بلاکچین

بلاک چین چگونه کار میکند؟

بلاک چین چگونه کار میکند؟

اگر تازه وارد دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال، مثل بیت کوین، اتریوم و … شده‌اید، اسم بلاکچین زیاد به گوشتان می‌خورد و حتما می‌خواهید بدانید بلاک چین چگونه کار میکند ؟ فهمیدن فناوری بلاکچین شاید برای افراد تازه وارد کمی سخت باشد. در این مقاله بلاک چین به زبان ساده توضیح داده می‌شود و شما با نحوه کار آن آشنا می‌شوید.

بلاک چین چگونه کار میکند؟

بلاک چین از سه قسمت داده، هش و هش بلاک قبلی تشکیل شده است. برای این که یک بلاک به فناوری بلاک چین اضافه شود 4 فرایند باید انجام شود. این فرایندها به صورت مرحله به مرحله به شرح زیر می‌باشند:

  • معامله‌ای صورت می‌گیرد. مثلا شما خرید خود را قطعی می‌کنید.
  • معامله صورت گرفته تایید می‌شود. معامله خرید در بلاکچین، مانند بسیاری از معاملات دیگر پس از نهایی و قطعی شدن خرید باید تایید شود. مثلا وقتی شما اقدام به خرید سهام در بورس اوراق بهادر می‌کنید، لازم است شخصی آن را تایید کند. البته در بلاک چین شخص تایید نمی‌کند، بلکه شبکه‌ای از رایانه‌ها این وظیفه را بر عهده دارند( این شبکه‌ها می‌توانند متشکل از هزاران رایانه باشند).
  • ذخیره تراکنش‌ها در یک بلاگ تایید می‌شود. بعد از تایید شدن ذخیره تراکنش‌ها در یک بلاک، مبلغی که معامله شده، امضای دیجیتال شما و امضای دیجیتال شرکتی که از آن خرید کرده‌اید در یک بلاک ثبت می‌شود.
  • کد هش ساخته می‌شود. هش رشته عبارتی است که برای افزایش امنیت سیستم بلاک چین استفاده می‌شود و بر اساس توابع مخصوص ریاضی ایجاد می‌شود. کوچکترین تغییری که در یک بلاک ایجاد شود، هش آن را نیز تغییر خواهد داد.

هش مانند اثر انگشت می‌ماند و در صورتی که تغییر کند، دیگر قادر به شناسایی آن نخواهد بود. پس هش هر بلاک منحصر به همان بلاک می‌باشد. علاوه بر هش، روی هر بلاک، هش بلاک قبلی نیز ثبت می‌شود. از آنجایی که اولین بلاک هیچ هش قبلی ندارد، به آن بلاک اولیه یا genesis block گفته می‌شود. بعد از اضافه شدن بلاک به بلاک چین، همه افراد قادر به دیدن آن خواهند بود و اطلاعاتی مثل زمان، مکان و مشخصات فرد به آن اضافه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله آربیتروم راه حل لایه دوم اتریوم را بخوانید.

بلاک چین چیست

در این قسمت، نحوه کار با بلاک چین به زبان ساده را آموختید. در ادامه این مقاله به کاربردهای بلاک چین، محدودیت‌ها و مشکلاتش پرداخته می‌شود.

بلاک چین چه کاربردی دارد؟

بلاکچین برای هر موقعیتی که نیاز به فضای ذخیره امن و مطمئن داده‌ها دارد، استفاده می‌شود. از جمله کاربردهایی که بلاک چین می‌تواند در حال حاضر و در آینده داشته باشد به شرح زیر می‌باشد.

  1. ورود بیت کوین و رمز ارزهای غیرمتمرکز بدون هر گونه تقلب 
  2. برگزاری انتخابات الکترونیکی بدون هیچ گونه تقلب و استفاده از نیروی انسانی
  3. ثبت کالاها و حمل و نقل آن‌ها از ابتدای کار تا زمان رسیدن به مشتری
  4. تشکیل پرونده پزشکی و ثبت اطلاعات فرد بیمار مثل زمان بستری شدن، ترخیص و سایر سوابق پزشکی
  5. تبدیل دارایی‌ها به توکن‌های دیجیتال و سپس عرضه آن‌ها به صورت یک دارایی قابل انتقال
  6. صدور قبض‌ها و صورت حساب‌ها
  7. نگهداری امن فایل‌ها
  8. بهینه سازی مصرف انرژی
  9. افزایش امنیت انبارداری‌ها
  10. هویت‌سنجی

البته بلاک چین، به صورت گسترده در دنیای واقعی امروز مورد استفاده قرار نگرفته است و با وجود غیرمتمرکز بودن آن باز هم بسیاری از کارها با تکیه به نهادها و سازمان‌های متمرکز انجام می‌شود.

بلاک چین چگونه کار میکند

محدودیت‌ها و مشکلات یک بلاکچین

با وجود کاربردهای بسیار زیادی که بلاکچین دارد و امنیت بسیاری از کارها را افزایش داده است، ولی مشکلات و محدودیت‌هایی هم برای آن وجود دارد. از جمله:

  1. نیاز به کاربران بسیار زیاد برای گستردگی شبکه و رسیدن به سود کامل
  2. هزینه‌های بالای تبادلات بیت کوین و بعضی از رمزارزها
  3. داشتن واژگان کاملا تخصصی و پیچیده به دلیل نو ظهور بودن

برای مطالعه بیشتر مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023 را مطالعه کنید.

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

 سخن نهایی

در این مقاله آموختید که بلاک چین چیست و چگونه کار میکند؟ همچنین با بلاکچین به عنوان یک فناوری جدید آشنا شدید که می‌تواند اطلاعات را به صورت دائمی و بدون تغییر ثبت و ضبط کند. در صورتی که سوالی در مورد بلاک چین و نحوه کار کردن آن دارید، برای ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ایرانیکارت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد و اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما می‌گذارند.

بلاک چین چگونه کار میکند؟
اگر تازه وارد دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال، مثل بیت کوین، اتریوم و … شده‌اید، اسم بلاکچین زیاد به گوشتان می‌خورد و حتما می‌خواهید بدانید بلاک چین چگونه کار...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی
      از توجه شما متشکریم.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...