آموزش ارز دیجیتال

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

ارتباط بین ابزارهای سنتی اقتصادی و دنیای ارزهای دیجیتال روز به روز در حال بیشتر شدن است. یکی از عوامل ارتباط این دو بازار، نرخ بهره است. نرخ بهره یک شاخص اقتصادی است که توسط نهادهای دولتی آمریکایی محاسبه و گزارش می‌شود و در عین حال، روی بخش‌های مختلف اقتصاد نیز اثر می‌گذارد. قبلا این نرخ اثر قابل توجهی روی بیت کوین نداشت اما امروزه با گسترش تعداد هولدرهای بیت کوین و ورود شرکت‌های بزرگ مانند گری اسکیل و مایکرواستراتژی به این بازار، نرخ بهره اثر مستقیمی روی این دارایی گذاشته است. در این مقاله قصد داریم تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. 

قیمت بیت کوین با تغییرات نرخ بهره چه رابطه‌ای دارد؟

ارتباط قیمت بیت کوین با نرخ بهره (Interest Rate) معمولا تا حدی به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هم بستگی دارد. با این حال، در دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی یا تورم در آمریکا، برخی از سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی امن روی می‌آورند. زمانی که نرخ بهره برای مدیریت چالش‌های اقتصادی تنظیم می‌شود، بیت کوین به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش، تقاضای زیادی از طرف خریداران دارد. این دارایی دیجیتال به نوسانات قیمتی معروف است و تغییرات نرخ بهره در بازارهای سنتی می‌تواند به این نوسانات کمک کند. 

رابطه کلی نرخ بهره با قیمت ارزهای دیجیتال

رابطه کلی نرخ بهره با قیمت ارزهای دیجیتال

در سال‌های اخیر همبستگی بیت کوین با شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بهره آمریکا، دیده می‌شود. تغییرات در نرخ‌های بهره می‌تواند روی احساسات کلی بازار رفتار سرمایه گذاران در دارایی‌های مختلف از جمله بیت کوین تأثیر بگذارد.

احساسات مثبت به خاطر نرخ‌های بهره پایین‌تر ممکن است منجر به افزایش ریسک‌پذیری، افزایش خرید و افزایش قیمت بیت کوین شود و تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین در این حالت مثبت است. در واقع نرخ‌ بهره پایین نشانه‌ای از عدم قطعیت یا رکود اقتصادی است و برخی از سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند که به دنبال دارایی‌های تورم زدا مانند بیت‌کوین باشند. در مقابل، افزایش نرخ‌ بهره نشان‌دهنده اعتماد به اقتصاد است که روی قیمت بازار ارزهای دیجیتال تاثیر منفی می‌گذارد.

نکته: بیت کوین مانند نوعی محافظ در برابر تورم است. تغییرات در نرخ‌های بهره خصوصا وقتی تورم بالا می‌رود، می‌تواند بر تقاضا برای دارایی‌های مقاوم در برابر تورم مانند بیت کوین تأثیر بگذارد. برای اطلاعات بیشتر  پیشنهاد می‌کنیم مقاله اثر کانتیلون چیست؟ نقش بیت کوین در کاهش  Cantillon Effect   را مطالعه کنید 

چه کسانی از بالا رفتن نرخ بهره سود می‌کنند؟ 

علاقمندان به استیک ارز دیجیتال و بازارهای غیر متمرکز دیفای از جمله افرادی هستند که از بالا رفتن نرخ بهره سود می‌کنند و تاثیر نرخ بهره آمریکا برای آن‌ها زیاد است. افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به افزایش بازدهی برای کاربران پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) بشود. استیکرها و فارمرها بازده بالاتری دارند چون نرخ بهره روی تمامی بازارهای مالی مربوط به قرض دهی اثر می‌گذارد. خود پلتفرم‌های وام دهی هم ممکن است که از این مسئله سود ببرند چون کاربران بیشتری را در این دوره‌های زمانی به دست می‌آورند و سود عملیاتی‌ بیشتری می‌گیرند. 

شرکت‌های بزرگی که وارد بازار کریپتو شده‌اند هم ممکن است از افزایش نرخ بهره سود ببرند، زیرا برخی از آن‌ها صندوق‌ سرمایه گذاری ارز دیجیتال دارند. این صندوق‌ها هنگام اعلام نرخ بهره مورد هجوم خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرند و ارزش آن‌ها بالا و پایین می‌شود. 

صرافی‌های کریپتو و پلتفرم‌های معاملاتی هم ممکن است از افزایش فعالیت معاملاتی در زمان اعلام نرخ بهره سود ببرند چون سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های جایگزین در پاسخ به تغییرات در نرخ‌های بهره هستند. حجم معاملات بالاتر می‌تواند به افزایش درآمد این پلتفرم‌ها کمک کند.

با این حال نباید ماینر‌ها را هم فراموش کرد. استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال یا ماینرها ممکن است به‌طور غیرمستقیم سود ببرند، چون افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند گاهی با رشد اقتصادی مرتبط است و وقتی که رشد اقتصادی زیاد باشد علاقه به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و این علاقه منجر به خرید بیت کوین می‌شود. هر خرید هم ممکن است‌ تراکنشی اضافه را ایجاد کند که سود آن به جیب ماینرها می‌رود.

افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر روی بازار ارز دیجیتال و بیت کوین داشته است؟

در بازارهای صعودی و ریزشی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که ارتباط محکمی بین قیمت بیت کوین و نرخ بهره به وجود آمده است. در ادامه دو مورد از تاریخ‌هایی که ارتباط نرخ بهره با بیت کوین را نشان می‌دهد، آورده‌ایم.

۱۳ مارس ۲۰۲۲

بازار ارزهای دیجیتال در سال 2022 ریزشی بود و نرخ‌ بهره‌ای که فدرال رزرو اعلام نمود به قیمت بیت کوین فشار زیادی وارد کرد. در این تاریخ بیت کوین در محدوده 38 هزار دلار معامله می‌شد که خبر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو باعث شد که بیت کوین در یک ساعت 2 درصد ریزش شارپ داشته باشد و حدود 1000 دلار قیمت آن کاهش یابد و به محدوده 37 دلار برسد. 

ریزش بیت کوین بعد از اعلام نرخ بهره در سال 2022

۴ می ‌۲۰۲۲

یکی از تاریخ‌های فراموش‌نشدنی برای طرفداران بیت کوین، سیزدهم مارس سال ۲۰۲۲ است. بازار در این تاریخ در شرایط بدی به سر می‌برد و بیت کوین از سقف 67 هزار دلار خود به 42 هزار دلار رسیده بود. فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را 0.5% اعلام کرد و سریعا بعد از اعلام این خبر، بیت کوین بیشتر از 2 هزار دلار کاهش قیمت پیدا کرد و به کانال 39 هزار دلار وارد شد. البته بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که شرایط بد بازار باعث شده بود که این اتفاق بیفتد و خبر نرخ بهره فقط آن را تشدید کرد. 

همبستگی بیت کوین با نرخ بهره آمریکا

در این مطلب مروری بر تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین داشتیم و دیدیم که رابطه بین نرخ بهره و بازار ارزهای دیجیتال چگونه است. ارتباط بین این مولفه اقتصادی و بیت کوین، پیچیده است و تحت تأثیرات مختلفی قرار دارد. همانطور که در این مقاله بررسی شد، تأثیر تغییرات نرخ بهره می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود و قیمت بیت کوین را تکان بدهد.

در حالت عادی، تاثیر نرخ بهره بر قیمت بیت کوین زیاد نیست اما به صورت کلی سهامداران شرکت‌های ماینینگ، سرمایه‌گذاران نهادی و پلتفرم‌های وام‌دهی، ممکن است دست به حرکاتی در بازار بزنند که قیمت بیت کوین را تکان بدهد. همچنین انتظار می‌رود بیت کوین هر چقدر بیشتر در بین مردم محبوبیت کسب کند، تاثیر نرخ بهره آمریکا بر آن بیشتر شود.

سوالات متداول
Request for Quote

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار کریپتو منفی است بنابراین با افزایش نرخ بهره قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد.

بیت کوین «طلای دیجیتال» است و ممکن است در زمان عدم اطمینان اقتصادی، افزایش تقاضا داشته باشد و به عنوان یک دارایی امن عمل کند.

احساسات بازار عامل مهمی است. احساسات مثبت ممکن است باعث افزایش تقاضا و علاقه به ارزهای دیجیتال شود و احساسات منفی می‌تواند منجر به رفتار محتاطانه و عرضه سرمایه گذار شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....