امنیت ارز دیجیتال

تفاوت کیف پول نرم افزاری (گرم) و سخت افزاری (سرد) چیست؟

تفاوت کیف پول نرم افزاری (گرم) و سخت افزاری (سرد) چیست؟

کیف پول‌های سرد و گرم دو نوع اصلی کیف پول برای ذخیره و مبادله ارزهای دیجیتال هستند. هر کدام از این انواع ولت، امکانات مختلف و البته متفاوتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. برای مثال کیف پول‌های سرد (سخت‌افزاری) نهایت امنیت را برای دارایی‌ها فراهم می‌کنند در حالی که کیف‌های گرم (نرم افزاری) امکانات و نوآوری بیشتری دارند. تفاوت کیف پول سرد و گرم چیست؟ کدام را باید انتخاب کنیم؟ در ادامه این مقاله شما می‌توانید به طور کامل با این ولت‌ها آشنا شوید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارز دیجیتال، که به عنوان روش‌های نگهداری و مدیریت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و… عمل می‌کنند؛ به دو دسته اصلی سخت افزاری (hardware) یا سرد (cold) و نرم افزاری (software) یا گرم (hot) تقسیم می‌شوند. انتخاب بین کیف پول سرد و گرم به نیازهای فردی، میزان دارایی‌ها و ترجیحات امنیتی هر کاربر بستگی دارد. 

در ادامه به بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

کیف پول گرم

کیف پول‌های ارز دیجیتال داغ، به ولت‌هایی گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند. این ولت‌ها طیف گسترده‌ای از خدمات، از ذخیره، ارسال و دریافت توکن‌ها تا مدیریت و مشاهده همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار را به کاربران ارائه می‌دهند. کیف پول‌های گرم به صورت اپلیکیشن از طریق دستگاه‌های دارای اینترنت مانند تلفن‌های همراه، تبلت و لپ تاپ‌ها قابل دسترسی هستند. به همین دلیل به این مدل، کیف پول نرم افزاری نیز گفته می‌شود. این نوع از کیف پول ارزهای دیجیتال به دلیل سهولت انتقال و دریافت وجوه دیجیتال به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند و محبوبیت بسیاری میان تریدرهای بازار دارند.

روش کار یک کیف پول ارز دیجیتال گرم ساده است. کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما را پس از خرید یا استخراج آن‌ها ذخیره می‌کند و کلیدهای عمومی تراکنش شما را به افراد مختلف در سرتاسر جهان ارسال می‌کنند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول نرم افزاری یا گرم

کیف پول‌های گرم انواع و اهداف مختلفی دارند. برخی به عنوان نرم‌افزارهای کاربردی در کامپیوتر یا تلفن همراه، بعضی دیگر به عنوان ولت‌های تحت وب یا حتی کیف پول‌های خاص اکوسیستم استفاده می‌شوند. برخی از رایج‌ترین نمونه‌های کیف پول داغ عبارتند از:

  • کیف پول‌های موبایلی مانند تراست (Trust)
  • کیف پول‌های دسکتاپی مانند اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول‌های تحت وب مانند متامسک (MetaMask)

معایب و مزایای کیف پول‌های نرم افزاری یا گرم

کیف پول‌های مبتنی بر وب، موبایل و کیف پول‌های دسکتاپ همگی جزو کیف پو‌ل‌های گرم به‌شمار می‌روند. اگرچه همه ولت‌های گرم در برابر حملات آنلاین و هکرها آسیب‌پذیر هستند اما به طور کلی در میان این انواع، کیف پول‌های وب معمولا کمترین امنیت را دارند. به طور معمول کاربرانی که دارای مقادیر زیادی ارز دیجیتال هستند، بخش قابل توجهی از ارزهای دیجیتال را در کیف پول‌های داغ نگهداری نمی‌کنند. زیرا امکان هک و از دست رفتن دارایی وجود دارد.

از سوی دیگر، مزیت کیف پول‌های داغ، سهولت استفاده آن‌ها است. از آنجایی که این پلتفرم‌ها همیشه آنلاین هستند، برای انجام یک تراکنش ارز دیجیتال نیازی به انتقال بین آفلاین و آنلاین نیست. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از کیف پول‌های موبایلی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. این در حالی است که انجام این کار با کیف پول سرد ناخوشایند خواهد بود. شما باید یک دستگاه (معمولا یک کامپیوتر) به کیف پول سرد خود وصل کنید، سپس مقدار لازم ارز دیجیتال را به یک کیف پول داغ منتقل کنید و خرید خود را انجام دهید.

کیف پول سخت افزاری یا سرد

کیف پول سرد به ولت‌های ارز دیجیتالی گفته می‌شود که قابلیت اتصال به اینترنت ندارند. از این رو، کلد ولت‌ها کمتر در معرض هک هستند. این کیف پول‌ها همانند یک فلش USB یا کارت عرضه می‌شوند. به همین دلیل به آن‌ها کیف پول سخت افزاری هم گفته می‌شود.

کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول‌های کاغذی نمونه‌هایی از کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد هستند. کلد ولت‌ها در واقع یک لایه امنیتی اضافه شده دارند و ذخیره کلیدهای خصوصی در آن‌ها نیز کاملا آفلاین است. به همین دلیل نسبت به ولت‌های نرم‌افزاری امنیت بیشتری دارند.

انواع کیف پول سرد

انواع کیف پول سرد

کیف پول سرد نیز در انواع مختلف موجود است. برخی از رایج ترین نمونه‌های کلد ولت عبارتند از:

  • کیف پول کاغذی: مانند سندی است که کلیدهای عمومی و خصوصی روی آن چاپ شده است. همچنین یک QR کد در کاغذ تعبیه شده است تا تراکنش‌های ارز دیجیتال را تسهیل کند. مشکل مهم این نوع ولت این است که در صورت آسیب رساندن به سند، بدون استفاده می‌شود.
  • کیف پول سخت‌افزاری: همانطور که اشاره شد این نوع ولت اغلب به شکل USB یا کارت‌های هوشمند (مشابه کارت بانکی) هستند که رمزارزها را درون خود ذخیره می‌کنند. ترزور، لجر نانو اس، سیف پال و.. برخی از نمونه‌های این ولت است. کیف پول‌های سخت افزاری ارز دیجیتال برتر در ایرانیکارت موجود هستند. به این ترتیب شما می‌توانید برای خرید کیف پول سخت افزاری از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

معایب و مزایای کیف پول‌های سخت افزاری یا سرد

کیف پول‌های  سرد کاملا امنیت بالایی دارند. سرقت از یک کیف پول سرد مستلزم دسترسی فیزیکی به کیف پول سرد و همچنین هر پین یا رمز عبور مرتبط با کیف پول است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر هک مصون باشند. حتی زمانی که یک کیف پول سخت‌افزاری به کامپیوتر شما وصل می‌شود، بسته به روش ذخیره سازی، سرقت وجوه ذخیره شده،  دشوار یا حتی غیرممکن است. در واقع، در حالی که از نظر فنی به اینترنت متصل هستید، امضای تراکنش‌ها «در دستگاه» انجام می‌شود. این امضای آفلاین به شما امکان می‌دهد تا مالکیت را به گیرنده تراکنش ارز دیجیتال اختصاص دهید. بدین ترتیب، از آنجایی که کلیدهای خصوصی هرگز از دستگاه خارج نمی‌شوند؛ حتی در صورت وجود بدافزارهای مخرب خطری سرمایه شما را تهدید نمی‌کند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف‌پول‌های گرم رابط کاربری پیچیده‌تری دارند. این یعنی از آنجا که شما نمی‌توانید ولت را به طور مستقیم به اینترنت متصل کنید، باید برای انتقال و دریافت رمزارز چندین مرحله را پشت سر بگذارید. این کار می‌تواند در دنیای پرسرعت ارزها دیجیتال کمی مشکل‌ساز باشد.

علاوه بر این، در حالی که کیف پول‌های داغ معمولا رایگان هستند، کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند بین 50 تا 200 دلار هزینه داشته باشند.

کیف پول نرم افزاری (گرم) چه تفاوتی با کیف پول سخت افزاری (سرد) دارد؟

تا به اینجا، با هر دو نوع گرم و سرد کیف پول ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. اما تفاوت کیف پول گرم و سرد چیست؟ به طور کلی، برای پاسخ به این سوال، این دو نوع ولت را باید از دو جنبه امنیت و راحتی استفاده مورد بررسی قرار دهیم.

معیار کیف پول نرم افزاری یا گرم (Hot Wallet) کیف پول سخت افزاری یا سرد (Cold Wallet)
اتصال به اینترنت همیشه به اینترنت متصل است.  آفلاین است.
نوع دستگاه نرم‌افزاری (موبایلی، دسکتاپ، وب) سخت‌افزاری (دستگاه‌های فیزیکی) یا کاغذی
امنیت به دلیل اتصال دائم به اینترنت، بیشتر در معرض خطرات امنیتی قرار دارد. به دلیل عدم اتصال به اینترنت، امنیت بالاتری دارد.
دسترسی دسترسی سریع و آسان برای تراکنش‌های روزانه دسترسی کمتر،برای نگهداری طولانی‌مدت مناسب است.
کاربرد مناسب برای مبالغ کمتر و تراکنش‌های مکرر مناسب برای مبالغ بزرگتر و ذخیره‌سازی بلندمدت
هزینه رایگان است. رایگان نیست.
راحتی استفاده کاربرپسند و راحت برای استفاده‌های روزمره ممکن است کمی پیچیده‌ باشد، مخصوصا برای کاربران تازه‌کار

امنیت

در مقایسه دو کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری از نظر امنیت، برنده کیف پو‌ل‌های سخت افزاری هستند. از آنجایی که بیشتر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکزاند و اقدامات امنیتی اضافی که شخص ثالثی مانند بانک ارائه می‌کند ندارند؛ برای کیف پول‌های ارز دیجیتال بسیار مهم است که اقدامات امنیتی قوی داشته باشند. همانطور که خواندید، کیف پول های سرد به اینترنت متصل نیستند، بنابراین نسبت به یک کیف پول داغ کمتر در معرض هک یا سرقت آنلاین هستند. این سخت‌افزار تنها زمانی به حساب آنلاین شما متصل می‌شود که به‌صورت فیزیکی وصل شده باشد یا از یک کد QR منحصربه‌فرد استفاده کند، بنابراین کلید خصوصی شما هرگز ناخواسته با یک سرور آنلاین که به طور بالقوه می‌تواند توسط شخص دیگری به آن دسترسی پیدا کند، در تماس نیست.

این یعنی اگرچه اکثر کیف‌پول‌های نرم افزاری دارای تدابیر امنیتی داخلی مانند عبارات بازیابی برای ایمن نگه داشتن وجوه شما هستند، با این حال نمی‌توانند با ایمنی ولت‌های سرد کاملا آفلاین مقایسه شوند.

دسترسی پذیری و استفاده

 در بحث دسترسی‌پذیری و استفاده آسان، ولت‌های نرم افزاری برنده این رقابت می‌شوند. از آنجایی که کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین هستند. برای دسترسی و جابجایی ارزهای دیجیتال شما به یک مرحله اضافی برای اتصال به اینترنت نیاز دارید.

این در حالی است که کیف پول‌های گرم از قبل به اینترنت متصل هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها برای تراکنش‌های معمولی و روزمره بسیار آسان‌تر است.

ولت‌های داغ این قابلیت را دارند که از چندین دستگاه به آن‌ها متصل شد. بنابراین، در صورت از دست دادن ولت کاربر می‌تواند تنها با وارد کردن عبارت بازیابی خود در یک دستگاه دیگر دوباره به کیف پول خود دسترسی داشته باشد. اما در ولت‌های سخت‌افزاری، در صورت از دست دادن ولت، کاربر یا باید یک سخت‌افزار دیگر خریداری کند یا یک ولت نرم‌افزاری سازگار را پیدا کرده و اینگونه عبارت بازیابی خود را وارد نماید.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری کریپتو هر کدام مزایا و البته معایب خاص خود را دارند. اگر به دنبال راحتی هستید، بهتر است یک کیف پول نرم افزاری یا گرم انتخاب کنید. اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید، کیف پول سخت افزاری یا سرد انتخاب مناسبی خواهد بود. اما به طور کلی، با توجه به مبادلاتی که هنگام استفاده از هر یک از انواع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد، ترکیبی از کیف پول سرد و گرم معمولا ایده‌آل است. در واقع، اگر می‌خواهید بین دسترسی کیف پول گرم و آرامش خاطر و امنیت کیف پول سرد تعادل برقرار کنید، بهتر است به سراغ شرکت‌هایی مانند لجر بروید که هر دو نوع ولت را ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، هر کیف پول کریپتو را می‌توان برای یک هدف خاص مورد استفاده قرار داد و اینگونه یک حضور امن و فعال در دنیای ارزهای دیجیتال داشت.

کیف پول گرم و سرد، دو روش ذخیره ارزهای دیجیتال

انتخاب بین کیف پول سرد و گرم به شرایط فردی، نیازهای امنیتی و نوع فعالیت‌هایی که با ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، بستگی دارد. کیف پول‌های گرم برای کاربرانی که به دنبال دسترسی سریع و راحت به دارایی‌های دیجیتالی خود برای تراکنش‌های روزانه هستند، ایده‌آل است. در مقابل، کیف پول‌های سرد بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند مقادیر سنگین از ارز دیجیتال را برای مدت طولانی‌تری به صورت امن نگهداری کنند. هر دو نوع کیف پول نقش مهمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند و درک تفاوت‌ و کاربرد هریک از آن‌ها کلیدی است تا بتوانید با اطمینان بیشتری در این فضا فعالیت کنید. 

سوالات متداول
مشاوره رایگان

برای انجام معاملات معمولی و روزانه، کیف پول گرم بهتر است. زیرا این ولت‌ها دسترسی به اینترنت دارند و نیازی به انجام مراحل طولانی نیست.

Exodus و Trust Wallet از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری Ledger Nano X و Safepal x1 از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری هستند.

بله، با استفاده از رمز عبور قوی، احراز هویت دو مرحله‌ای و به‌روزرسانی منظم، کیف پول‌های نرم افزاری می‌توانند امن باشند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
آموزش ارز دیجیتال
لینک تراکنش (TXiD) چیست؟ آموزش نحوه پیگیری تراکنش در بلاکچین
لینک یا شناسه تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال، درست نقش همان کد رهگیری را ایفا می‌کند که در زمان انجام یک تراکنش بانکی، حساب مبدأ به شما ارائه می‌دهد؛ فرض...
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...