بلاکچین

ارزش قفل شده TVL چیست و چه کاربردی دارد؟

ارزش قفل شده TVL چیست و چه کاربردی دارد؟

پیشرفت‌های مداوم در صنعت کریپتو، مزایا و چالش‌هایی را به همراه داشته است. ارزهای دیجیتال با هدف تغییر زیرساخت‌ها، سیستم‌ها و فرآیندهای مالی سنتی وارد عمل شدند. همانطور که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به رشد خود ادامه می‌دهد، اهمیت درک ارزش کل قفل شده (TVL) نیز بیشتر می‌شود. TVL روش خوبی برای سنجش سلامت اکوسیستم دیفای است. این شاخص نشان می‌دهد که افراد چقدر مایل به قفل کردن قراردادهای دیفای هستند و هر چه TVL بالاتر باشد، اعتماد مردم به دیفای بیشتر است. به بیان ساده، وقتی پول بیشتری در DeFi قفل می‌شود، پتانسیل بیشتری برای رشد در اکوسیستم وجود دارد. فکر می‌کنید ارزش کل قفل شده در دنیای نوظهور دیفای چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله به توضیح مفصلی از مفهوم ارزش کل قفل شده، روش‌های محاسبه و اهمیت آن در فضای دیفای پرداخته‌ایم.

ارزش کل قفل شده یا TVL ارز دیجیتال چیست؟

از زمان رونق سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال 2020، کارشناسان بازارهای مالی با نوع جدیدی از سرمایه گذاری کنار آمده‌اند و به دنبال راه‌هایی برای سنجش عملکرد آن بوده‌اند. ارزش کل قفل شده (Total Value Locked) اساساً ارزش کل دارایی‌هایی را نشان می‌دهد که در قراردادهای هوشمند یک پلتفرم دیفای شرکت دارند. دارایی‌های DeFi شامل پاداش‌ها و بهره‌هایی است که از خدماتی مانند وام‌دهی، سرمایه‌گذاری و استخرهای نقدینگی به‌شکل قراردادهای هوشمند ارائه می‌شوند. ارزش کل قفل شده یک سنجه در پروتکل‌های سهامداری دیفای است و نشان دهنده مقدار دارایی‌های سپرده شده توسط ارائه دهندگان نقدینگی است. این معیار می‌تواند اثربخشی یک برنامه دیفای را در جلب توجه کاربران نشان دهد.

به عنوان مثال، TVL در استیکینگ، یک شاخص بسیار مفید برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال پشتیبانی از پلتفرم‌های دیفای با بالاترین پاداش هستند. توجه به این نکته مهم است که TVL یک مولفه خاص فقط برای پروژه‌های DeFi است و مقدار TVL در پروژه‌های مختلف دیفای متفاوت است. برنامه‌های دیفای به طور کلی به دنبال مقدار TVL بالاتر برای جذب کاربران بیشتر هستند؛ زیرا TVL بالاتر، قابلیت‌های پلتفرم را برای انجام سواپ و عرضه نقدینگی در بازارهای وام‌دهی نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: وام گرفتن ارز دیجیتال سریع و آسان (بدون ضامن)

ارزش قفل شده TVL چیست و چه کاربردی دارد؟

با افزایش محبوبیت و ارزش DeFi در فضای ارزهای دیجیتال، TVL به یک معیار اساسی برای ارزیابی پروتکل توسط سرمایه گذاران تبدیل شده است. در سال 2022، TVL به نزدیک به 2 میلیارد دلار در سطح جهانی رسید که نسبت به دو سال گذشته تقریبا 400 میلیون دلار افزایش یافته است.  TVL به عنوان ارزش کل ارز دیجیتال قفل شده در یک قرارداد هوشمند تعریف می‌شود، اما معیارهای دیگری وجود دارند که ممکن است بر ارزش پروژه‌های دیفای تأثیر بگذارند.

TVL با ارزش ارز فیات یا توکن بومی تغییر می‌کند. اگر ارزش یک توکن خاص افزایش یابد، TVL پروتکل نیز افزایش می‌یابد. ارزش کل قفل شده در بازار کریپتو از 160 میلیارد دلار در اواسط آوریل 2022 به 58.4 میلیارد دلار در سپتامبر 2022 کاهش یافت که این میزان پایین‌ترین سطح از مارس 2021 است. این رقم به دقت توسط تحلیلگران بررسی می‌شود و به عنوان شاخصی از اعتماد سرمایه گذاران به بازار شناخته می‌شود. بزرگترین شبکه TVL در حال حاضر اتریوم است که بیش از 500 پروژه دارد و تقریباً نیمی از کل ارزش قفل شده در صنعت دیفای را تشکیل می‌دهد.

ارزش کل قفل شده در زنجیره‌های دیفای

برای اینکه پلتفرم‌های دیفای کار کنند، باید سرمایه به عنوان وثیقه وام یا نقدینگی در استخرهای معاملاتی سپرده شود. از آنجایی که TVL نشان دهنده تأثیر سرمایه بر سود و قابلیت استفاده برنامه های دیفای برای معامله گران و سرمایه گذاران است، اهمیت زیادی دارد. هنگامی که TVL یک پلتفرم دیفای افزایش می‌یابد، نقدینگی، محبوبیت و قابلیت استفاده افزایش می‌یابد. این عوامل به موفقیت پروژه کمک می‌کنند. TVL بالاتر به این معنی است که سرمایه بیشتری در پروتکل‌های دیفای قفل شده‌است و شرکت کنندگان از مزایا و درآمدهای قابل توجهی برخوردار می‌شوند. TVL کمتر به معنی نقدینگی کمتر و در نتیجه بازدهی کمتری دارد.

یکی از بزرگترین مراحل رشد در TVL برای تامین مالی غیرمتمرکز بین سال‌های 2020 و 2021 اتفاق افتاد. امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi در سال 2020 محبوبیت زیادی پیدا کرد و بسیاری از راه حل‌ها به عنوان شیوه‌های جدید سرمایه گذاری در حال تکامل بودند. همانطور که اشاره شد، دارایی‌های دیفای عموماً با بهره و پاداش از خدماتی مانند سهامداری، استخرهای نقدینگی و وام دهی که به عنوان قراردادهای هوشمند در دسترس هستند، مرتبط هستند.

برای مثال، TVL می‌تواند به سرمایه‌گذاران نشان دهد که آیا منطقی است که دارایی‌های خود را در یک پلتفرم دیفای به اشتراک بگذارند یا خیر. رشد TVL در حوزه دیفای خارق العاده بوده‌است، در حالی که TVL دو سال پیش حدود 400 میلیون دلار بود. محبوب‌ترین پروتکل که سهم عمده‌ای از کل ارزش قفل شده در بخش دیفای را به خود اختصاص می‌دهد، میکر دائو (MakerDAO) است. علاوه بر این، بسیاری از پروتکل های محبوب دیگر مانند آوه (Aave) و کرو (Curve) نیز به رشد TVL در حوزه مالی غیرمتمرکز کمک می‌کنند.

ارزش قفل شده TVL چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا کل ارزش قفل شده تی وی ال برای دیفای مهم است؟

همانطور که بیان شد، رشد TVL یک شاخص کلیدی از افزایش علاقه و پذیرش پروتکل‌های دیفای است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا TVL یک معیار مهم برای ارزیابی محبوبیت یک پروژه است. پلتفرم‌های دیفای به سرمایه (به شکل نقدینگی یا وثیقه) در استخرهای معاملاتی نیاز دارند. رشد TVL برای یک پروتکل دیفای باعث بهبود قابل توجه قابلیت استفاده، نقدینگی و معروفیت این پلتفرم می‌شود. همه این عوامل می‌تواند منجر به شانس‌ بیشتر برای موفقیت پروژه شود. بنابراین، نمی‌توان اهمیت ارزش کل قفل شده در دیفای را برای یافتن یک پروژه قدرتمند و آینده دار انکار کرد. TVL همچنین می‌تواند توسط سرمایه گذاران برای تعیین اینکه آیا توکن اصلی پروژه بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده‌است نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:مارکت کپ ارز در بازار ارز دیجیتال

تفاوت بین تی وی ال و ارزش بازار

به غیر از ارزش کل قفل شده، ارزش کل بازار و عرضه در گردش نیز از شاخص‌هایی هستند که در بین سرمایه‌گذاران برای بررسی پروژه‌ها استفاده می‌شوند. ارزش بازار یا مارکت کپ یک معیار مهم برای هر پلتفرم مبتنی بر بلاکچین و دارای توکن است. مارکت کپ ارز دیجیتال، اساساً میزان کل سرمایه گذاری در ارز خاص را نشان می‌دهد؛ در حالی که TVL ارزش تمام دارایی‌های قفل شده در پروتکل‌های DeFi را اندازه گیری می‌کند.

TVL شامل تمام کوین‌های سپرده‌ گذاری شده در تمام عملکردهایی است که پروتکل‌های دیفای ارائه می‌دهند؛ از جمله استخرها، وام‌دهی و نقدینگی.

شیوه محاسبه ارزش کل قفل شده به چه صورت است؟

محاسبه TVL بسیار ساده است. سه جنبه حیاتی در تعیین مقدار کل ارزش قفل شده برای یک پروتکل دیفای عبارتند از:

  • تامین مالی پروتکل دیفای
  • حداکثر منبع در گردش پروتکل دیفای
  • قیمت موجود پروتکل دیفای

ارزش قفل شده TVL چیست و چه کاربردی دارد؟

برای محاسبه TVL یک پروژه، تعداد توکن‌های سپرده گذاری‌شده در پروژه را در قیمت فعلی آن به دلار ضرب کنید. تخمین ارزش واقعی پروژه از طریق محاسبه نسبت TVL انجام می‌شود. وقتی ارزش بازار یک دارایی را بر کل ارزش قفل شده تقسیم می‌کنیم، نسبت TVL را بدست می‌آوریم. اگر این نسبت کمتر از 1 باشد، دارایی معمولا کمتر ارزش گذاری شده‌است و برای سرمایه گذاران جذاب‌تر است. وقتی این نسبت بالاتر رود، ممکن است دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده باشد و جایی برای رشد بیشتر باقی نمانده باشد. اگر پروژه‌ای در چندین توکن سپرده می‌پذیرد، باید TVL را برای هر توکن محاسبه کنید و آن‌ها را جمع کنید تا TVL پروژه را بدست آورید. با توجه به ظهور پروتکل‌های جدید در فضای دیفای، ممکن است محاسبه TVL دقیق و تعیین سلامت هر پروژه، امری زمانبر و چالش برانگیز باشد. از این رو، از طریق پلتفرم‌های خاصی می‌توانید به راحتی TVL هر پروژه را بررسی و تحلیل کنید.

برای خرید و فروش ارزهای دیفای با کارمزد صفر در ایرانیکارت، کلیک کنید.

خرید ارزهای دیفای از ایرانیکارت

از کجا باید TVL پروژه‌های مختلف را به دست بیاوریم؟

ارزش قفل شده کل پروتکل‌ها را می‌توان به راحتی از طریق پلتفرم‌های تحلیلی مانند defipulse.com و defillama.com ارزیابی کرد. این پلتفرم‌ها نمایش دقیقی از مقدار کل ارزش قفل شده در پروتکل‌های دیفای در سراسر جهان را ارائه می‌دهند. در این سایت‌ها می‌توانید تجزیه و تحلیل و رتبه بندی پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز با بیشترین حجم دارایی‌های رمزنگاری شده را مشاهده کنید. این یک ابزار عالی برای کسانی است که به دنبال پیشرفت و کسب اطلاعات در  مورد دنیای مالی غیرمتمرکز هستند. جالب توجه است که دو شرکت تحلیلی مختلف از روش‌های متفاوتی برای نظارت بر TVL پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کنند.

DeFi Pulse تراکنش‌های قرارداد هوشمند پروتکل دیفای در بلاکچین اتریوم را ردیابی می‌کند و با استفاده از کل موجودی توکن‌های ERC-20 و اتر، مقدار TVL را مشخص می‌کند. اما DeFi Llama توازن ترکیبی همه زنجیره‌های دبفای یا هر پلتفرم را برای محاسبه TVL به طور جداگانه در نظر می‌گیرد. به طور کلی، پروژه‌هایی با TVL بالاتر برای خرید ارز دیجیتال بهتر هستند، زیرا تضمین یک پلتفرم سالم، با تقاضای بالا، با تیم توسعه دهندگان قوی و مورد استفاده ارزشمند است.

بیشتر بدانید: چک لیست ابزارهای معاملاتی کاربردی برای تریدرها

شیوه استفاده از معیار TVL برای سنجش پروژه‌های دیفای

ورود مداوم پروتکل‌های دیفای جدید به عنوان یکی از چالش‌های ارزیابی TVL ظاهر شده‌است. تخمین دقیق ارزش قفل شده در کل بازار برای کاربران دشوار است. همچنین این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه گذاران در تعیین اینکه کدام پروتکل دیفای در حال حاضر یک انتخاب مطمئن است، با مشکلاتی روبرو شوند. برای شروع می‌توانید به دنبال پروتکل‌های محبوب با TVL تقریباً 1 میلیارد دلار باشید. همچنین می‌توانید از نسبت TVL که در بخش‌های قبلی به آن شاره کردیم، در تخمین ارزش واقعی پروژه استفاده کنید.

سخن نویسنده:

در این مقاله به نحوه محاسبه نسبت TVL، ابزارهای کاربردی و اهمیت این شاخص در تحلیل پروژه‌های دیفای پرداختیم. اگر این مقاله برای شما مفید بوده، نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

نسبت TVL یک شاخص مهم است؛ زیرا این نسبت بینشی از اینکه آیا یک پروژه خاص قابل اطمینان است یا جای رشد دارد، به سرمایه گذاران می‌دهد.

همانطور که در مقاله گفته شد، هر چه میزان TVL بالاتر باشد، اعتماد سرمایه گذاران به پلتفرم افزایش می‌یابد و برای کسب در آمد دارایی‌های بیشتری را به اشتراک می‌گذارند. در نتیجه، میزان نقدنیگی در صرافی بالاتر می‌رود.

در حال حاضر اتریوم بیشترین TVL را در میان پروژه‌های دیفای دارد.

TVL مهم است، اما تنها معیاری نیست که باید هنگام تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در یک توکن در نظر بگیرید. باید بدانید که TVL همیشه 100% دقیق نیست و باید قبل از سرمایه گذاری در هر پروژه، تحقیقات خود را حتما انجام دهید.

دابل کامپوند به رپد توکن‌ها و توکن‌های مشتقه مرتبط است. لازم است بدانید که گاهی توکن‌ها را دو بار می‌شمارند و این موضوع مشکلی در بررسی TVL ایجاد نمی‌کند؛ زیرا هنگام محاسبه TVL هر دوی این مقادیر در نظر گرفته می‌شود.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...