بازی های کریپتو

واقعیت مجازی چیست؛ بهترین بازی‌های مبتنی بر VR

واقعیت مجازی چیست؛ بهترین بازی‌های مبتنی بر VR

واقعیت مجازی یا VR یکی از تکنولوژی‌های مدرن و کاربردی است که انسان را به آرزوی دیرینه خود یعنی تجربه زندگی خیالی در یک دنیای شبیه به واقعیت، نزدیک می‌کند. از دوران قدیم دنیای مادی و فیزیکی برای ذهن انسان کافی نبوده و همواره به دنبال راهی برای حضور در جهان معنوی و فراتر از بعد فیزیکی بوده است؛ نوآوری واقعیت مجازی برای پاسخ درستی به این نیاز انسان ساخته شده است. این دنیای مجازی به‌صورت سه‌بعدی طراحی شده و کاربران می‌توانند با استفاده از یک سری تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در دنیای متفاوتی زندگی کنند.

واقعیت مجازی به قدری واقعی است که انسان را غرق خود می‌کند و گاهی اوقات تشخیص غیرواقعی بودن آن کاملا سخت است؛ تا به امروز بهره‌گیری از فناوری VR در صنعت بازی‌های رایانه‌ای به طور قابل توجهی صورت گرفته و صنعت مذکور دسترسی عمومی به این فضا را راحت‌تر کرده است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بررسی خواهیم کرد که فناوری واقعیت مجازی چیست، چه کاربردی دارد و برای دسترسی به آن به چه تجهیزاتی نیاز است.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یک محیط سه‌بعدی شبیه‌سازی شده است که با استفاده از فناوری کامپیوتری ایجاد می‌شود. کاربران با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانند به یک محیط جدا از دنیای واقعی دسترسی داشته باشند و شروع به برقراری ارتباط با افراد و اشیاء کنند. تمام ارتباطات در این دنیای شبیه‌سازی شده به صورت مجازی است و به این ترتیب افراد می‌توانند لحظاتی هیجان‌انگیز و متفاوت برای خود رقم بزنند. این دنیای شبیه‌سازی شده در واقعیت به‌صورت مجازی عمل می‌کند، اما کاربران به دلیل استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص قادر هستند که تجربه‌ای کاملا واقعی را حس کنند.

از نظر فنی می‌توان یک واقعیت مجازی را به این شیوه تصور کرد: فناوری خاصی که شامل نمایش تصاویر دو بعدی معمولی در فاصله مشخص از چشم بوده و امکان ایجاد نوعی حس حضور فیزیکی در درون دنیای تصویری در حال نمایش را مهیا خواهد ساخت. واقعیت مجازی در بازی‌های رایانه‌ای، حضور فعال و قابل درک در دنیای متاورس و حتی شبیه‌سازی بسیاری از حرکات نظامی و آموزشی کاربرد ویژه‌ای پیدا کرده است.

تاریخچه واقعیت مجازی

برخلاف تصور عموم مردم، واقعیت مجازی تکنولوژی جدیدی نیست و از پیدایش آن بیش از یک قرن می‌گذرد. واقعیت مجازی برای اولین بار در سال 1838 با ساخت یک دستگاه استریوسکوپ توسط چارلز ویت استون شکل گرفت. این دستگاه تصاویر را به‌صورت دو بعدی دریافت می‌کرد و به‌صورت سه‌بعدی پردازش می‌کرد. این اختراع نقطه آغاز واقعیت مجازی بود اما تاریخچه اصلی VR به اواسط دهه 1950 برمی‌گردد جایی که مورتون هیلیگ با ساخت یک کابین تئاتر واقعیت مجازی را توسعه داد. این دستگاه به گونه‌ای ساخته شده بود که فیلم را در یک محیط جذاب‌تر با جزئیات بهتر نمایش می‌داد.

در ادامه دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی روانه بازار شدند تا واقعیت مجازی را بیشتر در معرض دید قرار دهند. تا این که یک مهندس کامپیوتر به نام میرون کروگر در سال 1969 دستگاهی را تحت عنوان واقعیت مصنوعی ایجاد کرد. این دستگاه به کاربران این امکان را می‌داد تا بتوانند در یک محیط ساخته‌شده با کامپیوتر با دیران ارتباط برقرار کنند.

در سال 1987 یک موسس آموزشگاه برنامه‌نویسی با نام جرون لانیر واقعیت مجازی را ابداع کرد. شرکت اختصاصی این فرد که VPL نام داشت اولین عینک‌های آفتابی مجازی را به بازار عرضه کردند. در ادامه و در سال 1991 گروه ماشین مجازی آرکد شرایط لازم برای دسترسی عموم مردم به واقعیت مجازی را فراهم کرد. این شرکت بازی‌ها و ماشین‌هایی را در اختیار مردم قرار می‌داد که با استفاده از عینک‌های VR کار می‌کردند.

واقعیت مجازی چیست

در ادامه پیشرفت‌های زیادی در زمینه واقعیت مجازی حاصل شد و این تکنولوژی را به بهترین شکل ممکن برای مردم تداعی کرد. اما نقطه قوت واقعیت مجازی در قرن 21 بود جایی که پیشرفت تکنولوژی کامپیوتری سبب شد که نسل جدیدی از واقعیت مجازی ایجاد شود. ایجاد بازی‌های ویدئویی، تجهیزات سه‌بعدی و پیدایش متاورس شرایط لازم برای گسترش تکنولوژی VR و فراگیری آن را سریع‌تر کرد.

کاربرد واقعیت مجازی (VR)

این صنعت قدرتمند در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و به صنایع مختلفی نفوذ کرده است. در این بخش کاربردهای واقعیت مجازی (VR) را برای شما شرح خواهیم داد.

آموزش

واقعیت مجازی نفوذ زیادی در صنعت آموزش داشته است و می‌توان به کمک آن فرآیند آموزش پرسنل را به‌صورت ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه انجام داد. این صنعت برای افرادی که در موقعیت‌های پر خطر یا فوق تخصصی هستند بیشتر کاربرد دارد. از این صنایع می‌توان به افسران پلیس، جراحان، پرسنل پزشکی و آتش نشان‌ها اشاره کرد. همچنین به کمک واقعیت مجازی می‌توان آموزش و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان را گسترش داد. به‌عنوان مثال یک استاد تاریخ می‌تواند با استفاده از واقعیت مجازی وقایع تاریخی را به‌صورت واقعی به هنرجویان خود آموزش دهد.

گردشگری

واقعیت مجازی به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌صورت مجازی به مکان‌های دلخواه خود سفر کرده و آن را مشاهده کنند. در واقع شما به جای مشاهده ویدئوهای تبلیغاتی می‌توانید به‌صورت مستقیم از محل مورد نظر بازدید کرده و از سفر خود لذت ببرید.

بهداشت و سلامت

واقعیت مجازی پتانسیل این را دارد که صنعت بهداشت و سلامت را نیز متحول کند. این تکنولوژی می‌تواند در درمان اختلالات بی‌اشتهایی، اضطراب یا استرس موثر واقع شود. از طرفی پزشکان و کادر پزشکی می‌توانند از VR برای تشخیص بهتر بیماری یا توضیح گزینه‌های درمانی به بیماران استفاده کنند. علاوه بر این، صنعت واقعیت مجازی می‌تواند به افرادی که از لحاظ جسمی و فیزیکی مشکل دارند کمک کند.

نظامی

از صنعت واقعیت مجازی می‌توان در حوزه نظامی نیز استفاده کرد. در واقع می‌توان از تکنولوژی VR برای آموزش بهتر و سریع‌تر سربازهای جدید، شبیه‌سازی مبارزه، اجرای مانورهای نظامی، تمرینات نظامی و اجرای سناریوهای جنگی استفاده کند. استفاده از این تکنولوژی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و یادگیری را برای نظامیان آسان‌تر می‌کند.

بازی

اصلی‌ترین و گسترده‌ترین کاربرد واقعیت مجازی مربوط به دنیای گیمینگ و صنعت گیم‌ فای است. استفاده از تکنولوژی VR باعث می‌شود که کاربران بتوانند حس و حال واقعی‌تری نسبت به بازی داشته باشند و اوقات فراغت خود را به زیباترین شکل ممکن سپری کنند. این تکنولوژی، صنعت بازی را به کلی متحول کرده است و باعث شده که کاربران زیادی به سمت گیم روی بیاورند.

انواع واقعیت مجازی (virtual reality)

صنعت واقعیت مجازی یکی از صنایع پرطرفدار است که طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این صنعت برای تحقق اهداف خود راه زیادی در پیش دارد، اما  اگر واقعیت را بیان کنیم تاکنون با قدرت هرچه تمام به مسیر خود ادامه داده است. VR ها به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه خصوصیات هر یک را به‌طور جداگانه شرح خواهیم داد.

واقعیت کاملا شناور (Fully Immersive Simulation)

این نوع از VR بالاترین سطح از واقعیت مجازی را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران با استفاده از واقعیت کاملا شناور می‌توانند به‌طور کامل در دنیای شبیه‌سازی شده غوطه‌ور شده و حواس پنج‌گانه را به زیبایی لمس کنند. این نوع از واقعیت مجازی هنوز در مراحل اولیه رشد خود است و در صنایعی همچون بازی و مراقبت‌های بهداشتی نفوذ پیدا کرده است. کاربران با استفاده از واقعیت مجازی Fully immersive می‌توانند از تجهیزات متنوعی همچون کلاه ایمنی، عینک و دستکش استفاده کرده و تعامل بالایی با محیط داشته باشند.

انواع واقعیت مجازی

واقعیت نیمه شناور (Semi Immersive Simulation)

واقعیت نیمه شناور یک محیط مجازی با قابلیت تجربه جزئی را برای کاربران فراهم می‌کند. این دنیای سه‌بعدی از طریق صفحه کامپیوتر، هدست واقعیت مجازی و عینک مخصوص قابل دسترس است. از واقعیت مجازی نیمه شناور در صنایعی همچون خطوط هوایی و ارتش برای آموزش خلبانان استفاده می‌شود.

واقعیت غیر شناور (Non Immersive Simulation)

واقعیت مجازی غیر شناور به دنیای سه‌بعدی گفته می‌شود که تنها از طریق صفحه کامپیوتر قابل دسترس است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از صفحه‌کلید، ماوس و دستگاه‌های دیگر محیط مجازی مورد نظر را کنترل کنید ولی امکان تعامل مستقیم داخل آن وجود ندارد. از واقعیت مجازی غیر شناور می‌توان به بازی‌های ویدئویی اشاره کرد.

واقعیت مجازی چگونه کار می کند؟

تکنولوژی واقعیت مجازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف را با هم ترکیب می‌کند تا کاربران بتوانند در یک محیط سه‌بعدی شبیه‌سازی‌شده فعالیت کنند. سپس به این ترتیب یک محیط مجازی جذاب برای کاربران ایجاد می‌شود. این در حالی است که سخت‌افزارهای VR از حواس پنج‌گانه پشتیبانی می‌کنند تا کاربران احساس کنند در یک محیط واقعی حضور دارند. این ترکیب به قدری عمیق و جذاب رخ می‌دهد که کاربران به سختی می‌توانند تشخیص دهند که در دنیای مجازی حضور دارند یا در یک دنیای واقعی هستند.

سخت افزار‌های واقعیت مجازی

سخت‌افزارهای واقعیت مجازی در کنار نرم‌افزارهای VR به کاربران این امکان را می‌دهند که در یک فضای سه‌بعدی شبیه‌سازی شده حضور داشته باشند و لحظات سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنند. این سخت‌افزارها تنوع زیادی داشته و هر یک از آن‌ها قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. به‌طور کلی سخت‌افزارهای واقعیت مجازی شامل موارد زیر هستند:

دستکش‌های واقعیت مجازی

دستکش‌های واقعیت مجازی برای پوشاندن دست‌های کاربران استفاده می‌شوند. این دستکش‌ها دارای سنسورهای قدرتمندی هستند که داده‌های حرکتی کاربران را ضبط کرده و به آن‌ها کمک می‌کنند که تجربه لذت بخشی داخل فضای VR داشته باشند.

کنترلر‌های دستی

کنترلرهای دستی یا حرکتی نقش موثری در تعامل کاربران ایفا می‌کنند. این تجهیزات به کاربران این امکان را می‌دهند که حضور فعالی در واقعیت مجازی داشته باشند و بتوانند با اشیاء دیجیتال تعامل برقرار کنند.

هدست‌های واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی یکی از سخت‌افزار مهمی است که برای استفاده از VR به آن نیاز دارید. هدست‌ها دارای یک صفحه یا نمایشگر بصری هستند و از حسگر، دوربین، ردیاب حرکت چشم و سر تشکیل می‌شوند. در حالت کلی می‌توانید از سه نوع هدست مبتنی بر رایانه، هدست مستقل و هدست‌های موبایل برای فعالیت داخل VR استفاده کنید.

لوازم جانبی واقعیت مجازی

لوازم جانبی VR

لوازم جانبی VR شامل سایر محصولات سخت‌افزاری هستند که استفاده از واقعیت مجازی را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. لوازم جانبی تنوع بسیار زیادی دارند و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین محصولات جانبی را برای حضور در واقعیت مجازی انتخاب کنید. از جمله شناخته‌شده‌ترین لوازم جانبی VR می‌توان به ماوس سه‌بعدی، ردیاب نوری، دستگاه‌های بویایی و کنترل‌کننده‌های حرکتی اشاره کرد.

نرم‌افزار‌های واقعیت مجازی

توسعه‌دهندگان برای ساخت VR از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. هر یک از این نرم‌افزارها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود نقش مهمی در توسعه واقعیت مجازی ایفا می‌کنند. به‌طور کلی نرم‌افزارهای واقعیت مجازی عبارت‌اند از:

مدیریت محتوا

نرم‌افزارهای مدیریت محتوا برای جمع آوری، ذخیره و تجزیه محتوای VR در یک مکان متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موتور بازی

توسعه‌دهندگان از نرم‌افزارهای موتور بازی برای ایجاد تجربه بازی ویدئویی VR استفاده می‌کنند.

کیت توسعه نرم‌افزاری sdk

کیت‌های توسعه نرم‌افزاری SDK در زمینه طراحی، ساخت و آزمایش تجربیات VR کاربرد دارند.

نرم افزار پلتفرم‌های اجتماعی

کاربران با استفاده از نرم‌افزار پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند از مکان دور با VR همکاری کرده یا با سایر کاربران تعامل برقرار کنند.

متاورس و واقعیت مجازی

متاورس یک دنیای مجازی است که کاربران می‌توانند در آن به‌راحتی با یکدیگر تعامل برقرار کنند. واقعیت مجازی یکی از تکنولوژی‌هایب است که در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب تکنولوژی VR با متاورس باعث می‌شود که کاربران بتوانند به دنیای واقعی نزدیک‌تر شوند و تجربه‌های لذت ‌بخشی را تجربه کنند.

تفاوت واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از جمله تکنولوژی‌های مدرن موجود در دنیا هستند که کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو تکنولوژی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای این که دید بهتری نسبت به VR و AR داشته باشید لازم است که تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی بشناسید. در جدول زیر اصلی‌ترین تفاوت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای شما شرح خواهیم داد.

ویژگی VR AR
مجازی بودن کاملا مجازی استفاده از تکنولوژی واقعی برای بهبود محتوای دیجیتال
نحوه کنترل کاربران توسط سیستم توسط خود کاربران
سازگاری و دسترسی نیاز به تعداد زیادی از دستگاه‌ها و ابزارهای جانبی بی نیاز از دستگاه‌ها و ابزارهای جانبی زیاد
محیط تقویت یک دنیای مجازی و خیالی تقویت یک دنیای مجازی و واقعی

بازی‌های واقعیت مجازی

همانطور که اشاره کردیم واقعیت مجازی فعالیت گسترده‌ای در حوزه گیمینگ دارند. بازی‌های واقعیت مجازی از جذابیت بالایی برخوردارند و به کاربران این امکان را می‌دهند که بتوانند لحظات جذاب و هیجان‌انگیزی را تجربه کنند. به‌طور کلی شناخته‌شده‌ترین بازی‌های واقعیت مجازی عبارت‌اند از:

Robo Recall

Robo Recall یکی از بهترین بازی‌های واقعیت مجازی است که در 1 مارس 2017 توسط Epic Games ساخته شده است. این بازی متعلق به پلتفرم پی سی بوده و ناشر آن Epic Games است.

Lone Echo

بازی Lone Echo در 20 ژوئیه 2017 توسط Ready at Dawn ساخته شده است. ناشر این بازی Oculus Studios بوده و روی پلتفرم پی سی قرار دارد. کاربران در این بازی به حل معما و اکتشاف داخل سیاره زحل می‌پردازند.

Moss

Moss یکی از جذاب‌ترین بازی‌های واقعیت مجازی است که در 17 فوریه 2018 توسط استودیو Polyarc طراحی شده است. ناشر این بازی Polyarc است و می‌توان آن را در پلتفرم‌های پی سی و پلی‌استیشن 4 اجرا کرد. در این بازی یک موش به نام Quill عموی گمشده خود را جستجو می‌کند.

بازی واقعیت مجازی دیسنترالند

Decentraland

دیسنترالند یکی از جذاب‌ترین بازی‌های متاورسی است که در سال 2017 توسط Esteban Ordano و Ariel Meilich راه‌اندازی شده است. شما می‌توانید از طریق پی سی به بازی دیسنترالند دسترسی داشته باشید و با انجام فعالیت‌های مختلف در واقعیت مجازی کسب درآمد کنید.

Somnium Space

بازی Somnium Space در سال 2017 توسط Artur Sychov طراحی شده است. این بازی جذاب توسط Artur Sychov منتشر شده است و در پی سی قابل دسترس است. شما می‌توانید داخل این بازی ثبت‌نام کرده و با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف کسب درآمد کنید.

Bloktopia

بلاک توپیا در سال 2021 توسط راس توکلی (Ross Tavakoli) و پدی کرول (Paddy Carroll) ساخته شده شده است. این بازی توسط بلاکچین بلاک توپیا منتشر شده است و در پی سی قابل دسترس است. شما با ثبت‌نام داخل این بازی می‌توانید با یادگیری، خلق آثار هنری و بازی کردن کسب درآمد کنند.

Highstreet

Highstreet در سال 2015 توسط تراویس وو و جنی گوئو ساخته شده است. این بازی در پی سی قابل دسترس است و کاربران می‌توانند با انجام ماموریت‌ها و شرکت در رویدادهای خاص کسب درآمد کنند.

آینده واقعیت مجازی

تکنولوژی‌های نوظهوری نظیر واقعیت مجازی توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند؛ زیرا این نوع تکنولوژی‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند. فناوری VR توانسته در صنایع مختلفی مانند بازی، سلامت، آموزش، نظام، گردشگری و… نفوذ کند. انعطاف‌پذیری واقعیت مجازی و مزایایی که همراه دارد باعث می‌شود که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. تکنولوژی VR به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند بدون هیچگونه محدودیتی از یک دنیای مجازی شگفت‌انگیز بهره‌مند شده و لحظات هیجانی را تجربه کنند. بدون شک آینده متعلق به واقعیت مجازی خواهد بود و کسب و کارها و کاربران بیشتر از آن استقبال خواهند کرد.

آینده VR در تجارت و کسب و کارها

صنعت واقعیت مجازی این پتانسیل را دارد که آینده کسب و کارها را نیز متحول کند. این تکنولوژی با ترکیب فناوری‌ها به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بتوانند خدمات و محصولات خود را به زیباترین شکل ممکن به کاربران ارائه دهند. در حال حاضر صنعت VR به کسب و کارها و بیزینس‌های بزرگ نفوذ کرده است و کار آن‌ها برای بازاریابی و پیشرفت را بهبود بخشیده است. اما هنوز نتوانسته به‌طور جدی خرده‌فروشی‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور تمامی کسب و کارها بتوانند با استفاده از واقعیت مجازی فرآیند جذب مشتری، تحقیق و برنامه‌ریزی را آسان‌تر کرده و فعالیت هوشمندانه و بهتری در حوزه کاری خود داشته باشند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش بازی سند باکس + ویدئو و گام به گام
ان اف تی
آموزش بازی سند باکس + ویدئو و گام به گام
صنعت بازی و ارز دیجیتال با تکنولوژی متاورس به هم مرتبط می‌شوند. اگر می‌خواهید دنیای جدید متاورس را بررسی کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید با یک بازی...
پرسودترین بازی‌های متاورسی
بازی های کریپتو
پرسودترین بازی‌های متاورسی
گسترش و خرید و فروش  ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، بر صنعت بازی تأثیر گذاشته است و به ما امکان دسترسی به متاورس را می‌دهد. بازی‌های مختلفی که با دنیای...
5 بازی از بهترین بازی‌ های کریپتویی اندروید
بازی های کریپتو
5 بازی از بهترین بازی‌ های کریپتویی اندروید
اگر به دنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال به روشی متفاوت هستید، بازی‌های بلاک چین و بازی‌های کریپتویی ممکن است راه حل خوبی برای شما باشند. بازی‌های رمزنگاری NFT روز...
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
متاورس
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز...
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
متاورس
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
 از زمانی که مردم و به ویژه افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، فهمیدند با خرید زمین در متاورس به راحتی می‌توان چند هزار دلار به دست...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...