مشاهیر ارز دیجیتال

خالق بیت کوین کیست؟ شخصیت رمزآلود ساتوشی ناکاموتو را بشناسید!

خالق بیت کوین کیست؟ شخصیت رمزآلود ساتوشی ناکاموتو را بشناسید!

به‌جرئت می‌توان گفت که ساتوشی ناکاموتو هویتی است که بنیاد بازار تریلیون دلاری ارزهای دیجیتال را پایه‌گذاری کرد؛ شخص (تیمی) که به عنوان خالق بیت کوین شناخته می‌شود. ساتوشی علی‌رغم اثر عمیقی که روی بازارهای مالی جهان گذاشت و ابداع او به یک انقلاب مالی معروف شد؛ هنوز هویت ناشناخته‌ای دارد. طوری که گمانه‌زنی‌ها و تحقیقات مختلف نتوانسته هویت او را فاش کند. در واقع، ساتوشی ناکاموتو فقط یک نام مستعار است که هویت واقعی او اثبات نشده است. تا به امروز تمام سؤالاتی که در مورد هویت واقعی ساتوشی مطرح شده‌اند، بی‌جواب باقی مانده‌اند؛ اما سرنخ‌های جالبی در مورد این شخصیت نابغه وجود دارد. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت قصد داریم شما را با این سرنخ‌ها و نشانه‌های نبوغ ساتوشی ناکاموتو بیشتر آشنا کنیم.

ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین کیست؟

«ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، نام مستعاری است که در دنیای کریپتو به عنوان خالق ارز دیجیتال بیت کوین ثبت شده است. نامی که چند سال محدودی در انجمن‌های آنلاین تکنولوژی فعالیت کرد و روی ایمیل‌ها، پست‌ها و چند حساب کاربری در انجمن‌های اینترنتی دیده شده است. هیچ‌کس نمی‌داند این اسم واقعی است یا خیر؟ یک گروه است یا یک نفر؟ مرد است یا زن؟ اما با توجه به اطلاعات موجود در این زمینه می‌توان حدس زد که این نام ساختگی است و برای مخفی ماندن هویت اصلی توسط شخصیت واقعی پشت آن انتخاب شده است.

به صورت اثبات شده‌ای، کسی تا به حال تصویری از ناکاموتو ندیده است و اطلاعی از محل زندگی حال حاضر او ندارد. هیچ‌کس حتی نمی‌داند که او زنده است یا خیر؟ تنها مدارکی که موجودند و تا به حال منتشر شده‌اند، این است که چند نفر قبل از ناپدید شدن ساتوشی با او در ارتباط بوده‌اند و اطلاعات کمی از او در دسترس فضای اینترنت گذاشتند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تاریخ تولد احتمالی ساتوشی

حدس بر این است که ساتوشی ناکاموتو 5 آوریل ۱۹۷۵ به دنیا آمده‌ باشد؛ زیرا این تاریخی است که او هنگام عضویت در انجمن اینترنتی P2PFoundation.ning.com ثبت کرده است. با توجه به ناشناخته بودن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که این تاریخ نیز غیر واقعی ثبت شده و گمراه کننده است.

صفحه ساتوشی ناکاموتو در رسانه P2PFoundation.ning.com

نکته حائز اهمیت این است که 5 آوریل تاریخ بسیار مهمی در تاریخ پولی ایالات متحده آمریکا است؛ تاریخی که سالگرد دستور اجرایی 6102، توسط رئیس جمهور فرانکلین دی روزولت در سال 1933 است. طبق این دستور، مالکیت طلا و شمش غیرقانونی اعلام شد و فقط افرادی که استفاده ضروری از طلا داشتند؛ می‌توانستد با گرفتن گواهینامه، به میزان کمتر از 100 دلار طلا داشته باشند.

در آن دوران، حذف طلا به عنوان پشتوانه دلار باعث اعتراضات فراوانی در آمریکا شد؛ چرا که دولت آمریکا پشتوانه دلار را اعتبار اقتصادی خودش معرفی کرده بود و حالا می‌توانست هر مقدار که دوست دارد، پول کاغذی چاپ کند. چاپ پول بدون پشتوانه نوعی راه فرار برای دولت آمریکا که با مشکلات اقتصادی روبرو بود، تلقی می‌شد.

این حرکت دولت آمریکا بعداً توسط کشورهای دیگری نیز اجرایی شد و منجر به کاهش ارزش پول‌های ملی در گذر زمان شد. به این ترتیب، طلا به عنوان یک دارایی کمیاب ارزش بیشتری نسبت به نقدینگی پولی معادلش یافت.

به نظر می‌رسد ساتوشی ناکاموتو که دغدغه خلق یک طلای دیجیتال را داشته است؛ با انتخاب تاریخ ۵ آوریل قصد داشته به شکل نمادین به بقیه نشان دهد که تاریخ تولدش زمانی است که بزرگ‌ترین نهاد متمرکز دنیا (دولت آمریکا) تصمیم گرفته پول را متمرکز کند. بنابراین بسیاری تحلیل می‌کنند که ساتوشی به این علت تاریخ تولد خود را ۵ آوریل 1975 اعلام کرده است. این‌ها فرضیه‌های اثبات نشده هستند اما با انگیزه‌های ساتوشی ناکاموتو همخوانی دارند.

خلق بیت کوین در سال 2008

بحران مالی جهانی سال 2008 که به علت حباب بازار مسکن در آمریکا اتفاق افتاد، بزرگ‌ترین بحران مالی در صد سال قبل از آن بود. این بحران بانک‌های زیادی را ورشکسته کرد و باعث سقوط 20 درصدی بورس آمریکا در یک روز و بیکاری هزاران آمریکایی شد. ساتوشی ناکاموتو در همین سال، از طریق انجمن‌های اینترنتی با مهندسان، هکرها، برنامه‌نویس‌ها و متخصصان رمزنگاری (Cryptography)، در مورد ایده بیت‌کوین به عنوان یک جایگزین غیرمتمرکز برای پول‌های فیزیکی تحت کنترل نهادهای متمرکز بحث و گفتگو می‌کرد.

او در همین سال وایت پیپر بیت‌ کوین را به عنوان یک سند برای توضیح و اثبات عملی بودن ایده‌اش نوشت. ناکاموتو چند تکنولوژی مرسوم علوم کامپیوتر را برای خلق یک شبکه کامپیوتری بدون یک سیستم مرکزی ترکیب کرد. هدف این شبکه تبادل یک مقدار داده (عدد) از یک دارایی فرضی بود؛ او برای این کار، از رمزنگاری یک طرفه برای جلوگیری از دست‌کاری داده‌ها استفاده کرد و اسم این داده غیر قابل دست‌کاری را که همه کامپیوترها یک نسخه از مقدار و مالکان آن دارند، بیت‌کوین (BTC) گذاشت.

قبل از ساتوشی، ایده خلق پولی که الکترونیکی باشد و تمرکززدایی را حفظ کند، به شکل‌های مختلفی آزمایش شده بود، اما ساتوشی یک بخش مبتکرانه به این ایده اضافه کرد؛ طوری که  نقص‌های آن را از بین ببرد و آن را تبدیل به یک ایده عملی کند. این بخش، استفاده از توان پردازشی کامپیوتر در جهت ایجاد نوعی رقابت برای کسب دارایی فرضی BTC بود که اصطلاحاً به آن استخراج کردن یا ماینینگ بیت کوین می‌گویند.

در فرآیند ماینینگ، کامپیوترهای مختلف باید از توان پردازشی و برق در اختیار خود استفاده کنند که در مسابقه ثبت انتقالات (تراکنش‌های) جدید این پول فرضی، برنده شوند و مقداری از همان پول فرضی Bitcoin را جایزه بگیرند. او با این کار، یکی از شرط‌های حیاتی خلق پول یعنی سختی تولید را برای بیت کوین ایجاد کرد که اصطلاحاً به آن سختی شبکه بیت کوین (Difficulty) گفته می‌شود. این شرط در مورد طلا هم وجود دارد که آن را باارزش کرده است. به عبارت دیگر، بیت کوین به دنبال این ایده از ساتوشی، یک دارایی دیجیتال در نظر گرفته شد که برای تولید آن باید انرژی مصرف شود که همین امر به آن اعتبار بخشید.

بسیاری از افراد، به دلیل تسلط ساتوشی به همین علوم مختلف، او را یک نابغه می‌دانند و برخی دیگر ادعا می‌کنند، او نمی‌تواند یک شخص باشد؛ بلکه نماینده یک گروه نظیر جنبش آزادی‌خواهانه سایفرپانک‌ها است. این جنبش مخالف کنترل دولت روی پول است و برای آزادی و حفظ حریم خصوصی در فضای آنلاین می‌جنگد و بیشتر اعضای آن‌ هکر هستند.

بلاک جنسیس و راه‌اندازی شبکه بیت کوین

پس از معرفی بیت کوین و نحوه تولید (استخراج) آن، شخصی به نام هال فینی که یک برنامه‌نویس کامپیوتری بود، شدیدا جذب ایده ساتوشی شد و از او خواست تا کدهای نوشته شده ساتوشی را بازبینی کند و به او را راهنمایی‌ کند. ساتوشی بعد از اصلاحات فراوان کدها، در سایت انجمن اینترنتی SourceForge، نسخه اولیه نرم‌افزار اجراکننده بیت‌کوین را منتشر کرد. سپس با اتصال به کامپیوتر هال فینی، شبکه بیت‌کوین را راه‌اندازی کرد و اولین بلاک بیت کوین که به «جنسیس بلاک» مشهور است را استخراج کرد.

به دنبال این موضوع، افراد دیگری به شبکه متصل شدند و به عنوان استخراج‌کننده شروع به فعالیت کردند. اغلب این افراد عضو کاربران انجمن P2P یا دوستان هکر ساتوشی در جنبش سایفرپانک بودند. به این ترتیب، تعداد کاربران شبکه بیت‌کوین کم‌کم بیشتر شد و این دارایی بین هزاران کاربر اینترنتی محبوب شد.

محتویات بلاک جنسیس، اولین بلاک شبکه بیت کوین

 ایمیل‌های ساتوشی ناکاموتو

پس از راه‌اندازی فناوری بیت‌کوین در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ناکاموتو ابتدا 16 ایمیل به افراد مختلف در سراسر جهان ارسال کرد که به آن‌ها فناوری ایجاد شده توسط بیت کوین را معرفی کرد. سایفرپانک‌ها یک شبکه ایمیل خصوصی داشتند که به Mailing List معروف بود. بیشتر ایمیل‌های ساتوشی در این شبکه ارسال شده است. او در مجموع به برنامه‌نویسان، هکرها و رمزنگاران مشهوری مانند وی دای، گوین آندرسن، مایک هارن، لازلو هانیش، جان ماتونی، هال فینی و داستین ترامل 39 ایمیل ارسال کرد. ساتوشی این افراد را در دو لیست جدا انتخاب کرده بود که بخش اول از مخاطبانش در وبسایت Bitcointalk بودند و بخش دیگر در زمینه Cryptography فعالیت می‌کردند.

اکانت Bitcointalk ساتوشی

یکی از منابع اولیه اطلاعات در مورد ساتوشی، سایت Wayback Machine است که تاریخچه صفحات وب را نگهداری می‌کند. پست‌های ساتوشی ناکاموتو در پلتفرم‌هایی مانند Bitcointalk و فهرست پستی او در Cryptography Mailing List در این سایت وجود دارند. این پست‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله بحث‌های فنی در مورد پروتکل بیت‌ کوین، بهبودها و پاسخ به بازخورد سؤال‌کنندگان را پوشش می‌دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ناکاموتو 534 بار در Bitcointalk.org و انجمن‌های بنیاد P2P پست ارسال کرده است. براساس ایمیل و پست‌های انجمن، خالق بیت‌کوین اغلب بعد از ظهر‌ها به صورت آنلاین فعال بود و به سوالات پاسخ می‌داد. این توسعه‌دهنده ناشناخته، آگوست و فوریه 2010 فعال‌ترین کاربر این سایت‌ها بوده است. در آن سال، ناکاموتو ارتباطات آنلاین خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد و در 12 دسامبر 2010 به ارتباط آنلاین عمومی خود پایان داد. آخرین پست عمومی ساتوشی نیز در سال 2010 ارسال شده است. همچنین دو ایمیل او به مایک هرن و گاوین آندرسن در سال 2011، به عنوان آخرین ارتباط ساتوشی ناکاموتو با بقیه هستند. ساتوشی بعد از آن برای همیشه ناپدید شد.

 

فراداده‌هایی از وایت پیپر بیت کوین نسخه‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹

ساتوشی در ۲۴ مارس ۲۰۰۹، یک فایل PDF به عنوان نسخه نهایی وایت پیر بیت کوین منتشر کرد. این فایل حاوی اطلاعاتی است که در مورد کامپیوتر شخصی ساتوشی جزئیاتی ارائه می‌دهد. داده‌های استخراج شده از وایت پیپر بیت کوین عبارت‌اند از:

۱. وایت پیپر با استفاده از نرم‌افزار OpenOffice 2.4 ایجاد شده است.

۲. نسخه اولیه در 3 اکتبر 2008 و نسخه نهایی در 24 مارس 2009، تبدیل به PDF شده‌اند.

۳. فایل نسخه اولیه در منطقه زمانی UTC-7 و نسخه نهایی در UTC-6 ایجاد شده است.

۴. منطقه زمانی سیستم‌عامل کامپیوتر روی بریتانیا بوده است.

۵. زبان اصلی کامپیوتر، انگلیسی بوده است.

۶. برخلاف اکثر برنامه‌نویسان حرفه‌ای که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده کرده‌اند، ساتوشی ویندوز XP داشته است.

ساتوشی ناکاموتو احتمالا کیست؟

در تمام پانزده سال اخیر، تلاش‌های زیادی از سمت علاقه‌مندان به بیت‌کوین، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه، پلیس فدرال رزرو آمریکا، مقامات قضایی و کارشناسان بازارهای مالی برای کشف هویت ساتوشی ناکاموتو انجام شده است، اما همگی بدون نتیجه مانده‌اند.

ساتوشی برای اینکه ناشناس بماند، بسیار محتاطانه رفتار کرده است؛ او از مرورگر Tor استفاده کرده تا آی پی خود را مخفی کند، با استفاده از سرورهای ایمیل ناشناس، اطلاعات شخصی خود را در هیچ کدام از پست‌ها فاش نکرده است. همچنین احتمالا از نام ساتوشی به عنوان نام کاربری کامپیوتر خود استفاده نکرده است. با این حال، در جریان تحقیقات کشف هویت ساتوشی ناکاموتو، از افراد زیادی نام برده شده که برخی از شواهد نشان می‌دهد که احتمالاً ساتوشی ناکاموتوی واقعی یکی از این افراد باشد.

۱. دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)

لیا مک‌ گراث گودمن، روزنامه‌نگار رسانه Newsweek، در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای منتشر کرد که ادعا داشت یک مرد 64 ساله ژاپنی ساکن شهر تمپل ایالت نیویورک، همان ساتوشی ناکاموتو است. این شخص که دوریان ناکاموتو نام داشت، یک آسیایی – آمریکایی بود که در کودکی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرده بود. دوریان ناکاموتو مهندس برق بود و سال‌ها سابقه‌ فعالیت در وزارت دفاع آمریکا را داشت. مساله عجیب‌تر در مورد دوریان این است که در کودکی نام او ساتوشی بوده است. این اطلاعات باعث شده بود، افکار عمومی باور کند که دوریان همان ساتوشی است.

آیا دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) ، ساتوشی معروف است؟

به دنبال این داستان خبرنگارها شبانه‌ روز اطراف خانه دوریان تجمع کردند، تا زمانی که او به یکی از رسانه‌های کالیفرنیا رفت و رسماً اعلام کرد که ناکاموتو نیست و بیت‌کوین را اختراع نکرده است. اگرچه او آشنایی ابتدایی خود با برنامه‌نویسی را تأیید کرد، اما اعلام کرد که هیچ چیز از رمزنگاری و سیستم‌‌های غیرمتمرکز نمی‌داند و دانش کافی برای خلق بیت کوین را ندارد. همچنین اضافه کرد که سال‌هاست که کار مهندسی را کنار گذاشته و در ده سال اخیر کارگر و نظافتچی بوده و در این بازه زمانی آن‌قدر فقیر است که اصلاً نمی‌تواند یک کامپیوتر شخصی بخرد.

نکته عجیبی که در مورد دوریان ناکاموتو وجود دارد، این است که در همان شهری زندگی می‌کند که هال فینی در زمان اتصال کامپیوتر خود به شبکه بیت‌کوین ساکن بود. دوریان ناکاموتو هرگونه ارتباط با هال فینی را هم رد کرد و این را یک تصادف دانست. بعداً هال فینی هم اعلام کرد هیچ وقت دوریان ناکاموتو را در زمان زندگی در شهر تمپل ندیده است. تفاوت سنی ده ساله این دو نفر نیز نشان می‌دهد که احتمالاً در فضاهایی مانند مدرسه، محل کار یا دانشگاه هم یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند. تسلط پایین دوریان به زبان انگلیسی و سوابق کاری او تأیید کرد که احتمال این که ساتوشی ناکاموتوی واقعی باشد کم است.

او هنوز ادعای ساتوشی بودن را رد می‌کند، اما در جامعه بیت‌کوین شخصیت محبوبی است. طرفداران بیت‌کوین در همان سال برای اعاده حیثیت از نام و اعتبار او، 10 بیت کوین جمع‌آوری کردند و به او هدیه دادند. او هم اعلام کرده این بیت‌کوین‌ها را به عنوان قدردانی از محبت اکوسیستم بیت‌کوین نگه خواهد داشت.

۲. هال فینی (Hal Finney)

هال فینی شاید اولین نفری باشد که از بیت‌کوین استفاده کرده و هویت او تا حدی مشخص است. فینی متخصص رمزنگاری و علوم کامپیوتر بود و سال‌ها در جنبش سایفرپانک فعالیت داشت. او در ابتدا برنامه‌نویس بازی‌های کامپیوتری بود و بعدتر مشغول انجام پروژه‌های شخصی و تحقیقات در زمینه سیستم‌های غیرمتمرکز و پول اینترنتی شد. تحقیقات فینی در مورد مکانیسم‌های نظیر الگوریتم اثبات کار یکی از مهم‌ترین گام‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال است، چرا که او در ایمیل‌های خصوصی در این مورد به ساتوشی مشورت‌هایی داد و کدهای بیت‌کوین را خطایابی و اصلاح کرد.

هال فینی- اولین کسی که جذب ایده‌های ساتوشی شد

فینی در زمانی که بیت کوین توجه جامعه را به خود جلب کرد، درگیر بیماری ناشناخته‌ای شد که توان حرکت پاها و بدن او را از او گرفته بود و کار روی بیت‌کوین تنها مشغولیت او در این دوران بود. او در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشته اعلام کرده بود که ساتوشی ناکاموتو نیست؛ زیرا دلیلی وجود ندارد که خودش برای خودش ایمیل بفرست و خودش را دعوت به توسعه یک نرم‌افزار کند. او حتی آرزو داشت که ساتوشی واقعی باشد. تفاوت روش‌های کدنویسی فینی با ناکاموتو و بررسی زمان ایمیل‌های ساتوشی با فعالیت‌های روزانه هال فینی (از جمله شرکت در مسابقات دو محلی) از دلایلی است که نشان می‌دهد احتمالا هال فینی نیز ناکاموتو نیست.

فینی در اواخر عمرش توانایی کدنویسی را هم به دلیل بیماری از دست داد و در سال 2014 فوت کرد. او قبل از مرگش گفته بود امیدوار است با بیت‌کوین‌هایی که دارد، بتواند بعد از مرگش از نظر مالی به خانواده‌اش کمک کند و به همین دلیل بیت‌کوین‌های استخراج شده خود را نگه می‌داشت. نیویورک تایمز در صفحه مربوط به گزارش مرگ فینی نوشته بود که خانواده فینی فقط از طریق فروش بیت کوین‌های او می‌توانستند، هزینه‌های بیماری و خاک‌سپاری او را تأمین کنند.

۳. نیک سابو (Nick Szabo)

نیک سابو کسی است که بسیاری از افراد نظیر ایلان ماسک اعتقاد دارند که ساتوشی ناکاموتوی واقعی است. سابو دانشمند کامپیوتر، سایفرپانک، رمزنگار و متخصص کدنویسی با زبان ++C است. او همچنین یک محقق با سابقه تئوری ارزهای دیجیتال است. بزرگ‌ترین دلیلی که برای ساتوشی بودن سابو مطرح شده، این است که قبل از ساتوشی، چیزی شبیه به بیت‌کوین با نام «بیت گلد» خلق کرده است. بیت گلد یک نوع ارز دیجیتال بود که سابو در اواخر دهه 90 به جامعه سایفرپانک پیشنهاد کرد و در زمان ایجاد بیت‌کوین به طور مکرر درباره آن بحث شد.

نیک سابو (Nick Szabo) - ساتوشی احتمالی

بیت گلد شباهت‌هایی با بیت‌کوین داشت، زیرا از شبکه P2P برای پرداخت مالی تراکنش‌ها استفاده می‌کرد، اما سیستم سابو نقص‌هایی نظیر احتمال دست‌کاری شبکه‌ آن داشت؛ نقصی که ساتوشی با استفاده از استخراج آن را رفع کرد. سابو همچنین دارای سبک عجیبی در کامنت‌گذاری کدهای برنامه‌نویسی است و افراد در Reddit بارها به شباهت آن با کامنت‌گذاری‌های ساتوشی اشاره کرده‌اند. او همچنین یکی از اولین افرادی بود که تئوری قراردادهای هوشمند را مطرح کرد که بعدها در اتریوم مورد استفاده قرار گرفت.

از سوی دیگر برخی دلایل قوی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند نیک سابو ساتوشی نیست؛ یکی این که خود سابو بارها این احتمال را رد کرده است. همچنین بررسی ایمیل‌های ساتوشی نشان می‌دهد که او در ایمیل‌های اولیه خود از ایده نیک سابو خبر نداشته و حتی مقالات او را نخوانده است. ساتوشی بعد از خواندن مقالات، در وایت پیپر ارجاعاتی به نیک سابو داشته است.

دلیل محکم‌تر، این که سابو از زمان اولین توییتی که در مورد بیت‌کوین نوشته است، با ساتوشی در زمینه کاربرد ارزهای دیجیتال، به طور جدی دیدگاه متفاوتی دارد؛ نیک سابو خواهان ایجاد کاربردهایی مانند قرارداد هوشمند روی شبکه‌های بلاکچین بود، اما این ایده از نظر ساتوشی غیرمنطقی بود. همچنین سابو این ایده را دوست داشت که ارز دیجیتال یک کالای تسویه حساب باشد، اما ساتوشی آن را وسیله مبادله تولید شده از طریق مصرف انرژی در نظر می‌گرفت.

۴. کریگ رایت (Craig Steven Wright)

کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی، کسی که خود ادعا می‌کند، ساتوشی ناکاموتو و نویسنده وایت پیپر بیت‌کوین در سال 2008 است. کریگ رایت این ادعا را سال‌ها در برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌اش تکرار کرده است؛ او برای اولین بار در سال 2016 تلاش کرد که ثابت کند که ساتوشی است.

کریگ رایت، دانشمند استرالیایی مدعی هویت ساتوشی

رایت و دوستش کلایمن از سال 2008 روی بیت‌کوین تحقیق کرده‌اند. آن‌ها با هم بیت‌کوین استخراج کردند و بیش از 1.1 میلیون کوین BTC جمع آوری کردند. کلایمن در سال 2013 به دلیل عوارض ناشی از عفونت داخلی درگذشت و رایت نمی‌توانست از شهادت او برای اثبات ادعای خود استفاده کند. با این حال، او بارها سعی کرده است از طریق ارتباط با برنامه‌نویسان و ماینرهای اولیه بیت‌کوین، ادعای ساتوشی بودن خود را اثبات کند.

تمرکز ادعاهای رایت رو این است که او فایلی دارد که قالب اصلی وایت پیپر بیت کوین است. دادگاه فدرال آمریکا در سال‌های اخیر ادعاهای او را قابل اثبات ندانست و از کریگ رایت برای جعل اسناد مربوط به ساتوشی شکایت کرده است. رایت در دادگاه اعتراف کرد که گاهی اسنادی را به شکل ساختگی درست می‌کند تا اثبات کند ساتوشی است. به طور کلی، دادگاه‌های کریگ رایت برای اثبات حقانیت خود تا به امروز ادامه دارد و او نتوانسته سند و مدرک تأییدکننده‌ای از نظر دادگاه ارائه دهد.

۵. ایلان ماسک (Elon Musk)

این ایده که ایلان ماسک احتمالا ساتوشی ناکاموتو است، از دل سابقه فعالیت ماسک و بنیان‌گذاری او در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پرداخت مالی یعنی پی پال که یک سیستم پرداخت جهانی مشابه بیت‌کوین هست، نشأت گرفته است. اولین شرکت‌های توسعه یافته توسط ماسک Zip2 و X.com نام دارند که در زمینه پرداخت‌های همتا به همتا کار می‌کردند و از این نظر شبیه به بیت‌کوین هستند. کد منبع X.com به زبان ++C نوشته شده بود و نوعی سیستم غیرمتمرکز یکپارچه شبیه به بیت‌کوین است.

تکیه کلام‌های مشابه او با ساتوشی و لهجه بریتانیایی ماسک باعث شده است که شایعات احتمال ساتوشی بودن ماسک در بین جامعه کریپتو گسترش یابد. با این حال، مدرک قطعی وجود ندارد که ماسک ساتوشی ناکاموتوی واقعی باشد. او در توییتی در سال 2017 در مورد این ادعا نوشته:

«حقیقت ندارد. یکی از دوستانم قبلا برای من چند بیت‌کوین فرستادند، اما اصلا نمی‌دانم الان کجا هستند».

ایلان ماسک - شخصیت احتمالی ساتوشی ناکاموتو

۶. گوین اندرسن (Gevin Anderson)

گوین اندرسن یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار آمریکایی است که بیشتر به خاطر ایجاد سایت فاست بیت کوین شناخته می‌شود؛ سایتی که برای دریافت بیت کوین رایگان در ازای فعالیت‎‌های مختلف طراحی شده است. اندرسن بیت کوین را حدود ۱۸ ماه پس از انتشار وایت پیپر ساتوشی در می ‌2010 کشف کرد. او پس از تبادل نظر با ساتوشی در مورد این رمزارز و پتانسیل آن، متوجه شد که ایده‌های جالبی می‌توان با بیت کوین پیاده‌سازی کرد.

در دسامبر 2010 گوین با دعوت ساتوشی و علی رغم اکراهی که داشت، پذیرفت که توسعه‌دهنده ارشد بیت‌کوین شود. در طول چهار ماه بعد، ساتوشی بیشتر و بیشتر از بیت‌کوین دور شد، تا اینکه سرانجام در سال 2011 تصمیم گرفت که پروژه بیت‌کوین را برای همیشه ترک کند. اندرسن از نظر فنی و دانش توانایی خلق ایده بیت‌کوین را دارد. ایده‌های او نیز حتی قبل از ورود به بیت کوین، خیلی شبیه به ساتوشی به نظر می‌رسد و نگاه منفی به سیستم‌های متمرکز پرداختی و پول متمرکز داشت.

به علاوه، اسم او تنها نامی است که عینا در ایمیل آخر ساتوشی به عنوان وارث بیت‌کوین ذکر شده است. با این حال، اسناد دقیق‌تری وجود ندارد که او ساتوشی باشد. همچنین تعداد زیاد ایمیل‌های بین آندرسن و ساتوشی نشان می‌دهد که احتمال ساتوشی بودن آندرسن کمی غیرمنطقی است. آندرسن از سال 2016 به بعد، علناً از کریگ رایت به عنوان مخترع بیت‌کوین حمایت می‌کند.

۷. آدام بک (Adam Back)

آدام بک یک دانشمند کامپیوتر و متخصص رمزنگاری بریتانیایی است که در توسعه پروژه‌های مختلف بلاکچین و ارز دیجیتال نقش داشته است. او بیشتر به عنوان خالق Hashcash شناخته می‌شود که یک سیستم اثبات کار برای جلوگیری از حملات هرزنامه در سرویس ایمیل است. بک این نوآوری را در سال 1997 خلق کرد و ساتوشی از روش او برای خلق مکانیسم توافق در شبکه و استخراج بیت‌کوین استفاده کرد. اسم آدام بک نیز در وایت پیپر بیت کوین ذکر شده است.

آدام بک - رمزنگار بریتانیایی الهام بخش ساتوشی

بک امروزه یک چهره اثرگذار در صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال است و در پروژه‌ها و شرکت‌های مختلفی مشارکت داشته است. او همچنین یکی از اعضای فعال جامعه سایفرپانک است و به دلیل تحقیقاتش در مورد سیستم‌های توزیع شده و نوشتن چندین مقاله علمی مرجع در این زمینه شناخته شده است. علاوه بر این موارد، ملیت بریتانیایی بک و عضویت در گروه سایفرپانک و ذکر نامش در وایت پیپر باعث شده بسیاری از افراد فکر کنند که ساتوشی ناکاموتوی واقعی است. با این حال، خود بک احتمال ساتوشی ناکاموتو بودنش را رد کرده است.

شناخت ساتوشی ناکاموتو چه اهمیتی دارد؟

شناخت و یافتن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو فقط حل یک معما نیست. او انسانی اثرگذار است و احتمالاً اطلاعات زیادی در مورد پشت پرده بیت‌کوین و شاید دیگر ارزهای دیجیتال داشته باشد و می‌تواند دید عمیق‌تری به فعالان بازار بدهد. در این بخش به معرفی چند دلیل که اهمیت شناخت هویت واقعی ساتوشی را نشان می‌دهند، می‌پردازیم:

فهم منشا بیت کوین

هویت ساتوشی ناکاموتو ارتباط نزدیکی با ایجاد و توسعه اولیه بیت‌کوین دارد. دانستن این که ساتوشی کیست، می‌تواند دید ارزشمندی در مورد انگیزه‌ها، اهداف و فلسفه طراحی پشت بیت‌کوین ارائه دهد. این درک می‌تواند به توسعه بیشتر بیت‌کوین و استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت روزمره کمک کند. نوشته‌های ساتوشی ناکاموتو نظیر وایت پیپر و پست‌های انجمن اصلی بیت‌کوین همگی درس‌های زیادی برای علاقه‌مندان به این بازار دارند.

اقدامات قانونی

کشف هویت ساتوشی ناکاموتو می‌تواند پیامدهای قانونی و نظارتی زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشد. دولت‌ها و نهادهای نظارتی احتمالاً به دلایل مختلفی از جمله ناشناس بودن طراحی بلاکچین، ناتوانی در پیگیری مالیات این حوزه، مقررات مالی یا مبارزه با پول‌شویی و… دنبال تعامل با ساتوشی باشند یا علیه او اقدام قانونی کنند.

اثر روی بازار ارزهای دیجیتال

حدس و گمان در مورد هویت ساتوشی ناکاموتو روی قیمت‌ ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد؛ بنابراین افشای هویت واقعی این خالق ناشناس می‌تواند جدی‌تر باعث ریزش یا صعود بازار شود. سرمایه‌گذاران به اخبار واکنش نشان می‌دهند و باورهای خود را در مورد آینده بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارزیابی می‌کنند؛ برخی ممکن است که با فاش شدن هویت واقعی ساتوشی، اعتبار ارزهای دیجیتال را کمتر بدانند و بیت‌کوین را یک بازی ساختگی برای به چنگ آوردن سرمایه مردم فرض کنند. برخی دیگر نیز احتمالاً با شناخت دقیق ساتوشی، اعتماد بیشتری نسبت به بیت‌کوین به دست آورند.

حقایقی درباره ساتوشی ناکاموتو

چند حقیقت در مورد ساتوشی ناکاموتو کشف شده که باعث می‌شود، بتوان تصویر ذهنی از او ساخت. این اطلاعات البته در کشف هویت او کمکی نمی‌کنند، اما در رد کردن گزینه‌های احتمالی مؤثرند. چند مورد از حقایقی که می‌توان به ساتوشی ناکاموتو نسبت داد عبارت‌اند از:

حقایقی درباره ساتوشی ناکاموتو: نابغه برنامه نویسی

۱. نابغه برنامه نویسی

گاوین اندرسون، اعلام کرده وقتی کدهای ساتوشی را بررسی کرده، متوجه شد که او یک نابغه عجیب غریب است. هال فینی و بقیه مهندسان اولیه نیز نظری مشابه دارند و می‌گویند که ساتوشی شکل کدنویسی خاصی دارد. استفاده از ++C و کتابخانه‌های استاندارد آن، توابع متن‌باز پیچیده مانند OpenSSL برای تولید هش، منبع تصادفی و اعداد صحیح بزرگ، WxWidgets برای رابط گرافیکی، Boost برای ساختارهای داده و BerkeleyDB برای مدیریت فایل و درک شبکه و TCP/IP، توابع رمزنگاری کاربردی (مانند امضای دیجیتال) و تسلط در طراحی نرم‌افزار از جمله ویژگی‌های خاص برنامه نویسی این نابغه هستند.

شکل کدنویسی ساتوشی نشان می‌دهد که درک او از برنامه نویسی بالاتر از حد معمول است و به نظر می‌رسد که شغل اصلی او بوده است. اصلاحات برنامه‌نویسی که در ایمیل‌ها به کار گرفته نیز بسیار تخصصی هستند. آپدیت‌های کدهای بیت‌کوین نشان می‌دهد که ساتوشی تسلط بیشتری روی برنامه نویسی نسبت به رمزنگاری داشته است، اما درک عمیق او از انواع روش‌های رمزنگاری که ریشه در ریاضیات دارد نشان می‌دهد که احتمالاً ساتوشی در ریاضیات نیز خبره بوده است.

دن کامینسکی در سال 2011 تلاش کرد که کد بیت‌کوین را بشکند و به شبکه بیت‌کوین حمله کند، اما شکست خورد. کامینسکی یک کدنویس معمولی نبود. او مشهورترین هکر آن دوره بود، چون در سال 2008 یک نقص بزرگ در زیرساخت اینترنت را کشف کرده بود. 31 هزار خط کد نوشته شده توسط ساتوشی در برابر حملات کامینسکی و بقیه هکرها مقاوم ماند، چون نقصی نداشت و هنوز هم از کار نیفتاده است.

۲. مسلط به زبان انگلیسی بریتانیایی

تجزیه ‌و تحلیل متن‌هایی که ساتوشی نوشته، اطلاعات زیادی در مورد او می‌دهد. مثلاً تحلیل زبانی نشان می‌دهد که او گویش بریتانیایی داشته و با توجه به تسلط بالایش در زبان انگلیسی، احتمالاً ژاپنی نیست و یا حداقل در ژاپن بزرگ نشده است. به عنوان مثال تطبیق زبانی متون به جا مانده از ساتوشی نشان می‌دهد که هال فینی و دوریان ناکاموتو احتمالاً ساتوشی نیستند؛ چون دوریان ناکاموتو نمی‌تواند با چنین تسلطی به زبان انگلیسی بنویسد و سبک نوشتاری ساتوشی نیز کاملاً با هال فینی فرق دارد.

ایمیل ساتوشی که نشان دهنده قواعد نوشتاری و کلمات بریتانیایی است

استفاده از کلمات رایج در بریتانیا، احتمال بریتانیایی بودن ساتوشی را خیلی تقویت می‌کند. استفاده از ise به جای ize، در کلمه analyse و افزودن حرف «o» به کلمات neighbour و colour نمونه‌هایی از این موارد هستند. به ویژه، استفاده او از کلمه «bloddy» نشان می‌دهد که او به احتمال زیاد بریتانیایی است؛ چون این کلمه فقط در بریتانیا کاربرد دارد.

۳. ساتوشی مرد است یا زن؟

شواهد واضحی در مورد جنسیت ساتوشی ناکاموتو وجود ندارد و حتی افرادی که با او ارتباط آنلاین داشته‌اند، نتوانستند تأیید کنند که جنسیت او چیست. با این حال، فرض مرد بودن ساتوشی ناکاموتو از اسم او گرفته شده است. ساتوشی یک نام مردانه ژاپنی است. او می‌توانست از یک اسم زنانه یا اسم یک گروه استفاده کند؛ اما ترجیح او به انتخاب اسم مردانه احتمالاً نشان می‌دهد، او یک مرد است. با این وجود، برخی دیگر نیز استدلال می‌کنند، از آن جایی که ساتوشی ناکاموتو یک اسم مستعار است، احتمالاً جنسیت ساتوشی ارتباطی به اسمش ندارد. آن‌ها معتقدند در دنیای فناوری که تحت تسلط مردان است، استفاده از نام مردانه برای یک زن در جهت به دست آوردن جایگاهی برابر در میان افراد حاضر در آن صنعت، دور از ذهن نیست.

۴. ارزش خالص ثروت ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی در سال‌های اولیه راه‌اندازی بیت‌کوین تعداد زیادی BTC از طریق استخراج برای خود جمع آوری کرد. او قبل از اولین هاوینگ بیت‌ کوین، زمانی که پاداش بلاک 50 بیت‌کوین بود، به استخراج بیت‌کوین مشغول شد. اگرچه نمی‌توان دقیقاً گفت که ساتوشی چقدر بیت‌کوین استخراج کرده، اما تخمین رایج این است که او تقریباً ۱.۱ میلیون واحد بیت‌کوین از این طریق به دست آورده است. این رقم حدود 5.2 درصد از عرضه در گردش بیت‌کوین است.

این تخمینی است که توسط توسعه‌دهنده و متخصص ارزهای دیجیتال سرجیو دمیان لرنر ارائه شده است؛ کسی که الگوی «پاتوشی» را در بلاک‌های اولیه بیت‌کوین کشف کرده است. ولت‌های ساتوشی نیز اکنون شناسایی شده‌اند و او نزدیک به ده سال است که هیچ تراکنشی ثبت نکرده و بیت‌کوین‌های او دست نخورده باقی مانده‌اند. بسیاری از افراد حتی به همین دلیل ادعا می‌کنند که ساتوشی احتمالاً فوت شده یا کلید خصوصی این ولت‌ها را گم کرده است. البته هیچ کدام از این ادعاها قابل اثبات نیست.

در سپتامبر 2023، دارایی خالص ساتوشی ناکاموتو تقریباً 30 میلیارد دلار برآورد شد. زمانی که بیت کوین در اوایل سال 2024 به بالای 70 هزار دلار رسید، دارایی خالص ساتوشی ناکاموتو تقریباً 77 میلیارد دلار بود. انفجار قیمت بیت ‎کوین در سال‌های اخیر باعث شده که ساتوشی جزو ثروتمندترین افراد دنیا شود. طبق آمار ثروتمندترین افراد جهان، اگر ساتوشی ناکاموتو یک شخص واقعی باشد، چهل و پنجمین انسان ثروتمند جهان در حال حاضر است و در سال 2021 پانزدهمین ثروتمند جهان بوده است.

۵. ساتوشی یک نفر یا گروه است؟

شواهد دقیقی برای این که ساتوشی یک گروه است، وجود ندارد. از یک طرف مدل نوشتار ایمیل‌ها و وایت پیپر بیت‌کوین نشان می‌دهد که توسط یک نفر نوشته شده‌اند. از طرف دیگر، تسلط ساتوشی روی برنامه‌نویسی، علوم رمزنگاری و ریاضیات باعث شده که برخی از افراد ادعا کنند، یک نفر نمی‌تواند در تمام این مباحث درک عمیقی داشته باشد؛ پس ساتوشی احتمالاً یک گروه از افراد با تخصص‌های مختلف است. همچنین ارتباط عمیق ساتوشی با سایفرپانک‌ها باعث شده که ایده گروه بودن ساتوشی بیشتر فراگیر شود.
نمودار ساعات کاری ساتوشی ناکاموتو

۶. محل احتمالی سکونت ساتوشی ناکاموتو

سبک نوشتاری ایمیل‌های ساتوشی احتمال این که ساتوشی غیرانگلیسی زبان باشد را به طور کامل از بین می‌برد. با این حال، محققان برای پیدا کردن ملیت ساتوشی، زمان ایمیل‌ها، فعالیت در انجمن‌های اینترنتی و آپدیت کدهای بیت‌کوین را مورد بررسی قرار داده‌اند. با تجزیه و تحلیل این دسته داده‌ها می‌توان به یک سری نتایج رسید: اول این که ساتوشی احتمالاً ساعت سیستم خود را آگاهانه دست‌کاری کرده که مردم را به اشتباه بیندازد. در غیر این صورت سناریو‌های زیر در مورد ملیت او مطرح است.

فرضیه اول این که سیستم ساتوشی احتمالاً از ساعت 4 صبح تا 2 بعد از ظهر (به وقت انگلستان) هر روز خاموش بوده است. در این حالت، با احتساب یک اختلاف زمانی هفت ساعته منطقی است که اگر ساعت ۲ بعدازظهر به وقت انگلستان (تقریباً ۷ صبح در آمریکا) را زمان شروع کار او در نظر بگیریم، او در آمریکا زندگی کرده است. در حالت دیگری اگر فرض کنیم که ساتوشی ناکاموتو یک کار روزانه داشته است و فعالیت روی بیت‌کوین را بعد از کار روزانه‌اش دنبال کرده است، به تحلیل دیگری می‌رسیم؛ این که او کار اصلی خود را حدود ساعت ۲ بعدازظهر به پایان رسانده و توسعه بیت‌کوین را شروع کرده است. این سناریو نشان می‌دهد احتمالاً او در بریتانیا بوده است.

ساتوشی ناکاموتو همچنین در عنوان بلاک جنسیس یک عبارت نوشته که تیتر یکی از روزنامه‌های مجله تایمز است. نسخه آنلاین مقاله تایمز، متفاوت از نسخه فیزیکی آن است؛ بنابراین ساتوشی احتمالاً در واقع مجله فیزیکی را خریداری کرده باشد و بعید است که بتواند این مجله را در ایالات متحده به این سرعت تهیه کند. این واقعیت نیز نشان می‌دهد که ساتوشی احتمالاً در بریتانیا بوده است.

دلیل مخفی بودن هویت ساتوشی ناکاموتو چیست؟

ناپدید شدن ساتوشی، با یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قضایی آمریکا یعنی دادگاهی پلتفرم آنلاین خرید و فروش جاده ابریشم یا سیلک رود (Silk Road) هم‌زمان شده است. در آن زمان شایعات زیادی در مورد ارتباط ساتوشی با این پرونده مطرح شد و ایمیل‌های او نشان می‌دهند که ناپدید شدنش آگاهانه بوده است. با این حال، کارهایی که ساتوشی برای مخفی کردن هویت خود انجام داده بیانگر این است که او قبل از راه‌اندازی بیت‌کوین قصد داشته که آن را ترک کند و ناشناس بماند. در ادامه مروری بر عوامل ناپدید شدن ساتوشی می‌پردازیم.

دلایل مخفی بودن هویت ساتوشی ناکاموتو

· جلوگیری از دستگیر شدن

بدون شک احتمال این که ناپدید شدن ساتوشی به خاطر جلوگیری از درگیر شدن در پرونده‌های قضایی باشد، بسیار زیاد است. با وجود این که تقریباً پانزده سال از زمان خلق بیت‌کوین می‌گذرد، همچنان دولت و مقامات نظارتی با شرکت‌های فعال در این حوزه درگیری دارند. افشای هویت ساتوشی می‌تواند باعث شود که پای او به پرونده سیلک رود یا ورشکستگی صرافی Mt.gox کشیده شود.

از طرفی دیگر سابقه دولت‌ها در برخورد با افرادی که قصد داشتند پول اینترنتی و غیرمتمرکز ایجاد کنند، نشان می‌دهد که احتمالاً سرنوشتی جز زندان در انتظار ساتوشی نیست. دولت‌ها همه افرادی که سیستم‌های مشابه را راه‌اندازی می‌کردند، به جرم‌های مختلفی نظیر کمک به پول‌شویی، تضعیف پول ملی و دست‌کاری بازارهای مالی زندانی می‌کردند. شاید به همین دلایل بوده که سایفرپانک‌هایی مانند نیک سابو و وی دای ایده‌های مشابه بیت‌کوین را روی کاغذ نگه می‌داشتند و آن را به شکل عملی اجرا نمی‌کردند. خلق یک ایده به بزرگی بیت‌کوین می‌توانست از طرف افرادی با انگیزه‌های مختلف حتی خطر جانی برای ساتوشی به همراه داشته باشد.

· دلایل فلسفی و درون سیستمی

ساتوشی ناکاموتو احتمالاً برای تأکید روی ماهیت غیرمتمرکز بیت‌ کوین، ناپدید شده است. بیت کوین پروژه خاصی محسوب می‌شود، چون بدون نیاز به بنیان‌گذار خود، فعالیت می‌کند و چه چیزی بهتر از این می‌توانست ایده پول بدون کنترل ساتوشی را اثبات کند؟ ساتوشی با این که بیشتر از دو سال حتی برنامه‌نویس و توسعه دهنده اصلی بیت‌کوین نماند، اطمینان داده است که ابداع او می‌تواند بدون وابستگی به هیچ فرد، دولت یا سازمان واحدی عمل کند؛ طوری که حتی وقتی بنیان‌گذار آن ناپدید شود به کار خود ادامه دهد و جایگزین مناسبی برای دلار و بقیه ارزهای دولتی باشد، ارزهایی که ارزش آن‌ها توسط نهادها و مؤسسات بزرگ مالی نوسان می‌کند.

· تمرکز روی پروژه

فرضیه‌ای وجود دارد که معتقد است ساتوشی احتمالاً برای تمرکز بهتر روی پروژه هویت خود را مخفی نگه داشته است؛ ناشناس بودن به برنامه‌نویس‌ها اجازه داد تا بدون تأثیرات بیرونی یا انتظارات مؤسسات، دولت‌ها و گروه‌ها روی پروژه خود کار کنند. این در واقع دلیلی است که خود او در برخی ایمیل‌هایش به آن اشاره کرده و اعلام کرده است:

«بهتر است که رسانه‌ها به جای تمرکز روی حواشی‌ها، به خود بیت‌کوین به عنوان یک تکنولوژی جدید توجه کنند و به جای ساتوشی، بیت‌کوین را ستایش کنند.»

رویداد‌های مهم مرتبط با ساتوشی ناکاموتو

عمر فعالیت اینترنتی ساتوشی ناکاموتو زیاد نیست؛ او خیلی سریع مدیریت کارهای بیت‌کوین را به گروه طرف‌داران آن سپرد و ناپدید شد. با این حال، چند اتفاق مهم در این بازه زمانی کوتاه وجود دارد که مرور آن‌ها حاوی نکات مهمی در رابطه با آشنایی بیشتر با ساتوشی ناکاموتو است.

رویداد‌های مهم مرتبط با ساتوشی ناکاموتو

31 اکتبر 2008: وایت پیپر 2 هزار میلیارد دلاری

ساتوشی ناکاموتو در این تاریخ ایده خود را در قالب یک فایل PDF توضیح داد و آن را منتشر کرد. این مقاله زبانی خشک دارد و در نه صفحه و چند پاورقی، معادله، فلوچارت‌ و جداولی طراحی شده است. مقاله ساتوشی این‌طور آغاز می‌شود:

«ما سیستمی را برای انجام تراکنش‌های الکترونیکی بدون نیاز به اعتماد (به انسان) پیشنهاد کرده‌ایم؛ با چارچوب کلی کوین‌های ساخته شده از امضای دیجیتال شروع کردیم که مالکیت را به شکل قوی تحت کنترل در می‌آورد. برای جلوگیری از خرج چندباره این کوین‌ها، یک شبکه همتا به همتا و مجهز به سیستم اثبات کار (PoW) در ثبت یک تاریخچه عمومی از تراکنش‌ها پیشنهاد کرده‌ایم که اگر گره‌های صادق اکثریت توان شبکه را کنترل کنند، از کار انداختن آن برای مهاجم از نظر محاسباتی غیرعملی می‌شود».

21 مه 2010: اولین تراکنش بیت کوین و پیتزای 4.5 میلیون دلاری

لازلو هانیش، برنامه نویس ساکن فلوریدا، در 21 مه 2010 با استفاده از بیت‌کوین پیتزا خرید. او 10 هزار بیت کوین را به کیف پول مالک فروشگاهی انتقال داد و در عوض، دو پیتزا را به صورت آنلاین از این فروشگاه محلی خرید. با نرخ ارز امروزی این دو پیتزا 4,452,300 دلار قیمت داشته است. به همین دلیل این تاریخ، به روز پیتزای بیت‌ کوین شناخته می‌شود. این اتفاق اثبات کرد که بیت‌کوین ساتوشی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای دلار و پول متمرکز بین مردم استفاده شود. هانیش بعد از انجام این کار به ساتوشی ایمیل زده و می‌گوید که ساتوشی از این اتفاق هیجان‌زده نشده بود.

11 دسامبر 2010: آخرین پست ساتوشی در انظار عمومی

توجه ویکی‌لیکس روی پرونده راه ابریشم که یک سایت بزرگ خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه از طریق بیت‌کوین بود، باعث شد که توجه‌ها به سمت ساتوشی جلب شود. رسانه‌ها اعلام می‌کردند که ساتوشی احتمالاً در این سایت دست داشته باشد و یا حداقل یکی از متهمان این پرونده باشد. در 11 دسامبر 2010، ساتوشی ناکاموتو در انجمن Bitcointalk نگرانی‌های خود را در مورد این توجه رسانه‌ها به بیت‌ کوین اعلام کرد. او نوشت:

«کاش این توجه از طریق چیز دیگری به من جلب شده بود. ویکی لیکس به لانه زنبور لگد زده و توجه زنبورها به سمت ما آمده است».

این آخرین پست او در فضای عمومی آنلاین بود.

نمودار تاریخ پست‌های ساتوشی ناکامونو در انجمن‌های اینترنتی

23 آوریل 2011: آخرین ایمیل ساتوشی

اگرچه ناکاموتو در فضای آنلاین فعالیتش را توقف کرده بود، اما به ایمیل زدن خصوصی با توسعه‌دهندگان اولیه بیت‌کوین ادامه داد. آخرین پیام خصوصی ناکاموتو در پاسخ به سؤالات و پیگیری‌های مایکل هرن برای رفع نواقص بیت‌کوین و توجه رسانه‌ها به بیت کوین ارسال شد که در آن آمده بود:

«[مانند همیشه] چند چیز دیگر در ذهنم وجود دارد؛ یکی این که من دنبال کارهای دیگری رفته‌ام. این پروژه از این پس در دست توانمند‌ گوین آندرسن است».

به دنبال این، ساتوشی به ایمیل بعدی مایکل هرن هیچ پاسخی نداد و ناپدید شد.

14 مارس 2014: آغاز قصه ساتوشی‌های تقلبی

یک روزنامه در کالیفرنیا ادعا کرد که ساتوشی واقعی پیدا شده است؛ او مردی ژاپنی با نام دوریان ناکاموتو است. سپس این شخص برای چند روز تحت تعقیب پلیس کالیفرنیا قرار گرفت تا این که دستگیر شد و مشخص شد این داستان اشتباه و شیطنت روزنامه‌ها بوده است. نسخه آرشیو شده این خبر روزنامه هنوز به شکل آنلاین موجود است، اما به نظر می‌رسد نیوزویک نسخه اصلی را حذف کرده است.

15 مارس 2014: بازگشت ساتوشی

صبح جمعه‌ای در 15 مارس 2014، اکانت ساتوشی ناکاموتو بعد از سه سال در صفحه Ning بنیاد P2P شروع به فعالیت کرد و یک پیام با این متن ارسال کرد:

«من دوریان ناکاموتو نیستم.»

این پست باعث تعجب تعداد زیادی از طرفداران بیت‌کوین شد، چون ساتوشی سال‌ها بود که فعالیت خود را قطع کرده بود.

این پیام باعث شد که رسانه‌ها تغییر نظر دهند. بازگشت احتمالی ساتوشی یک پیام خیلی مهم برای همه دنیا داشت؛ اتفاقی قوی‌تر از این برای رد ناکاموتو بودن دوریان نمی‌توانست رخ دهد. با این وجود، ماه سپتامبر انجمن اینترنتی P2P اعلام کرد که این حساب هک شده است و کسی که این پیام را نوشته ساتوشی نیست؛ بنابراین همچنان ابهام هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو باقی ماند.

 تصویر سایفرپانک‌ها، اولین حامیان بیت کوین، روی جلد مجله وایرد

2 می‌ 2016: جنجال کریگ رایت و دیگر ساتوشی‌های احتمالی

۲ می ۲۰۱۶، در اتاقی بالای یک کافه در مرکز لندن، روری سلان جونز، خبرنگار فناوری بی‌بی‌سی، جان ماتونیس و گوین آندرسن، اعضای برنامه‌نویس اولیه بیت‌کوین را دور همدیگر جمع کرد تا با کریگ رایت ملاقات کنند و او اثبات کند که ساتوشی است؛ در این جلسه، کریگ رایت از کلید خصوصی کیف پول ساتوشی استفاده کرد. دو مهمان برنامه تأیید کردند که او ساتوشی واقعی است و بسیاری از مخاطبان برنامه نیز این مساله را باور کردند. با این وجود، کمی بعد مشخص شد که رایت امضای یک تراکنش شناخته شده ساتوشی در بلاکچین را برداشته بود. گوین آندرسون و جان ماتونیس از حرف‌های خود در این برنامه اظهار پشیمانی کردند. این اولین برنامه کریگ رایت برای تصاحب هویت ساتوشی ناکاموتو بود و او همچنان از ادعای خود دست برنداشت و ادامه داد.

مجسمه ناکاموتو

در سال 2021، مجسمه‌ای برنزی به منظور ادای احترام به ساتوشی ناکاموتو در پارک فناوری بوداپست مجارستان نصب شد. این نیم‌تنه برنزی، شخصی بدون صورت را نشان می‌دهد که یک هودی برنزی با علامت لوگوی بیت‌کوین پوشیده است. این مجسمه توسط هنرمندان مجسمه ساز Reka Gergely و Tamas Gilly با الهام از طرحی از آندریاس یورفی (András Györfi) ساخته شد. خالقان آن، به دنبال این بودند که شکل یک انسان را به تصویر بکشند و در عین حال به ناشناس بودن ناکاموتو وفادار بمانند.

آندریاس یورفی، روزنامه‌نگار بیت‌کوین و آغازگر این پروژه، گفته است: «ما ساتوشی را  پدر بنیان‌گذار کل صنعت ارزهای دیجیتال می‌دانیم. او بیت‌کوین و فناوری بلاک چین را ایجاد کرد. او خدای بازار ماست». یورفی و دیگر علاقه‌مندان مجارستانی بیت کوین حدود 10٬000 دلار کمک مالی برای تأمین مخارج ساخت این مجسمه جمع آوری کردند که همگی از طریق رمزارزها بود.

ساتوشی ناکاموتو؛ مخترع و نابغه‌ای ناشناخته

در این مطلب با مروری که بر زندگی و هویت ساتوشی ناکاموتو داشتیم، متوجه شدیم که درباره این نابغه چه اطلاعاتی وجود دارد. ساتوشی ناپدید شده و هویت او احتمالاً در آینده هم هرگز فاش نخواهد شد. با این حال، چیزی که از خود به جا گذاشته، نشان می‌دهد که ایده‌ ناب خلق بیت کوین توسط او چگونه می‌تواند دنیای ما را تغییر دهد و بهتر کند. ناپدید شدن ساتوشی و مخفی ماندن او باعث شده که بیت‌کوین به دور از حاشیه‌ها به ایده‌ی اصلی خود یعنی غیرمتمرکز بودن پایبند بماند و به پیشرفت خود ادامه دهد.

سوالات متداول
Request for Quote

هویتی ناشناخته که به عنوان خالق بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال جهان و فناوری بلاکچین، یک سیستم ثبت داده غیرمتمرکز، او را می‌شناسیم.

به جز چند ایمیل، چند پست اینترنتی، یک وایت پیپر، کدهای بیت‌کوین و کیف پول بیت کوینی ساتوشی، تقریباً هیچ چیز دیگری از او باقی نمانده است.

مهم‌ترین دلیلی که برای پنهان کردن هویت ساتوشی می‌توان متصور شد کمک به افزایش امنیت جانی او و محافظت از تمرکززدایی بیت کوین است.

راجع به این که ساتوشی زنده است یا در کجا زندگی می‌کند، هیچ اطلاعات موثقی در دست نیست.

ثروت ساتوشی در حال حاضر نزدیک به 30 میلیارد دلار فرض شده که جمع ارزش بیت کوین‌هایی است که او در کیف پول خود نگه داشته است.

بزرگترین دستاورد ساتوشی خلق بیت کوین و کمک به حل بحران مالی در زمان خود است.

طیق موجودی کیف پول ساتوشی، او دارای ۱.۱ میلیون عدد بیت کوین است.

هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو از کنترل خارج کردن قدرت در اختیار موسسات مالی بزرگ و استفاده راحت مردم از یک سیستم غیرمتمرکز قدرتمند یعنی بیت کوین است.

ساتوشی یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های عصر دیجیتالی امروز است که با خلق بیت کوین یک راه‌حل بسیار کارآمد برای انجام تراکنش‌ها با امنیت و سرعت بالا فراهم کرده است. به همین جهت شناسایی ساتوشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خالق بیت کوین کیست؟ شخصیت رمزآلود ساتوشی ناکاموتو را بشناسید!
به‌جرئت می‌توان گفت که ساتوشی ناکاموتو هویتی است که بنیاد بازار تریلیون دلاری ارزهای دیجیتال را پایه‌گذاری کرد؛ شخص (تیمی) که به عنوان خالق بیت کوین شناخته می‌شود. ساتوشی علی‌رغم...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...