معرفی ارز دیجیتال

ترون یا اتریوم؟ فرق تتر شبکه TRC20و ERC20 چیست؟

ترون یا اتریوم؟ فرق تتر شبکه TRC20و ERC20 چیست؟

ترون و اتریوم دو پلتفرم ارز دیجیتال هستند که به خاطر بلاکچین‌های خود رقابت زیادی با یکدیگر دارند. هر کدام از این پلتفرم‌ها می‌کوشند تا ویژگی‌های تازه‌ای به خود اضافه کنند تا بتوانند بهترین بازار باشند و کاربران را جذب خود کنند. اما سوالی که هربار برای فعالان بازار به‌وجود می‌آید این است که‌ ترون یا اتریوم؟ فرق تتر شبکه TRC20 و ERC20 چیست؟ کدام بلاک چین برای انتقال ارز بهتر عمل می‌کند؟ کدام ارز دیجیتال وضعیت بهتری برای خرید دارد و … . در این مطلب از ایرانیکارت به همه سوالات شما درباره انتخاب شبکه بلاک چین ترون و شبکه انتقال اتریوم پاسخ داده‌ایم. همچنین به تفاوت‌ها وشباهت‌های این دو شبکه و الویت سرمایه‌گذاری روی رمز ارزهای اختصاصی هر یک پرداخته‌ایم. برای یافتن سوالات خود درباره Trx و Ethereum تا انتهای این مطلب را بخوانید.

ترون چیست؟

ترون (Tron) یک پلتفرم و شبکه بلاکچین است که با هدف ایجاد یک اکوسیستم رمزنگاری امن و قابل اعتماد برای کاربران به وجود آمد. هزینه پلتفرم یا همان کارمزد در شبکه ترون بسیار پایین و نزدیک به صفر است و  از دسته پلتفرم بلاکچین‌های منبع باز به‌شمار می‌رود.

ترون چیست؟

ترون (TRX) ارز اختصاصی بلاک چین غیرمتمرکز ترون است که برای پرداخت مستقیم حقوق و پاداش به تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده و قابل استخراج نیست. شبکه ترون جزو کم کارمزدترین شبکه در دنیای دیجیتال است و تمام تراکنش‌هایی که از این شبکه انجام می‌شود قابل پیگیری بوده زیرا روی بلاک چین ترون ثبت می‌شوند. شبکه ترون دارای دو استاندارد (TRC10 و TRC20) است که متفاوت از یکدیگر هستند.

بیشتر بخوانید: ترون چیست

تفاوت TRC10 و TRC20 در شبکه ترون

  • TRC10 برای ساخت توکن‌های بومی، با پشتیبانی اختصاصی شبکه انتقال ترون کاربرد دارد.
  • برای عرضه توکن از طریق ماشین مجازی و قراردادهای هوشمند بلاک چین ترون از TRC20 استفاده می‌شود.
  • کارمزد تراکنش توکن‌های با استاندارد TRC10 هزار برابر کمتر از کارمزد انتقال توکن‌های TRC20 است.

اتریوم چیست؟

دومین رمز ارز بازار کریپتو که هولدرهای زیادی دارد، اتریوم (Ethereum) است. همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال هیچ نهاد حکومتی روی بلاکچین اتریوم نظارت نمی‌کند. این شبکه کاملا غیر متمرکز است و از مهمترین شبکه‌ها در بازار کریپتو کارنسی به‌حساب می‌آید. امنیت بالا شبکه اتریوم یکی از دلایل محبوبیت در بین معامله‌گران بازار برای انتقال سرمایه از یک حساب به حساب دیگر است.

از کاربردهای شبکه اتریوم باید به ساخت نرم افزارهای غیر متمرکز و اجرای قرارداد هوشمند اشاره کرد. جلوگیری از سرقت اطلاعات نرم افزارها و عدم مبادله اطلاعات کاربران با سازمان‌های واسطه، به دلیل ویژگی غیر متمرکز بودن شبکه بلاکچین اتریوم است.

قراردادهای هوشمند نیز که از طریق این شبکه انجام می‌شوند، چهارچوب‌های مختلف را تعیین و برنامه‌ریزی کرده تا اجازه ورود نفر سوم را برای عقد قرارداد ندهد. استانداردی که برای ساخت توکن‌های بلاک چین اتریوم به‌کار می‌رود نیز ERC-20 نام دارد.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست

اتریوم چیست؟

مهم‌ترین تفاوت‌های ترون و اتریوم

اگر کمی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید یا تراکنشی را انجام داده باشید، احتمالا بر سر یک دو راهی بزرگ یعنی انتخاب بلاکچین از میان ترون و اتریوم قرار گرفته‌اید. طبیعتا هر کدام از این شبکه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که حتی بر نوسانات رمزارز آن‌ها نیز موثر است. بنابراین بیاید تا یک بار برای همیشه درباره تفاوت‌های ترون و اتریوم بدانیم تا کدام را انتخاب کنیم. بطور کلی ترون و اتریوم را می‌توان براساس معیارهای زیر مقایسه کرد.

نام امنیت سرعت تراکنش بر ثانیه مقیاس پذیری مکانیزم اجماع ارزش بازار کارمزد
اتریوم بسیار بالا 25 کمتر از ترون اثبات سهام 230 بیلیون دلار ناچیز
ترون کمتر از اتریوم 2000 بسیار خوب اثبات سهام واگذار شده 7 بیلیون دلار بین 3 تا 15 دلار

1. کلیت بلاکچین

اتریوم به دلیل آپدیت‌های اخیر خود یعنی مرج، دارای بلاک‌چین قوی‌تری نسبت به Tron است. بلاکچین اتریوم همچنین به عنوان شبکه سال معرفی شده و از انواع قابلیت‌های اضافی، مانند ظرفیت مهار کل سیستم معاملاتی و بهینه‌سازی زنجیره تامین، استفاده گسترده می‌کند. ضمانت و کنترل اداره مالیات، مدیریت معاملات املاک و مستغلات، و مدیریت املاک اجاره‌ای، و بسیاری موارد دیگر تنها بخشی از زیرمجموعه‌های فعالیت شبکه اتریوم هستند که ترون از آن‌ها بی‌نصیب است.

نکته: شما می‌توانید برای خرید و فروش اتریوم، از خدمات صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش اتریوم

2. امنیت شبکه

طبق زیرساخت‌های بلاک چین اتریوم، امنیت در این شبکه بالاتر از شبکه ترون است. هرچند که تا به‌ این لحظه (۱۷ جولای ۲۰۲۳) خبری حاکی از هک شدن اطلاعات کاربران یا تراکنش‌های انجام شده از طریق شبکه ترون توسط کاربران گزارش نشده است.

مهم‌ترین تفاوت‌های ترون و اتریوم

3. سرعت تراکنش (TPS)

سرعت تراکنش در شبکه‌های بلاک چین وابسته به اندازه و استخراج هر بلاک و ترافیک شبکه مشخص می‌شود. این پارامترها باعث شده تا در هر ثانیه از طریق شبکه‌ اتریوم (ERC20) ۲۵ تراکنش و از طریق شبکه (TRC20)، 2000 تراکنش انجام شود! همچنین سرعت تراکنش ترون ۱۵ ثانیه است، در حالی که تایید تراکنش در اتریوم بیش از ۶ دقیقه طول می‌کشد.

خرید و فروش ترون

4. کارمزد تراکنش

توسعه‌دهندگان ترون تصمیم گرفته‌اند برای رقابت با شبکه‌های بلاک چین برتر نظیر اتریوم، در کنار سرعت بالاتر در هر تراکنش، کارمزد پایین‌تری دریافت کنند. کارمز تتر در TRC20، معادل یک تتر و کارمزد تتر از طریق شبکه انتقال اتریوم براساس گس اتریوم مشخص می‌شود.

5. ارزش خرید

رشد روز افزون ارز اتریوم و همگام بودن آن با روند بیت کوین باعث شده که رتبه دومین ارز جهانی دیجیتال را به‌خود اختصاص دهد. این محبوبیت در بین کاربران و قیمتی بالا آن در معاملات، ارزش خرید آن را به نسبت ترون بالاتر برده است.

فرق تتر شبکه TRC20 و ERC20 چیست و کدام بهتر است؟

تتر شبکه TRC20 و تتر شبکه ERC20 هم ارزش بوده و در قیمت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. شبکه انتقال تتر تنها پارامتری است که موجب تمایز این دو از یکدیگر می‌شود. برای انتقال تتر از شبکه انتقال اتریوم (ERC20) باید هزینه قابل توجهی را به‌عنوان کارمزد پرداخت کرد و انتقال تتر از یک حساب به حساب دیگر از طریق این شبکه با سرعت پایین‌تری انجام می‌شود. درحالیکه کارمزد شبکه انتقال ترون (TRC20) کمتر بوده و تراکنش با سرعت بیشتری انجام می‌شود. 

بیشتر بخوانید: کارمزد تتر در شبکه‌های متفاوت چقدر است؟

در پاسخ به تتر شبکه ترون بهتر است یا تتر شبکه اتریوم؟ باید بدانید از آن‌جایی که این دو نوع تتر هیچ تفاوت قیمتی با یکدیگر ندارند، براساس ویژگی‌های بیان شده می‌توانید بهترین شبکه را برای انتقال سرمایه تتری خود انتخاب کنید. مثلا اگر تعداد تترهای شما کم است، انتقال آن‌ها از طریق شبکه اتریوم به دلیل کارمزد زیادی که دارد، غیرمنطقی است. 

وجوه مشترک ترون و اتریوم

برخلاف تفاوت‌های ترون و اتریوم که تا به اینجا به آن‌ها پرداختیم، این دو اکوسیستم شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که دانستن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. مهمترین شباهت ترون و اتریوم 3 پارامتری است که به‌طور مختصر در ادامه توضیح داده شده است.

  • غیر متمرکز بودن

TRC20 و ERC20 غیرمتمرکز هستند و همه تراکنش‌ها در این دو شبکه بدون واسطه انجام می‌شود. هک تراکنش‌ها و اطلاعات نیز در هر دو قدر ممکن بوده و به دلیل متن باز (open source) بودن آن‌ها، همه چیز شفاف است.

  • قابلیت پیگیری تراکنش‌ها

تا به امروز اطلاعات تمامی تراکنش‌هایی که از طریق هر یک از شبکه‌های انتقال ترون و اتریوم منتقل شده، روی بلاک چین ذخیره می‌شود. ازاین‌رو، قابلیت پیگیری تراکنش‌ها از طریق هردو آن‌ها وجود دارد.

  • قابلیت ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند

هم از  شبکه ترون و هم از شبکه اتریوم می‌توان برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده کرد.

کدام بهتر است، ترون یا اتریوم؟

حال که به پایان مقاله رسیدیم، وقت آن است تا نتیجه‌گیری کنیم که ترون بهتر است یا اتریوم. باید بگوییم، در حالی که Tron یک ارز دیجیتال است که اشتراک زیادی با اتریوم دارد، اما این اکوسیستم بر ایجاد یک محیط امن و قابل اعتماد متمرکز است که به طور اختصاصی برای تولیدکنندگان و سازندگان محتوا باشد. Tron همچنین تولیدکنندگان محتوا را قادر می‌سازد تا با شناسایی افرادی که به آن‌ها هزینه پرداخت کرده‌اند، به سرعت با مشتریان تعامل داشته باشند. این پلتفرم رایگان است تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم انجام می‌دهد.

از سوی دیگر اتریوم، در بحث امنیت و تمرکززدایی از ترون پیش است و امنیت تراکنش بی‌نظیری را فراهم می‌کند. این شبکه همچنین با آپدیت‌های اخیر خود چندین مرحله به جلو پرتاب شده و بسیاری از انتقادها مانند آسیب‌های استخراج و سرعت پایین تراکنش را از بین برده‌ است. در واقع تاکید ترون بر کاهش هزینه تولید و دسترسی به محتوای دیجیتال قابل توجه است، اما در مقایسه با اتریوم از نظر امنیت و تمرکززدایی کم است.

به صورت کلی هر دوی این پلتفرم‌ها به لطف شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز، نیاز به اشخاص ثالث را کاملا از بین می‌برند. هر دوی این ارزهای دیجیتال از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده شکوفا شوند.

سخن آخر

در نهایت، این که ترون بهتر است یا اتریوم سوالی است که شما باید با توجه به انتظاراتی که از شبکه دارید پاسخ دهید. همچنین می‌توانید نظر خود را درباره انتخاب رمز ارز ترون و اتریوم برای سرمایه‌گذاری و انتخاب شبکه TRC20 یا ERC20 برای انتقال سرمایه در قسمت کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید و بگویید از نظر شما تروم بهتر است یا اتریوم؟

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...