معرفی ارز دیجیتال

اوپن سی (Opensea) چیست؟

اوپن سی (Opensea) چیست؟

دنیای بزرگ دیجیتال و شگفتی‌های آن هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. اگر هنوز وارد این دنیا نشده‌اید بی شک روزی برای کنجکاوی هم که شده وارد آن خواهید شد. یکی از ویژگی‌های جذاب دنیای متاورس وجود NFT‌ها است. در واقع می‌توان این طور گفت که NFTها کالا‌های دنیای دیجیتال هستند. بی شک اولین و بزرگ‌ترین بازار خرید و فروش NFT، اوپن سی است. در اینجا قصد داریم به بررسی این بازار بپردازیم و بفهمیم اوپن سی چیست و چطور از آن استفاده کنیم. اگر شما هم به دنبال خرید و فروش ارز دیجیتال هستید در این مقاله همراه ما باشید.

OpenSea چیست؟

OpenSea یک بازار غیر متمرکز برای خرید، فروش و ترید توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) است. در حقیقت اوپن سی خود را بزرگ‌ترین بازار برای کالاهای دیجیتالی می‌داند. در نتیجه برای ورود به بازار NFT یکی از بهترین گزینه‌های ما این بازار است و باید نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. در ادامه به بررسی اوپن سی می‌پردازیم و نحوه خرید و فروش NFT در آن را بیان می‌کنیم.

OpenSea به عنوان اولین بازار NFT در ژانویه 2018 راه ‌اندازی شد. الکس آتالا (Alex Atallah) و دوین فینزر (Devin Finzer) بعد از عملیاتی شدن کریپتو کیتیز به این نتیجه رسیدند که اکوسیستم نیاز به یک بازار NFT دارد؛ از این رو بازار اوپن سی را راه اندازی کردند. از زمان راه اندازی، این بازار رشدهای بی نظیری را تجربه کرده است. به طوری که بازیکنان بزرگی مانند Mark Cuban، Gary Vaynerchuk و Chamath Palihapitiya به این بازار پیوستند. بعد از آن  Logan Paul اولین NFT تویتری خود را برای فروش گذاشت که به قیمت 3.5 میلیون دلار به فروش رفت.

OpenSea در تبلیغات خود بیان کرد که اولین و بزرگترین بازار NFT است که کاربران می‌توانند هر گونه کالاهای دیجیتالی را در آن بیایند. در کنار آثار هنری، کلکسیون‌ها، کاراکتر بازی‌ها، دامین‌ها و حتی نمایی از کالاهای فیزیکی را می‌توانید در این بازار خرید و فروش کنید. می‌توان این بازار را به eBay تشبیه کرد با این تفاوت که در OpenSea میلیون‌ها NFT در دسته بندی‌های متفاوت عرضه می‌شود. اگر به بازی‌های ویدئویی و دنیای دیجیتال علاقمند باشید، گشتن در این بازار برای شما جذاب و شگفت انگیز خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر مقاله آموزش ساخت NFT و نحوه فروش آن را مطالعه کنید.

خرید و فروش در OpenSea

در ابتدا باید ببینیم که خرید و فروش NFT در این بازار، قابل اعتماد است؟ از طرفی چه طور می‌توان به خریدار یا فروشنده اعتماد کرد؟ در خرید و فروش‌های NFT باید در نظر داشته باشید که تمام معاملات و تراکنش‌ها در بلاکچین اتفاق می‌افتد و واسطه‌ای در کار نیست. پس می‌توان نتیجه گرفت امنیت بر اساس بلاکچین و قراردادهای هوشمند تامین می‌شود و مهم نیست که در چه پلتفرمی یا با چه شخصی خرید و فروش انجام می‌شود. با این توضیح در اوپن سی تراکنش‌ها atomic هستند به این معنا که یا کل معامله اتفاق می‌افتد و یا اصلا معامله‌ای در کار نیست. برای توضیح بهتر تصور کنید که می‌خواهید یک NFT بفروشید زمانی که خریدار هزینه را پرداخت کند در همان زمان NFT نیز برای او ارسال می‌شود. به این طریق اگر خریدار به هر طریقی معامله را بر هم بزند مانند این است که هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ تراکنشی انجام نشده است.

اوپن سی از یک پروتکل به نام Wyvern Protocol استفاده می‌کند که مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند بوده و برای استفاده در کالاهای دنیای واقعی طراحی شده است. این پروتکل به کاربران امکان انتقال زمین و دیگر کالاها را در قالب NFT فراهم می‌کند و زمانی که فروشنده NFT را می‌فروشد بلافاصله برای خریدار منتقل می‌شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله آموزش نحوه خرید و فروش NFT را مطالعه کنید.

اتصال کیف پول به OpenSea

بعد از راه اندازی کیف پول ارز دیجیتال باید کیف پول خود را به اوپن سی متصل کنید. بعد از اتصال می‌توانید به پروفایل خود وارد شده و تمام دارایی‌های خود را ببینید. قبل از وارد شدن دقت کنید که برای پرداخت هزینه‌های کالاها و گس شبکه در کیف پول خود، اتریوم داشته باشید. برای پرداخت هزینه کالاها و آثار هنری در این پلتفرم از اتر یا اتریوم استفاده می‌شود.

OpenSea چیست

پیدا کردن توکن در OpenSea

در قسمت Browse یا جستجو که اساس این پلتفرم را تشکیل می‌دهد، می‌توانید تمام توکن‌ها را ببینید و بخرید. اگر نام کالای مورد نظر خود را می‌دانید، می‌توانید در قسمت Search جستجو کرده و آن را پیدا کنید. در غیر این صورت می‌توانید برای پیدا کردن توکن مورد نظر خود از فیلترها و تقسیم‌بندی‌های مختلف استفاده کنید تا کالای مورد نظر خود را پیدا کنید. محبوب‌ترین و بیشترین NFT‌هایی که برای فروش گذاشته‌اند را در بالای تصویر می‌بینید. هر چند که لیست‌های مختلفی برای پیداکردن NFT مورد نظر شما وجود دارد، از تازه‌های اضافه شده گرفته تا بیشترین قیمت و بیشترین بازدید شده و… .

OpenSea چیست

وضعیت توکن‌ها در اوپن سی

توکن‌های موجود در OpenSea هر کدام دارای یکی از 6 وضعیت موجود در این پلتفرم هستند که به آن‌ها status pills گفته می‌شود.

  • On Sale

OpenSea دارای بی شمار NFT است که ممکن است تعدادی از آن‌ها برای فروش نباشند از این رو با انتخاب گزینه On Sale کالاهایی که برای فروش گذاشته شده‌اند، به شما نمایش داده می‌شود.

  • Has Offers

با انتخاب این گزینه NFTهایی که دارای پیشنهاد قیمتی هستند به شما نشان داده می‌شود.

  • Pre-Sale

این گزینه مخصوص اوقاتی است که توسعه دهندگان قبل از انتشار یک پلتفرم و یا یک بازی، آیتم‌های آن را به فروش می‌گذارند.

  • Has Bounty

کاربران در بعضی از NFTها می‎‌توانند با پیشنهاد آن‌ها به دوستانشان، جایزه یا Bounty بگیرند.

  • Auctions

این گزینه آیتم‌هایی که به مناقصه گذاشته شده نمایش می‌دهد.

  • Bundles

این گزینه آیتم‌های چند گانه را نمایش می‌دهد.

با وجود این گزینه‌ها و فیلترها به احتمال زیاد گزینه مورد نظر خود را خواهید یافت. ولی توصیه می‌شود در ابتدا با گزینه‌های ارزان شروع کنید چون اگر بعدا متوجه شوید که به آن چیزی که می‌خواستید دست پیدا نکرده‌اید، کل پول شما تمام نشده باشد و بتوانید گزینه دیگری را هم خریداری کنید.

برای مطالعه بیشتر نحوه خرید زمین در متاورس را بخوانید.

نحوه خرید NFT در OpenSea

دلایل بسیاری وجود دارد که افراد به خرید NFT رو می‌آورند. شاید مهم‌ترین دلیل آن این است که افراد می‌خواهند بر یک اثر جدید، خارق‌العاده و منحصر به فرد سرمایه گذاری کنند. بازار NFT‌ها در سال 2021 بسیار رونق گرفت و باعث شد بسیاری از کلکسیونرها مطرح مثل Crypto Punks و Bored Ape Yacht Club به این بازار وارد شوند. بعضی کاربران NFTها را به عنوان دارایی‌های آینده‌دار خریداری نمی‌کنند و صرفا هدف آن‌ها خرید یک اثر هنری است. هر چه به جلو می‌رویم بیشتر و بیشتر دنیای واقعی به سمت دنیای دیجیتال پیش می‌رود. پس احتمال اینکه ما هم روزی به خرید و فروش NFTها رو آوریم دور از ذهن نیست. در ادامه آموزش خرید NFT در پلتفرم OpenSea را در چند قدم توضیح می‌دهیم.

خرید و یا پیشنهاد قیمت

در قسمت‌های قبل اتصال کیف پول به سایت و پیدا کردن NFT مورد نظر را توضیح دادیم در اینجا به نحوه خرید و یا پیشنهاد قیمت می‌پردازیم. زمانی که NFT مورد نظر خود را یافتید، اگر قیمت آن مشخص باشد می‌توانید آن را بخرید ولی اگر به صورت پیشنهاد قیمت و یا price offer باشد باید قیمت پیشنهادی خود را ارسال کنید تا در صورت موافقت فروشنده، معامله شما انجام شود. بعضی از NFTها گزینه‌ای به نام Place Bid دارند که در این حالت باید مانند مناقصه رقم پیشنهادی خود را اعلام کنید. دقت کنید که رقم شما باید نسبت به رقم‌های گفته شده تاکنون بالاتر باشد تا خریدار برای فروش به شما راغب شود. در پلتفرم اوپن سی پیشنهاد باید 5 درصد بیشتر از پیشنهاد نفر قبلی باشد. در اینجا برای توضیح از قیمت ثابت استفاده می‌کنیم.

برای مطالعه بیشتر مقاله بهترین بازی‌ های کریپتو را بخوانید.

خرید نهایی

فرض کنید می‌خواهیم ان اف تی “Great Ball of Fire” را خریداری کنیم.

OpenSea چیست

گزینه Buy now را انتخاب کنید تا صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما باز شود. در اینجا مشخصات NFT مورد نظر مثل اسم، نام سازنده و قیمت را مشاهده می‌کنید. اکنون بر روی گزینه Confirm Checkout کلیک کنید.

خرید و فروش در opensea

در ادامه کیف پول شما مانند تصویر زیر یک تاییدیه دریافت می‌کند.

خرید و فروش در opensea

در این صفحه تمام جزئیات خرید خود را مشاهده می‌کنید. این جزئیات شامل هزینه تقریبی gas و میزان زمان پردازش تراکنش می‌باشد. شما می‌توانید با انتخاب گزینه Edit هزینه gas را تغییر دهید ولی در نظر داشته باشید که کاهش هزینه gas باعث کاهش سرعت تراکنش هم می‌شود. در واقع بهترین زمان برای خرید، خلوت‌ترین زمان در شبکه اتریوم است. برای دانستن زمان مناسب برای خرید در شبکه، می‌توانید از طریق سایت ETHgasstation اقدام کنید. زمانی که بر روی گزینه Confirm کلیک کردید، منتظر بمانید تا خرید شما انجام شود.

بیشتر بخوانید : متاورس چیست؟

خرید و فروش در opensea

اگر کمی صبر کنید به زودی NFT خود را در کالکشن‌های خود خواهید دید. می‌توانید خیلی ساده به قسمت پروفایل خود مراجعه کنید و NFT خود را ببینید.

فروش NFT در OpenSea

حال اگر بخواهیم NFT خود را بفروشیم باید چه کنیم؟ برای فروش، در بالای صفحه قسمت راست بر روی گزینه Sell کلیک کنید.خرید و فروش در opensea

اکنون به یک صفحه جدید مانند تصویر زیر انتقال پیدا خواهید کرد. در اینجا باید اطلاعات انتقال خود را وارد کنید.

برای فروش NFT خود باید انتخاب کنید که می‌خواهید به صورت قیمت ثابت یا مناقصه‌ای باشد و به چه ارزی می‌خواهید آن را بفروشید. دقت کنید که صرافی OpenSea در هر NFT که بفروش می‌رسد، 2.5 درصد از فروش را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. در آخر بر روی گزینه complete listing کلیک کنید.

اگر NFT خود را در کیف پول خود ندیدید، نگران نباشید باید آن را به صورت دستی اضافه کنید. برای این کار ابتدا بر روی NFT خود کلیک کنید و ماننده تصویر زیر در پایین صفحه قسمت Details را پیدا کنید.

در این قسمت بر روی گزینه Contract Address کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه به آدرس صفحه Etherscan مختص NFT خود منتقل خواهید شد.

آدرس مورد نظر را کپی کرده و در کیف پول متامسک خود برگردید. گزینه Import Tokens را در کیف پول خود پیدا کنید و بر روی گزینه Custom Token کلیک کنید. آدرس صفحه Etherscan خود را که پیش‌تر کپی کرده بودید، در اینجا جایگذاری کنید.

حال می‌توانید توکن خود را در کیف پولتان ببینید.

برای مطالعه بیشتر مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023 را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

خرید و فروش در بازار NFTها به سختی که فکر می‌کنید نیست ولی مشکل آن این است که کلاهبرداران متعددی هم به این بازار وارد شده‌اند و باید دقت‌های لازم را داشته باشید. بازارهای NFT هنوز نوپا هستند و اقتصاد آن‌ها هنوز به شکل کامل شکل نگرفته است پس باید در انتخاب‌های خود دقت کرد تا سرمایه‌های خود را از دست ندهید. ولی از نظر کاربران و کارشناسان، آینده در بر گیرنده‌ی دنیای دیجیتالی است و هرچه به جلو می‌رویم بیشتر به این دنیا نزدیک تر می‌شویم. در نتیجه اطلاعات خود را در این زمینه همیشه بروز نگه داشته و اگر به دنبال پیشرفت در این حوزه هستید با اطلاعات کامل به فعالیت در این دنیای پر رمز و راز بپردازید. در اینجا متوجه شدیم که OpenSea چیست و نحوه خرید و فروش در آن چگونه است. اگر شما هم در بازارهای NFT خرید و فروش کرده‌اید، حتما تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اوپن سی (Opensea) چیست؟
دنیای بزرگ دیجیتال و شگفتی‌های آن هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. اگر هنوز وارد این دنیا نشده‌اید بی شک روزی برای کنجکاوی هم که شده وارد آن خواهید شد....
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام خیلی کامل و خوب بود فقط میخواستم بدونم زمینم میشه تو opensea خرید؟!

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، بله در قسمت land می‌توان زمین در پلتفرم های مختلف را خریداری کرد.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...