مشاهیر ارز دیجیتال

پلن بی کیست؟ آخرین پیش بینی Plan B از وضعیت بازار ارز دیجیتال

پلن بی کیست؟ آخرین پیش بینی Plan B از وضعیت بازار ارز دیجیتال

تمام بازارهای مالی در همه جای دنیا به واسطه تحلیل و بررسی معنا و مفهوم می‌یابند. به هر میزان که این بازارها وسیع‌تر باشند، نیاز به تحلیل اطلاعات و داده‌های آماری برای رسیدن به روندی مشخص بیشتر می‌شود. در حقیقت، ما بازارها را تحلیل می‌کنیم تا در قسمتی از این مسیر، بتوانیم آینده قیمت را حدس بزنیم. در همین راستا دنیای کریپتو نیز حالا پر از تحلیل‌گران برجسته‌ای است که به دنبال  درک روند حرکت ارزها و قیمت آن‌ها، بازار را بررسی می‌کنند. اگر چه هر تریدر کریپتو در تلاش است تا بتواند بازار را به شخصه تحلیل کند، اما بسیاری از افراد نیز به طور اختصاصی بر تحلیل بازار متمرکزند و این تحلیل‌ها را در اختیار دیگران نیز قرار می‌دهند. اگر به دنیای تحلیل ارزهای دیجیتال علاقمند باشید، حتما نام «پلن بی» را به دفعات شنیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم به پلن بی و هر آن چه مربوط به آن است، بپردازیم. 

پلن بی کیست؟

زمانی که برای نخستین بار عبارت پلن بی به گوشتان می‌خورد، احتمالا به این فکر می‌کنید که با یک استراتژی معاملاتی مواجهید. باید بگوییم پلن بی در حقیقت نام مستعار فرد ناشناسی است که علی رغم عدم معرفی خود، حالا توسط بسیاری از افراد این حوزه در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود. در مجموع اطلاعات بسیار جزئی و محدودی از زندگی شخصی پلن بی در دسترس است و تا به حال، چیزی از آن فاش نشده است.

ما می‌دانیم او اهل هلند است و به گفته خودش، سابقه 25 ساله در بازارهای مالی دارد. با این حال بیش از 20 سال است که درباره بیت کوین تحقیق می‌کند و حالا به یکی از مطرح‌ترین تحلیلگران دنیا در یوتیوب تبدیل شده است.

پلن بی کیست؟

جالب است بدانید نام مستعار «پلن بی» در حقیقت برگرفته از تکنیک‌هایی است که بانک‌های مرکزی برای افزایش عرضه پول به کار می‌بندند تا نرخ بهره را افزایش دهند. پلن بی در شبکه‌های اجتماعی مختلفی نظیر توییتر و اینستاگرام فعالیت داشته و در وبسایت شخصی خود به آدرس www.planbtc.com تمامی اکانت‌های رسمی پلن بی را نیز اعلام کرده است.

پلن بی یک مدل تحلیل معروف به مدل انباشت به جریان Stock-to-Flow (S2F) را معرفی کرده که بیش از هر چیز به همین خاطر، شناخته می‌شود. البته مدل‌های دیگری نیز توسط این تحلیلگر مشهور ارائه شده‌اند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی مدل‌های ارائه شده plan b

پلن بی‌در طی سال‌های متوالی فعالیت در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، پیش بینی های متعددی را برای تحلیل بیت کوین ارائه کرده و می‌گوید که از مدل‌های زیر برای این پیش‌بینی‌ها استفاده می‌کند.

  • مدل اول با توجه به میزان عرضه مورد استفاده قرار می‌گیرد (مدل انباشت به جریان).
  • مدل دوم ارزش را هم در نظر می گیرد (انباشت به جریان و ارزش).
  • مدل سوم نیز به عنوان مدل طبقه‌ای شناخته می‌شود. از این مدل برای پیدا کردن کف قیمت بیت کوین استفاده می‌کنیم.

مدل‌ S2F

مدل پیشنهادی پلن بی که این روزها خیلی هم محبوب شده، مدل «انباشت به جریان» یا همان سهام به جریان است که به اختصار با نماد S2F نمایش داده می‌شود. مدل انباشت به جریان در ابتدا برای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در مارس 2019 پلن بی این مدل را با اعمال تغییراتی، برای بیت کوین به کار گرفت.

مدل‌ S2F پلن بی

می‌پرسید کاربرد مدل انباشت به جریان چیست؟ باید بگوییم این مدل به درک روند تغییرات قیمت کمک می‌کند. با کمک مدل انباشت به جریان علاوه بر آن که می‌توان پیش‌بینی نسبتا دقیقی از قیمت آتی بیت کوین ارائه کرد، می‌توان رفتار آن در طولانی مدت را نیز بررسی کرد. زمانی که تغییرات بیت کوین در مدت زمانی طولانی مورد تحلیل و آنالیز قرار گیرد، می‌توان نحوه حرکت آن در بازه طولانی‌تری را نیز مشخص کرد. حال بیایید ببینیم مدل انباشت به جریان چگونه عمل می‌کند.

S۲F یک روش پذیرفته شده برای پیش بینی قیمت بیت کوین، بر اساس کمیاب بودن (فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد) آن در نظر گرفته می‌شود. ایده اصلی این است که کمبود، قیمت بیت کوین را بالاتر می‌برد. بنابراین، کمی‌سازی این کمیابی می‌تواند به پیش بینی قیمت بیت کوین کمک کند.

نکته: شما می‌توانید برای خرید بیت کوین از خدمات صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

مدل انباشت به جریان پلن B قیمت آینده بیت کوین را بر اساس عرضه در گردش آن نسبت به مقدار واحدهای استخراج شده در هر سال، پیش بینی می‌کند. تعداد کوین‌های استخراج شده در هر چهار سال از طریق مکانیزمی به نام «هاوینگ» ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. طبق مدل S۲F، هاوینگ نقش کلیدی در صعود قیمت بیت کوین ایفا می‌کند.

مدل S2F متقابل

مدل S2F متقابل

تفاوت اصلی این مدل جدید با مدل قدیمی این است که مدل قدیمی یک مدل سری زمانی برای بیت کوین بود. اما از این مدل جدید می توانید برای ارزش گذاری تمام دارایی های مشابه از آن استفاده کنید. در این فرمول جدید، زمان با سایر دارایی ها مبادله شده است. Plan B همچنین اشاره می کند که برای استفاده از این مدل جدید، باید انتقال فاز را که نقش اساسی در استفاده از این مدل بازی می کند، درک کنید.

پیش بینی‌های قیمت بیت کوین توسط پلن بی

پلن بی از سال 2013 تحلیل و بررسی دنیای رمزارزها را آغاز کرده و از آن زمان در حال پردازش اطلاعات دنیای کریپتو بود؛ تا آن که در نهایت، در سال 2019 نخستین صحبت‌ها را درباره مدل انباشت به جریان منتشر کرد. تا به امروز که چند سال از معرفی این مدل می‌گذرد، همواره موافقان و مخالفانی برای مدل S2F وجود داشته و عده‌ای کاربرد و کارایی آن را محدود می‌دانند.

از این جهت بهتر است با بررسی چند پیش بینی پلن بی، میزان صحت مدل انباشت به جریان را بررسی کنیم. البته لازم به ذکر است که به صورت مداوم تغییرات و آپدیت‌هایی نیز برای این مدل اعمال می‌شود. 

  • پیش بینی پلن بی برای بیت کوین در سال 2020

پس از آن که پلن بی فعالیت خود را در سال 2019 شروع کرد، با ارائه یک پیش‌بینی جنجالی توانست نظرها را به خود جلب کند. پیش بینی او برای قیمت بیت کوین تا پایان سال 2020، 12000 دلار بود. از آن جایی که سال 2020 بازه قیمتی گسترده‌ای از بیت کوین را پوشش می‌داد، طبیعتا پیش بینی دقیق قیمت نهایی دشوار بود.

در برهه‌ای از سال 2020 بیت کوین افت قیمت شدیدی داشت؛ تا حدی که به کمتر از 3600 دلار رسید. با توجه به این که این عدد فاصله زیادی با پیش بینی پلن بی داشت، تقریبا تمام تحلیلگران با او مخالفت کرده و معتقد بودند بازار با رقمی بسیار کمتر از گفته او بسته خواهد شد. با این حال روند صعودی بیت کوین آغاز شد و تا پایان سال 2020، مرز 12000 دلار را رد کرد. این پیش بینی دقیق پلن بی و مدل انباشت به جریان را بیش از پیش به تحلیلگران اثبات کرد. اگر چه هم چنان عده‌ای با S2F مخالف‌اند.

بیشتر بخوانید: آینده بیت کوین تا 2031

  • پیش بینی پلن بی برای بیت کوین در سال 2021

2021 برای پلن بی سال خوبی نبود؛ چرا  که پیش بینی او با فاصله زیادی از واقعیت رد شد! پس از آن که پیش بینی او بر اساس مدل انباشت به جریان برای سال 2020 درست درآمده بود، انتظار می‌رفت بتواند برای 2021 هم پیش بینی مطلوبی را  ارائه دهد؛ اما قیمت اعلام شده از جانب او بسیار عجیب بود.

پلن بی تصویر زیر را توییت کرد و گفت قیمت بیت کوین در پایان سال 2021 در کمترین حالت، 98000 دلار و حداکثر 135000 دلار خواهد بود. به گفته او در این حالت BTC به عنوان یک تهدید جدی برای دلار آمریکا در نظر گرفته خواهد شد. همچنین او تصمیم داشت با 6 رقمی شدن قیمت بیت کوین، به پیش بینی‌های خود خاتمه دهد.

پیش بینی پلن بی برای بیت کوین در سال 2021

با این حال می‌بینیم که قیمت بیت کوین در سال 2021 حتی به 100 هزار دلار نزدیک هم نشد و حالا در سال 2023 هم فاصله زیادی با این پیش بینی دارد. البته پیش بینی Plan B برای سه ماه از سال درست از آب درامده بود.

  • پیش بینی پلن بی برای بیت کوین در سال 2022

پس از شکست مدل Stock-to-Flow در سال 2021، پلن بی این اشتباه را پذیرفت و اعلام کرد که بیت کوین در حال ساختن کف قیمت است. او معتقد بود پس از این دوره می‌توان انتظار صعود مداوم قیمت بیت کوین را داشت.

برای سال 2022 نیز پلن بی مجددا ارقام عجیب قبلی را ارائه کرد. او اعلام کرد بر اساس مدل انباشت به جریان، قیمت بیت کوین تا پایان سال 2022 می‌تواند به 110000 دلار برسد در بررسی صحت این ادعا می‌بینیم که قیمت بیت کوین در پایان سال 2022 حتی به نصف این عدد هم نرسید.

چنین تحلیل و پیش بینی اشتباهی برای دومین سال متوالی بدون شک تأثیر زیادی بر اعتبار پلن بی و اعتماد به گفته‌هایش داشته است.

پیشنهاد مطالعه: خالق بیت کوین کیست؟ آشنایی با شخصیت رمز آلود ساتوشی ناکاموتو

  • پیش بینی پلن بی برای بیت کوین تا سال 2024

اخیرا پلن بی یک  پیش بینی جدید برای قیت بیت کوین تا سال 2025 ارائه کرده و همچنان خوشبینانه به آینده بیت کوین نگاه می‌کند. به گفته plan b قیمت بیت کوین سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد تا در سال 2024 پیش از وقوع پدیده هاوینگ، مرز 100 هزار دلار را رد کند.

عموما پدیده هاوینگ به سبب کاهش عرضه بیت کوین می‌تواند در افزایش قیمت دخالت داشته باشد؛ اما این که افزایش قیمت تا 100 هزار دلار خواهد بود یا نه، باید توسط تحلیلگران پیش بینی شود. پلن بی معتقد است پس از هاوینگ بیت کوین به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد و قیمت آن تا پایان سال 2025 بین 100 هزار تا 1 میلیون دلار خواهد بود! 

کلام آخر

این که پیش‌بینی‌های پلن بی قابل اعتماد هستند یا نه، هنوز هم مخالفان و موافقانی دارد. افراد بسیاری معتقدند که مدل انباشت به جریان می‌تواند در تحلیل و بررسی قیمت بیت کوین موفق عمل کند؛ اما عده‌ای دیگر معتقدند پیش بینی‌های نادرست او در سال‌های 2021  و 2022 به اندازه کافی بیان‌گر قابل اعتماد نبودن پیش بینی‌های پلن بی هستند. حال باید دید نظرات او درباره قیمت بیت کوین تا پایان سال 2025 به حقیقت می‌پیوندند یا نه. در صورتی که گفته‌های پلن بی صحیح باشند، به نظر می‌رسد تحولات عظیمی در اقتصاد دنیا ایجاد خواهند شد. شما چطور فکر می‌کنید؟

سوالات متداول
Request for Quote

آخرین پیش بینی‌های پلن بی در سال‌های اخیر، چندان موفقیت‌آمیز نبوده و با فاصله زیادی رد شده‌اند. با این حال مدل انباشت به جریان طرفدارانی دارد که به صحت آن اطمینان دارند. از سوی دیگر عواملی نیز وجود دارند که کارایی مدل S2F را رد می‌کنند. به عنوان مثال واضح است که مدل انباشت به جریان، میزان تقاضا را در نظر نمی‌گیرد و همین مسئله می‌تواند پیش بینی‌های آن را به اشتباه بکشاند.

پلن بی یک سرمایه‌گذار سازمانی اهل هلند است که در این حوزه بیش از 25 سال سابقه دارد. او از سال 2013 به یادگیری درباره دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته و از سال 2019 تحت عنوان پلن بی و به صورت ناشناس، فعالیت خود را در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است.

پلن بی کیست؟ آخرین پیش بینی Plan B از وضعیت بازار ارز دیجیتال
تمام بازارهای مالی در همه جای دنیا به واسطه تحلیل و بررسی معنا و مفهوم می‌یابند. به هر میزان که این بازارها وسیع‌تر باشند، نیاز به تحلیل اطلاعات و داده‌های...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...