آموزش ترید ارز دیجیتال

پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

افراد حرفه‌ای و سرمایه‌گذارانی که از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال کسب درآمد می‌کنند خوب می‌دانند که روش‌های کلاهبرداری در دنیای رمز ارزها کم نیستند. حتی کسانی که تا به حال در دنیای رمز ارزها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند؛ کم و بیش از کلاهبرداری‌های دنیای دیجیتال خبر دارند! همه شما تا به‌حال اخبارهایی درباره افزایش قیمت ناگهانی و سپس کاهش چشم‌گیر رمز ارز شنیده‌اید که در طی آن افراد زیادی در این بین سرمایه اصلی خود را از دست می‌دهند. در بازارهای دیجیتال، به این کار به اصطلاح پامپ و دامپ (Pump and Dump) گفته می‌شود. اما مفهوم پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ تا انتها این مقاله از ایرانیکارت با ما همراه باشید تا درباره راه‌های تشخیص پامپ و دامپ ارز دیجیتال بیشتر بدانید.

مفهوم پامپ و دامپ چیست؟ 

پامپ و دامپ به‌طور کلی مفهوم پیچیده‌ای نیستند اما اهدافی که در پشت این عمل اتفاق می‌افتد، مسئله‌ای است که باید آن را بدانید. مفهوم دامپ و پامپ در ارز دیجیتال براساس عملکرد عرضه و تقاضا اتفاق می‌افتد. یعنی افزایش ناگهانی قیمت یک رمز ارز زمانی رخ می‌دهد که فردی به تنهایی یا گروهی از افراد، حجم بالایی از آن رمز ارز را خریداری کنند. حجم فروش بالای یک رمز ارز و سپس کاهش تقاضا برای خرید آن نیز، کاهش قیمت را در پی دارد.  

این نوسان قیمتی در بازار معمولا کوتاه مدت بوده و هدف آن سوق دادن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و افراد مبتدی به اقدامات هیجانی است. در حقیقت، پامپ و دامپ ممکن است منجر به سودهی شود؛ اما تنها برای کسانی‌که در پشت پرده در دامپ و پامپ ارز دیجیتال شریک بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری 2023 

چگونه پامپ و دامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

چگونه پامپ و دامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

ایجاد نوسان قیمتی در رمزارزها نیاز به پول زیادی ندارد. زیرا کلاهبرداران ارزهایی مانند شت کوین‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند که جدید یا نامعتبر هستند و قیمت کمی دارند. حتی عرضه اولیه ارز دیجیتال نیز یکی از روش‌هایی است که از طریق آن کلاهبرداران شرایط هیجانی خرید و فروش را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند.

تحقیق کردن درباره پیشینه یک توکن می‌تواند تا اندازه زیادی به شما کمک کند که از دست کلاهبرداران در امان بمانید! سعی کنید از منابع مختلف تحقیق کنید و تنها منبع تحقیق شما شبکه‌‌های اجتماعی نباشند. در هنگام معاملات ارزی احساساتی عمل نکنید و سعی کنید بدون در نظر گرفتن هیجانات درونی خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهید.

زمانی‌که بتوانید ارزهایی را پیدا کنید که پیشینه درستی داشته باشند و مطمئن باشید فرصت‌هایی برای کسب سود را پیدا کرده‌اید، بهتر می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید. با هیجانات بازار همراه نشوید و در صورت افزایش قیمت غیرعادی یک توکن و تبلیغات گسترده، با وسواس بیشتری درباره خرید آن رمز ارز تحقیق کنید و تحلیل وضعیت بازار را جدی بگیرید. بدانید و آگاه باشید که تبلیغات شبکه‌های اجتماعی یا معرفی توکن‌ها توسط اینفلوئنسرها نمی‌توانند صحت معتبر بودن یک توکن را تضمین کنند. 

بیشتر بخوانید: بهترین شت کوین انفجاری(جدید) برای نوسان گیری

کلاهبرداری پامپ و دامپ چگونه اجرا می‌شود؟

برای کلاهبرداری از طریق طرح‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال دو تیم وجود دارد. یکی از این تیم‌ها بودجه‌ای را برای سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال مورد نظر را تامین می‌کند. این افراد حجم بالایی از آن را خریداری کرده تا قیمت را کنترل کنند و سپس با برنامه‌ای از پیش تعیین شده پامپ آن ارز در بازار اتفاق می‌افتد.

گروه بعدی بطور زیرکانه‌ای شروع به تبلیغات کرده و شرایطی را فراهم می‌کنند که افراد برای خرید آن ارز وسوسه شوند و بدون نگاه کردن به گذشته آن ارز و روند بازار برای خرید آن به‌صورت هیجانی اقدام کنند. در این بین افراد تسلیم احساسات فومو FOMOشده و معمولا با وعده سودهای کلان، توکن‌ها را خریداری کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این لحظات کلاهبرداران توکن‌های خود را فروخته، ناگهان با کاهش تقاضا قیمت کاهش یافته و افراد مبتدی قربانیانی هستند که همه بودجه خود را از دست داده‌اند.

نشانه های کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال

نشانه های کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال

حالا که معنی پامپ و دامپ را می‌دانید، بهتر از قبل می‌توانید برای خرید رمز ارزها تصمیم بگیرید و در دام کلاهبرداران نیفتید. اما باید بدانید در هرحال به دلیل دیجیتالی بودن این بازار ممکن است فعالیت‌های غیرقانونی زیادی در این بازار انجام شود که دامپ و پامپ یکی از آن‌ها است.

تا زمانی‌که برای ممنوعیت پامپ و دامپ در بازارهای دیجیتال هیچ قانونی وجود نداشته باشد، بنیان‌گذاران از آلت کوین‌ها برای فریب استفاده کنند، افراد زیادی فکر کنند که می‌توانند یک شبه در این بازار به پول برسند و نتوان دست‌های پشت پرده را شناسایی کرد؛ پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال پابرجاست. تنها شما با کسب اطلاعات و تحقیقات درباره توکن‌ها و سرمایه‌گذاری روی توکن‌های معتبر می‌توانید از گیر افتادن در دام کلاهبرداران در امان بمانید.

کدام ارزهای دیجیتال پامپ و دامپ داشته‌اند؟

تاکنون ارزهای زیادی بوده‌اند که کلاهبرداران از طریق دامپ و پامپ آن‌ها سودهای کلان به‌جیب زده‌اند. طبق گزارش‌های تهیه شده از سمت شرکت تحلیل بلاک چین Chainalysis، در سال ۲۰۲۲ از هر چهار پروژه جدید ارز دیجیتال، از طریق یکی از آن‌ها کلاهبرداری پامپ و دامپ ارز دیجیتال انجام شده است. جالب است بدانید این توکن‌ها ممکن است در برخی از صرافی‌های معتبر نیز لیست شوند و پس از به سود رسیدن کلاهبرداران از لیست صرافی خارج می‌شوند.

یکی از ارزهایی که مثل بمب صدا کرد، رز سینگولار دی‌تی‌وی (SingularDTV) بود که در ۹ ساعت رشد چند صد درصدی کرد و افراد زیادی آن را خریداری کرده و متحمل ضرر شدند. در اوایل نوامبر ۲۰۲۱ نیز توکن‌های VikingsChain، Viking Swap و Space Vikings با ارسال چند توییت رشد‌های ۳۵۰٪، ۳۷۰٪ و ۶۰۰٪ داشتند که نتیجه آن نیز پر شدن جیب کلاهبرداران شد.

کدام بازارها مستعد Pump and Dump هستند؟

مفهوم پامپ و دامپ مختص به بازارهای دیجیتال نیست و این نوسان قیمتی در همه بازارهای مالی مانند بورس، فارکس و حتی طلا و دلار می‌تواند اتفاق بیفتد و برای آن تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اما چون در بازارهای دیجیتال افراد نا آگاه زیادی وجود دارند که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در این بازار یک شبه پولدار شوند، کلاهبرداران از هیجانات کنترل نشده این افراد سواستفاده می‌کنند.

کلام آخر

به‌عنوان کلام آخر باید گفت، بهترین روش سرمایه‌گذاری در بازارهای دیجیتال زمانی است که تکنیک‌های تحلیلی آن را بدانید. همچنین شناسایی توکن‌های معتبر و تحقیق درباره گذشته آن‌ها نیز به شما کمک بسیاری می‌کند. در این بازار هیجانی عمل نکنید و فکر یک شبه پولدار شدن را از سر بیرون کنید!

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...