آموزش ارز دیجیتال

سولار بریج چیست و چه تاثیری بر روی سولانا دارد؟ 

سولار بریج چیست و چه تاثیری بر روی سولانا دارد؟ 

مقیاس‌پذیری یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد شبکه‌های بلاک‌چین است. هر چند بیت کوین و اتریوم، بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین بازار رمزارزها به‌شمار می‌روند؛ اما از نظر مقیاس‌پذیری در مقایسه با بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها ضعیف‌تر هستند. یکی از پروژه‌هایی که عنوان قاتل اتریوم را یدک می‌کشد، بلاک‌چین سولانا است. این شبکه به لطف استفاده از فناوری‌هایی نظیر پل بلاک‌چین سولار بریج، مقیاس‌پذیری به‌مراتب بهتری در مقایسه با اتریوم دارد. در این مطلب قصد داریم به‌بررسی ماهیت Solar Bridge بپردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید. 

آشنایی با رمزارز سولانا 

سولانا (Solana) در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) و گرگ فیتز جرالد (Greg Fitzgerald) راه‌اندازی شد. البته بلاک‌چین سولانا در سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرد. پروژه سولانا یک پلتفرم منبع باز است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نسل سوم بلاک‌چین به‌شمار می‌رود. این شبکه مانند اتریوم برای میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است. 

بیشتر بخوانید: مطالعه سولانا چیست در بلاگ ایرانیکارت

این بلاک‌چین از مدل منحصربه‌فرد مکانیزم اجماع اثبات سهام با نام Proof of History استفاده می‌کند. مکانیزم اجماعی که باعث می‌شود سولانا قادر باشد بدون استفاده از راه‌حل لایه دوم، حدود 50 هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این عدد را مقایسه کنید با ظرفیت پردازش تراکنش‌های شبکه بیت کوین و اتریوم که به ترتیب 7 و 30 تراکنش در ثانیه است. در کنار آن بلاک‌چین از راه‌حل‌های جانبی نیز برای توسعه مقیاس‌پذیری خود بهره می‌گیرد. یکی از این راه‌ها پل بلاک‌چین سولار بریج است که در ادامه بررسی می‌کنیم. 

آشنایی با رمزارز سولانا 

سولار بریج چیست؟ 

همان‌طور که مشاهده کردید، مقیاس‌پذیری سولانا در مقایسه با اتریوم به‌مراتب بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که نه تنها سولانا قادر به پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه باشد؛ بلکه کارمزد خیلی کمتری نیز برای آن‌ها دریافت کند. البته توسعه دهندگان سولانا به همین جا اکتفا نکردند و به‌سراغ راه‌حل‌های لایه دوم برای ارتقای بیشتر مقیاس‌پذیری پلتفرم خود رفتند. 

بیشتر بخوانید: مفهوم مقیاس پذیری در بلاک چین 

پل بلاک‌چین سولار بریج (Solar Bridge) اصلی‌ترین راه‌حل ارتقای مقیاس‌پذیری سولانا است. بلاک‌چین سولانا با استفاده از این پل بلاک‌چین به پلتفرم دیگری به نام Arweave متصل می‌شود. بعد از تایید تراکنش‌ها در شبکه سولانا، داده‌ها برای ذخیره سازی از طریق پل بلاک‌چین به شبکه آرویو Arweave منتقل می‌شوند. 

بلاک‌چین Arweave یک شبکه اختصاصی برای ذخیره‌سازی داده‌ها به‌صورت نامحدود است. امکان نگهداری داده‌ها برای همیشه در این شبکه وجود دارد. ضمن اینکه جلوی هر گونه دستکاری و تغییر در آن‌ها را نیز می‌گیرد. 

انتقال داده‌ها توسط سولار بریج به یک شبکه دیگر باعث می‌شود که عملا سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه اصلی سولانا افزایش پیدا کند. به‌طوری که در حال حاضر سولانا قادر است 65 هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. زمان تشکیل بلوک در این شبکه نیز تنها 400 میلی ثانیه است. در حالی که این عدد برای شبکه‌های بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب برابر 10 دقیقه و 30 ثانیه است. 

پل بلاک‌چینی چیست؟ 

سولار بریج یک پل بلاک‌چین است که توسط شرکت فناوری Bering Waters در هنگ کنگ طراحی و راه‌اندازی شده است. این پل بلاک‌چین دو شبکه Solana و Arweave را به‌یکدیگر متصل می‌کند. به‌طور کلی باید توجه داشته باشید که پل بلاک‌چین، فناوری است که برای ارتباط بین دو یا چند شبکه بلاک‌چین طراحی شده و امکان انتقال داده‌ها بین آن‌ها را فراهم می‌کند. 

شماتیک نحوه عملکرد پل بلاکچینی سولار بریج در تصویر زیر مشخص است.

پل بلاک‌چینی سولار بریج امکان اتصال شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

تا قبل از ابداع پل بلاک‌چین (blockchain bridge) شبکه‌های مختلف به‌صورت جزیره‌هایی جدا از یکدیگر بودند. توسعه فناوری بلاک‌چین تنها از طریق برقراری ارتباط بین شبکه‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. پل بلاک‌چین زیرساخت لازم برای این منظور را فراهم می‌کند. بدون وجود این پل‌ها، توسعه دهندگان نمی‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز را بین شبکه‌های مختلف جابه‌جا کنند. 

blockchain bridge امکان تعامل شبکه‌های مختلف را فراهم کرده است. به این ترتیب فرصت توسعه هر چه بیشتر اکوسیستم بلاک‌چین ایجاد شده است. مکانیزم عملکرد پل‌های بلاک‌چین نیز خیلی ساده است. فرض کنید شما قصد دارید تعداد توکن را از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل کنید. برای این منظور توکن‌های خود را در پلتفرم مبدأ تحویل می‌دهید. این توکن‌ها قفل یا سوزانده می‌شوند. سپس در شبکه مقصد معادل آن توکن‌ها صادر شده و در اختیارتان قرار می‌گیرند. امکان معکوس کردن این فرآیند نیز وجود دارد. برای انجام این عملیات نیز معمولا کارمزد ناچیزی دریافت می‌شود. 

کاربرد سولار بریج

تا به اینجای متن تقریبا نقش پل بلاکچینی سولار بریج برای شما مشخص شده است. با این حال در این بخش به اختصار به کاربرد سولار بریج اشاره می‌کنیم.

  1. بستری برای تعامل بلاکچین‌ها با یکدیگر
  2. تسهیل انتقال داده‌ها بین دو بلاکچین متصل شده
  3. جابجایی برنامه‌های غیرمتمرکز بین بلاکچین‌های متصل
  4. سرعت بیشتر تراکنش‌ها
  5. توسعه گسترده‌تر شبکه سولانا

چرا سولار بریج برای سولانا اهمیت دارد؟ 

چرا سولار بریج برای سولانا اهمیت دارد؟ 

شاید این سوال را مطرح کنید که چرا بلاک‌چین سولانا نیاز به یک شبکه جداگانه برای ذخیره‌سازی داده‌ها دارد؟ آیا این شبکه می‌تواند داده‌های تراکنش‌ها را پس از اعتبارسنجی در زنجیره اختصاصی خود ذخیره کند؟ در شرایطی که تقاضا برای انجام تراکنش در شبکه سولانا محدود باشد، هیچ مشکلی برای پردازش و ذخیره سازی آن‌ها نخواهد داشت. 

نکته مهم ماجرا این است که امروز سولانا با حجم بسیار زیادی تقاضا برای تراکنش روبه‌رو است. اگر قرار باشد تمام این داده‌ها را در شبکه اختصاصی خود ذخیره کند، قطعا با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه می‌شود. به‌طوری که بخش قابل توجهی از توان عملیاتی شبکه برای تولید بلوک‌های جدید به‌منظور ذخیره سازی اطلاعات صرف می‌شود. 

از طرفی دیگر برای یک بلاک‌چین با ماهیت سولانا خیلی مهم است که کاربران بتوانند به‌صورت لحظه‌ای به‌تمام داده‌های ذخیره شده در شبکه دسترسی داشته باشند. تعداد بلوک‌های تجمعی در شبکه سولانا از مرز 50 میلیون عبور کرده است. این عدد بیش از دو برابر مجموع بلوک‌هایی است که تاکنون در شبکه‌های اتریوم، بیت کوین، الگوراند، پولکادات و کازماس تولید شده است.

نکته: خرید و فروش ارز دیجیتال سولانا بدون کارمزد از صرافی ایرانیکارت امکان پذیر است.

طبیعی است در چنین شرایطی برای اینکه سولانا بتواند مقیاس‌پذیری خود را حفظ کند و پاسخگوی تقاضا برای انجام تراکنش‌ها باشد، نیاز به منبعی جداگانه برای ذخیره‌سازی داده‌های تولید شده دارد. شبکه Arweave همان پروژه‌ای است که برای ذخیره‌سازی مطمئن و قابل اعتماد داده‌های سولانا استفاده می‌شود. 

سولانا برای انتقال داده‌ها به Arweave، به یک بلاک‌چین کارآمد نیاز دارد. تاثیر سولار بریج تا به امروز کاملا مطمئن و قابل قبول بوده است. تراکنش‌ها بلافاصله بعد از تایید از طریق این پل به شبکه Arweave منتقل می‌شوند و عموم کاربران می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. 

سولار بریج، کلید پیشرفت سولانا

در این مطلب بررسی کردیم که سولار بریج چیست و چه کاربردی در شبکه سولانا دارد. استفاده از فناوری پل بلاک‌چین سولار بریج برای انتقال داده‌ها به شبکه Arweave باعث شده است که سولانا امروز در جایگاه 10 پروژه برتر در بازار رمزارزها قرار داشته باشد. رمزارز سولانا در حال حاضر با مارکت کپ 8.2 میلیارد دلار در جایگاه نهم بازار کریپتوکارنسی قرار دارد. به‌همین دلیل شما می‌توانید روی این رمزارز برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت حساب کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....