مشاهیر ارز دیجیتال

چارلز هاسکینسون کیست؟ نمای بسته از بنیانگذار و خالق کاردانو

چارلز هاسکینسون کیست؟ نمای بسته از بنیانگذار و خالق کاردانو

امکان ندارد فردی در دنیای ارزهای دیجیتال کار کرده یا به آن علاقه داشته باشد و نام چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و اخبار نوآوری‌های او را نشنیده باشد. آیا می‌دانید این فرد کیست و چطور وارد صنعت ارزهای دیجیتال شد؟ چارلز هاسکینسون یک ریاضیدان و کارآفرین ارزهای دیجیتال است که از سال ۲۰۱۳ در پروژه‌های مشهوری مانند اتریوم و البته کاردانو، که طراح و ایده‌پرداز آن خودش بود، حضور داشته است. در این مقاله از ایرانیکارت به سراغ بیوگرافی خالق کاردانو می‌رویم و با هم در سفری کوتاه زندگی او را مرور می‌کنیم.

بیوگرافی چارلز هاسکینسون

چارلز هاسکینسون در نوامبر ۱۹۸۷ (35 سال) در شهر کلورادو آمریکا و در خانواده‌ای که پزشکی پیشه خانوادگی آن‌ها بود، متولد شد. چارلز پس از اتمام دوران دبیرستان، وارد دانشگاه متروپولیتن دنور و برای ادامه تحصیلات به دانشگاه كلورادو در بولدر رفت و به مطالعه ریاضیات و علم رمزنگاری پرداخت. هاسکینسون شیفته اقتصاد و تئوری پولی اتریشی بود که بیان می‌کند یک سیستم اقتصادی مبتنی بر ارز فیات ذاتا ناپایدار است، مسئله‌ای که بیت‌کوین تلاش می‌کند آن را حل کند.

بیوگرافی چارلز هاسکینسون

چارلز در دوران کودکی خود آرزو داشت یک جراح موفق شود تا راه خانواه خود را ادامه دهد. با این حال پس از آشنایی با ریاضی و کامپیوتر مسیر رویاهای او به کلی تغییر کرد. به این ترتیب بود که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد.

مسیر شغلی Charles Hoskinson

چارلز کار خود را در مسیر ارزهای دیجیتال به عنوان مشاور آغاز کرد اما او به این شغل راضی نبود و به دنبال فرصت‌های جدید در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال بود. او در این مسیر ابتدا شرکت Invictus Innovations را تاسیس کرد و سپس یک مدرسه آموزش آنلاین به نام «پروژه آموزش بیت کوین» را راه‌اندازی کرد تا تجربیاتی که درباره بیت کوین و دنیای رمزنگاری به دست آورده بود را به صورت رایگان با دیگران به اشتراک بگذارد.

پس از پروژه Invictus Innovations، هاسکینسون با همکاری دن لاریمر شبکه BitShares، یک پلتفرم رمزنگاری و سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) را نیز بنیان نهاد. اینجا بود که فعالیت او به طور رسمی در دنیای ارزهای دیجیتال آغاز شد. تاسیس شرکت بیت شیر، اگرچه یک اتفاق مهم در زندگی چارلز به‌شمار می‌رفت، اما در همین حوالی بود که او با ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) آشنا شد و زندگی او بار دیگر از این رو به آن رو شد.

پروژه اتریوم

پیش تر، درباره پروژه آموزش بیت کوین که هاسکینسون تاسیس کرد؛ صحبت کردیم و گفتیم این مدرسه به صورت آنلاین و صد در صد رایگان بود اما اتفاقاتی که در این پروژه افتاد آنقدر برای چارلز سودده بود که او اکنون از ثروتمندترین مردان دنیای کریپتو به‌شمار می‌رود.

چارلز هاسکینسون و اتریوم

در حقیقت، چارلز از طریق این پروژه با ویتالیک بوترین و البته ایده پروژه بزرگ اتریوم آشنا شد. او که با خواندن وایت پیپر اتریوم بسیار درباره این پروژه هیجان‌زده بود؛ شروع به شرکت در جلسات اولیه این پروژه کرد و بلاخره در سال ۲۰۱۳ به او پیشنهاد شد تا بخشی از تیم اصلی بنیانگذاران باشد که توسعه پروژه را رهبری می‌کنند.

هاسکینسون به طراحی اولین عرضه اولیه کوین اتریوم (ICO) کمک کرد و تصمیم به ثبت بنیاد اتریوم در سوئیس گرفت. وی همچنین مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل این پروژه فعالیت کرد. با این حال، رابطه بین بنیانگذاران اتریوم با بحث در مورد اینکه پروژه اتریوم باید به کدام سمت برود با مشکل مواجه شد. در واقع، بوترین می‌خواست اتریوم یک بنیاد غیرانتفاعی با نظارت مستقل باشد، در حالی که هاسکینسون برای یک رویکرد سودآور با سرمایه‌گذاری با ریسک تلاش می‌کرد. این شد که با نظر هیئت رئیسه، اتریوم به سمت نظر بوترین رفت و به دنبال این تصمیم Charles Hoskinson در سال ۲۰۱۴ پروژه اتریوم را ترک کرد.

IOHK

پس از ترک اتریوم به دلیل اختلافات مختلف، هاسکینسون ۶ ماه استراحت کرد و حتی به فکر بازگشت دوباره به ریاضیات افتاد. اما جرمی وود، که در اتریوم نیز با او کار می‌کرد با ایده یک شرکت بلاکچین به سراغ او آمد و این دو تصمیم به آغاز همکاری‌ برای پروژه‌ای جدید گرفتند. این دو، این بار شرکت IOHK یا Input Output Hong Kong را تاسیس کردند. این شرکت که کار آن در حوزه ارزهای دیجیتال بود ابتدا برای دانشگاه‌ها یا سازمان‌های مختلف ارز دیجیتال و بلاکچین ایجاد می‌کرد. امروزه، هدف اصلی IOHK ارائه خدمات مالی به بسیاری از مردم در سراسر جهان، به ویژه کسانی که نمی‌توانند به آسانی از خدمات مالی استفاده کنند، است.

چارلز و رویای شیرین کاردانو

یکی از شناخته‌شده ترین بلاکچین‌هایی که از شرکت IOHK بیرون آمد، کاردانو است. ایده رمز ارز کاردانو در واقع از جایی شروع شد که یک مشتری پیشنهاد توسعه «نسخه ژاپنی اتریوم» را داد. Cardano در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک پلتفرم بلاکچین عمومی غیرمتمرکز و منبع باز راه اندازی شد و قبل از اینکه در سطح جهانی گسترش یابد؛ تنها بر بازار ژاپن تمرکز داشت. در زمان راه‌اندازی، کاردانو بزرگترین بلاکچینی بود که از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کرد و جایگزینی برای اتریوم با صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای اثبات کار پرکاربرد در نظر گرفته می‌شد.

بیشتر بخوانید: کاردانو چیست

کاردانو و ارز دیجیتال آن یعنی ADA، این روزها به عنوان قوی‌ترین رقیب اتریوم تبدیل شده‌ است. همه این موفقیت را باید مدیون خلاقیت و علمی باشد که پشت ایجاد و توسعه شرکت بوده است. هدف هاسکینسون با کاردانو این است که کاری متفاوت از آنچه در اتریوم و سایر شرکت‌ها انجام می‌شد، انجام دهد. این تفاوت را می‌توان هم در علم و هم در ریاضیات پشت کاردانو مشاهده کرد که منجر به توسعه برنامه‌های مختلف بلاک چین و موارد دیگر شده است.

نکات جالب و حواشی چارلز هاسکینسون

زندگی خالق کاردانو و بنیان‌گذار اتریوم شاید به نظر خیلی‌ها جالب بیاید و بخواهند هرچه بیشتر درباره حواشی پیرامون او نیز بدانند. البته اگرچه در مقایسه با سایر فعالان بازار ارزهای دیجیتال، چارلز زندگی بدون حاشیه و آرامی دارد اما باز هم نکات جالبی را می‌توان درباره زندگی او پیدا کرد که شاید راهنمای بسیاری شود.

علاقه‌های شخصی

یکی از تفریحات مورد علاقه هاسکینسون بازی شطرنج و البته ماهی‌گیری در دریاچه است. او حتی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این دو کار را به اندازه برنامه‌نویسی و حتی بیشتر از آن دوست دارد. او همچنین به ساختن ماز و حل کردن جدول و انواع پاراداوکس‌ها نیز لذت می‌برد. چارلز هم‌اکنون در بولدر کلورداو آمریکا زندگی می‌کند. مزرعه شخصی خود را داراست و به پرورش عقاب و … مشغول است. وی همچنین  علاقه بسیاری به سفرهای عجیب و غریب مانند جزایر ناشناخته هاوایی نیز دارد.

نکات جالب و حواشی چارلز هاسکینسون

همکاری با پروژه‌های آفریقایی

یکی دیگر از زمینه‌های مورد علاقه اکثر دنبال‌کنندگان این پروژه، مشارکت و همکاری بین کاردانو و پروژه‌هایی در آفریقا بوده است. هاسکینسون به تازگی در مصاحبه‌ای توضیح داد که پس از برخورد با فساد و تنش‌های ژئوپلیتیک، درس‌های متعددی باید آموخت. بنیانگذار Cardano گفت به این نتیجه رسیده که معامله با شرکت‌ها و افراد به جای دولت‌ها معقول‌تر است. به همین دلیل او قصد دارد دامنه کاردانو را در قاره آفریقا از شرق تا غرب این قاره گسترش دهد و تمرکز اصلی آن غنا خواهد بود.

نقل قول‌های هاسکینسون

«من کار خودم را با بیت کوین شروع کردم اما با بیت کوین ادامه ندادم نه به این دلیل که از پروژه آن بیرون رانده شدم، بلکه به دلیل این که با بیت کوین نمی‌توانستم آن کارهایی را که می‌خواستم انجام دهم».

«بازی عوض شده است؛ در واقع ما بازی را عوض کردیم و حالا می‌خواهیم این بازی جدید را ادامه دهیم».

«ما کاردانو هستیم و اگر به ما اعتماد داشته باشید ما آینده و دنیا را تغییر خواهیم داد».

«من خیلی می‌بینم که مردم قیمت‌های ۱$، ۳$، ۵$ و… را برای ada پیش‌بینی می‌کنند. به نظر من رشد قیمت کاردانو، حوصله‌برترین بخش پیشرفت کاردانو خواهد بود».

او همچنین در ادامه این مصاحبه گفته بود: «هیچوقت از من درباره آینده ارز دیجیتال کاردانو و این که عملکرد ما در بازار چگونه است نپرسید. من در این باره نه علاقه‌ای دارم و نه اهمیتی می‌دهم».

«ما اتریوم را ساختیم اما اتریوم نمی‌تواند آنچه را که ما از آن می‌خواهیم انجام دهد. خود ویتالیک بوترین اولین کسی است که در این موضوع اغراق می‌کند».

در بخشی جالب‌تر از این مصاحبه می‌خوانیم «من همه اتریوم‌هایم را فروختم. من نمی‌دانم که این رمزارز قرار است رشد کند یا خیر، اما در هر صورت من همه اتریوم‌هایم را به منشی‌ام بخشیدم».

شبکه‌های اجتماعی چارلز هاسکینسون

چارلز هاسکینسون در شبکه یوتیوب، اینستاگرام و توییتر دارای اکانت فعال است. به منظور دسترسی شما، لینک هر یک قرار داده شده است.

  • یوتیوب:

youtube.com/user/charleshoskinson

  • اینستاگرام:

instagram.com/charleshoskinson.cardano

  • توییتر:

twitter.com/IOHK_Charles

ثروت خالق کاردانو چارلز هاسکینسون

ثروت چارلز هاسکینسون توسط مجله فوربس در اوایل سال ۲۰۱۸ بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار  آمریکا تخمین زده شد. از آن سال تا به حال، این آخرین باری بود که یکی از رسانه‌های اصلی خبری در مورد ثروت Hoskinson گزارش داد و تاکنون خبر جدیدی از ثروت آقای چارلز در دسترس نیست. اگر بخواهیم ثروت نسبی او را برای امسال یعنی سال ۲۰۲۳ تخمین بزنیم، باید این موضوع را بدانیم که بخش اعظمی از ثروت هاسکینسون به ارز دیجیتال ada گره خورده است.

ثروت خالق کاردانو چارلز هاسکینسون

در زمان انتشار مقاله فوربس، یعنی اوایل فوریه ۲۰۱۸، قیمت ADA حدود ۰.۳۷۷ دلار بود و ثروت هاسکینسون همانطور که قبلا ذکر شد، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد. اما امروز، پنج سال پس از این واقعیت، ADA در حدود قیمتی ۰.۳۶۰ دلار معامله می‌شود. این یعنی ثروت چارلز هاسکینسون، اگر واقعا برای ADA سرمایه‌گذاری شده باشد، تغییر چندانی نکرده است.

اگر او کوین‌های ADA خود را حفظ کرده باشد، ثروتش تغییر چندانی نکرده است و همچنان انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ در منطقه ۵۰۰ میلیون دلاری باشد. لازم به ذکر است که قیمت ADA در طول سال‌ها، نوسانات زیادی داشته و به بالاترین حد خود یعنی ۳.۱۰ دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. طبق استدلال قبلی ما، رشد قیمت ADA، اوج ثروت هاسکینسون را در بیش از ۴.۱ میلیارد دلار قرار می‌دهد.

سخن آخر

چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار و عضو تیم موسس اتریوم، فردی است که با دانش و هوش بی‌نظیر خود موفق شد اول اتریوم و سپس پروژه کاردانو را خلق کند. معماری کاردانو و بلاکچین آن که در عصر کنونی ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد به‌شمار می‌روند. همه تنها نتیجه خلاقیت و نوآوری هاسکینسون بوده و همچنان این پروژه را خاص نگه داشته است. هاسکینسون این روزها خود را مشغول پروژه آموزش بیت کوین کرده و می‌خواهد دانش خود را با سایر علاقمندان به اشتراک بگذارد. حال باید دید در آینده چه پروژه‌های جدیدی از این نابغه ارزهای دیجیتال خواهیم دید و چه اخبار دیگری خواهیم شنید.

سوالات متداول
Request for Quote

چارلز هاسکینسون و جری وود خالقان اصلی پروژه و اکوسیستم کاردانو هستند.

چارلز هاسکینسون در حال حاضر بیشتر زمان خود را به تدریس و آموزش می‌پردازد.

ALGO، AVA و TEZOS پروژه‌های محبوب چارلز هاسکینسون هستند اما این که او روی کدام پروژه سرمایه‌گذاری کرده نامعلوم است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...