معرفی ارز دیجیتال

بررسی و تحلیل وایت پیپر کاردانو + نسخه کامل

بررسی و تحلیل وایت پیپر کاردانو + نسخه کامل

اگر سری به لیست ارزهای آینده‌دار در وب‌سایت‌های معتبر بزنید؛ امکان ندارد که نامی از ارز دیجیتال کاردانو و اکوسیستم آن نباشد. این ارز دیجیتال که از سال 2017 راه‌اندازی شد، مدت‌ها است که از لیست ده ارز برتر بازار کنار نمی‌رود و به نظر می‌رسد با بلاکچین عظیم و قدرتمندی که دارد، به زودی رقیب قدرتمندی برای اتریوم خواهد بود. اما اگر می‌خواهید بیشتر درباره این اکوسیستم نسل سوم و شگفتی‌های آن بدانید، باید سری به شناسنامه این ارز دیجیتال یا همان وایت پیپر کاردانو بزنید. در این مقاله از بلاگ ایرانیکارت قصد داریم تا به بررسی و تحلیل آنچه در وایت پیپر Cardano نوشته شده بپردازیم تا به طور کامل با این اکوسیستم نوآور و برنامه‌های آینده آن، آشنا شویم.

 

نام ارز کاردانو
نماد شرکت ADA
توسعه دهندگان چارلز هاسکینسون، جرمی وود
انتشار اولیه 2017
بلاکچین بلاکچین اختصاصی کاردانو
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات سهام (Pos)
مدل منبع منبع باز
زمان انتظار برای تایید تراکنش 10 دقیقه
آدرس وبسایت cardano.org
لینک وایت پیپر دوج کوین CardanoWhitepaper.pdf

وایت پیپر کاردانو چیست؟

وایت پیپر کاردانو را می‌توانیم به عنوان دفترچه راهنما یا معرفی‌نامه آن بدانیم. هر آنچه عموم افراد باید درباره کاردانو بدانند؛ مانند اینکه پلتفرم قرار است چه مشکلی را حل کند، نقشه راه آن چیست، محصول چه ویژگی‌هایی دارد و از همه مهم‌تر اینکه این پلتفرم از چه قوانین و استانداردهایی تبعیت می‌کند را توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کاردانو چیست

اطلاعاتی که در وایت پیپر cardano می‌توان پیدا کرد عبارتند از:

  • معرفی کلی پروژه
  • تعریف مشکل موجود و توضیح محصول
  • جزئیات فنی و معماری و ساختار بلاکچین کاردانو
  • نقشه راه کاردانو
  • معرفی توکن بومی کاردانو
  • معرفی تیم توسعه‌دهنده پروژه

بررسی و تحلیل بخش‌های مهم وایت پیپر کاردانو

کاردانو در سال 2017 توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، راه‌اندازی شد. در این بخش، به بررسی موارد مهم اسنادی که از این پروژه منتشر شده می‌پردازیم.

بخش اول: معرفی کلی پروژه

Cardano یک پلتفرم غیرمتمرکز، نسل سوم اثبات سهام بلاکچین و خانه رمزارز ada است. این پروژه در حقیقت، اولین پلتفرم بلاکچینی به‌شمار می‌رود که از یک فلسفه علمی و یک رویکرد پژوهش محور تکامل یافته است.

پلتفرم کاردانو، توسط تعدادی از مهندسان برتر و کارشناسان دانشگاهی در زمینه‌های بلاکچین و رمزنگاری ایجاد شد. این پروژه تمرکز زیادی بر پایداری، مقیاس پذیری و شفافیت دارد. کاردانو همچنین یک پلتفرم متن باز (Open-source) است که هدف آن ارائه زیرساختی فراگیر، منصفانه و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای مالی و اجتماعی در مقیاس جهانی است. 

در این بخش همچنین گفته شده کاردانو در حال توسعه یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که به دنبال ارائه ویژگی‌های پیشرفته تر از هر پروتکل قبلی است. به این ترتیب به عنوان یک پلتفرم پایدار و ایمن برای توسعه dApps در سطح سازمانی، عمل می‌کند. در این اسناد آمده که در آینده‌ای نزدیک، کاردانو از یک سیستم حکمرانی دموکراتیک استفاده خواهد کرد که به پروژه اجازه می‌دهد در طول زمان تکامل یابد و بودجه خود را به روشی پایدار از طریق یک سیستم خزانه‌داری پیشرفته، تامین کند.

بررسی و تحلیل بخش‌های مهم وایت پیپر کاردانو

تعریف مشکل موجود و توضیح خدمات

در حوزه ارزهای دیجیتال، تکنولوژی بیت کوین را نسل اول، اتریوم نسل دوم می‌نامند. به این ترتیب کاردانو را باید نسل سوم رمزارزها بدانیم که کمک می‌کند کاربردهای بلاکچین از موارد ابتدایی مانند پرداخت‌ها، تا قراردادهای هوشمند گسترش یابد. اگر با دید گسترده‌تر نگاه کنیم، کاردانو معتقد است صنعت بلاکچین کنونی مشکلات متعددی دارد و این پروژه برای حل برخی از آن‌ها مانند پایداری در پلتفرم‌های ارز دیجیتال، مقیاس‌پذیری و عملکردهای بین سیستمی آمده است.

مشکل مهم دیگری که این روزها بلاکچین‌های بزرگی مانند اتریوم و بیت کوین با آن سر و کله می‌زنند؛ کارمزدهای بالا و کندی شبکه به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها است. در وایت پیپر کاردانو می‌خوانیم که این پروژه قصد دارد با استفاده از الگوریتم Ouroboros و مکانیسم اثبات سهام (PoS)، علاوه بر کاهش هزینه‌ها تراکنش‌هایی سریع را نیز ارائه دهد.

سایر راه‌حل‌های بلاکچین که در وایت پیپر کاردانو مطرح شده عبارت‌اند از:

  • کمک گرفتن از ریاضیات برای ارائه بلاکچین امن
  • جدا کردن لایه‌های محاسباتی از حسابداری
  • امکان رای‌گیری امن برای دارندگان توکن ada

جزئیات فنی و معماری بلاکچین کاردانو

بلاکچین نسل سوم کاردانو از دو لایه CSL و SSL تشکیل شده است که اجزای اصلی هر تراکنش هستند. همانطور که گفتیم کاردانو برای سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها لایه‌ محاسباتی و حسابداری را از هم جدا کرد. بنابراین لایه CSL لایه کنترلی و جایی برای دریافت آنی توکن‌های ada است و لایه SSL نیز مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که به عملکردهای پیشرفته‌ای مانند اجرای قرارداد هوشمند و امنیت بلاکچین کمک می‌کند. بدین ترتیب، این دو لایه کلی با همکاری هم امکان تایید سریع تراکنش‌ها و با کمترین هزینه و انرژی را برای اکوسیستم کاردانو فراهم می‌آورند.

نقشه راه کاردانو

کلیت توسعه Cardano از فرآیندی پنج مرحله‌ای پیروی می‌کند که هر مرحله، مجموعه‌ای از عملکردها را نشان می‌دهد. ایت مراحل در طول زمان و به صورت متوالی اجرا می‌شوند. این پنج مرحله عبارتند از:

  • بایرون Byron: این مرحله معماری پایه شبکه است و بررسی می‌کند که تمام عملکردها مطابق آن پیش روند. بایرون همچنین بیشتر درباره جامعه کاردانو و مشارکت مردم در ساخت بلاکچین بود.
  • شلی Shelley: شلی درباره رشد و توسعه اکوسیستم کاردانو است. هدف این مرحله تمرکززدایی، امنیت و استحکام شبکه است و پاداش‌هایی را نیز به مشارکت‌کنندگان ارائه می‌دهد. البته کاردانو هم‌اکنون از این مرحله گذر کرده است.
  • گوگن Goguen: گوگن به موازات مرحله شلی اجرا شد و درباره معرفی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز DeFi است. این مرحله همچنین بر روی معرفی زبان برنامه‌نویسی جدیدی به نام پلوتوس نیز متمرکز است و پس از اجرای آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانش‌های قبلی قراردادهای هوشمند را در این شبکه اجرا کنند.
  • باشو Basho: این مرحله به طور اختصاصی به بهبود عملکرد شبکه، مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی آن اشاره دارد.
  • ولتر Voltaire: آخرین مرحله از نقشه راه در وایت پیپر کاردانو مربوط به سیستم‌های رای‌گیری و خزانه‌داری این اکوسیستم است. این مرحله به کاربران امکان می‌دهد تا پیشنهادات خود را برای بهبود شبکه به اشتراک بگذارند. تکمیل این مرحله نشان‌ می‌دهد شبکه کاردانو غیرمتمرکز است و دیگر نه تحت نظارت شرکت IOHK، بلکه توسط مشارکت‌کنندگان اداره می‌شود.

نقشه راه کاردانو

ارز دیجیتال بومی کاردانو

ADA ارز دیجیتال بومی پلتفرم کاردانو است که در لایه SSL از بلاکچین این مجموعه فعالیت می‌کند. نام ارز دیجیتال این پلتفرم از نام آدا لاولیس ریاضیدان قرن نوزدهمی گرفته شده است. حداکثر عرضه توکن ada به ۴۵ میلیون واحد محدود شده است.

همانطور که می‌دانید محدود بودن تعداد توکن‌های یک پلتفرم به کاهش تورم آن کمک بسزایی می‌کند اما با این حال، این اکوسیستم قرار است یک روند تورمی را تا زمانی که بخش عمده‌ای از ذخایر این پروژه برای گردش آزاد کند، داشته باشد. طبق تخمین، انتظار می‌رود این تورم از سال 2030 آغاز شود.

جالب است بدانید در شبکه کاردانو هر کسی ارز دیجیتال آن را داشته باشد، سهامدار این شبکه به‌شمار می‌رود و به اجرای موفق شبکه نیز کمک می‌کند. در وایت پیپر کاردانو همچنین نوشته شده است که به زودی این شبکه برای انواع خدمات و برنامه غیرمتمرکز Dapp نیز مناسب خواهد بود.

نکته: به منظور سرمایه گذاری یا خرید و فروش ارز کاردانو، می توانید از خدمات ایرانیکارت با کارمزد صفر، استفاده کنید.

تیم توسعه دهنده کاردانو

آخرین بخش از وایت پیپر Cardano که بررسی می‌کنیم، تیم توسعه‌دهنده آن است. همانطور که گفتیم، چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم، فردی بود که با مشارکت جرمی وود ایده ساخت کاردانو را دادند. البته این دو با این که کاردانو را ساختند اما مالک بلاکچین کاردانو نیستند و آن را اداره نمی‌کنند. در حقیقت مالکان این شبکه عبارتند از:

  • Cardano foundation: یک نهاد غیرانتفاعی که به امنیت بلاکچین کاردانو کمک می‌کند.
  • IOHK: شرکت تحقیق و توسعه که توسط هاسکینسوو و وود برای مهندسی بلاکچین کاردانو ایجاد شد.
  • Embargo: یک نهاد سرمایه‌گذاری برای حمایت مالی از کاردانو است.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره این شبکه داشته باشید می‌توانید PDF وایت پیپر را از جدول ابتدای صفحه، دانلود کنید.

نتیجه بررسی وایت پیپر کاردانو cardano

بررسی وایت پیپر ارزهای دیجیتال می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی درباره آینده پروژه‌ها در اختیار تریدرها قرار دهد. همانطور که خواندید، با بررسی وایت پیپر cardano ما توانستیم به طور کلی با نقشه راه و اهداف این اکوسیستم که دو مورد از تعیین‌کننده‌ترین عناصر پیش‌بینی رفتارهای آینده کاردانو به شمار می‌روند، پی ببریم.

با توجه به وایت پیپر کاردانو، به نظر می‌رسد که این اکوسیستم برای حل مشکلات مهمی مانند مقیاس‌پذیری و سرعت شبکه تلاش می‌کند و تاکنون نیز در این حوزه موفق عمل کرده است. همچنین با توجه به الگوریتم‌های تازه و روش‌های خلاقانه‌ای که تیم توسعه‌دهنده این پروژه ارائه می‌دهند می‌توان آینده‌ خوبی را برای این پروژه در نظر گرفت. هرچند که هنوز مشکلاتی بر سر راه کاردانو و رسیدن به اهداف تعیین شده نیز وجود دارد.

در مجموع، باید بگوییم اگرچه تحلیل وایت پیپر می‌تواند اطلاعات خوبی برای تحلیل یک پروژه به ما بدهد اما باید در نظر داشته باشیم وایت پیپر هر پلتفرم شکل ایده‌آل آن پروژه را به نمایش می‌گذارد و باید تحلیل و استراتژی خود را بر عملکرد پروژه‌ها گذاشت.

چرا وایت پیپر کاردانو ADA مهم است؟

چرا وایت پیپر کاردانو ADA مهم است؟

وایت پیپر ارزهای دیجیتال، از این نظر که می‌توانند یک دید کلی به علاوه جزئیات ضروری درباره پروژه را به تحلیل‌ران و استراتژیست‌ها بدهد، شناسنامه کاردانو محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هدف تمامی معامله‌گران ارزهای دیجیتال این است که بتوانند دقیق‌ترین پیش‌بینی را از یک ارز ارائه دهند. تا به این ترتیب معاملات آن‌ها کمترین زیان و بیشترین سود را داشته باشد؛ به همین دلیل، خواندن وایت پیپر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره این که آیا یک پروژه می‌تواند موفق باشد یا خیر ارائه می‌دهد. علاوه بر این، وایت پیپر کاردانو با توجه به تغییرات رخ داده در این پلتفرم، همواره به‌روزرسانی می‌شود و این خود می‌توان سرمایه‌گذاران را از اخبار درون اکوسیستم آگاه کند. 

نتیجه گیری

پلتفرم کاردانو از این نظر که می‌تواند چندین مورد از اساسی‌ترین مشکلات بلاکچین و ارزهای دیجیتال را حل کند، پروژه بسیار مهمی در این حوزه به‌شمار می‌رود و بسیاری از تحلیلگران انتظار آینده‌ای درخشان را برای آن می‌کشند. این اکوسیستم که با ارائه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری و بهبود سرعت و امنیت تراکنش‌ها این روزها محبوب شده است، می‌تواند مشکلات زیادی را از میان بردارد و به یک سیستم مالی غیرمتمرکز کامل تبدیل شود. البته در دنیای ارزهای دیجیتال هیچ چیز پیش‌بینی‌پذیر نیست و باید ببینیم آیا کاردانو می‌تواند مطابق آنچه در وایت پیپر خود نوشته عمل کند یا خیر؟

سوالات متداول
Request for Quote

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت اصلی کاردانو اسناد منتشر شده آن را بخوانید و یا از سایت whitepaper.io، وایت پیپر کاردانو را مطالعه کنید.

وایت پیپر کاردانو با این هدف که پروژه را به فعالان بازارهای دیجیتال معرفی کند منتشر شده است. این سند، اطلاعات مهم پروژه کاردانو مانند اهداف پروژه، نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده و … را توضیح می‌دهد.

در مطلبی که خواندید، مهم‌ترین بخش‌های وایت پیپر کاردانو را توضیح دادیم. نسخه فارسی وایت پیپر کاردانو به صورت خاص وجود ندارد، شما می‌توانید از ابزارهای ترجمه برای ترجمه وایت پیپر کاردانو به فارسی، استفاده کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...