آموزش تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز چیست؟ موارد کاربرد آن + نحوه رسم چنگال اندروز 

چنگال اندروز چیست؟ موارد کاربرد آن + نحوه رسم چنگال اندروز 

همان‌طور که می‌دانید برای ترسیم خطوط حمایت و مقاومت در نمودار نیاز به دو نقطه قله یا دره قیمت داریم. با متصل کردن این دو نقطه، یک خط به‌دست می‌آید که از آن تحت عنوان خط حمایت یا مقاومت یاد می‌شود. فردی به‌نام آلن اندروز، تحقیقات زیادی در زمینه کاربرد این خطوط روند در تحلیل تکنیکال انجام داد. او نهایتا به این نتیجه رسید که خطوط کلاسیک حمایت و مقاومت، آن طور که باید و شاید برای تحلیل تکنیکال کاربردی نیستند. او به‌عنوان جایگزین ابزار دیگری را معرفی کرد که بعدها به‌نام چنگال اندروز معروف شد. در این مطلب آموزش چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال را برای شما آماده کرده‌ایم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

چنگال اندروز چیست؟ 

جرقه ابداع چنگال اندروز از یک نقطه مهم در ذهن آلن اندروز شکل گرفت. او به‌این نتیجه رسید که هرچه تعداد دفعات برخورد خط روند با نمودار قیمت افزایش پیدا کند، اعتبار آن بالاتر می‌رود. در نتیجه او یک ابزار دیگر را معرفی کرد که برای ترسیم آن نیاز به حداقل سه نقطه وجود دارد. این ابزار امروزه به‌نام چنگال اندروز شناخته می‌شود. اگر به شکل خطوط آن روی نمودار قیمت توجه کنید، متوجه می‌شوید که شبیه به چنگال است. 

سه نقطه در چنگال اندروز، مبنای ترسیم این ابزار است. نقطه اول یک قله یا دره قیمت است که با توجه به روند نزولی یا صعودی حاکم بر نمودار قیمت انتخاب می‌شود. این نقطه بین دو قله و دره دیگر در نمودار قرار می‌گیرد. دو خط موازی از نقاط دوم و سوم ترسیم می‌شود که یک کانال را به‌وجود می‌آورد. خط بالایی کانال، نقاط بیشترین قیمت کندل‌ها را به‌هم متصل می‌کند. عکس این قضیه نیز درباره خط پایین کانال صدق می‌کند. 

از نقطه اول نیز یک خط به موازات خطوط کانال ترسیم می‌شود که دقیقا از فضای بین آن‌ها عبور می‌کند. به این ترتیب چنگال اندروز ایجاد می‌شود. تا زمانی که نمودار قیمت درون کانال این چنگال قرار دارد، می‌توان از این ابزار برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و سایر بازار مالی استفاده کرد. 

چنگال اندروز چیست؟ 

آشنایی با مفهوم حمایت و مقاومت 

با رسم چنگال اندروز، سه خط پیش روی شما قرار می‌گیرد که تعداد نقاط تماس آن‌ها با نمودار قیمت بیشتر از خطوط حمایت و مقاومت کلاسیک است. هر یک از سه خط که در این چنگال ترسیم می‌شوند، نقش حمایت یا مقاومت را برای نمودار ایفا می‌کنند. این نکته بسیار مهمی است که به‌خصوص معامله‌گران که به‌دنبال فرصت‌های خرید و فروش در تایم فریم‌های کوتاه مدت هستند، می‌توانند نهایت بهره‌برداری را از آن به‌عمل بیاورند. اگر کنجکاو هستید که با نکات طلایی استفاده از چنگال اندروز آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که تیتر بعدی را با دقت بیشتری مطالعه کنید. 

اصول چنگال اندروز 

چند نکته کلیدی در استفاده از چنگال اندروز وجود دارد. شما با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش دارایی‌ها در بازارهای مالی بگیرید. 

  • تا زمانی نمودار از چنگال اندروز خارج نشده، بیش از 80 درصد مواقع جهت حرکت آن به‌سمت خط میانی چنگال است.
  • بعد از برخورد نمودار قیمت با خط میانی چنگال باید منتظر تغییر روند آن باشیم. 
  • بیشترین نوسانات قیمت در مجاورت خط میانی چنگال رخ می‌دهد. 
  • معمولا بعد از شکستن خط میانی چنگال، شاهد پولبک زدن نمودار به آن هستیم. 
  • زمانی که نمودار به خط میانی چنگال نزدیک نمی‌شود، احتمال خارج شدن آن از چنگال با شیب تند، زیاد است. 
  • قوی‌ترین سیگنال‌های خرید و فروش در چنگال اندروز، هنگام برخورد با خطوط پایین و بالای کانال صادر می‌شوند. 

آموزش نحوه رسم چنگال اندروز 

نحوه رسم چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال خیلی راحت است. شما ابتدا باید تایم فریم مد نظر در نمودار انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از نمودار کندل استیک برای ترسیم این چنگال استفاده کنید. در ادامه باید روند صعودی یا نزولی حاکم بر نمودار را شناسایی کنید. نقطه یک در رسم چنگال دقیقا نقطه آغاز روند نزولی یا صعودی در نمودار است. این نقطه را علامت‌گذاری کنید. 

در ادامه باید به‌سراغ پیدا کردن نقاط دو و سه بروید. فرض کنید که روند صعودی در نمودار قیمت مشاهده کرده‌اید. در مسیر حرکت نمودار پایین‌ترین دره قیمت و بالاترین قله قیمت را به‌صورت نسبی شناسایی کنید. این دو‌ نقطه را به‌عنوان نقاط دو و سه روی نمودار علامت‌گذاری کنید. 

با یک خط مستقیم نقاط دو و سه را روی نمودار به‌یکدیگر متصل کنید. سپس از نقطه یک، خطی عمود بر خط رسم شده، بکشید. این خط به‌عنوان خط میانه یا خط معامله در چنگال اندروز شناخته می‌شود. سپس از نقطه دو و سه دو خط به‌موازات خط معامله رسم کنید. به‌این ترتیب چنگال اندروز به‌دست می‌آید. شما می‌توانید از همین روش برای افزایش تعداد کانال‌های چنگال استفاده کنید. 

 

چگونه از شکست‌ها در تحلیل تکنیکال اندروز استفاده کنیم؟ 

همان‌طور که اشاره کردیم، وقتی نمودار قیمت، خط پایینی در چنگال اندروز را می‌شکند، سیگنال قطعی فروش صادر می‌شود. البته برای اطمینان خاطر می‌توانید از ابزارهای دیگر مانند اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) نیز استفاده کنید. بعد از شکستن چنگال اندروز، تجربه نشان می‌دهد که یک یک خط جدید به‌عنوان کف کانال چنگال ایجاد می‌شود. این کف معمولا موازی سایر خطوط کانال است.  

شما بعد از فروش باید تا زمانی که نمودار به کف جدید کانال برخورد می‌کند، صبر کنید. در صورت برخورد و بازگشت قیمت، سیگنال خرید صادر می‌شود. در این حالت جهت حرکت نمودار معمولا به‌سمت خط معامله است که قبلا درباره آن توضیح دادیم. 

ابزارهای لازم برای ترسیم چنگال اندروز در چارت 

شما می‌توانید چنگال اندروز را در نمودار قیمت به دو صورت دستی یا خودکار ترسیم کنید. سایت tradingview.com به‌عنوان ابزار مرجع تحلیلگران تکنیکال برای بازارهای معاملاتی مختلف از جمله فارکس و ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. در این سایت امکان ترسیم خودکار چنگال اندروز فراهم شده است. کافیست وارد حساب کاربری خود شوید. سپس نمودار قیمت دارایی مد نظر خود را فراخوان کنید. سپس از منوی سمت چپ از بخش چنگال‌ها چنگال مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این بخش ما از چنگال استاندارد یا همان pitchfork استفاده می‌کنیم.

ابتدا باید سه نقطه چنگال را شناسایی و انتخاب کنید. اگر در انتخاب نقاط دچار مشکل شدید؛ ابزار کاربردی که برای این منظور در اختیار شماست، نمودار زیگزاگ است. وارد منوی Chart شوید و در کادر جستجو عبارت ZigZag را وارد کنید. به‌این ترتیب نمودار زیگزاگ روی کندل استیک اجرا و نقاط سقف و کف نسبی قیمت روی نمودار مشخص می‌شود. اکنون که سقف و کف را به خوبی تشخیص دادید، چنگال شیف استاندارد را رسم کنید.

بعد از ترسیم چنگال اولیه، می‌توانید خیلی راحت تغییرات مدنظر را روی آن اعمال کنید تا به فرم مد نظر دست یابید. 

برای تحلیل بهتر، لازم است پس از رسم چنگال، خط معامله یا trigger line را نیز رسم کنید. خط معامله به شما کمک می‌کند در صورت شکست چنگال حد ضرر خود را بدانید. یعنی پس از عبور از خط معامله مطمئن می‌شوید که روند در حال تغییر است و در غیر این صورت در دام فیک بریک‌ها نخواهید افتاد.

پارامترهای موثر در یک چنگال ایده‌آل 

چگونه می‌توان اعتبار چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال را ارزیابی کرد؟ در اینجا چند نکته ساده را مطرح می‌کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان پی به اعتبار چنگال رسم شده برد: 

  1. هرچه تعداد برخورد نمودار قیمت با خط معامله زیاد باشد، اعتبار چنگال افزایش می‌یابد. 
  2. هرچه شیب کانال ترسیم شده کمتر باشد، اعتبار آن بالاتر است. 
  3. تمام نمودار قیمت باید همواره بین کانال چنگال قرار داشته باشد. 

بررسی انواع چنگال اندروز

چنگال اندروز در 4 مدل استاندارد، شیف، شیف اصلاح شده و میانی وجود دارد.

  • Pitchfork چنگال استاندارد

اولین نوع چنگال اندروز، همان چنگال استاندارد است که برای شناسایی کانالی استفاده می شود که قیمت در آن حرکت می کند. چنگال اندروز استاندارد می تواند صعودی یا نزولی باشد و از 3 خط تشکیل شده است. 

  • Schiff pitchfork چنگال شیف

چنگال شیف از چنگال استاندارد مشتق شده است. چنگال شیف به دلیل اینکه چنگال استاندارد شیب زیادی داشته و در روندهای رنج ضعیف بود، ایجاد شد. تفاوت آن با چنگال استاندارد نیز این است که مبدأ چنگال شیف در نصف فاصله عمودی و افقی دو نقطه اول قرار دارد. 

  • Modified schiff pitchfork چنگال شیف اصلاح شده

این چنگال اصلاح شده مدل شیف است با این تفاوت که میانه چنگال شیف اصلاح شده متفاوت از چنگال شیف قرار می گیرد. به تصویر زیر دقت کنید. کانال بنفش چنگال شیف و کانال رنگی چنگال شیف اصلاح شده در نقاط مشابه است.

Modified schiff pitchfork چنگال شیف اصلاح شده

  • Inside pichfork چنگال داخلی

چنگال داخلی نیز از چنگال استاندارد مشتق شده است. تفاوت آن در نحوه رسم آن است که نقطه سوم در ۱/۲ نقطه یک و دو قرار می‌گیرد. به تصویر زیر دقت کنید.

Inside pichfork چنگال داخلی

کلام آخر

در این مطلب بررسی کردیم که چنگال اندروز چیست و چگونه ترسیم می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردید، چنگال اندروز، در واقع مدل بهینه‌شده خطوط مقاومت و حمایت است. به‌همین دلیل ابزاری کاربردی و قابل اعتنا در تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌رود. تاکنون تجربه استفاده از این ابزار در معاملات خود را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. 

 

سوالات متداول
Request for Quote

چنگال اندروز را می‌توان به‌عنوان خطوط حمایت و مقاومت جدید با کارایی بیشتر برای شناسایی نقاط خرید و فروش در نظر گرفت.

چنگال اندروز از سه نقطه اصلی تشکیل می‌شود. 

شما می‌توانید از ابزار چنگال اندروز در تریدینگ ویو و متاتریدر استفاده کنید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...