متاورس

چطور وارد متاورس شویم؟ راهنمای قدم به قدم

چطور وارد متاورس شویم؟ راهنمای قدم به قدم

متاورس، فضای مجازی مشترکی است که تعاملی و فراتر از واقعیت است که شامل آواتار و دارایی‌های دیجیتال شما می‌شود که در یک بلاک چین ثبت می‌شوند. با توجه به پیش بینی ارزش بالایی این تکنولوژی جدید، متاورس به عنوان یک بازیگر اصلی در رشد اقتصاد دیجیتال معرفی می‌شود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند متاورس اقتصاد دیجیتال را که محرک اصلی رشد اقتصاد جهانی است، رشد خواهد داد. برای پاسخ به سوال چگونه وارد متاورس شویم ؟ این مطلب را بخوانید.

متاورس چیست؟

متاورس در واقع مکانی موازی با دنیای فیزیکی است. جایی که شما و افراد دیگر آواتار دارید و از طریق آواتارهایشان با آن‌ها در تعامل هستید. برخی همچنین استدلال می‌کنند که متاورس به معنای واقعی کلمه هنوز در واقع وجود ندارد. در حالی که متاورس در حال حاضر برای سرگرمی، مد، بازی و حتی مهمانی استفاده می‌شود، کارشناسان معتقدند که بهترین استفاده از آن برای آموزش خواهد بود.برای اطلاعات بیشتر درباره متاورس می‌توانید مقاله متاورس چیست؟ را مطالعه کنید

چرا باید وارد متاورس شویم؟

چرا باید وارد متاورس شویم؟

فعالیت در متاورس به ما فرصت بازی، کار یا خرید را می‌دهد. بشریت به تدریج به سمت عصر دیجیتال می‌رود و به لطف کرونا، انسان‌ها به سمت فضای مجازی پیش رفته اند. متاورس آینده است و شما نباید آن را نادیده بگیرید! کمپانی‌های بزرگی مانند فیس بوک و مایکروسافت سرمایه‌گذاری خود را در این تکنولوژی اعلام کرده اند. همچنین در آوریل ۲۰۲۱، اپیک گیمز سرمایه‌گذاری عظیم ۱ میلیارد دلاری را در متاورس اعلام کرد. توسعه دهندگان Pokemon Go، نیز در حال سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه متاورس هستند.

با توجه به تمام این اتفاقات می‌توانیم بگوییم، به لطف پیشرفت‌های فناوری‌هایی مانند رمزنگاری، بلاک چین و واقعیت مجازی، سرانجام یک متاورس غیرمتمرکز امکان‌پذیر شد. در ادامه، به شما خواهیم گفت که چرا باید وارد متاورس شویم.

1. متاورس اینترنت بعدی است.
به غیر از متاورس، مفهوم دیگری که مورد توجه قرار گرفته وب ۳ است. هسته وب ۳ تمرکززدایی است و اینترنت را با چند ویژگی بیشتر تقویت می‌کند. برنامه‌های وب ۳ بر روی بلاک چین یا در شبکه‌های غیرمتمرکز اجرا می‌شوند. وب ۳ بر این موضوع تمرکز دارد که چه کسی اینترنت را کنترل می‌کند، اما متاورس در مورد چگونگی تجربه کاربران از اینترنت در آینده است. بنابراین متاورس در نهایت به وب بعدی جهانی تبدیل خواهد شد.

2. همکاری‌های شخصی و حرفه‌ای به متاورس منتقل می‌شود.
واقعیت مجازی کارمندان را قادر می‌سازد تا به آرامی به یک محیط کاری ترکیبی منتقل شوند و از تعامل لذت ببرند.

3. فرصت‌های سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیزی را به همراه خواهد داشت.
متاورس به یک منبع دیگر برای کسب درآمد به ویژه برای سازندگان محتوا و توسعه دهندگان بازی تبدیل خواهد شد. هنگامی که متاورس بیشتر پیشرفت کند، فرصت‌های کسب درآمد از طریق هنر دیجیتال، گیم فای، تجارت الکترونیک و رویدادهای موسیقی و ورزشی نیز فراهم می‌شود.

بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس را به طور جزئي در صفحه دیگری توضیح داده‌ایم که می‌ةوانید برای آشنایی بیشتر در مورد سرمایه گذاری در مناورس به آن مراجعه کنید

4. متاورس قابلیت همکاری در محیط‌های مجازی را تسهیل می‌کند.
متاورس صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، بازارهای NFT، بازی‌های غیرمتمرکز و موارد دیگر را در دنیای مجازی خود ادغام خواهد کرد. کاربران متاورس می‌توانند از هر یک از DApp‌ های ادغام شده با استفاده از آواتارهای خود استفاده کنند. هر گونه دارایی دیجیتال، توکن و NFT که در آواتار متاورس خود ذخیره می‌کنید، می‌تواند به راحتی در هر یک از DApp‌ های موجود در متاورس برای معامله، مزایده، وام و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه خرید و فروش NFT

آموزش ورود به دنیای متاورس

چگونه وارد متاورس شویم؟ این سوالی است که همه از زمانی که فیس بوک اعلام کرد نام شرکت مادر خود را به Meta Platforms Inc تغییر نام می‌دهد، می‌پرسند. مشتاق هستید که شما هم وارد متاورس شوید اما نمی‌دانید که چگونه شروع کنید؟ در ابتدا تنها چیزی که نیاز دارید اتصال به اینترنت است. در ادامه روش ورود به دنیای متاورس را به شما آموزش می‌دهیم.

راه‌های ورود به متاورس

مراحل ورود به دنیای متاورس عبارتند از:

مرحله اول: یک پلتفرم مانند دسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی و… انتخاب کنید.

برای دسترسی به پلتفرم به یک کامپیوتر و یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. هرچند برای دسترسی به پلتفرم می‌توان از گوشی‌های هوشمند نیز استفاده کرد اما آن‌ها قدرت پردازش کافی برای ارائه عملکرد بهینه پلتفرم را ندارند. (این یکی از دلایلی است که فیس بوک بر روی توسعه سخت افزارهای بیشتری مانند عینک‌های هوشمند تمرکز می‌کند تا کاربران بتوانند به راحتی به متاورس دسترسی داشته باشند). کیف پول متامسک پر استفاده‌ترین کیف پول برای اتصال به بازی‌های متاورسی است و در این آموزش نیز ما از کیف پول متامسک استفاده می‌کنیم. برای نصب آن، وارد وبسایت متامسک شده و آن را به صورت افزونه روی مرورگر خود دانلود کنید. چنانچه با نحوه نصب متامسک آشنا نیستید مقاله آموزش متامسک را بخوانید.

بیشتر بخوانید: پرسودترین بازی‌های متاورسی

مرحله دوم: بازی‌های ویدیویی را انجام دهید.

بازی‌های ویدیویی نمونه‌های بسیار خوبی هستند که یک متاورس می‌تواند شبیه آن باشد. دلیل اصلی، توانایی آن‌ها برای نشان دادن یک دنیای دیجیتال کاملاً توسعه یافته است که هر کسی می‌تواند به آن ملحق شود.  بازیکنان می‌توانند یک آواتار برای نشان دادن خود ایجاد کنند و آزادانه در قلمرویی که فقط در فضای دیجیتال وجود دارد قدم بزنند، با دیگران معاشرت کنند و در اقتصاد بازی سهیم شوند. همه بازی‌های متاورسی پنلی ارائه می‌دهند که از طریق آن می‌توانید آواتار خود را ایجاد و سفارشی‌سازی کنید. در ادامه روش ساخت آواتار در سه پلتفرم برتر دسنترالند، سندباکس و اکسی اینفینیتی آموزش داده شده است.

آموزش ساخت آواتار در پلتفرم دسنترالند

ساخت آواتار و بازی در دسنترالند رایگان و آسان است و نیازی به دانلود خود بازی نیست. چرا که می‌توان از طریق وب نیز به بازی دسترسی داشت. البته برای ساخت آواتاری با جزییات بیشتر، می‌توانید nft مربوط به آن را خریداری کرده و سپس در آواتار خود وارد کنید. (اسلاید‌ها را مطابق مراحل ورق بزنید.)

  1. به وب سایت Decentraland بروید روی Explore on web کلیک کنید.
  2. همانطور که در تصویر دوم مشاهده می‌کنید (ورق بزنید)، دو گزینه ساخت حساب یا ورود به عنوان مهمان برای شما ایجاد می‌شود. اگر Play As Guest را انتخاب کنید مستقیما به محیط دسنترالند وارد می‌شوید. با این حال شما Create An Account را انتخاب کنید و یک حساب جدید بسازید.
  3. در مرحله بعد باید کیف پول خود را به آن متصل کنید. در این آموزش ما از متامسک استفاده کرده‌ایم. متامسک را انتخاب کنید. سپس یک پیغام در کیف پول شما نمایش داده می‌شود که آیا اجازه اتصال می‌دهید؟ روی Sign کلیک کنید تا کیف پول شما به دسنترالند متصل شود.
  4. یعد از اتصال کیف پول یک صفحه برای شما باز می‌شود که دارای 4 تب Explore ،Backpack ،Map و Setting است. برای ساخت آواتار وارد تب Backpack شده و روی بخش Avatar کلیک کنید تا صفحه‌ای مانند تصویر 5 برای شما نمایش داده شود. در این بخش شما می‌توانید مواردی مانند رنگ پوست، مدل مو، لباس و … را برای آواتار خود شخصی‌سازی کنید. پس از انجام تغییرات روی Done کلیک کنید.
  5. از بخش Emotes نیز می‌توانید کلیدهایی برای انجام یک حرکت خاص مانند خوشحالی، خداحافظی کردن و … تعیین کنید و سپس روی Done کلیک کنید.
  6. پس از تکمیل آواتار می‌توانید به بخش Map رفته و محل بازدید خود را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر آخر مشاهده می‌کنید، مکان‌های پربازدید با دایره‌های قرمز نشان داده شده است. با کلیک بر روی هر قسمت وارد زمین شده و موارد موجود در آن برای شما نمایش داده می‌شود. اکنون می‌توانید به بازی‌های مختلف پرداخته و از تجربیات دیگران بازدید کنید.

آموزش ساخت آواتار در پلتفرم سندباکس

  1. وارد وبسایت sadbox شده و روی Sign in از بالا سمت راست کلیک کنید.
  2. کیف پولی که می‌خواهید متصل کنید را انتخاب کنید. در این آموزش ما از کیف پول متامسک استفاده کرده‌ایم.
  3. به محض انتخاب کیف پول، یک پیغام در ولت شما ظاهر می‌شود که از شما مجوز اتصال را درخواست می‌کند. برای اتصال روی Sign کلیک کنید.
  4. پس از اتصال کیف پول دوباره وارد صفحه اصلی می‌شود. در این مرحله اطلاعات کیف پول شما از نوار بالای صفحه قابل مشاهده است. روی قسمت دایره مانند کلیک کرده و از منو Avatar را انتخاب کنید.
  5. سپس تصویری مانند عکس 5 برای شما باز می‌شود که با استفاده از ابزار آن می‌توانید آواتار اختصاصی خود را بسازید.
  6. بازی سندباکس مانند دسنترالند نیست. برای بازی و کسب تجربه در سندباکس باید گیم میکر را دانلود کنید. بنابراین روی تب Inventory کلیک کرده و Download game maker را انتخاب کنید. پس از دانلود وارد بازی شده و می‌توانید موارد جدید ایجاد کنید.

آموزش ساخت آواتار در پلتفرم اکسی اینفینیتی

از آن جایی که بازی اکسی اینفینیتی مانند موارد دیگر رایگان نیست، شما برای ساخت حساب و ایجاد آواتار باید مقداری توکن AXIES داشته باشید. مراحل ایجاد آواتار در آن همانند سایر بازی‌ها است. این مراحل عبارتند از:

  1. وارد وبسایت Axie infinity شوید از تب بالای صفحه بخش More را باز کرده و گزینه Getting Started را انتخاب کنید.
  2. سپس به صفحه‌ای مانند تصویر دوم هدایت می‌شوید. در این صفحه مراحل ساخت حساب در اکسی اینفینیتی توضیح داده شده است. روی Get Started کلیک کنید.
  3. کیف پولی که برای اتصال به این بازی باید استفاده کنید، کیف پول رونین ولت است. بنابراین آن را دانلود کنید. لینک دانلود انواع ورژن کیف پول در همان صفحه موجود است.
  4. پس از دانلود کیف پول و نصب آن روی دستگاه، 3 واحد توکن axie را به کیف پول خود واریز کنید.
  5. پس از واریز به کیف پول به مرحله بعد رفته و از قسمت Account Creation روی لینک آبی رنگ Axie Official marketplace کلیک کنید.
  6. به صفحه‌ای مانند تصویر 6 هدایت می‌شوید. از قسمت Login گزینه Login with ronin wallet را انتخاب کنید تا حساب شما ساخته شود.
  7. پس از این مرحله، قدم آخر دانلود بازی است که لینک دانلود آن در صفحه موجود است.( همانند تصویر آخر)

مرحله سوم: فعالیتی بجز بازی انجام دهید.

اگر به دنبال تجربه جدی‌تری هستید، می‌توانید یک جلسه کاری را در یک دفتر دیجیتال سازماندهی کنید.

مرحله چهارم: از واقعیت مجازی استفاده کنید.

برای تجربه کامل متاورس به یک هدست واقعیت مجازی Oculus Quest ۲ نیاز دارید. این دستگاه دارای تراشه گرافیکی و اجزای ذخیره‌سازی است که مستقیماً در هدست ادغام شده است. این هدست شامل شش دوربین ردیابی خارجی و داخلی است که موقعیت سر و دست شما را در یک فضا بدون نیاز به سنسورهای ردیابی جداگانه قرار می‌دهد. همراه با هدست، یک کنترلر لمسی oculus نیز دریافت می‌کنید که هر کدام دارای دکمه‌هایی هستند تا بتوانید اشیاء مجازی را بگیرید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این هدست همچنین صدا را از همه جهات حمل می‌کند و همچنین به شما امکان می‌دهد صدای محیط را در واقعیت بشنوید!

البته همه پلتفرم‌های متاورس به یک هدست واقعیت مجازی اختصاصی نیاز ندارند. برخی از پلتفرم‌های متاورس مانند دسنترالند را می‌توان تنها با استفاده از رایانه خود با استفاده از مرورگر اینترنت وارد آن شوید. بنابراین برای بهترین تجربه از پلتفرم‌ها، می‌توانید از  یک هدست واقعیت مجازی استفاده کنید اما در حال حاضر اجباری نیست.

سرمایه‌گذاری در ارزهای متاورس

به عنوان یک راه دیگر برای ورود به متاورس می‌توان از طریق فناوری بلاک چین، در ارز متاورسی مورد نظر خود سرمایه‌گذاری کرد. همچنین می‌توان از طریق NFT‌ ها یک آهنگ، یک اثر هنری دیجیتال یا حتی یک مبلمان سه بعدی در پلتفرم‌های متاورسی را خریداری کنید. برای فعالیت در NFT‌ ها نیز می‌توانید از بازار OpenSea استفاده کنید.

معامله ارزهای متاورسی

سخن آخر

به اعتقاد برخی افراد تعداد زیادی از مردم تا سال ۲۰۳۰ به نوعی در متاورس فعالیت خواهند کرد. اولین چالش نیز دسترسی به سخت‌افزار مورد نیاز آن خواهد بود. چالش‌های حقوقی و تجاری نیز برای متاورس وجود خواهد داشت. با این حال هنوز گمانه زنی‌های زیادی در مورد متاورس وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها در حال آزمایش روی آن هستند. نمی‌توان انکار کرد که تلاش‌های زیادی در این عرصه انجام می‌شود. پیش بینی می‌شود متاورس تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای ما را متحول خواهد کرد.

سوالات متداول
Request for Quote

از پلتفرم دسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی و… می‌توان استفاده کرد.

در هر پلتفرم متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش، مقالات این حوزه در ایرانیکارت را مطالعه کنید.

اکثرا از کیف پول متامسک استفاده می‌شود.

برخی از پلتفرم‌ها رایگان و برخی مانند اکسی اینفینیتی نیاز به پرداخت دارند.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. برای ورود به مناورس عینک مخصوص هم نیاز هست؟ از کجا تهیه کنیم؟
    آیا حضوری آموزش ورود به متاورس دارید؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      خیر شما با کامپیوتر شخصی خود نیز می توانید وارد متاورس شوید. برای مثال از دنیای دسنترالند می توانید دیدن کنید. اگر مقالات آموزشی مجله ایرانیکارت را مطالعه کنید، به راحتی می توانید وارد متاورس شوید. ضمن اینکه در بازار تجهیزات الکترونیکی می توانید این عینک ها را بیابید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. متاورس دنیای جالبیه
    ممنونم از مطلب شما
    چطور میشه زمین رایگان خرید؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      تقریبا در هیچ یک از بازی های متاورسی با ارزش نمی توان زمین رایگان به دست آورد. با این حال برخی پلتفرم های کمتر شناخته شده وجود دارد که ممکن است زمین رایگان در اختیار شما قرار دهد. بنابراین انتظار رشد یا بازدهی خوبی نمی توان از زمین های رایگان داشت. شایان ذکر است که اگرچه نمی توانید زمین رایگان داشته باشید اما می توانید با بازی های رایگان، کسب درآمد کنید. به همین منظور پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین بازی‌های متاورسی را مطالعه کنید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
متاورس
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز...
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
متاورس
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
 از زمانی که مردم و به ویژه افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، فهمیدند با خرید زمین در متاورس به راحتی می‌توان چند هزار دلار به دست...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...