی را کمتر کند. این مسئله می‌تواند منجر به پیشنهاد خرید و فروش گران‌تر شود و خرید یا فروش دارایی‌ها را پرهزینه‌تر کند و باعث ایجاد مشکلاتی در اجرای معاملات شود.
  • دستکاری بازار: اگر چه در بازار دو طرفه ارز دیجیتال گروه‌های مختلفی حضور دارند اما دو طرفه بودن بازار ممکن است منجر به دستکاری قیمت نیز بشود. در برخی موارد، معامله‌گران بزرگ ممکن است سعی کنند با انجام سفارش‌های خرید یا فروش بزرگ، قیمت‌ها را دستکاری کنند و بر احساسات بازار تأثیر بگذارند و باعث تغییرات فیک قیمت بشوند.
  • خطر لیکویید شدن: در زمان استرس شدید بازار یا عدم قطعیت، بازار دو طرفه ارز دیجیتال خطر لیکویید شدن را به همراه دارد. این سناریو می‌تواند انجام معاملات را برای معامله گران خیلی سخت کند و منجر به افزایش نوسانات و ضرر‌های احتمالی شود.
  • پیچیدگی برای تازه‌واردان: درک بازار دوطرفه، ریسک بالای آن و حرکت‌های بازار می‌تواند برای کسانی که تازه وارد معامله یا سرمایه‌گذاری شده‌اند سخت باشد.
  • وابستگی به احساسات: بازارهای دو طرفه به شدت به احساسات معامله‌گران وابسته هستند. تغییرات احساسات می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند اخبار یا رسانه‌های اجتماعی رخ دهد که بر رفتار بازار تأثیر می‌گذارد و  باعث تغییرات ناگهانی قیمت می‌شود.

تفاوت بین بازارهای ارزهای دیجیتال یک طرفه و دو طرفه

تفاوت بین بازارهای ارزهای دیجیتال یک طرفه و دو طرفه

بازارهای ارزهای دیجیتال را می‌توان از جهت تعامل خریداران و فروشندگان به بازارهای یک طرفه و دو طرفه تقسیم کرد.

بازار یک طرفه

این بازار ممکن است زمانی رخ دهد که‌عدم تعادل قابل توجهی بین خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر علاقه زیادی به خرید و عدم فروش کافی وجود داشته باشد، منجر به یک بازار یک طرفه می‌شود و در آن قیمت‌ها به طور مداوم افزایش می‌یابد (یا برعکس). 

بازار دو طرفه

همان مشارکت فعال خریداران و فروشندگان است که تعادل بین تقاضا و عرضه ایجاد در آن ایجاد شده است. این سناریو زمانی دیده می‌شود که تعداد زیادی معامله اجرا می‌شود و به قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی اجازه می‌دهد سریع‌تر نوسان داشته باشند. بازارهای دو طرفه در مقایسه با بازارهای یک طرفه تغییرات قیمتی باثبات‌تر، پیشنهادات خرید و فروش بیشتر و نقدینگی بهتر دارند. 

نکات مربوط به بازار دوطرفه ارز دیجیتال 

اگر شما به عنوان یک معامله‌گر در بازار دوطرفه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید، باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. چراکه همین نکات می‌توانند در سودآوری معاملات شما کمک کنند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

  1. آموزش و تحلیل: قبل از شروع به معامله در بازار دوطرفه ارزهای دیجیتال، ضروری است که آموزش کافی در مورد فرآیند معامله، ریسک‌ها و روش‌های تحلیل بازار داشته باشید. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

  2. مدیریت ریسک: به عنوان یک معامله‌گر، باید همیشه به مدیریت ریسک توجه داشته باشید. استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک مانند استاپ‌ لاس کمک می‌کند تا از ضررهای بزرگ در صورت نوسانات ناگهانی در بازار جلوگیری شود.

  3. انتخاب صرافی مناسب: انتخاب صرافی مناسب با شرایط خود بسیار مهم است. صرافی‌ها امکانات متفاوتی در خصوص قیمت‌ها، امنیت، حجم معاملات، ویژگی‌های خدماتی و… دارند.  

  4. توجه به تقاضا و عرضه: در بازار دوطرفه، تقاضا و عرضه نقش مهمی در تعیین قیمت دارند. بنابراین، باید به نوسانات تقاضا و عرضه دقت کنید و در تصمیمات خود این موضوع را در نظر بگیرید.

  5. پیگیری اخبار: از اخبار ارز دیجیتال آگاه باشید. زیرا می‌تواند بر نوسانات ناگهانی بازار تأثیر بگذارد و این مسئله در بازار دو طرفه ارز دیجیتال بسیار تعیین کننده است.

چگونه در بازار ارزهای دیجیتال دو طرفه معامله کنیم؟

برای معامله در بازار ارز دیجیتال دو طرفه مراحل زیر را انجام دهید.

1- یک پلتفرم را انتخاب کنید:

یک صرافی معتبر ارز دیجیتال یا پلتفرم معاملاتی را انتخاب کنید که از بازار فیوچرز پشتیبانی می‌کند و ارز دیجیتال مورد نظر شما نیز در آن لیست باشد.

2- یک استراتژی توسعه دهید:

استراتژی معاملاتی خود را تعریف کنید (چه معاملات روزانه، چه معاملات نوسانی یا سرمایه گذاری بلند مدت) و به آن پایبند باشید.

3- انجام تجزیه و تحلیل:

تحقیق و تحلیل کامل را با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی برای شناسایی نقاط ورود و خروج ارز دیجیتال مورد نظر خود، انجام دهید.

4- با سرمایه کم شروع کنید:

برای مدیریت ریسک و کسب تجربه، با پول کم شروع کنید.

5- انضباط را تمرین کنید:

به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید، اهداف واقع بینانه تعیین کنید و از تصمیم‌گیری احساسی برای ثروتمند شدن یک شبه دوری کنید.

کسب سود در هر شرایط با بازار دوطرفه

معامله موفقیت آمیز در بازار دو طرفه ارز دیجیتال نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، اجرای منظم و درک عمیق نیروهای محرک حرکات بازار است. معامله‌گران می‌توانند با پایبندی به استراتژی‌، مدیریت ریسک‌ و سازگاری با تغییرات بازار، علاوه بر افزایش قیمت از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نیز سودآوری کنند.

سوالات متداول
Request for Quote

بازار ارز دیجیتال فیوچرز، دوطرفه است. در این بازار، هم خریداران و هم فروشندگان نقش مهمی در تعیین قیمت و فعالیت‌های بازار دارند.

بازار دوطرفه ارز دیجیتال در تمامی بازارهای مربوط به معامله ارزهای دیجیتال کاربرد دارد که شامل انواع صرافی‌ها، پلتفرم‌های معاملاتی، بازارهای مالی متمرکز و غیرمتمرکز و همچنین تبادلات ارزی میان افراد می‌شود. در هر بازاری که مرتبط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشد، مفهوم بازار دوطرفه کاربرد دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....