سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

علت اختلاف قیمت دلار و تتر در ایران چیست؟

علت اختلاف قیمت دلار و تتر در ایران چیست؟

امروزه با توجه به نوساناتی که در شرایط اقتصادی جامعه وجود دارد، اهمیت تبدیل سرمایه ریالی بیش از پیش حس می‌شود. شما با هر شخصی که مشورت کنید اولین توصیه‌ی او به شما در زمینه پس‌انداز این است که به هیچ وجه سرمایه‌ی ریالی ذخیره نکنید و آن را به موارد دیگری تبدیل کنید. انتخاب‌های گوناگونی برای تبدیل سرمایه‌ی ریالی وجود دارد. خیلی از افراد توصیه می‌کنند که در شرایط پرنوسان، ملک انتخاب هوشمندانه‌ای است اما با توجه به ارزش بالای آن، کسانی که سرمایه‌ی کمتری دارند به سراغ گزینه‌های دیگری همچون دلار و تتر می‌روند.
دلار که ارز نام‌آشنایی برای همه‌ی ماست و تتر نیز ارز دیجیتالی است که با پشتوانه‌ی دلار عرضه شده است. یعنی یک تتر برابر است با یک دلار. اما یکی از چالش‌هایی که در هنگام خرید تتر در ایران پیش می‌آید، رو به رو شدن خریداران با اختلاف قیمتی است که این ارز دیجیتال با دلار دارد. مگر هر تتر برابر با یک دلار نیست؟ پس علت اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اختلاف قیمت دلار و تتر

فرض کنید شما برای حفظ سرمایه‌ی خود تصمیم به تبدیل ارزش ریالی آن به دلار یا تتر گرفته‌اید. هنگامی که می‌خواهید از بین این دو گزینه دست به انتخاب بزنید می‌بینید که ارزش این دو طبق آن چیزی که فکر می‌کردید (یک تتر برابر با یک دلار است) نیست و تفاوت‌هایی وجود دارد.
چطور می‌شود که همه جا تتر را به عنوان استیبل کوینی معرفی کنند که پشتوانه‌ی آن دلار است ولی در واقعیت انگار همه چیز فرق دارد؟ برای بررسی دلیل این موضوع باید کمی مفصل‌تر با دلار و تتر آشنا شویم.

اگر چند سال پیش از اطرافیان خود راجع‌ به ارز دیجیتال سوال می‌کردید کمتر کسی با این بازار آشنایی داشت اما امروزه برعکس این موضوع صادق است. حالا دیگر بسیاری از مردم نه تنها با این بازار آشنا هستند بلکه در آن سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: تتر چیست؟

اگر ناآشنا با بازار ارز دیجیتال باشید و از بقیه برای سرمایه‌گذاری مشورت بگیرید، یکی از مطمئن‌ترین ارزهایی که به شما معرفی می‌کنند، تتر است. تتر یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار است که استیبل کوین بودن آن باعث راحتی خیال سرمایه‌گذارانش می‌شود.

استیبل کوین درواقع به ارزهایی گفته می‌شود که پشتوانه دارند و به همین خاطر ارزش آن‌ها ثابت است و در طول زمان، ناشی از تحولات مختلف دستخوش تغییرات نمی‌شوند. پشتوانه‌ی تتر به‌عنوان یک ارز دیجیتال نیز دلار آمریکا است. ارزش هر تتر مساوی است با یک دلار آمریکا.

قاعدتا با این توضیحات این معادله بیش از پیش در ذهن شما عجیب و غریب می‌شود. اگر یک تتر ارزشی برابر با یک دلار دارد پس چرا گاها این توازن رعایت نمی‌شود و باید دنبال جواب علت اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران باشیم؟ دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. این موضوع به مباحثی همچون عرضه و تقاضا، کارمزد و سیاست‌های ارزی ایران برمی‌گردد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

چرا در صرافی‌های داخلی قیمت تتر با دلار فرق می‌کند؟
علت اختلاف قیمت دلار و تتر در صرافی های داخلی

چرا در صرافی‌های داخلی قیمت تتر با دلار فرق می‌کند؟

هنگامی که به صرافی‌های داخلی و خارجی برای خرید تتر مراجعه می‌کنید، متوجه تفاوت قیمت آن با دلار می‌شوید. این قضیه یک موضوع جهانی است اما دلایل آن در جهان و ایران متفاوت است. در بازار جهانی تفاوت قیمت دلار و تتر به مواردی همچون تاثیر ریسک بازار و تاثیر راحتی معامله برمی‌گردد.

اگر از شما بپرسند که احتمال سقوط و از بین رفتن تتر بیشتر است یا دلار، پاسخ شما کدام خواهد بود. عقل حکم می‌کند که بین ارز دیجیتال و ارز فیاتی که اکثر معاملات در جهان بر محور آن می‌چرخد، تتر را انتخاب کنیم. 

پیشنهاد مطالعه: تتر یا دلار؟ بررسی و مقایسه مزایا و معایب هر کدام

در واقع همیشه این احتمال، هرچند خیلی کم، وجود دارد که روزی سسیتم بلاکچین و به دنبال آن تتر از بین برود. به همین دلیل ارزش تتر گاهی هرچند به اندازه‌ی ناچیزی از دلار کمتر تعیین می‌شود. این اختلاف در معاملات بزرگ اهمیت خود را نشان می‌دهد.

در بازار جهانی به راحتی مبادله تتر انجام می‌گردد. البته این مورد در مواقعی است که برعکس شرایط قبلی، ارزش تتر بیشتر از دلار می‌شود. معامله تتر در هرکجای دنیا که باشید از دلار راحت‌تر انجام می‌شود. همین سهولت در معامله آن گاهی باعث افزایش ارزش تتر نسبت به دلار می‌شود.

اما اگر بخواهیم علت اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران را بررسی کنیم کمی دلایل ما فرق خواهند داشت. در صرافی‌های داخلی این دلایل شامل این موارد می‌شوند:

  1. سیاست‌های ارزی دولت ایران
  2. کارمزد شبکه
  3. نقش گپ قیمتی بسیار کم تتر و دلار با یکدیگر
  4. کارمزد صرافی‌ها

در ادامه هر کدام از این دلایل را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

اصلی‌ترین دلایل این تفاوت قیمت، سیاست‌های ارزی دولت ایران

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای اختلاف قیمت تتر و دلار در صرافی‌های داخلی وجود دارد، سیاست‌های ارزی دولت ایران است. در واقع دولت ایران دربازه‌های زمانی مختلف خرید دلار را محدود کرده است. یعنی به هر کد ملی اجازه‌ی خرید مقدار معینی از دلار را می‌دهد.

این نوع سیاست‌ها که متغیر هم هستند باعث شده مردم به تتر به‌عنوان یک جایگزین همپا با دلار، روی بیاورند. جذب سرمایه‌گذاران به بازار تتر به جای دلار باعث افزایش نرخ تتر نسبت به دلار می‌شود. البته همراه با تغییر سیاست‌های ارزی دولت ایران، معادله‌ی تتر و دلار هم دستخوش تغییر می‌شود.

کارمزد شبکه و تاثیر آن روی تفاوت قیمت دلار و تتر
تاثیر کارمزد شبکه در تفاوت قیمت دلار و تتر

کارمزد شبکه و تاثیر آن روی تفاوت قیمت دلار و تتر

یکی از دلایل دیگری که باعث تفاوت قیمت دلار و تتر می‌شود، کارمزد شبکه‌های مختلف است. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین یا شبکه‌های مختلفی پردازش می‌شوند. هر شبکه با توجه به قابلیت آن برای پردازش و پاسخگویی به تقاضاها، کارمزد متفاوتی دارد. به این قابلیت برای پردازش و پاسخگویی به تقاضا، مقیاس‌پذیری می‌گویند.

تتر بر بستر چهار شبکه اتریوم، بیت کوین، سولا و ترون ارائه می‌شود. هر کدام از این شبکه‌ها قابلیت متفاوتی برای پردازش تراکنش تتر دارند. هر شبکه‌ای که مقیاس‌پذیری پایین‌تری داشته باشد، کارمزد بیشتری هم در نهایت دریافت می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت تتر ERC20 و TRC20 

به طور مثال مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم نسبت به سولانا پایین‌تر است و کارمزد بیشتری دریافت می‌کند. این اختلاف در کارمزد دریافتی باعث شده خروجی ریالی به سرمایه‌گذار نیز کاهش پیدا کند. این موضوع بر روی نمودار قیمت‌ها نیز به صورت لحظه‌ای تاثیر خود را می‌گذارد.

بیشتر صرافی‌های ایرانی از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند. شبکه‌ی اتریوم نسبت به سایر شبکه‌ها، کارمزد بیشتری دارد. علاوه بر قابلیت مقیاس‌پذیری، ارزش خود ارز دیجیتال آن شبکه، برای مثال در شبکه اتریوم، ارز دیجیتال اتریوم، بر مقدار کارمزد آن تاثیرگذار است.

تاثیر عرضه و تقاضا در اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران، تاثیر عرضه و تقاضا است. از قدیم نیز هرکجا که تقاضا برای کالا یا خدماتی زیاد می‌شد، ارزش آن کالا و خدمات به یکباره بالا می‌رفت. تتر و دلار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اگر تقاضا برای تتر بالا برود، این ارز که ذخیره‌ی کوینی محدودی هم دارد نایاب شده و باعث افزایش قیمت آن می‌شود. همین اتفاق برای دلار هم صادق است. اگر تقاضا به یکباره برای خرید دلار بالا برود، دچار افزایش قیمت شده و در نتیجه ارزش آن از تتر بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر

نقش گپ قیمتی بسیار کم تتر و دلار با یکدیگر

یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت بین تتر و دلار در ایران، گپ قیمتی به وجود آمده ناشی از نوسانات ریال است. نوساناتی که در بازار ریال وجود دارد، بر روی دلار و تتر هم تاثیر می‌گذارد. ولیکن این تاثیر به صورت یکسان و همسان بر این دو اعمال نمی‌شود.

ابتدا یکی افزایش یافته و بعد دیگری هم بیشتر می‌شود. همین اختلاف زمانی باعث به وجود آمدن یک گپ قیمتی بین دلار و تتر می‌شود. اگر برایتان این سوال پیش آمده که ابتدا کدام تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟ باید بگوییم که معمولا تتر زودتر از دلار دچار افزایش قیمت می‌شود.

کارمزد صرافی‌ها و تاثیر آن روی اختلاف قیمت تتر و دلار
تاثیر کارمزد صرافی در اختلاف قیمت دلار و تتر

کارمزد صرافی‌ها و تاثیر آن روی اختلاف قیمت تتر و دلار

دلیل آخری که برای اختلاف قیمت بین تتر و دلار در ایران وجود دارد، کارمزد دریافتی متفاوت از سوی صرافی‌های ایرانی است. شیوه‌ی خرید و فروش تتر در صرافی‌های متفاوت یکسان است و قاعدتا انتظار می‌رود که کارمزدهای دریافتی نیز یکسان باشد اما چرا برخی کارمزد بیشتری دریافت می‌کند؟ هنگامی که صرافی دچار کمبود نقدینگی شود، برای آنکه این کمبود را جبران کند، کارمزد معاملات تتر را بیشتر می‌کند. در نتیجه قیمت تتر در آن صرافی بیشتر می‌شود. 

چطور تتر را با قیمت کمتری بخریم؟

تا اینجا متوجه شدیم که چرا بین تتر و دلار اختلاف قیمتی وجود دارد و برخلاف تصور ما، یک تتر دقیقا برابر با یک دلار نیست. البته با توجه به دردسرهایی که برای خرید دلار وجود دارد (مثل دغدغه‌ی نگهداری آن)، امروزه خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای دلار، تتر بخرند. اما حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان این استیبیل کوین پرطرفدار را با قیمت کمتری خرید؟
برای خرید تتر با قیمت پایین‌تر باید ببینیم که کدام از دلایل افزایش قیمت تتر را می‌توان مدیریت کرد؟ یک راهکار پیشنهادی خرید تتر از صرافی‌های داخلی است که یا کارمزد دریافت نمی‌کنند یا کارمزد دریافتی آن‌ها بسیار پایین است. در این راستا باید بگوییم که صرافی ایرانیکارت این قابلیت را برای کاربران خود ایجاد کرده است تا بتوانند کارمزد معاملات خود با پایین‌ترین مقدار ممکن انجام داده و خرید و فروش تتر را انجام دهند. برای آموزش خرید تتر از ایرانیکارت به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

سخن آخر

شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ایرانیکارت تماس حاصل کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سپاس از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول
Request for Quote

تتر یک استیبل کوین است و استیبل کوین‌ها در هنگام نوسان بازار و ریزش امن هستند و ارزش خود را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل تریدرها ترجیح می‌دهند ارزهای خود را به تتر تبدیل کنند و در نتیجه تتر گران‌تر می‌شود.

با توجه به نوسانات شدید در ایران و کاهش ارزش ریال روز به روز عطش افراد برای خرید تتر یا دلار بیشتر می‌شود. با توجه به شرایط، تتر و دلار گزینه‌های نسبتا مطمئنی برای حفظ سرمایه به شمار می‌روند.

تفاوت اصلی دلار و تتر این است که دلار، یک واحد پولی فیات متعلق به آمریکا است اما تتر ارز دیجیتالی است که به وسیله دلار پشتیبانی می‌شود.

هنگامی که تقاضا برای تتر بالا می‌رود، ارزش آن نسبت به دلار بیشتر می‌شود و درنتیجه قیمت تومانی آن نیز بیشتر خواهد شد. مثلا راحتی در معامله با تتر یا درهنگام نوسانات شدید بازار، باعث شده تتر نسبت به دلار مقداری افزایش قیمت داشته باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...