مشاهیر ارز دیجیتال

ایلان ماسک کیست؟ ناگفته‌های عجیب از Elon Musk

ایلان ماسک کیست؟ ناگفته‌های عجیب از Elon Musk

ایلان ماسک Elon Musk، بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های عرصه فناوری‌های نوین در دنیای امروز به‌ شمار می‌رود. جاه‌طلبی‌های ایلان ماسک حتی با عبور از مرز 50 سالگی، بیشتر هم شده است. او صراحتا خود را منجی آینده بشر می‌داند و برنامه‌های مخفی و آشکار زیادی را در این مسیر دنبال می‌کند. اگر کنجکاو هستید که با داستان زندگی ایلان ماسک بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

بیوگرافی ایلان ماسک 

ایلان ماسک، چهره‌ای جنجالی است که طرفداران و منتقدان سرسختی دارد. Elon Musk در روز 28 ژوئن سال 1971 میلادی در پرتوریا آفریقای جنوبی متولد شد. او در سن 18 سالگی به کانادا مهاجرت کرد. سپس در دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به‌ تحصیل در رشته‌های اقتصاد و فیزیک شد. پس از دریافت مدرک این دو رشته از دانشگاه پنسیلوانیا، در سال 1995 به آمریکا مهاجرت کرد. 

او ابتدا در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد. اما در عین ناباوری در حالی که تنها دو روز از ثبت نام او سپری شده بود، از دانشگاه انصراف داد. ترک تحصیل زودهنگام او از دانشگاه مقدمه‌ای برای تبدیل شدن او به ثروتمند‌ترین فرد جهان بود. موضوعی که در ادامه به‌بررسی آن می‌پردازیم. 

بیوگرافی ایلان ماسک 

داستان موفقیت‌های آقای خاص دنیای فناوری 

ورود ایلان ماسک به‌عرصه کارآفرینی به‌سال 1995 میلادی بر می‌گردد. در این سال او تنها 24 سال سن داشت؛ اما بلندپروازی‌ها در کنار ایده‌های خلاقانه او، باعث شد تا ایلان ماسک خیلی زود پله‌های ترقی را در عرصه کارآفرینی و فناوری طی کند. بیایید نگاهی گذرا به‌مسیری که او تا به امروز پشت سر گذاشته است، بیندازیم. 

زیپ 2 شروع ماجراجویی ایلان جوان 

ایلان ماسک پس از ترک تحصیل از دانشگاه پنسیلوانیا، به‌همراه برادرش کیمبال (Kimbal) و گرگ کوری (Greg Kouri)، اولین استارتاپ خود با نام زیپ 2 (Zip2) را تاسیس کرد. بودجه آن‌ها برای راه‌اندازی این شرکت 28 هزار دلار بود که توسط ارول ماسک تامین شد. 

زیپ 2، یک نرم افزار راهنمای شهری آنلاین بود که برای مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نرم افزار خیلی زود در آمریکا مورد استقبال قرار گرفت. به‌طوری که بعد از 4 سال، ماسک و دو همراهش این شرکت را به ارزش 307 میلیون دلار به‌فروش رساندند. سهم ماسک از این سود حاصل از فروش شرکت 22 میلیون دلار بود. 

ایکس و پی‌پال سکوی پرتاب برادران ماسک 

در سال 1999 ایلان ماسک 12 میلیون دلار از سود حاصل از فروش شرکت زیپ 2 را صرف راه‌اندازی یک شرکت خدمات پرداخت آنلاین تحت عنوان X.com کرد. این شرکت هم خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و در همان ماه‌های اولیه بیش از 200 هزار کاربر در آن ثبت نام کردند. 

یک سال بعد، X.com با یک پلتفرم دیگر با نام Confinity ادغام شد. ماسک نیز به‌عنوان مدیر عامل این شرکت به فعالیت خود ادامه داد. اما در سپتامبر سال 2000 هیئت مدیره به‌ دلیل نداشتن برنامه تجاری منسجم، به ایلان ماسک رای برکناری داد. در سال 2001، این شرکت به پی پال (PayPal) تغییر نام داد. پی پال امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری در عرصه پرداخت آنلاین در سطح دنیا به‌شمار می‌رود. 

جالب است بدانید که در سال 2002 شرکت eBay، پی پال را به‌ ارزش 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. سهم ایلان ماسک از سهام این شرکت حدود 12 درصد بود. به‌ همین دلیل از محل فروش شرکت نزدیک به 176 میلیون دلار سود کرد. این میزان درآمدزایی شرایط را برای بلندپروازی‌های هر چه بیشتر ایلان ماسک در آینده فراهم کرد.

اسپیس ایکس بزرگ‌ترین رویای ماسک 

اسپیس ایکس بزرگ‌ترین رویای ماسک 

در سال 2002 میلادی، ماجراجویی‌های فضایی ایلان ماسک آغاز شد. او حدود 100 میلیون دلار صرف راه‌اندازی یک شرکت خدمات فضایی با نام اسپیس ایکس SpaceX.com کرد. این شرکت در ماه می سال 2002 با مدیرعاملی شخص ماسک فعالیت خود را شروع کرد. 

اولین موشک فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس با نام فالکون 1، در سال 2006 به‌صورت آزمایشی به‌فضا پرتاب شد که البته شکست خورد. تلاش‌های نافرجام در پرتاب فالکون 1 دو بار دیگر نیز ادامه یافت تا جایی که ماسک و سایر شرکایش در شرکت اسپیس ایکس در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفتند. نهایتا پرتاب فالکون 1 در چهارمین بار موفقیت آمیز بود. 

این موضوع باعث شد که ناسا یک قرارداد سنگین به ارزش 1.6 میلیارد دلار، برای پرتاب چند موشک فالکون و فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی، با اسپیس ایکس امضا کند. پس از آن در سال 2011، شاتل ب ه‌عنوان جایگزین در ایستگاه فضایی قرار گرفت. اسپیس ایکس، ایلان ماسک را به مرد میلیاردر دنیای جدید تبدیل کرد. البته که پروژه‌های ماسک در این شرکت همچنان ادامه دارد. 

ایلان ماسک پا در جای تسلا 

ایلان ماسک در سال 2004، مبلغ 6.5 میلیون دلار در شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کرد. این موضوع باعث شد که او به‌عنوان سهام‌دار عمده تسلا شناخته شود و پس از آن جایگاه رئیس هیئت مدیره شرکت را  به دست آورد.

در سال 2009 و پس پایان بحران اقتصادی سال‌های 2007 و 2008 در آمریکا، ماسک عملا با کنار زدن یکی از اعضای هیئت مدیره، تسلط کامل خود را بر شرکت تسلا تثبیت کرد. از سال 2019 نیز رسما به‌عنوان مدیرعامل تسلا فعالیت خود را ادامه داد. هر چند که بعدها به‌دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مجبور شد از سمت مدیر عاملی این شرکت استعفا دهد. 

ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک میلیاردر، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا، معمولا در مورد ارزهای دیجیتال مختلف توییت می‌کند و با انجام این کار، بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

چند بار در طول سال 2021، پس از اینکه ماسک بارها تصاویری از توله سگ شیبا اینو خود را در توییتر منتشر کرد، خرید و فروش شیبا اینو شدت گرفت که موجب پامپ قیمت آن شد. قبل از آن نیز در سناریویی مشابه، از ارز دیجیتال دوج کوین حمایت کرده بود.

«نکته این است که دوج کوین به عنوان یک شوخی اختراع شد. اما سرنوشت کنایه را دوست دارد. طعنه آمیزترین نتیجه چه خواهد بود؟ ارزی که با شوخی شروع شد در واقع تبدیل به ارز واقعی می شود!”

ایلان ماسک

نکته: اگر علاقمند به سرمایه گذاری در دوج کوین هستید، خرید و فروش دوج کوین از صرافی ایرانیکارت، بدون کارمزد امکان پذیر است.

سایر پروژه‌های ایلان ماسک 

فعالیت‌های اقتصادی ایلان ماسک در ایجاد کسب و کارهای فناورانه، به موارد فوق محدود نمی‌شود. او در راه‌اندازی شرکت‌های دیگری نیز نقش پررنگی داشته است. یکی از این شرکت‌ها SolarityCity، است که در زمینه انرژی خورشیدی فعالیت می‌کند. او در جریان راه‌اندازی این شرکت در سال 2006 مشارکت فعال داشت. نهایتا هم در سال 2016 آن را خریداری کرد و نام شرکت را به تسلا انرژی تغییر داد. 

OpenAI، یکی دیگر از شرکت‌های ایلان ماسک است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 2015 راه‌اندازی شد. با گذشته 8 سال نتایج فعالیت‌های این شرکت در حال نمایان شدن است. چت جی پی تی (ChatGPT)، به‌عنوان یکی از پر سروصداترین پروژه‌های هوش مصنوعی در سال 2023 محصول این شرکت است. 

Neuralink، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که ایلان ماسک در سال 206 راه‌اندازی کرد. این شرکت در زمینه نوروتکنولوژی و به‌طور خاص رابطه بین مغز و کامپیوتر فعالیت می‌کند. پروژه‌های بلندپروازانه‌ و انقلابی مهی در این شرکت دنبال می‌شوند که باید منتظر خروجی آن‌ها در آینده نزدیک باشیم. 

خرید توییتر توسط ایلان ماسک

یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات ایلان ماسک در سال‌های اخیر مربوط به خرید twitter.com است. او توییتر را در سال 2022 با پرداخت 44 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال 2023 نیز نام این شرکت را به X تغییر داد که یادآور یکی از اولین پروژه‌های او در عالم فناوری است. 

حواشی پیرامون Elon Musk

همان قدر که ایلان ماسک در عالم فناوری و کسب‌وکار فعال است، حواشی بسیار زیادی نیز پیرامون او وجود دارد. بخشی از این حواشی اقتصادی هستند. هر چند ماسک معتقد است که در سال‌های اخیر بیش از هر آمریکایی در طول تاریخ مالیات پرداخته است؛ اما بسیاری از سیاسیون در آمریکا معتقدند که او همواره از راه‌هایی برای فرار از پرداخت مالیات واقعی در این کشور استفاده می‌کند. 

تلاش‌های ماسک برای جلوگیری از شکل‌گیری و فعالیت اتحادیه‌های کارگری در شرکت‌های تحت مالکیت او، همواره باعث شده مورد انتقادهای جدی از سوی فعالان عدالت‌خواه قرار بگیرد. او در سال 2023 با اخراج گسترده کارکنان توییتر نیز سروصدای بسیار زیادی به‌ راه انداخت. 

فعالیت‌های ماسک در فضای مجازی نیز همواره حواشی زیادی به‌دنبال داشته است. فعالان بازار رمزارزها خیلی بیشتر این موضوع را درک می‌کنند. توییت‌های ایلان ماسک درباره بازار رمزارزها در سال‌های اخیر، تغییر و تحولات جدی را در خصوص برخی از ارزهای دیجیتال به‌دنبال داشته است. به‌عنوان مثال بعد از جریان شیبا اینو و دوج کوین، در یکی از توییت‌های خود اعلام کرد که علاقمند به یک سگ از نژاد شیبا اینو است و می‌خواهد اسم آن را فلوکی بگذارد. به دنبال این توییت، خرید ارز فلوکی اینو، به شدت افزایش یافت که موجب پامپ قیمتی آن شد.

حواشی پیرامون زندگی شخصی ایلان ماسک نیز کم نیست. او در دوران اوج شیوع کرونا، وضع محدودیت‌ها از سوی دولت‌ها را اقدامی فاشیستی توصیف کرد که انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. اخیرا نیز پرونده‌ای اخلاقی از او برای آزار جنسی یکی از کارکنان شرکت اسپیس ایکس در حال پیگیری است. خیلی از کارشناسان با بررسی رفتارهای ایلان ماسک، او را شبیه‌ترین آمریکایی به ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا توصیف می‌کنند. 

ثروت ایلان ماسک چقدر است؟‌

ایلان ماسک برای اولین بار در سال 2012 با دارایی خالص 2 میلیارد دلار در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت. برآوردها حاکی از آن است که ماسک تا سال 2020 سرمایه خود را 10 برابر کرد و 20 میلیارد دلار رساند. این در حالی است که تا پایان همین سال ارزش سرمایه تحت مالکیت ماسک به حدود 150 میلیارد دلار رسید که چیزی در حدود 20 درصد آن مربوط به سهام شرکت تسلا بود. 

تا ژانویه سال 2021، ماسک موفق شد مارک زاکربرگ، بیل گیتس و جف بزوس را در صدر فهرست ثروتمند‌ترین افراد در جهان پشت سر بگذارد. به‌طوری که با دارایی خالص 185 میلیارد دلار لقب ثروتمندترین فرد دنیا را به خود اختصاص داد.

 تا نوامبر سال 2021 به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت‌ها و همچنین بالا رفتن قیمت رمزارزها تحت مالکت ایلان ماسک، ارزش دارایی‌های او به بیش از 300 میلیارد دلار رسید. در حال حاضر که در سال 2023 میلادی به‌سر می‌بریم، بلومبرگ و فوربس به‌ترتیب ارزش سرمایه در اختیار ایلان ماسک را 217 و 219 میلیارد دلار برآورد می‌کنند. 

کلام پایانی 

در این مطلب نگاهی گذرا به زندگی و فعالیت‌های اقتصادی ایلان ماسک یکی از مهم‌ترین چهره‌های عرصه فناوری در دنیا انداختیم. شاید بحث درباره ابعاد مخفی زندگی این شخصیت نیاز به ساعت‌ها بررسی و تحلیل داشته باشد. اگر کنجکاو هستید درباره انتقادهای پیرامون شخصیت ایلان ماسک اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم فصلنامه شماره 27 انتشارات ترجمان با عنوان ایلان مخوف را مطالعه کنید. در این فصلنامه نکات قابل تاملی درباره شخصیت ماسک مطرح شده که کمتر در رسانه‌ها به آن‌ها می‌پردازند. 

سوالات متداول
Request for Quote

اسپیس ایکس، تسلا، توییتر، OpenAI، Boring، Neuralink و X Corp شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر تمام یا بخشی از سهام آن‌ها تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارند. 

برآوردها حاکی از آن است که ارزش دوج کوین تحت مالکیت ایلان ماسک حدود 3 میلیارد دلار است. 

ایلان ماسک شخصا اعلام کرده است که تنها روی سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه‌گذاری می‌کند. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...