معرفی ارز دیجیتال

بررسی و تحلیل وایت پیپر فانتوم + نسخه کامل

بررسی و تحلیل وایت پیپر فانتوم + نسخه کامل

فانتوم از آن دست پروژه‌هایی بود که به محض راه اندازی، به دلیل نوآوری خاصی که داشت؛ سروصدای زیادی به پا کرد. Fantom در سال ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کرد و خیلی زود، در لیست رمزارزهای با ارزش بازار قرار گرفت. اما فانتوم چه برنامه‌ای برای پروژه خود در سر دارد؟ آیا می‌تواند ارز دیجیتال خود را به رتبه‌های بالا برساند؟ همه این سوالات اطلاعاتی هستند که باید جواب آن‌ها را در وایت پیپر فانتوم پیدا کنیم.

نام ارز فانتوم
نماد شرکت FTM
توسعه دهندگان  آن بی انگ ایک
انتشار اولیه ژانویه 2018
بلاکچین بلاکچین اختصاصی فانتوم
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات سهام (Pos) موسوم به Lachesis 
مدل منبع منبع باز
وبسایت fantom.foundation
 وایت پیپر فانتوم fantom.pdf

وایت پیپر فانتوم چیست؟

وایت پیپر فانتوم نمایش کاملی از نحوه عملکرد این پلتفرم، بلاکچین آن و البته رمزارز FTM است. با خواندن وایت پیپر fantom شما نه تنها می‌توانید با نحوه استفاده از این پلتفرم و امکاناتی که ارائه می‌دهد آشنا شوید، بلکه می‌توانید تصمیم خود درباره برای سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال فانتوم نیز بگیرید.

بیشتر بخوانید: فانتوم چیست

آنچه می‌توانید در وایت پیپر فانتوم بخوانید توضیح مفصلی است از موضوعاتی از قبیل:

  • معرفی کلی پروژه
  • معرفی مشکلی که وجود دارد و راه‌حل فانتوم
  • ویژگی‌های تکنیکال فانتوم
  • نقشه راه
  • معرفی بلاکچین و لایه‌های آن
  • تیم توسعه‌دهنده و شرکا
  • معرفی ارز دیجیتال FTM

بررسی و تحلیل بخش‌های مهم وایت پیپر فانتوم

بررسی و تحلیل بخش‌های مهم وایت پیپر فانتوم

اکوسیستم فانتوم، بلاکچین لایه 1 است که ساخت قراردادهای هوشمند را در شبکه خود ارائه می‌دهد. این پلتفرم پس از مدت‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی، توسط تیمی به نام Fantom Foundation، به سرپرستی دکتر آن بی انگ ایک (Ahn Byung Ik)، به طور رسمی در ژانویه ۲۰۱۸ راه‌اندازی و اجرا شد. فانتوم بلاکچین اختصاصی خود را طراحی کرده و معتقد است این، نوع به بلوغ رسیده بلاکچین خواهد بود. این پلتفرم قصد دارد انقلابی در صنعت ارزهای دیجیتال به وجود آورد. اما برای شناخت کامل فانتوم، بیایید تا نگاه مختصری به بخش‌های مختلف آن بیاندازیم.

معرفی کلی پروژه

Fantom، یک پلتفرم بلاکچین مبتنی بر قرارداد هوشمند است که هدف آن رسیدن به غیرمتمرکز بودن، امنیت و مقیاس‌پذیری است که مشکلاتی هستند که تمامی بلاکچین‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال با آن درگیرند. این سه عنصر معمولا به عنوان «سه‌گانه بلاک چین» شناخته می‌شوند و در اکثر مواقع تحقق یکی از آن‌ها مستلزم حذف یا تضعیف دو مورد دیگر است. به همین دلیل، Fantom هدف خود را غلبه بر این مشکلات و ایجاد بهبود در هر سه مورد، با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) موسوم به Lachesis مقرر کرده است.

درباره مکانسیم Lachesis استفاده شده در بلاکچین آن در وایت پیپر فانتوم می‌خوانیم:

«این پروتکل برای ادغام در زنجیره Fantom OPERA در نظر گرفته شده است. هدف این است که به برنامه‌های ساخته شده مبتنی بر FANTOM OPERA، اجازه دهیم همه کاربران از تراکنش‌های فوری و هزینه تراکنش‌های تقریبا صفر لذت ببرند. ماموریت FANTOM، فراهم کردن سازگاری بین تمامی ارگان‌های تراکنش در سراسر جهان و ایجاد اکوسیستمی است که امکان تراکنش‌های فوری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها را با هزینه کم، به وجود می‌آورد».

مکانیسم Lachesis در واقع مشابه با PoS کار می‌کند. با این تفاوت که این فناوری سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. این روش با پردازش ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه، از جمله تراکنش‌های پایه و قراردادهای هوشمند، فرآیند تراکنش‌های سطح بالا را تسهیل می‌کند. فانتوم همچنین می‌تواند جایگزین قابل اعتمادی برای بیت‌کوین و اتریوم که فرآیند تراکنش‌های آن‌ها بسیار طولانی است خواهد بود. پردازش شبکه Fantom فقط ۱ تا ۲ ثانیه طول می‌کشد و مطابق وایت پیپر هدف آن ۳۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه است.

معرفی مشکل و راه حل فانتوم

پروژه فانتوم قصد دارد مشکلات مقیاس‌پذیری بسیاری از بلاک چین‌های سنتی را از طریق مکانیسم اجماع پرسرعت خود، Lachesis حل کند. Lachesis بدون رهبر است و تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان را فراهم می‌کند تا شبکه بتواند بدون به خطر انداختن امنیت، مقیاس‌پذیر شود. Lachesis همچنین تسویه معاملات را بهبود می‌بخشد. با این مکانسیم، انتقال ارز دیجیتال FTM در شبکه تنها یک ثانیه طول می‌کشد و پردازش آن نیز با هزینه‌ای کمتر از یک پنی اجرا می‌شود.

در وایت پیپر آن بیان شده است که فانتوم قصد دارد در مقیاس وسیع در صنایع مختلف مانند مخابرات، مالی، تدارکات، تامین وسایل نقلیه الکتریکی و … استفاده شود. بنیاد فانتوم قصد دارد پلتفرمی را به همراه یک اکوسیستم مبتنی بر قرارداد هوشمند جدید ایجاد کند که می‌تواند توسط تمام شرکت‌های شریک فعلی و آینده در سراسر جهان استفاده شود.

برای تسهیل تراکنش‌های جهانی منسجم با دقت و قابلیت اطمینان بالا، بنیاد فانتوم نسل بعدی فناوری‌های دفتر کل توزیع شده را رهبری خواهد کرد. این پلتفرم قصد دارد منبع باز باشد؛ مورد استفاده و تغییر جامعه قرار گیرد و ابزارهای مختلف پشتیبانی برنامه را ارائه دهد که می‌توانند برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) استفاده شوند.

معرفی مشکل و راه حل فانتوم

نقشه راه فانتوم

مطابق آنچه فانتوم در بخش نقشه راه وایت پیپر خود بیان کرده، این پلتفرم دارای پنج نقطه عطف مختلف است که در طول فرآیند تکامل خود قصد دارد به آن برسد. این مراحل عبارتند از:

  • مرحله Intermezzo
  • مرحله Seria
  • مرحله Buffa
  • مرحله Opera Stage
  • مرحله Grand Opera

با وجود این که اکوسیستم فانتوم تا سال ۲۰۲۰ چهار مرحله از رود مپ خود را پیش برده اما این پروژه برای سال ۲۰۲۳ یک آپدیت بسیار بلند پروازانه، برای نقشه راه خود ارائه داده است. پس از سقوط قیمت ارز دیجیتال FTM، فانتوم قصد دارد تا دوباره جایگاه از دست رفته خود را به دست آورد. برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت FTM پتانسیل این را دارد که صعود را تجربه کند، اما باز هم همه چیز به تیم و تلاش این پروژه برای وفادار ماندن به وعده‌های خود باز می‌گردد.

ارز دیجیتال فانتوم

بخش دیگری که بررسی آن در وایت پیپر فانتوم اهمیت دارد، توکنومیک و توضیحات ارز دیجیتال حاکمیتی این پلتفرم است. در توضیحات ارز دیجیتال FTM می‌خوانیم:

«۳.۱۷۵ میلیارد توکن FANTOM (FTM) وجود دارد. پلتفرم FANTOM قصد دارد یک مدل تورمی، برای گسترش اکوسیستم اتخاذ کند. فانتوم پیش بینی می‌کند در ابتدا نرخ تورم سالانه ۵ درصد وجود داشته باشد و سپس با پیوستن کاربران بیشتر به شبکه این تورم کاهش یابد. ۲۰ درصد از تورم کل برای پاداش دادن به گره‌ها و بقیه برای ارائه مشوق‌هایی برای کاربران پلتفرم FANTOM مانند کارمزد تراکنش‌های نزدیک به صفر و پاداش دادن به کاربرانی که در حفظ شبکه مشارکت دارند، استفاده می‌شود».

نکته: صرافی ایرانیکارت، از خرید و فروش فانتوم بدون کارمزد، پشتیبانی می‌کند.

نتیجه بررسی وایت پیپر فانتوم Fantom

بر اساس آنچه در وایت پیپر Fantom خواندیم، این شبکه می‌تواند با توجه به سرعت پردازش تراکنش و پلتفرم قراردادهای هوشمند پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، یک گزینه سرمایه‌گذاری خوب در میان پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال باشد. از سوی دیگر، اگر فانتوم بتواند به اهدافی که برای توکن خود مقرر کرده برسد FTM نیز می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند.

علاوه بر این، در وایت پیپر هر ارز دیجیتال بررسی نقشه راه آن اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند اطلاعات مفیدی برای تحلیل آن پلتفرم در اختیار ما قرار دهد. همانطور که گفتیم، آخرین به‌روزرسانی نقشه راه فانتوم، بلندپروازانه است اما با توجه به این که این پروژه تاکنون به وعده‌هایی که در نقشه راه قبلی داده بود عمل کرده و به اهداف خود رسیده است، پیش‌بینی می‌شود نتایج خوبی در انتظار آینده فانتوم باشد. هرچند که در بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی قطعی نمی‌توان انجام داد و این زمان است که تعیین‌کننده خواهد بود.

نتیجه بررسی وایت پیپر فانتوم Fantom

چرا وایت پیپر فانتوم مهم است؟

وایت پیپر دفترچه راهنمای هر پلتفرم و ارز دیجیتال است. همواره می‌خوانیم که برای سرمایه‌گذاری روی یک پروژه ارز دیجیتال باید درباره آن تحقیق کرد و با شناخت کامل ارز را انتخاب کرد. به همین دلیل است که بررسی وایت پیپر می‌تواند دید روشنی درباره ارزها به ما بدهد. پلتفرم‌های مختلف در وایت پیپر خود عناصر مهمی که می‌توانند به ما درباره آینده ارزها بگویند. مواردی مانند نقشه راه، کاربردهای توکن، اهداف و مشکلات موجود را بیان می‌کنند. بنابراین، نه‌تنها بررسی وایت پیپر فانتوم بلکه بررسی وایت پیپر هر پروژه ارز دیجیتالی که قصد مشارکت و سرمایه‌گذاری روی آن را دارید مهم است.

خوشبختانه، فانتوم وایت پیپر کامل و جامعی را در اختیار کاربران خود قرار داده که به راحتی نیز در دسترس است. این پلتفرم همچنین هر چند وقت یکبار آپدیتی برای وایت پپیر خود ارائه می‌دهد که این نشان از فعال بودن آن و اهمیت وایت پپیر نیز به‌شمار می‌رود.

سخن پایانی

در وایت پیپر فانتوم، با شکل کلی این پروژه، اهدافی که دارد، ارز دیجیتال آن و از همه مهم‌تر نقشه راه فانتوم آشنا شدیم. فانتوم یکی از پروژه‌های نوآور و خلاق در حوزه ارز دیجیتال است که بیشتر تمرکز آن بر روی بلاکچین منحصربه‌فردی است که ارائه می‌دهد. این پلتفرم ادعا می‌کند که بلاکچین آن می‌تواند مشکل سرعت، مقیاس‌پذیری و تمرکز که اکثر بلاکچین‌های کنونی مانند بیت کوین و اتریوم با آن به چالش خورده‌اند را حل کند. به این ترتیب چشم امید بسیاری به این پروژه است. در صورتی که سوالی درباره فانتوم و وایت پیپر آن داشتید می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

نسخه اصلی وایت پیپر فانتوم را می‌توانید از طریق لینکی که در جدول ابتدای متن قرار دارد؛ دانلود کنید و نسخه فارسی شده آن نیز در همین مقاله آورده شد.

آشنایی با پروژه، اهداف آن، ارز دیجیتال ftm، نقشه راه و … همه اطلاعات مهمی است که با خواندن وایت پیپر فانتوم به دست می‌آید.

در این مقاله سعی کردیم بخش‌های زیادی را وایت پیپر فانتوم را به فارسی ترجمه کنیم. شما می‌توانید از همین مقاله استفاده کنید.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...