مشاهیر ارز دیجیتال

جاستین سان خالق ترون کیست؟ با مرد همه فن حریف ارزهای دیجیتال آشنا شوید!

جاستین سان خالق ترون کیست؟ با مرد همه فن حریف ارزهای دیجیتال آشنا شوید!

بازار رمز ارزها پر از شخصیت‌های بحث برانگیز است. وقتی به فهرست اسامی مهم در بازار کریپتوکارنسی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد قابل توجهی از آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند. یکی از چهره‌های سرشناس ارزهای دیجیتال، جاستین سان (Justin Sun) است. فعالان بازار او را به‌عنوان خالق ترون (Tron) می‌شناسند. اکنون که این مقاله را مطالعه می‌کنید، سان در آستانه 34 سالگی قرار دارد. اگر کنجکاو هستید تا این شخصیت پرحاشیه و جنجالی ارزهای دیجیتال را بشناسید، تا پایان با ما همراه باشید. 

بیوگرافی و شخصیت جاستین سان 

Justin Sun در 30 ژوئیه سال 1990 در کشور چین به دنبال آمد. او تمام دوره کودکی تا جوانی خود را در چین سپری کرد. جالب است بدانید که لیسانس خود را در رشته هنر با گرایش تاریخ از دانشگاه پکن دریافت کرد. پس از پایان دوره کارشناسی بود که نخستین شعله‌های علاقه به حوزه‌های فناوری، در او روشن شد. 

این اتفاق پس از آشنایی سان با بیت کوین رخ داد. در آن زمان بیت کوین شهرت امروز خود را نداشت و خیلی‌ها تصور می‌کردند که به‌زودی نابود می‌شود؛ اما جاستین به قابلیت‌های عظیم نهفته در بازار رمز ارزها پی برد. به‌همین دلیل تصمیم به سرمایه‌گذاری در بیت کوین گرفت. 

علی‌رغم گرایش به بازار ارزهای دیجیتال، جاستین در مقطع ارشد نیز تحصیلات خود را در رشته مطالعات آسیای شرقی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا پشت سر گذاشت. سال 2013 پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد، فصل جدیدی در دفتر زندگی جاستین سان رقم خورد؛ چرا که فعالیت خود را در بازار رمز ارزها آغاز کرد. 

جاستین سان از سال 2013 وارد بازار رمز ارزها شد.

ورود به دنیای کریپتو و آغاز فعالیت حرفه‌ای 

خالق ترون ماجراجویی خود در بازار رمز ارزها را از اواخر سال 2013 آغاز کرد. او به‌عنوان مشاور ارشد در آزمایشگاه ریپل (Ripple Labs) استخدام شد. او در شکل‌گیری بسیاری از ایده‌های نوآورانه شرکت ریپل نقش فعالی داشت. با گذشت حدود سه سال در ماه‌های ابتدایی سال 2017، مهم‌ترین پروژه زندگی خود یعنی ترون را پایه‌گذاری کرد. در همین سال بود که از چین به مقصد آمریکا مهاجرت کرد. 

پیشنهاد مطالعه: ترون چیست

در سال 2018 با خرید بیت تورنت (BitTorrent) زیرساخت لازم برای توسعه پروژه ترون را رقم زد. با گذشت یک سال صرافی پولونیکس را خرید. جالب است بدانید که جاستین سان در دسامبر 2021 از سمت مدیر عاملی ترون استعفا داد. خالق ترون در همین سال شهروندی کشور گرانادا در دریای کارائیب را دریافت کرد. شاید شما با شنیدن نام گرانادا به یاد تیم فوتبال گرانادا در لالیگای اسپانیا بیفتید؛ اما جالب است بدانید گرانادا یک کشور با قوانین باز است که بسیاری از کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری به سراغ آن می‌روند. 

دلیل استعفای جاستین سان از مدیر عاملی ترون، انتخاب شدن او به‌عنوان نماینده گرانادا در سازمان تجارت جهانی (WTO) بود. البته او خیلی خوش شانس نبود؛ چرا که تنها به فاصله چند ماه بعد از برگزاری انتخابات در گرانادا  پیروزی حزب رقیب رئیس جمهور وقت، سان نیز در ژوئن 2022 از سمت خود برکنار شد. 

پروژه‌های جاستین سان 

همان‌طور که اشاره کردیم، سان در بین فعالان بازار رمزارزها به‌عنوان خالق ترون شناخته می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که پروژه‌های جاستین سان محدود به trx یا خرید و فروش ترون نمی‌شود. از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که تا به امروز آن‌ها را راه‌اندازی یا خریداری کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1. شبکه اجتماعی (Peiwo) 

اولین پروژه‌ای که جاستین سان ایجاد کرد، خارج از دنیای ارزهای دیجیتال بود. او شبکه اجتماعی به نام Peiwo راه‌اندازی کرد. این برنامه یک شبکه اجتماعی مبتنی بر صداست که در کشور چین بسیار مورد توجه قرار گرفت. کاربران با استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانند به‌صورت زنده پخش صوتی و مکالمه را تجربه کنند. 

2. بلاک چین ترون (Tron) 

مهم‌ترین فعالیت سان در بازار رمز ارزها به سال 2017 بر می‌گردد. جاستین بیش از هر چیز به قابلیت تمرکززدایی فناوری بلاکچین علاقه‌مند است. به‌همین دلیل تمام تلاش خود را در راستای اجرایی کردن این هدف به‌کار گرفته است. راه‌اندازی بلاکچین ترون نیز با همین هدف صورت گرفته است. طبق وایت پیپر ترون، TRON یک پلتفرم غیرمتمرکز با قابلیت اشتراک محتوای دیجیتال است. تولیدکنندگان و کاربران از فعالیت در شبکه ترون منفعت کسب می‌کنند. 

جاستین سان بلاکچین ترون را ایجاد کرد

3. پروتکل بیت تورنت (BitTorrent) 

بیت تورنت یک پلتفرم غیرمتمرکز همتا به همتا برای توزیع داده و فایل در بستر اینترنت است. در واقع بیت تورنت را می‌توان یکی از پروژه‌های پیشگام در زمینه تحقق نسل سوم اینترنت یعنی وب 3 (WEB 3) دانست. جاستین سان در ژوئن سال 2017 شرکت بیت تورنت را با قیمت 140 میلیون دلار خریداری کرد. پس از آن این پلتفرم به‌عنوان زیرساخت ارتباطی همتا به همتا برای شبکه ترون مورد استفاده قرار گرفت.

پیشنهاد مطالعه: ارز دیجیتال بیت تورنت چیست

4. صرافی پولونیکس (Poloniex) 

خالق ترون در سال 2019 صرافی پولونیکس را خرید. در سایت معتبر کوین مارکت کپ، پولونیکس در جایگاه 43 بین صرافی‌های ارز دیجیتال قرار دارد. حجم معاملات روزانه در این صرافی نیز در حدود 55 میلیون دلار است. 

5. شرکت انیموکا (Animoca) 

آخرین پروژه جاستین در سال 2021 اجرا شد. او در این سال 65 میلیون دلار در شرکت انیموکا سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت هنگ کنگی در زمینه ساخت بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کند. از جمله پروژه‌های انیموکا مبتنی بر بلاکچین می‌توان به سندباکس (The Sandbox) اشاره کرد که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کریپتویی است. 

جاستین سان و حواشی او در دنیای کریپتو 

در ابتدا اشاره کردیم که جاستین سان از چهره‌های پرسروصدا در بازار رمز ارزهاست. در اینجا بد نیست که نگاهی به حواشی خالق ترون بیندازیم. اولین ابهام بزرگ درباره او برگزاری عرضه اولیه توکن اختصاصی ترون (TRX) دقیقا چند روز قبل از اعلام ممنوعیت برگزاری عرضه اولیه رمز ارزها در چین بر می‌گردد.

او در جریان این عرضه اولیه حدود 70 میلیون دلار جمع آوری کرد. پس از آن برای زندگی به آمریکا مهاجرت کرد. این موضوع باعث شد تا عده‌ای شائبه برخورداری سان از رانت اطلاعاتی در زمینه ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین به‌صورت جدی در رسانه‌ها مطرح شود. 

یکی دیگر از خبرسازترین حواشی جاستین سان، پرداخت هزینه سنگین 4.5 میلیون دلاری برای صرف یک وعده غذا به همراه وارن بافت بود. او در جریان یک مناقصه پیشنهاد 4.5 میلیون دلاری برای پرداخت به خیریه گلاید را برای دیدار با وارن بافت مطرح کرد. این موضوع سروصدای زیادی در رسانه‌ها به‌راه انداخت. البته دیدار این دو نفر با چند ماه تاخیر برگزار شد. جاستین سان در دیدار با وارن بافت یک موبایل با یک بیت کوین در والت موجود در آن به همراه 89 توکن ترون را به‌عنوان هدیه تولد به بافت داد. 

خالق ترون برای ملاقات با وارن بافت مبلغ 4.5 میلیون دلار به خیریه کمک کرد.

او در سال 2021 یک چالش جدی دیگر را ایجاد کرد. پس از خرید صرافی پولونیکس، با بررسی‌هایی که انجام داد، متوجه شد که کاربران این صرافی در مجموع چیزی در حدود 300 بیت کوین را به آدرس‌های اشتباه ارسال کردند. او تلاش کرد که این بیت کوین‌ها را به‌عنوان صاحب صرافی از آن خود کند. البته که نتیجه اقدام او چندان روشن نشد. 

آخرین و جدیدترین حاشیه خالق ترون به مارس 2023 بر می‌گردد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا او را به جرم فعالیت‌های تبلیغی غیرمجاز برای فروش توکن‌های ترون و بیت تورنت به منظور کسب درآمد به پرداخت 400 هزار دلار جریمه محکوم شد. 

میزان ثروت خالق ترون چقدر است؟ 

آخرین موضوعی که باید درباره جاستین سان مطرح کنیم، میزان ثروت اوست. واقعیت این است که نمی‌توان با قطعیت درباره اموال تحت مالکیت او اظهار نظر کرد. برآوردها حاکی از آن است که میزان ثروت خالق ترون چیزی در حدود 1 میلیارد دلار است. البته به‌نظر می‌رسد که این عدد کف دارایی‌هایی است که در اختیار سان قرار دارد. ارزش‌گذاری پروژه‌های تحت مالکیت او مانند بیت تورنت، صرافی پولونیکس و … نیز نیاز به محاسبه جداگانه دارد. 

بررسی رفتارهای جاستین نشان می‌دهد که او ابایی از صرف هزینه‌های سنگین برای پیشبرد اهداف خود و دیده شدن ندارد. به عنوان مثال جک دورسی مالک قبلی توییتر در اقدامی اولین توییت خود در تاریخ 21 مارس سال 2006 را در قالب یک توکن NFT به فروش گذاشت. او از مخاطبان خواست که این توییت را قیمت‌گذاری کنند. جالب است بدانید که جاستین سان با پرداخت 2 میلیون دلار، بالاترین پیشنهاد را برای خرید توکن NFT این توییت مطرح کرد. 

جاستین سان توکن NFT اولین توییت جک دورسی را با مبلغ 2 میلیون دلار خریداری کرد.

کلام پایانی 

در این مطلب بررسی کردیم که جاستین سان کیست. با نگاهی به بیوگرافی خالق ترون متوجه می‌شویم که فعالیت در بازار رمز ارزها بیش از اینکه نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط داشته باشد، نیازمند انگیزه و روحیه جسورانه است. 

هرچند که آنچه در سر زبان‌ها پیرامون شخصیت‌هایی مانند سان می‌افتد، همه اتفاقات پشت پرده زندگی این افراد را روشن نمی‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که او یکی از موفق‌ترین چهره‌های حال حاضر در دنیای کریپتوکارنسی است. باید دید که این چهره پرحاشیه در آینده کاری خود چه برنامه‌هایی را پیش می‌گیرد. 

سوالات متداول
Request for Quote

بیش از 65 میلیون توکن TRX با ارزش تقریبی 4.8 میلیون دلار در کیف پول جاستین سان وجود دارد. 

خالق ترون در حال حاضر به عنوان مشاور ارشد صرافی هیوبی (Huobi) فعالیت می‌کند. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...