سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

نحوه محاسبه سود در ارز دیجیتال + فرمول محاسبه و نرم افزار

نحوه محاسبه سود در ارز دیجیتال + فرمول محاسبه و نرم افزار

محاسبه سود در ارز دیجیتال یکی از بخش‌های مهم مدیریت سرمایه است که هر معامله‌گر در طول مدت زمان فعالیت خود آن را در نظر بگیرد. مفهوم سود و زیان (Profit & Loss) در صرافی‌های ارز دیجیتال تحت عنوان PnL در دسترس قرار می‌گیرد. واقعیت این است که روش‌های مختلفی برای محاسبه سود و زیان در ارزهای دیجیتال وجود دارند. شما باید برای محاسبه بازدهی سرمایه‌گذاری خود، یک روش منطقی را متناسب با استراتژی معاملاتی خود انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است که برای محاسبه، دچار سردرگمی شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه سود ارز دیجیتال به‌صورت دستی و با نرم افزار را بررسی کنیم. 

مولفه‌هایی که در محاسبه سود ارز دیجیتال دخیل هستند 

برای محاسبه سود در ارز دیجیتال تنها نباید روی قیمت ارز دیجیتال تمرکز کنید، بلکه باید حتما به مواد جانبی دیگری نیز توجه داشته باشید.

  • اولین نکته کارمزد معاملات است که به‌صورت مستقیم در زمان خرید و فروش از حساب معاملاتی شما کسر می‌شود. 
  • برای معاملات فیوچرز علاوه بر کارمزد خرید و فروش، کارمزدهای دیگری نیز در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر کارمزد معاملات، باید کارمزدهایی که برای انتقال ارزهای دیجیتال بین کیف پول‌ها و صرافی‌ها می‌پردازید را نیز مد نظر قرار دهید. به‌این ترتیب با کسر هزینه‌های جاری می‌توانید مقدار واقعی سود خود از معاملات را به‌دست بیاورید. 

برای محاسبه سود واقعی معاملات رمزارزها، حتما کارمزد معاملات را نیز در نظر بگیرید

  • شما به‌عنوان کاربران ایرانی در محاسبه سود ارز دیجیتال، باید قیمت دلار را نیز در نظر بگیرید. همانطور که می‌دانید، معمولا برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جفت ارز تتر استفاده می‌شود که قیمت آن برابر یک دلار است (تا ارزش سرمایه پایدارتر باشد). به‌همین دلیل نوسانات قیمت دلار در گذر زمان نیز روی سود و زیان شما در معاملات ارز دیجیتال تاثیرگذار است. 

روش‌های محاسبه سود در ارز دیجیتال 

برای محاسبه سود در ارز دیجیتال باید علاوه بر قیمت خرید ارز دیجیتال، ارزش فعلی رمزارز را نیز فارغ از اینکه پوزیشن معاملاتی باز یا بسته است، در اختیار داشته باشید. همانطور که اشاره شد، محاسبه سود و زیان در معاملات ارز دیجیتال، از لحاظ مدیریت سرمایه بسیار ضروری است. در ادامه چند روش برای محاسبه PnL پیش روی شما قرار دارند که عبارت‌اند از: 

1. روش FIFO 

FIFO مخفف عبارت First In First Out است. این یک روش محاسبه سود ارز دیجیتال است که به‌سادگی انجام می‌شود. در ابتدا لازم است که قیمت خرید هر واحد ارز دیجیتال را در تعداد آن ضرب کنید تا هزینه اولیه را به‌دست بیاورید. سپس باید قیمت ارزش فعلی هر واحد ارز دیجیتال را در تعدادی که قصد فروش دارید، ضرب کنید تا ارزش فعلی به دست بیاید. با کم کردن دو عدد به‌دست آمده، سود و زیان شما از معامله محاسبه می‌شود. 

بد نیست که از یک مثال برای توضیح روش FIFO استفاده کنیم. فرض کنید که ابتدا 1 اتریوم به قیمت 1100 دلار می‌خرید و با گذشت چند روز 1 اتریوم دیگر با قیمت 800 دلار تهیه می‌کنید. با گذشته چند ماه تصمیم به فروش یک اتریوم می‌گیرید و آن را به قیمت 1200 دلار می‌فروشید. برای محاسبه سود با روش FIFO، باید اولین اتریوم را که با قیمت 1100 دلار خریدید، به عنوان هزینه اولیه در نظر بگیرید. به این ترتیب سود شما برابر 100 دلار می‌شود. 

2. روش LIFO

LIFO مخفف عبارت Last In First Out است. تفاوت این روش محاسبه سود در ارز دیجیتال با روش قبلی، در محاسبه هزینه اولیه است. بار دیگر مثال فوق را در نظر بگیرید. برای فروش اتریوم، این بار باید خرید دوم خود را مبنای محاسبه هزینه اولیه قرار دهید که برابر با 800 دلار است. به این ترتیب سود شما از این معامله خرید و فروش برابر 400 دلار می‌شود. 

روش‌های محاسبه سود در ارز دیجیتال 

3. روش میانگین وزنی 

در روش میانگین وزنی برای به‌دست آوردن هزینه اولیه خرید ارز دیجیتال، باید میانگین وزنی تمام ارز دیجیتال موجود در حساب کاربری خود را در نظر بگیرید. برای این منظور باید قیمت هر بار خرید ارز دیجیتال را در تعداد واحد آن ضرب کنید. سپس عدد به‌دست آمده را بر تعداد کل ارزهای دیجیتال تقسیم کنید. به این ترتیب میانگین وزنی به‌دست آمده تحت عنوان هزینه اولیه شناخته می‌شود. 

بار دیگر مثال فوق را در نظر بگیرید. برای محاسبه هزینه اولیه باید 1100 و 800 را با هم جمع کرده و بر تعداد اتریوم یعنی 2 تقسیم کنید که برابر 950 دلار می‌شود. سپس با کم کردن 950 از قیمت فروش یعنی 1200 دلار، سود معامله به‌دست می‌آید که برابر 250 دلار می‌شود. 

4. محاسبه سود باز و بسته شدن پوزیشن 

یکی دیگر از روش‌های محاسبه سود در ارز دیجیتال که خیلی مرسوم است، برآورد سود و زیان پس از باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی است. به‌عنوان مثال فرض کنید که شما در قالب یک پوزیشن لانگ، 10 ارز دیجیتال دات (DOT) را مجموعا به‌ارزش 70 دلار باز می‌کنید. سپس همین پوزیشن را به قیمت 100 دلار می‌بندید. به‌این ترتیب می‌توانید سود باز و بسته پوزیشن معاملاتی خود را با کم کردن 70 از 100 محاسبه کنید که برابر 30 دلار می‌شود. 

5. محاسبه سود سالانه 

هولدرها می‌توانند برای محاسبه سود در ارز دیجیتال به‌سراغ سود سالانه بروند. به عنوان مثال شما می‌توانید یک سال مالی برای خود در نظر بگیرید. برای این کار، ارزش سرمایه‌گذاری خود در ابتدا و انتهای سال مالی را یادداشت و از هم کم کنید. به‌ این ترتیب می‌توانید سود سالانه خود را به‌راحتی محاسبه کنید. برای محاسبه سود سالانه نیازی به بستن پوزیشن‌های معاملاتی وجود ندارد. 

نکته: تا قبل از فروش ارز دیجیتال، سود و زیان معاملات به‌صورت تحقق نیافته خواهد بود.

محاسبه سود ارز دیجیتال با نرم افزار 

روش‌های محاسبه سود در ارز دیجیتال را بررسی کردیم. شما می‌توانید سود معاملات خود را با استفاده از این روش‌ها به‌صورت دستی محاسبه کنید. در عین حال، نرم افزارهای ماشین حساب نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به‌صورت خودکار سود معاملات خود را به دست بیاورید. از جمله ماشین حساب‌های سود معاملات ارزهای دیجیتال می‌توان به سایت‌های زیر اشاره کرد.

برای درک بهتر، یک مثال از طریق وبسایت CryptoProfitCalculator آورده شده است. به تصویر زیر دقت کنید.

محاسبه سود و زیان با استفاده از وبسایت کریپتو پرافیت

  • وارد سایت کریپتو پرافیت وارد شوید.
  • رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در بخش Investment مقدار دلاری سرمایه خود را وارد کنید.
  • در بخش Initial Crypto Price، قیمت اولیه رمز ارز را وارد کنید.
  • در بخش Selling Crypto Price، قیمتی که ارز را به فروش رساندید را وارد کنید.
  • در بخش Investment Fee، کارمزدی که برای خرید و سرمایه‌گذاری پرداخت کرده‌اید را وارد کنید.
  • در بخش Exit Fee، کارمزدی که هنگام برداشت مبلغ پرداخت کرده‌اید را وارد کنید.

در مثال بالا ما ارز بیت کوین را در قیمت ۲۹۰۰۰ دلار خریداری کرده و در قیمت ۳۵۰۰۰ دلار به فروش رساندیم. سود ما پس از محاسبه تمامی هزینه‌ها، با استفاده از نرم‌افزار به صورت خودکار محاسبه شد.

کلام پایانی 

در این مطلب روش‌های محاسبه سود در ارز دیجیتال را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که سود و زیان را می‌توان در دو دسته تحقق یافته و تحقق نیافته طبقه‌بندی کرد. اگر محاسبه بازدهی را بعد از فروش دارایی انجام دهید، سود و زیان تحقق یافته به‌دست می‌آید. در غیر این صورت نتیجه محاسبه شما سود و زیان تحقق نیافته خواهد بود و ممکن است که هر لحظه تغییر کند. شما از چه روشی برای محاسبه سود و زیان معاملات رمزارزها استفاده می‌کنید؟

نحوه محاسبه سود در ارز دیجیتال + فرمول محاسبه و نرم افزار
محاسبه سود در ارز دیجیتال یکی از بخش‌های مهم مدیریت سرمایه است که هر معامله‌گر در طول مدت زمان فعالیت خود آن را در نظر بگیرد. مفهوم سود و زیان...
4.67 از 6 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام وقت بخیر
    من سه سال پیش سه میلیون بایننس خریدم
    اون موقع 33/270 بوده
    الان چقدر میشه
    ممنون

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      با قیمت فعلی بایننس کوین که معادل 586 دلار است و با فرض قیمت 33 دلاری بایننس کوین در زمان خرید شما، سرمایه شما اکنون حدود 53 میلیون تومان است.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. من ارز دیجیتال pi نتوک رابه تعداد ۹۹۲ باگوشی استخراج کردم برای محاسبه قیمت باید این عدد ضربدر قیمت روز کنم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      بله تعداد را در قیمت روز ضرب کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. سلام وقت بخیر من همیشه در خرید فروش و عداد ب مشکل میخورم الان میخوام خرید کنم مثلابهم میگه0.0006543قیمتو (۰.۹۹+)
    سود کردی این عداد رو میشه برام توضیح بدین الان مثلا صفر ممیز صفر صفر صفر شصتو پنج چهلو سه ب زبان عددی چقده

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      عددی که در پلتفرم کنارقیمت نمایش داده می شود نشان دهنده درصد افزایش قیمت ارز است نه سود شما.
      0.0006543 اگر به دلار محاسبه شده، معادل 6 ده هزارم سنت است.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  4. سلام ،،مثلا خودم در چند روز یک ارز مثله شیبا رو با قیمتهای مختلف خرید کردم ،،وقتی اینو یکجا میفروشم یا طی دومرحله ،،،سود اینا چطور حساب میشه ،،،،درهمه ،،»😂🤔🧐

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      اگر حجم خرید یکسان باشد در هر پله، محاسبه سود شما به این صورت است:
      جمع قیمت در هر پله تقسیم بر تعداد پله = میانگین قیمت خرید
      مقدار خرید دلاری ضرب در قیمت حاضر تقسیم بر میانگین قیمت اولیه = سود نهایی
      مثال: پله اول خرید شیبا 0.00004
      پله دوم خرید شیبا 0.000028
      میانگین خرید برابر است با : 0.000034
      با فرض اینکه در هر پله 100 دلار خریداری کرده باشید و قیمت حال حاضر شیبا 0.000048 دلار باشد، سود نهایی شما برابر است با:
      (200 * 0.000048) تقسیم بر 0.000034
      بنابراین سود نهایی شما = 82 دلار
      مجموع سرمایه شما پس از خرید 200 دلار در دو مرحله = 282 دلار
      اگر هم قیمت شیبا پایین تر از میانگین خرید شما باشد، متضرر شده اید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  5. سلام وقتتون بخیر
    وقتی میگن توی معامله ۱۰۰۰درصد رشد داشته ینی سرمایه مون از چقدر به چقدر تبدیل شده،ممنون میشم راهنمایی کنید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      1000 درصد به معنای 10 برابری است.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  6. سلام وقت بخیر سوالم اینه که من یک ارز رو در چندین مرحله باقیمت ها متفاوت و حجم های متفاوت با مقدار حجم سرمایه گذاری متفاوت خریدم خواستم بدونم چجوری باید تو اکسل جمع و تفریق کنم ک میانگین خریدم براساس موارد بالا در بیاد ؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کافیست عددهایی که خرید کرده اید را جمع و بر تعداد مراحل تقسیم کنید. برای مثال در اعداد 10، 20، 25 یک ارز دیجیتال خریداری کرده اید. این اعداد را با هم جمع و تقسیم بر 3 کنید. میانگین خرید برابر با 18.33
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
      • سلام ،،یعنی تعداد دفعات خرید به ضررمونه یا نفعمون ،،،یجا بخریم بهتره یعنی ،مثلا اگه ۴دفعه با یه سرمایه و بایه قیمت بخریم ،ضرر میکنیم

        آیا این نظر برایتان مفید بود؟
        • سلام و احترام
          دفعات خرید با قیمت یکسان معنایی ندارد.
          دفعات خرید در قیمت های متفاوت صورت می گیرد. اهمیت آن نیز کاهش ریسک کلی پرتفولیو است.
          اگر 4 پله با قیمت های متفاوت اما با حجم یکسان خرید کنید، میانگین قیمت خرید شما، میانگینی از 4 قیمت خریداری شده خواهد بود.
          برای مثال اگر 4 پله 100 دلاری در قیمت 20000، 25000، 30000 و 35000 دلار بیتکوین خریداری کرده باشید، میانگین قیمت خرید شما 27500 دلار است. اگر قیمت بیت کوین کمتر از 27500 دلار باشد متضرر و بالاتر از این محدوده، در سود خواهید بود.
          پایدار باشید

          آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  7. سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز ببخشید میخواستم بدونم 0.00001070 بیتکوین به تومان چقدر میشه؟؟؟ ممنون از پاسخگویی شما

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      این مقدار برابر با 0.5594067 دلار است. شما می توانید با مراجعه به صفحه خرید بیت کوین مقدار مورد نظر خود را محاسبه کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  8. ببخشید من یک خانمی از کانادا رو تلگرام پیام داده واصرار داره که ارز دیجیتال خرید کنم به نظر شما ایشان چه قصدی داره من که سر از کارش و اصراری که داره در نمیارم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • بدون شک کلاهبرداری است. توجه کنید که هیچگاه با تبلیغات رسانه های اجتماعی سرمایه خود را به خطر نیاندازید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  9. باسلام خسته نباشید براستی آیا خرید ارزهای دیجیتال نیاز به مهارت و تبحر زیادی دارد که بتوانید سود کنید یا نه هر کس می‌تونه بخره ومعامله کنه و سود ببره یا نه نیاز به دورهای آموزشی داره

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      بازار ارز دیجیتال یک بازار مالی پرنوسان است و چنانچه تخصص کافی نداشته باشید، سرمایه خود را از دست خواهید داد. برای آشنایی با این بازار بخش بلاگ ایرانیکارت را دنبال کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  10. با سلام من سال 99 مقداری ارز خریدم میخوام ببینم چقد ضرر کردم چون ارزهای ک من خریدم همه در حال ریزش هستن .
    مث ریپل 18/87 با قیمت 1/27705 با قیمت الان چقد ضرر کردم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      می توانید از محاسبه گر قیمت ریپل در ایرانیکارت استفاده کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  11. 1+23,456/789
    99999×10= [ ]×3=[ ]×33=[ ,]
    ۷۸۹ ریزشی صدم بیست و سه هزارم میلیون در ۷۶۰۰۰هزار صعودی

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      همراه گرامی، در صورت داشتن سوال، آن را واضح تر بیان کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...