سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

وام گرفتن ارز دیجیتال یا Crypto Lending سریع و آسان (بدون ضامن)

وام گرفتن ارز دیجیتال یا Crypto Lending سریع و آسان  (بدون ضامن)

هولد کردن یا نگهداری ارزهای دیجیتال به امید رشد آن‌ها در بلندمدت یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است که طرفداران زیادی دارد، اما با این روش، دارایی شما باید برای مدت زیادی بدون استفاده باقی بماند. این در حالی است که به کمک یکی از خدمات منحصر به فرد دیفای، وام ارز دیجیتال یا همان Crypto Lending، می‌توانید از هولد کردن ارزهای دیجیتال سود به دست آورید و یا مبلغی ارز دیجیتال را به عنوان وام دریافت کنید. وام‌دهی ارزهای دیجیتال این روزها به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در بازار تبدیل شده و اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های مالی آن را ارائه می‌دهند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به بررسی موضوعات پیرامون وام‌دهی (Lending) در دنیای رمزارزها می‌پردازیم.

وام ارز دیجیتال یا crypto lending چیست؟

سیستم وام‌دهی در ارزهای دیجیتال، تقریبا چیزی مشابه همان وام‌های سنتی است که همه می‌شناسیم. در وام‌دهی سنتی، افراد از بانک‌های یا موسسات مالی پولی را قرض می‌گرفتند، اما در فرآیند وام‌دهی ارزهای دیجیتال، افراد دارایی رمزارزی خود را در ازای دریافت سود منظم به دیگران قرض می‌دهند. سود و پرداخت‌ها به شکل ارز دیجیتالی است و معمولا به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه واریز می‌شود.

پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو (که اغلب همان صرافی‌های ارز دیجیتال هستند) می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. در هر دو نوع صرافی، یعنی متمرکز و غیرمتمرکز، وام‌گیرندگان باید برای دریافت وام به صرافی یک وثیقه ارائه دهند. سپس وام‌گیرندگان وام را به مرور زمان پرداخت می‌کنند تا وثیقه خود را پس بگیرند. شایان ذکر است که در حالی که مالکیت ارز دیجیتالی که به عنوان وثیقه قرار داده‌اید برای شما حفظ می‌‎شود، اما در قبال آن برخی از حقوق دارایی‌های خود، مانند اینکه بتوانید ارزهای خود را معامله کنید یا بفروشید را تا زمانی که وام به طور کامل پرداخت شود از دست می‌دهید.

سود وام ارز دیجیتال

نرخ‌های بهره با وام‌های کریپتو بسیار متفاوت است و آنچه دریافت می‌کنید در پلتفرم‌های مختلف بین ۵ تا ۲۰ درصد در سال متغیر خواهد بود. به طور کلی، سود وام ارزهای دیجیتال توسط عوامل گوناگونی تعیین می‌شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱. نوع پلتفرم وام‌دهی: هر پلتفرم وام‌دهی نرخ سود خاص خود را دارد. به طور کلی، پلتفرم‌های متمرکز نرخ سود ثابت و پلتفرم‌های غیرمتمرکز نرخ سود متغیر دارند.

پلتفرم‌های وام گرفتن ارز دیجیتال

۲. نوع ارز دیجیتال: بازار کریپتوکارنسی متشکل از انواع ارزهای دیجیتال مختلفی است که نرخ سود وام برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است. برای مثال برای ارزهای دیجیتال باثبات و حجم معاملات بالا، مانند بیت‌کوین و اتریوم، نرخ سود پایین‌تر است.

۳. میزان وام: نرخ سود وام با توجه به مبلغ وام درخواستی شما تعیین می‌شود. این یعنی هرچه مبلغ دارایی بیشتر باشد سود آن نیز بیشتر خواهد بود.

۴. مدت زمان بازپرداخت: نرخ سود وام با توجه به بازه زمانی بازپرداخت می‌تواند متفاوت باشد.

دیفای(defi) چیست؟

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) به سیستم‌های مالی نوظهوری گفته می‌شود که بر بستر بلاکچین و بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز مانند بانک‌ها و موسسات مالی سنتی، به کاربران خدمات مالی ارائه می‌دهند. در دیفای، تراکنش‌ها و قراردادها توسط قراردادهای هوشمند که برنامه‌های کامپیوتری خودکار بر روی بلاکچین هستند، اجرا می‌شوند؛ بنابراین از آنجا که این فناوری یک سیستم مالی به‌شمار می‌رود تقریبا تمامی خدمات مالی سنتی در دیفای با امکانات تازه و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای صورت می‌گیرد.

این خدمات، در اپلیکشن‌هایی که برای برقراری ارتباط با بلاکچین طراحی شده‌اند ارائه می‌شود. افراد می‌توانند به سادگی و با نصب این برنامه‌ها روی گوشی همراه یا کامپیوتر، از خدمات آن استفاده کنند. در واقع، برنامه‌های DeFi به عنوان واسطه‌ای میان افراد عمل می‌کنند که کاربران می‌توانند در آن تراکنش‌ها را به صورت خودکار انجام دهند. برای نمونه، یکی از رایج‌ترین کاربردهای دیفای و اپلیکشن‌ها، وام‌دهی ارزهای دیجیتال است که کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه رابط، وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان را پیدا و شرایطی مانند بهره یا وثیقه را انتخاب کنند.

سیستم وام ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند

همانطور که خواندید، اصلی‌ترین ابزاری که برای وام‌ ارز دیجیتال نیاز داریم، یک پلتفرم دیفای یا اپلیکشن دیفای است. این پلتفرم‌ها به وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا یکدیگر را پیدا کنند. به طور کلی، پلتفرم‌های دیفای ممکن است شرایط و مقررات خاص خود را برای فرآیند وام داشته باشند اما مراحل کلی در فرآیند وام‌دهی کریپتو مشابه و به شرح زیر است:

نحوه وام گرفتن ارز دیجیتال

  • ابتدا وام‌گیرنده یک پلتفرم سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کند و مقدار ارز دیجیتال مورد نیاز خود را درخواست می‌کند. این فرآیند بر خلاف گرفتن وام در بانک، نیاز به هیچ روند طولانی درخواستی ندارد.
  • در مرحله بعد بر اساس مبلغ وام مورد نظر و بر اساس نسبت LTV، پلتفرم محاسبه می‌کند که چه مقدار ارز دیجیتال به عنوان وثیقه مورد نیاز است.
  • سپس وام‌گیرنده وثیقه ارز دیجیتالی خود را تامین می‌کند.
  • حال یک سرمایه‌گذار وام‌دهنده، مبلغ وام را از طریق پلتفرم سرمایه‌گذاری تأمین می‌کند.
  • وام‌گیرنده مانده و بهره وام را در یک بازه زمانی معین پرداخت می‌کند. (بیشتر پلتفرم ها جریمه‌ای برای پرداخت زودهنگام وام ندارند.)
  • سرمایه‌گذاران به طور منظم از سهم خود از سود پرداختی دریافت می‌کنند.
  • در نهایت وام‌گیرنده پس از بازپرداخت کل وام، وثیقه خود را پس می‌گیرد.

توجه داشته باشید که نرخ بهره از پلتفرمی به پلتفرم دیگر و از ارز دیجیتالی به ارز دیجیتال دیگر متفاوت است. پلتفرم‌ها همچنین ممکن است هزینه‌هایی را برای خدمات خود دریافت کنند یا نرخ‌های بالاتری را برای وام‌دهندگانی که مایل به قفل کردن رمزارز خود برای مدت زمان مشخصی هستند، ارائه دهند.

تفاوت وام بانکی با وام ارز دیجیتال

تا به اینجا گفتیم وام بانکی و سنتی با وام ارزهای دیجیتال شباهت‌های بسیاری دارد. اما این دو چه تفاوتی دارند و استفاده از کدام بهتر و امن‌تر است؟ برای دریافت وام‌های بانکی، افراد باید فرآیندهای طولانی را طی کنند و مدت زمان نسبتا زیادی را نیز منتظر بمانند تا نوبت وام به آن‌ها برسد. در وام‌دهی سنتی همچنین وثیقه‌ای که بانک‌ها دریافت می‌کنند یک چیز ارزشمند مانند سند ملک است و در غیراین صورت به افراد وامی تعلق نمی‌گیرد. اما از سوی دیگر نرخ سود وام بانکی در طول دوره بازپرداخت ثابت است و مقررات مشخصی بر آن‌ها نظارت می‌کند. این در حالی است که، وام‌ ارزهای دیجیتال ساده و سریع است اما به دلیل نوسانات رمزارزها ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین تفاوت‌های وام بانکی با وام ارز دیجیتال را می‌توان بدین شکل دسته‌بندی کرد:

  • وثیقه:

وام بانکی: معمولاً برای دریافت وام بانکی به وثیقه مانند سند ملکی یا فیش حقوقی نیاز دارید.

وام ارز دیجیتال: در بیشتر موارد می‌توانید از ارزهای دیجیتال خود به عنوان وثیقه استفاده کنید.

  • ضامن:

وام بانکی: در برخی از موارد برای دریافت وام بانکی به ضامن نیاز دارید.

وام ارز دیجیتال: به طور کلی نیازی به ضامن نیست.

  • نرخ سود:

وام بانکی: نرخ سود وام بانکی ثابت است و توسط بانک تعیین می‌شود.

وام ارز دیجیتال: نرخ سود وام ارز دیجیتال می‌تواند ثابت یا متغیر باشد و به عوامل مختلفی مانند نوع پلتفرم وام‌دهی و ارز دیجیتال مورد نظر بستگی دارد.

  • مراحل دریافت وام:

وام بانکی: دریافت وام بانکی فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است که شامل جمع‌آوری مدارک و طی مراحل اداری می‌شود.

وام ارز دیجیتال: دریافت وام ارز دیجیتال فرآیندی ساده‌تر و سریع‌تر است و به طور آنلاین انجام می‌شودمزایای وام گرفتن ارز دیجیتال

  • مقررات:

وام بانکی: وام‌های بانکی توسط قوانین و مقررات دولتی نظارت می‌شوند.

وام ارز دیجیتال: قوانین و مقررات مربوط به وام ارز دیجیتال هنوز در حال شکل‌گیری و در هر کشور متفاوت است.

انواع وام ارز دیجیتال

Crypto Lending در انواع مختلفی ارائه می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی را به کاربر ارائه می‌دهد. انواع وام ارز دیجیتال را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

وام وثیقه‌ای (Collateralized Loan)

وام‌های وثیقه‌ای محبوب‌ترین نوع وام‌ ارزهای دیجیتال هستند که در آن کاربر باید مبلغی ارز دیجیتال را به عنوان وثیقه ارائه دهند. این نوع وام شبیه به وام‌های رهنی سنتی است که در آن از خانه خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده می‌کنید و شما می‌توانید بدون نیاز به فروش ارزهای دیجیتال خود، از آن‌ها برای دریافت وام استفاده کنید. در این نوع از وام رمزارزی، پس از این که مبلغ وثیقه موردنظر خود را تعیین کردید و به تایید پلتفرم رسید، می‌توانید وام خود را دریافت کنید. در وام وثیقه‌ای هرچه Loan-to-Value (LTV) کمتر باشد، نرخ بهره کمتر و همچنین ریسک کمتری برای مارجین خواهد داشت. توجه داشته باشید در صورت پرداخت نکردن قسط‌های وام، وثیقه توسط پلتفرم ضبط می‌شود.

وام بدون وثیقه (Uncollateralized Loan)

وام‌های نوع جدیدتری از وام ارزهای دیجیتال هستند که هنوز نتوانسته‌اند محبوبیت چندانی کسب کنند، اما عملکردی مشابه وام‌های شخصی دارند و برخلاف وام‌های وثیقه‌ای، نیازی به ارائه وثیقه برای دریافت وام نیست. در این فرآیند وام‌گیرندگان باید درخواست وام را پر کنند، مراحل تأیید هویت را بگذرانند و پس از بررسی اعتبار صبر کنند تا مورد تایید قرار بگیرند. این وام‌ها خطر زیان بیشتری برای وام‌دهندگان دارند، زیرا هیچ وثیقه‌ای برای تسویه در صورت پرداخت نشدن اقساط ندارد.

وام‌ فلش (Flash Loan)

وام‌های فلش نوعی از وام فوری ارز دیجیتال هستند که توسط صرافی‌ها و تنها برای انجام یک تراکنش یا معامله قرض گرفته و باز پرداخت می‌شوند. این‌ها نوع از وام ریسک زیادی دارد و معمولاً برای استفاده از فرصت‌های آربیتراژ بازار، مانند خرید ارز دیجیتال با قیمت پایین‌تر در یک بازار و فروش فوری با قیمت بالاتر در بازار دیگر، استفاده می‌شوند.

روند وام گرفتن ارز دیجیتال

وام اعتباری (Crypto Line of Credit)

وام اعتباری یک نوع وام با وثیقه است که به کاربران اجازه می‌دهد تا درصد مشخصی از وثیقه سپرده شده را وام بگیرند. در این نوع وام، پس از تأیید وثیقه، می‌توانید تا سقف مشخصی (نسبت وام به ارزش) از وام درخواستی خود را به صورت ارز فیات یا استیبل کوین برداشت کنید. این سقف بر اساس ارزش وثیقه شما تعیین می‌شود. همچنین برای بازپرداخت فقط سود وجوهی را که برداشت کرده‌اید، نه کل خط اعتباری، پرداخت می‌کنید. برنامه‌های بازپرداخت این وام متفاوت هستند، اما معمولا باید تا زمانی که وام به طور کامل بازپرداخت شود، پرداخت‌های ماهانه ثابتی انجام دهید.

مزایای وام ارز دیجیتال

تا به اینجای مقاله، احتمالا متوجه شده‌اید که وام کریپتو دارای مزایای متعددی نسبت به وام های سنتی بانکی است. در این روش، وام گیرندگان کریپتو می‌توانند وام را بدون بررسی اعتبار دریافت کنند و حتی افرادی که ممکن است، واجد شرایط دریافت وام بانکی نباشند، به راحتی می‌توانند وام بگیرند. همچنین وام‌دهندگان رمزارز می‌توانند درآمد غیرفعال از ارزهای دیجیتال خود را با نرخ هایی ایجاد کنند که معمولا بسیار بالاتر از نرخ‌های حساب‌های پس‌انداز است. وام‌‌دهی ارز دیجیتال همچنین می‌تواند جایگزین انعطاف‌پذیرتری برای استیکینگ کریپتو باشد که شامل قفل کردن کریپتو و تعهد آن به پروتکل امنیتی بلاکچین است. بنابراین، مزایای وام ارز دیجیتال عبارت است از:

  • نرخ‌های بهره پایین: وام‌های ارز دیجیتال جایگزین ارزان‌قیمتی برای وام‌های شخصی و بانکی هستند. اغلب وام‌های کریپتو را می‌توان با نرخ بهره زیر ۱۰ درصد دریافت کرد.
  • بدون بررسی اعتبار: پلتفرم‌ها و صرافی‌های وام‌دهی کریپتو معمولاً هنگام درخواست بررسی اعتباری انجام نمی‌دهند، و این یک گزینه تامین مالی فوق‌العاده جذاب برای افرادی است که اعتبار ضعیفی دارند یا سابقه اعتباری ندارند.
  • تأمین مالی سریع: پس از تأیید، می‌توانید وام خود را در عرض چند ساعت دریافت کنید.
  • عدم نیاز به ضامن: برخلاف وام‌های سنتی، برای دریافت وام ارز دیجیتال در اکثر موارد نیازی به ارائه ضامن ندارید.

معایب وام ارز دیجیتال

اگرچه می‌توانیم مزایای بسیاری را برای وام کریپتو نام ببریم اما این روش نیز معایب مهمی دارد که دانستن آن می‌تواند تصمیم‌گیری بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد. در هر صورت ارزهای دیجیتال جزو طبقه دارایی‌های پرنوسان و ریسکی هستند و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می‌کنند. این یعنی مبلغ بازپرداخت وام ممکن است با تغییرات قیمتی رمزارز چندین برابر قیمت وام شود.

همچنین برخی از پلتفرم‌ها و موسساتی که وام ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند به خصوص از نوع غیرمتمرکز آن، معمولاً از وام‌گیرنده می‌خواهد تا دو برابر ارزش وام درخواستی خود را واریز کند یا نسبت وام به ارزش (LTV) ۵۰ درصد داشته باشد. به علاوه، زمانی که ارز دیجیتال افت ناگهانی قیمت داشته و عدم نقدشوندگی در بازار مانع از فروش وثیقه وام‌گیرنده با مبلغی که برای پوشش اصل وام شود، این امر به به طور بالقوه منجر به زیان برای وام‌گیرنده و وام‌دهنده خواهد شد.

پلتفرم‌های غرمتمرکز برای وام گرفتن ارز دیجیتال

مراحل دریافت وام کریپتو

دریافت وام ارز دیجیتال، بسیار ساده است. توجه داشته باشید که اگر قصد دریافت وام با وثیقه دارید باید مبلغ ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کنید. برای دریافت وام کریپتو می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

انتخاب پلتفرم

پلتفرم‌های متعددی وام‌دهی ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند که هر کدام شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. شما می‌توانید برای این کار در یک پلتفرم وام متمرکز مانند بلاک فای (BlockFi) ثبت‌نام کنید یا یک کیف پول دیجیتال را به یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز مانند آوه (Aave) متصل کنید. در انتخاب پلتفرم به عواملی نرخ بهره، کارمزد، شرایط و اقدامات امنیتی حتما توجه داشته باشید. برخی از بهترین پلتفرم‌های وام ارز دیجیتال عبارتند از:

  • بلاک فای BlockFi
  • بایننس Binance
  • کوین لون CoinLoan
  • سلسیوس Celsius

ایجاد حساب کاربری

حال باید در پلتفرم انتخابی ثبت‌نام و یک حساب کاربری ایجاد کنید. اگر این کار را در پلتفرم متمرکز انجام می‌دهید باید مدارک شناسایی خود را نیز ارائه دهید و احراز هویت شوید.

ارائه درخواست وام

حال باید از پلتفرم، مبلغ مورد نیاز وام خود را مشخص کنید. سپس انتخاب کنید به چه نوع وامی (وثیقه ای یا بدون وثیقه) نیاز دارید. سپس اگر انتخاب شده وام باوثیقه است باید حساب خود را به اندازه وثیقه شارژ کنید. سپس درخواست خود را برای تایید ارسال کنید.

بررسی و تایید درخواست

حال درخواست شما توسط پلتفرم بررسی می‌شود و در صورت تایید و پیدا شدن یک وام‌دهنده، وام مورد نیاز به حساب شما واریز می‌شود. فرآیند بررسی به سرعت انجام می‌شود. سپس برای تکمیل تراکنش، کاربران باید وثیقه را به کیف پول دیجیتال پلتفرم واریز کنند و وجوه قرض‌گرفته شده بلافاصله به حساب کاربر یا کیف پول ارز دیجیتال منتقل می‌شود.

بازپرداخت وام

پس از دریافت وام، شما باید اصل وام و سود آن را در بازه زمانی مشخص شده به پلتفرم وام‌دهی بازپرداخت کنید. برنامه‌های بازپرداخت با توجه به پلتفرم و نوع وام متفاوت هستند، اما معمولاً باید تا زمانی که وام به طور کامل بازپرداخت شود، پرداخت‌های ماهانه ثابتی انجام دهید.

وام ارز دیجیتال امن است؟

به طور کلی، وام ارز دیجیتال این روزها محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد و به همین دلیل پلتفرم‌های زیادی نیز این خدمت را ارائه می‌دهند. اما باید بدانید این وام‌ها نوعی شمشیر دو لبه به‌شمار می‌روند. این یعنی اگرچه پلتفرم‌ها سود کمتری را می‌گیرند اما از سوی دیگر، این حق را دارند که به سادگی وجوه کاربران را قفل کنند و هیچ حمایت قانونی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. بنابراین، می‌توانیم اینگونه بگوییم اگر بتوانید وام خود را از پلتفرم‌های معتبر تهیه نمایید، باید بگوییم که بله وام ارز دیجیتال امن است. اما در غیر این صورت، یعنی اگر پلتفرم اشتباهی را برای گرفتن وام انتخاب کنید، ممکن است وثیقه شما به سرقت برود. علاوه بر این، امنیت وام‌های وثیقه‌دار بیشتر از وام‌های بدون وثیقه است.

در هر صورت باید به یاد داشته باشید وام ارز دیجیتالی که دریافت می‌کنید، همواره تحت تاثیر نوسانات بازار قرار دارد. این یعنی ریسک تغییرات قیمتی بسیار بالا است. بنابراین بهتر است برای دریافت وام ارز دیجیتال به سراغ رمزارزهای باثبات و قدرتمند مانند استیبل‌کوین‌ها بروید تا کمتر تحت نوسانات قرار گیرد. گفتنی است که در صورت حمله سایبری و هکری به پلتفرم نیز ممکن است که امنیت دارایی (وثیقه) شما به خطر افتاده شود.

ریسک‌های وام گرفتن ارز دیجیتال

ریسک‌‌های وام ارز دیجیتال

بدین ترتیب، وام ارزهای دیجیتال هم برای وام‌گیرندگان و هم برای وام‌دهندگان خطرناک است. زیرا وام‌ها و وجوه سپرده شده همیشه در اختیار نوسانات بازار ارزهای دیجیتال است. برخی از ریسک‌های وام ارز دیجیتال عبارت است از:

Margin calls

هنگامی که کاربران وثیقه‌ای می‌گذارند و در مقابل آن وام می‌گیرند، کاهش ارزش وثیقه سپرده‌شده می‌تواند باعث مارجین کال شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که LTV یک وام کریپتو کمتر از نرخ توافق شده باشد. در چنین حالتی، وام‌گیرندگان یا باید وثیقه بیشتری برای بازگرداندن LTV سپرده‌گذاری کنند یا وام آن‌ها در معرض خطر کنسل شدن قرار می‌گیرد.

عدم نقدشوندگی

وثیقه‌های کریپتو که به پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو سپرده می‌شوند معمولا از حالت نقد خارج می‌شوند و دیگر به سرعت در دسترس نیستند. البته اکثر پلتفرم‌ها امکان برداشت سریع را برای کاربران فراهم می‌کنند، اما برخی دیگر ممکن است برای برداشت مدت زمانی را مشخص کنند.

بدون پشتوانه

پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال حمایت‌هایی مانند بانک‌ها را برای سپرده کاربران ارائه نمی‌دهند. برای مثال، سپرده‌های بانکی ایالات متحده، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تا سقف ۲۵۰۰۰۰ دلار برای هر سپرده‌گذار بیمه می‌شوند، و در صورت ورشکستگی بانک، وجوه کاربران را تامین می‌کند. اما برای پلتفرم‌های وام ارز دیجیتال چنین چیزی وجود ندارد و در صورت بروز مشکل، ممکن است دارایی کاربران از دست برود.

قبل از دریافت وام ارز دیجیتال باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مهم‌ترین نکاتی که باید در وام کریپتو در نظر داشت، به پلتفرم ارز دیجیتال مرتبط می‌شود. یافتن یک پلتفرم وام‌دهی رمزنگاری قابل اعتماد که نیازهای کاربران را برآورده کند، برای داشتن یک تجربه موفق وام‌دهی ارز دیجیتال بسیار مهم است. هنگام انتخاب پلتفرم وام‌دهی باید به چند فاکتور مهم توجه کرد.

نرخ بهره

یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب پلتفرم تاثیرگذار خواهد بود، نرخ بهره آن است. نرخ بهره در وام‌های ارز دیجیتال رقابتی است و هر پلتفرم نرخ بهره متفاوتی را ارائه می‌دهد. به طور کلی، اغلب امکان دریافت وام کریپتو با نرخ بهره کمتر از ۱۰ درصد یا حتی کمتر از ۰ درصد وجود دارد.

امنیت پلتفرم

یکی دیگر از عوامل مهم برای تصمیم‌گیری در مورد پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو، بررسی سابقه آن در مورد خطرات ایمنی است. در سال‌های اخیر و با محبوبیت گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، این ارزها به بستری اصلی برای کلاهبرداری و حملات هکری تبدیل شده است. بنابراین، بهتر است پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که اقدامات امنیتی خوبی را ارائه می‌دهند.

هزینه‌ها

قبل از انتخاب پلتفرم، هزینه‌ها و کارمزد را در چندین پلتفرم برای دارایی‌های کریپتو مختلف مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید که اگر ارزهای دیجیتال متفاوتی دارید، لازم نیست از یک پلتفرم برای همه آن‌ها استفاده کنید. همچنین ایده خوبی است که بررسی کنید آیا پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید، الزاماتی برای حداقل مبلغ سپرده دارد یا خیر؟

مدت زمان وام

هنگام انتخاب بین پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو، مطمئن شوید که پارامترهای مدت وام را نیز بررسی کرده‌اید. این که مدت وام ثابت یا انعطاف‌پذیر است می‌تواند نکته مهمی در استفاده از وا‌م‌های ارز دیجیتال باشد. همچنین بررسی شرایط بازپرداختی که پلتفرم ارائه می‌دهد نیز مهم است. به یاد داشته باشید برخی از پلتفرم‌های crypto lending تنها به کشورهای خاصی خدمات ارائه می‌دهند. بنابراین پیش از استفاده از پلتفرم و ایجاد حساب کاربری حتما این موضوع را نیز بررسی کنید.

چگونه وام ارز دیجیتال بگیریم؟

بهترین پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال

از جمله بهترین پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

CoinRabbit.io
این پلتفرم رابط کاربری ساده و رویکردی بدون نیاز به تایید هویت دارد. فقط به ایمیل یا شماره تلفن خود برای ایجاد یک حساب کاربری نیاز دارید. CoinRabbit را به بهترین انتخاب برای مبتدیان و همچنین برای کارشناسانی تبدیل می‌کند که برای وقت خود ارزش قائل هستند. با وجود سادگی استفاده، CoinRabbit توجه زیادی به امنیت وجوه مشتریان دارد. چندین بررسی امنیتی و AML همیشه انجام می‌شود. شما می‌توانید از حساب خود با روش تایید هویت دوعاملی 2FA محافظت کنید.

APR آن ۱.۲ درصد در ماه است و برداشت‌های آن کاملاً رایگان با بازه زمانی نامحدود است. برای کسانی که می‌خواهند درآمد غیرفعال مناسبی داشته باشند، CoinRabbit گزینه خوبی است. ۱۰ درصد APY ثابت بدون هیچ شرایط اضافی، جزو بالاترین سودها در کل بازار است. سود به صورت روزانه پرداخت می‌شود و شما انتخاب می‌کنید که چه زمانی آن را برداشت کنید.

Blockfi.com
بلاک فای راه حل یک مرحله‌ای برای خرید، فروش و کسب درآمد ارز دیجیتال است. شما می‌توانید تا ۸.۵ درصد APY در ارزهای دیجیتال مختلف که ماهانه به شما پرداخت می‌شود، داشته باشید. هیچ هزینه دیگر یا شرایط خاصی وجود ندارد. شما می‌توانید تمام ارزهای خود را ذخیره کنید و درآمد بیشتری کسب کنید. Blockfi برای افراد با هر سطح تخصص مناسب است. همچنین سیستم امنیتی آن برای محافظت از ارزهای دیجیتال شما بسیار خوب است.

AAVE.com
AAVE یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز بسیار معروف است. در این پلتفرم شما می‌توانید سود سپرده‌های ارز دیجیتال خود را به دست آورید و همچنین با قرار دادن سرمایه خود وجوه قرض کنید. لازم است بدانید AAVE یک پروتکل نقدینگی توسعه‌یافته با ویژگی‌های فراوانی غیر از وام دادن و استقراض ارز دیجیتال است.

Compound.finance
یک پلتفرم دیگر در دنیای ارز دیجیتال برای وام دادن و وام گرفتن، کامپاند است. تعداد زیادی ارز دیجیتال در آن وجود دارد که شما می‌توانید هر یک از آن‌ها را واریز یا قرض کنید. این پلتفرم توکن بومی خود به نام COMP را دارد که در صورت استفاده از آن می‌توانید بازدهی بهتری کسب کنید. امنیت این پلتفرم بسیار مناسب است، بنابراین می‌توانید به آن اعتماد کنید. شما می‌توانید هر ۲۴ ساعت یکبار دارایی‌ها را از حساب خود واریز یا برداشت کنید.

MakerDAO.com
MakerDAO ارز دیجیتال خود را با نام دای Dai ارائه کرده است. در Maker، می‌توانید بیش از ۲۵ ارز دیجیتال را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید. پس از قرار دادن دارایی ارز دیجیتال خود به عنوان وثیقه، می‌توانید دای را قرض بگیرید. اکوسیستم میکر از برنامه‌ها و خدمات مختلف تشکیل شده است. همچنین بازی‌های زیادی در پروتکل Maker وجود دارد که در میان آن‌ها Sandbox توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برای شروع کافیست کیف پول خود را به آن متصل کنید.

آیا وام گرفتن ارز دیجیتال امن است؟

Binance.com
بایننس پیشروترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است که در هر ثانیه بیش از ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ تراکنش انجام می‌شود. بایننس به غیر از اینکه صرافی ارزهای دیجیتال است، اکوسیستم خود را ساخته است. این صرافی یک توکن بومی به نام BNB دارد. هدف اصلی بایننس افزایش سطح مالی غیرمتمرکز در سراسر جهان است. در حال حاضر، ارائه دهندگان خدمات زیادی وجود دارند که برنامه‌های بلاک چین خود را بر روی اکوسیستم بایننس می‌سازند. بایننس خیلی بیشتر از یک پلتفرم وام دهی و استقراض است. شما می‌توانید هر کار مرتبط با بلاک‌چین را در اکوسیستم بایننس انجام دهید. می‌توانید ارز دیجیتال خود را بخرید، بفروشید، مبادله یا معامله کنید یا حتی وام بگیرید یا ارز خود را قرض دهید. همه این موارد در بایننس قابل اتجام است. حتی می‌توانید برای دریافت پاداش‌های بیشتر، یک ارائه‌دهنده نقدینگی در بایننس شوید. علاوه بر این، بایننس بازار NFT خود را نیز ساخته است تا مکانی را ایجاد کند که سازندگان بتوانند NFT‌های خود را به حراج بگذارند.

وام ارز دیجیتال؛ یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد غیرفعال

وام ارز دیجیتال، روشی مشابه وام‌دهی سنتی است که افراد در آن با گذاشتن مبلغی به عنوان وثیقه، وام دریافت می‌کنند. وام‌های ارز دیجیتال به دو صورت وثیقه‌دار و بدون وثیقه ارائه می‌شوند. به طور کلی، شرایط دریافت وام ارزهای دیجیتال بسیار ساده است و مانند وام‌های بانکی و سنتی نیاز به ضامن ندارد. اما از سوی دیگر خطرات خاص خود مانند نوسانات بازار ارزهای دیجیتال و ریسک پلتفرم‌ها را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین اگر در دنیای ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، پس حتما باید گزینه وام گرفتن یا وام‌دهی ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. چرا که شما می‌توانید با وام دادن ارزهای خود به پلتفرم‌های مختلف، سود بالایی کسب کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که رمزارزهای خود را به اشتراک بگذارید و نقدینگی را در پلتفرم‌های مختلف به جای نگه داشتن آن‌ها در کیف پول خود، فراهم کنید. وام دهی یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد غیرفعال است.

سوالات متداول
Request for Quote

وام دادن ارز دیجیتال می تواند بسیار سودآور باشد، اگر به روش صحیح انجام شود. تحقیقات نشان می دهد که می تواند 10 برابر باز کردن یک حساب پس انداز سنتی سودآور باشد.

بله در پلتفرم های غیرمتمرکز ایرانی ها نیز می توانند وام ارز دیجیتال بگیرند. در پلتفرم های متمرکز چون به احراز هویت نیاز است ایرانیان نمی توانند وام بدهند یا بگیرند.

در مقاله نیز به مزایا و تفاوت های هر یک پرداختیم. وام ارز دیجیتال سریع تر، پرداخت فوری، انعطاف پذیر و بدون نیاز به احراز هویت است. درمقابل وام سنتی زمان بر و نیازمند احراز هویت است.

خیر نیاز به شخص ضامن نیست. در وام ارز دیجیتال ضامن شما همان وثیقه ارز دیجیتالی است که قرار می دهید.

با قرض دادن دارایی ارز دیجیتال به وام‌گیرندگان، افراد می‌توانند سود بسیار خوبی از این سپرده‌ها کسب کنند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...