آموزش ارز دیجیتال

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ آشنایی با انواع ارز دیجیتال

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ آشنایی با انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال جزو دارایی‌های ارزشمند دنیا هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این دارایی‌ها در انواع مختلف و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد روانه بازار می‌شوند. با توجه به این موضوع شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال سود خوبی به دست آورید. اما قبل از آن لازم است که انواع ارز دیجیتال و خصوصیات آن‌ها را بشناسید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به‌ صورت هوشمندانه روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله انواع ارز دیجیتال و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد. پس اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی ایرانیکارت همراه باشید.

بررسی انواع دسته بندی ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. در حالت کلی هر یک از این انواع ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای خرید هستند. دقت داشته باشید که ارزهای دیجیتال دارای قابلیت هم پوشانی هستند بدین صورت که می‌توانند به‌طور همزمان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار بگیرند. در ادامه انواع دسته‌بندی ارز دیجیتال از لحاظ کاربرد، بلاک چین و تکنولوژی را بررسی می‌کنیم.

دسته بندی کلی و ابتدایی ارزهای دیجیتال

اولین و جامع‌ترین دسته‌بندی که برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته‌ می‌شود شامل بیت کوین و آلت کوین است.

بیت کوین

شاید بپرسید بیت کوین چیست؟ در پاسخ باید بدانید دنیای ارزهای دیجیتال با ساخت بیت کوین جرقه زده شده است. به همین جهت طبیعی است که بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت بوده و یک ارز منحصربه‌فرد تلقی شود. پس از پیدایش بیت کوین و پذیرش آن توسط مردم شاهد ایجاد ارزهای جدید تحت عنوان آلت کوین بودیم.

آلت کوین

آلت کوین‌ها به نوعی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که پس از موفقیت بیت کوین به وجود آمدند و قصد دارند تغییرات مثبتی روی قوانین بیت کوین ایجاد کنند. این دارایی‌ها از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند و با اهداف متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار به جز بیت کوین، یک آلت کوین محسوب می‌شوند. اولین آلت کوینی که به بازار کریپتو معرفی شده است لایت کوین است.

برخلاف سال‌های ابتدایی کریپتو کارنسی که تعداد آلت کوین‌ها انگشت‌شمار بود، اکنون شاهد عرضه آلت کوین‌های متعدد هستیم که با هدف بهبود مشکلات کاربران به بازار عرضه می‌شوند. در حال حاضر آلت کوین‌های زیادی در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که از محبوب‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اتریوم، سولانا، دوج کوین، کاردانو، بایننس کوین و ترون اشاره کرد. هر یک از این ارزها جزو غول‌های کریپتو به شمار می‌‌روند و افراد زیادی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

انواع ارز دیجیتال بر اساس بلاکچین و تکنولوژی

انواع ارز دیجیتال بر اساس بلاکچین و تکنولوژی

ارزهای دیجیتال بر اساس نوع بلاک چین و تکنولوژی به کار رفته به دو دسته کوین و توکن تقسیم‌بندی می‌شوند. اغلب افراد این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنند و آن‌ها را یکی می‌دانند. اما واقعیت این است که کوین و توکن تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. دانستن تفاوت‌ کوین و توکن به شما کمک می‌کند که درک بهتری از بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

کوین

کوین‌ها دارای یک بلاک چین اختصاصی هستند که با هدف افزایش ارزش شبکه به بازار عرضه می‌شوند. از کوین‌ها به‌ عنوان ارز دیجیتال بومی یک شبکه بلاک چین نیز یاد می‌شود. از مطرح‌ترین کوین‌های موجود در بازار می‌توان به بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، ترون و سولانا را نام برد. تمام پرداختی‌ها و کارمزدهای یک شبکه بلاک چین با کوین اختصاصی آن انجام می‌شود. به‌عنوان مثال کوین اختصاصی شبکه TRON، کوین ترون یا Trx است.

توکن

توکن‌ها نوع دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که شبکه بلاک چین اختصاصی نداشته و از بلاک چین ارزهای دیگر استفاده می‌کنند. معمولا توکن‌ها در عرضه‌های اولیه به بازار عرضه می‌شوند و به‌ راحتی می‌توان آن‌ها را در بازار ارز دیجیتال معامله کرد. از مطرح‌ترین توکن‌های موجود در بازار می‌توان به تتر، متیک، یونی سواپ و چین لینک اشاره کرد. توکن‌ها می‌توانند روی یک یا چند بلاک چین مختلف در دسترس باشند.

به‌عنوان مثال توکن تتر روی شبکه‌های مختلفی همچون اتریوم، بیت کوین، ترون، سولانا، آربیتروم، پالیگان و… قابل دسترس است. بهره‌مندی از این ویژگی کاربردپذیری یک توکن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که نقل و انتقالات راحت‌تر، سریع‌تر و با پرداخت هزینه کمتر انجام شوند.

انواع ارز دیجیتال بر اساس کارایی

همانطور که اشاره کردیم ارزهای دیجیتال کاربرد بسیار زیادی دارند و برای موارد مختلف استفاده می‌شوند. شما با شناخت این ارزها می‌توانید تصمیم بگیرید که قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای مرتبط با چه حوزه‌ای را دارید. به‌طور کلی انواع ارز دیجیتال بر اساس کارایی عبارت‌اند از:

انواع ویژگی
استیبل کوین حفظ ارزش دارایی و جلوگیری از ضرر و زیان در شرایط حساس بازار
وب 3 ایجاد پلتفرم هایی با سطح بالاتری از تعامل کاربران نسبت به وب 2
دیفای حذف نظارت نهادهای دولتی و انجام بهتر فعالیت‌های مالی
صرافی بومی صرافی، استفاده برای وام‌دهی و انجام معاملات
متاورس و بازی فعال در بازی‌های بلاک چین و پلتفرم‌های متاورسی
پروتکل فعال در یک پروتکل خاص
اینترنت اشیا ارزهای تحت حمایت اینترنت اشیاء
لایه دوم اتریوم ساخته شده روی بستر اتریوم، کمک به انجام سریع‌تر و راحت‌تر تراکنش‌ها
پرداخت کمک به حذف واسطه‌ها و انجام راحت‌تر معاملات
حریم خصوصی کمک به حفظ حریم خصوصی افراد و پنهان ماندن تراکنش‌ها
توکن های ورزشی و هواداری حمایت کننده از تیم‌های ورزشی
میم کوین ارزهای بدون برنامه، نوسان بالا و محبوب
هوش مصنوعی  مورد استفاده در پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی
قرارداد هوشمند مورد استفاده در برنامه‌های مبتنی بر کد نویسی برای ایجاد برنامه غیرمتمرکز
دائو  کمک به سازمان‌ها برای ایجاد دائو‌های اختصاصی

استیبل کوین

این دسته از ارزهای دیجیتال قیمت ثابتی دارند و در شرایط بحرانی بازار دچار افت شدید قیمتی نمی‌شوند. استیبل کوین‌ها توسط یک دارایی ذخیره ارزشمند مثل طلا، پول نقد و… پشتیبانی می‌شوند. با استفاده از این ارزها می‌توانید ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده و از نوسانات بازار در امان باشید. از بهترین استیبل کوین‌های بازار می‌توان به تتر، یو اس دی کوین و دای اشاره کرد.

وب 3

وب 3 همان نسل آینده اینترنت است که اصطلاحا نسل سوم وب نامیده می‌شود. این ارزها بر اساس وب 3 ساخته می‌شوند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. پولکادات، فایل کوین، چین لینک و اینترنت کامپیوتر از جمله ارزهای وب 3 هستند.

دیفای

ارزهای دیفای با هدف حذف نظارت نهاد‌های دولتی ایجاد شده‌اند. این ارزها سهم بزرگی از دنیای کریپتو را به خود اختصاص داده‌اند و با حذف واسطه‌ها شرایط لازم جهت انجام فعالیت‌های مالی با پرداخت هزینه کم برای کاربران را فراهم کرده‌اند. از بهترسن ارزهای دیفای می‌توان به لایت کوین، سولانا، نئو، آوالانچ و اتریوم کلاسیک اشاره کرد.

صرافی ها

این نوع از ارزهای دیجیتال به ارزهای بومی یک صرافی گفته می‌شود که برای وام‌دهی و انجام معاملات داخل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مطرح‌ترین ارزهای صرافی می‌توان بایننس کوین و یونی سواپ را نام برد.

گیمینگ و متاورس

ارزهای دیجیتال گیمینگ و متاورسی از جمله ارزهای کاربردی هستند که در بازی‌های آنلاین بلاک چین و پلتفرم‌های مختلف دنیای متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیلیز، مانا، وین لینک و انجین کوین از جمله ارزهای متاورسی هستند که توانسته‌اند سود قابل توجهی داشته باشند.

پروتکل

ارزهای پروتکل بر روی یک پلتفرم خاص فعالیت می‌کنند تا بتوانند خدمات کاربردی و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهند. ثورچین، سلر نتورک و تومو چین جزو مشهورترین ارزهای پروتکل محسوب می‌شوند.

انواع ارز دیجیتال بر اساس کارایی

اینترنت اشیاء

این ارزها از اینترنت اشیاء برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. هلیوم، وی چین، جاسمی و یوتا از جمله ارزهای موفق حوزه اینترنت اشیاء هستند.

لایه دوم اتریوم

این ارزها روی لایه دوم اتریوم ساخته شده‌اند و شرایط لازم برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند. از مطرح‌ترین ارزهای لایه دوم اتریوم می‌توان به پالیگان، کا ان سی، اپتیمیسم و آربیتروم اشاره کرد.

پرداخت

ارزهای دیجیتال پرداختی با هدف تبدیل شدن به پول دیجیتال همتا به همتا برای آسان‌تر کردن فرآیند تراکنش به بازار عرضه می‌شوند. این ارزها واسطه‌ها را از بین می‌برند تا معاملات راحت‌تر انجام شود. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که با این هدف راه‌اندازی شده است.

حریم خصوصی

ارزهای حریم خصوصی با هدف حفاظت از حریم خصوصی کاربران به وجود آمده‌اند. این ارزها تراکنش‌ها و هویت افراد را مخفی می‌کنند تا برای سایر افراد قابل دسترسی نباشند. مونرو و زی کش جزو ارزهای حریم خصوصی شناخته‌شده بازار هستند.

توکن های ورزشی و هواداری

این نوع از ارزهای دیجیتال مخصوص تیم‌های ورزشی هستند و با هدف حمایت از آن تیم عرضه می‌شوند. لاتزیو، پورتو و پی اس جی از جمله توکن‌های هواداری هستند که محبوبیت زیادی بین کاربران دارند.

میم کوین

میم کوین‌ها به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که هدف یا برنامه خاصی ندارند و تنها با هدف سرگرمی به بازار عرضه می‌شوند. با این حال، میم کوین‌ها محبوبیت زیادی بین کاربران دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید سود زیادی به دست آورید. دوج کوین، شیبا اینو و پپه بهترین میم کوین‌های بازار ارز دیجیتال هستند.

هوش مصنوعی

ارزهای هوش مصنوعی دارایی‌هایی هستند که برای فعالیت در پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و بیگ دیتا ساخته‌ شده‌اند. این ارزها با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی با استقبال زیادی روبه‌رو شدند و جذابیت زیادی دارند. ارزهای گراف و نومرایر از جمله بهترین ارزهای هوش مصنوعی هستند.

قرارداد هوشمند

ارزهای قرارداد هوشمند نوع جدیدی از ارزهای دیجیتال هستند که در برنامه‌های مبتنی بر کد نویسی فعالیت می‌کنند. امروزه از قراردادهای هوشمند برای ساده‌سازی کارها و انجام بهتر تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اتریوم، پالیگان و آواکس بهترین ارزهای قرارداد هوشمند هستند.

دائو

دائو به سازمان غیرمتمرکز مستقل گفته می‌شود که توسط گروهی از افراد مدیریت می‌شوند. ارزهای دیجیتال دائو به سازمان‌ها و موسسات این امکان را می‌دهند که دائوهای مخصوص خود را راه‌اندازی کرده و نظارت بیشتری روی فعالیت‌های سازمان و کاربران داشته باشند. میکر دائو یکی از بهترین ارزهای دائو است.

ارزهای دیجیتال با انواع مختلف

ارزهای دیجیتال جزو جدیدترین دارایی‌های موجود در جهان هستند که طرفداران زیادی دارند. این دارایی‌ها انواع مختلفی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید. هر یک از انواع ارز دیجیتال ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

 در این مقاله بررسی کردیم که انواع ارز دیجیتال کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند. با شناخت انواع ارز دیجیتال کار شما برای شناسایی ارزهای کاربردی و موثر راحت‌تر خواهد شد. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

 

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ آشنایی با انواع ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال جزو دارایی‌های ارزشمند دنیا هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. این دارایی‌ها در انواع مختلف و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد روانه بازار می‌شوند. با توجه به این موضوع شما...
4.2 از 5 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....