سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صنعت کریپتو در حال حاضر هدف سرمایه‌گذاری‌های کلان ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. اخیرا نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری کریپتو ایجاد شدند تا شکل جدیدی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارز دیجیتال را ارائه دهند. این صندوق‌ها شامل سبدی از رمزارزهای مختلف هستند که توسط کارشناسان مدیریت می‌شود و سود دهی بهینه‌ای ارائه می‌دهد. این مقاله راهنمایی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کریپتو و نحوه عملکرد آن‌ها است.

صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال (Crypto Investment Fund)، یک محصول سرمایه‌گذاری است که پول سرمایه گذاران را برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف جمع و مدیریت می‌کند. در واقع سرمایه گذاران به جای مالکیت مستقیم ارزهای دیجیتال، سهام خود صندوق سرمایه‌گذاری را در اختیار دارند. مدیران صندوق‌ها به صورت متمرکز، سرمایه این افراد را جمع‌آوری می‌کنند و با بهره‌گیری از استراتژی‌های متنوع و ایجاد سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال، در بازار به کسب سود از راه‌های مختلف می‌پردازند.

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال به دست آوردن بهره‌وری بالاتر نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در ارزهای دیجیتال است. با ورود به این صندوق‌ها، می‌توان از تجربه و تخصص تیم مدیریتی متخصصان مالی که به صورت حرفه‌ای این صندوق‌ها را مدیریت می‌کنند، بهره‌مند شد. برخلاف سرمایه‌گذاری مستقیم در ارزهای دیجیتال که نیازمند داشتن دانش و تجربه مطلوب در این حوزه است، صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال به افراد امکان می‌دهد در این بازار با ریسک مناسب و بر اساس استراتژی‌های مدیریتی متخصصان سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

مهم است که هنگام عضویت در یک صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، شرایط، کارکردها، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوطه را به دقت مطالعه کنید. همچنین توجه به اهداف سرمایه‌گذاری، تاریخچه عملکرد صندوق و ساختار مدیریتی آن بسیار مهم است.

یک صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

یک صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

یک صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال معمولا توسط یک مدیر و یا تیم حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود و هدف آن سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال (مانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای رمزنگاری شده) با استفاده از سرمایه شرکت‌کنندگان است.

در Crypto Investment Fund، شرکت‌کنندگان سرمایه خود را در صندوق قرار می‌دهند و در عوض توکن‌هایی دریافت می‌کنند. سپس مدیر صندوق، با استفاده از سرمایه جمع‌آوری شده، به صورت حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. این فعالیت ممکن است شامل خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ساختن پروتفولیو متنوع از ارزها و استراتژی‌های دیگر باشد.

سود و ضرر حاصل از فعالیت صندوق به تمام شرکت‌کنندگان، براساس نسبت سهام واحدهایی که در اختیار دارند، تقسیم می‌شود. عملکرد صندوق و میزان سود و ضرر آن، به عوامل مختلفی مانند عملکرد بازار ارزهای دیجیتال، استراتژی سرمایه‌گذاری مدیر صندوق و شرایط بازار بستگی دارد.

اهمیت و کاربرد صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال و بلاکچین به دلیل نوظهور بودن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اما در کنار این پیچیدگی، در صورت عملکرد صحیح می‌تواند سود قابل توجهی برای افراد ایجاد کند. از آن جایی که تسلط بر این بازار نیاز به زمان زیادی دارد با استفاده از این صندوق‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند مسیر رسیدن به سودآوری کوتاه‌تر خواهد بود.

مدیران و کارشناسان این صندوق‌ها افراد خبره و حرفه‌ای در مارکت هستند که با ایجاد پرتفولیو و ایجاد سبدی از ارزها از دارایی‌های دیجیتال شما در برابر ریزش یا رکود در بازار محافظت کنند. درست است که بازارهای مالی سرشار از ریسک است اما با بهره‌مندی از این خدمات می‌توان ریسک موجود را به حداقل رساند. احتمالا تا به حال این اصطلاح را شنیده‌اید که نباید تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بچینید. با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها با انتخاب چندین دارایی ریسک خود را کنترل می‌کنید.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

برای بررسی انواع صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال باید به استراتژی‌های رایج مورد استفاده مدیران این صندوق‌ها توجه کرد. به طور کلی می‌توان این صندوق‌ها را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital Funds)

احتمالا شما هم تا به حال شاهد رشد برخی از میم‌کوین‌ها، شت کوین‌ها و ICO ها بوده‌اید. علی رغم ریسک‌ بالای سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها امکان رشدهای چند هزار درصدی در آن‌ها وجود دارد. البته کسانی که در این ارزها سرمایه گذاری می‌کنند می‌دانند که احتمال ضررهای چند صد درصدی و حتی صفر شدن سرمایه‌شان نیز وجود دارد!

  • صندوق سرمایه‌گذاری تامینی (Hedge Funds)

هج کردن در بازارهای مالی به معنای پوشش ریسک است. بنابراین در این صندوق‌ها مدیریت بیشتری بر پرتفوی وجود دارد و ریسک کمتری نیز دارد. معمولا ارزهایی در سبد این صندوق‌ها قرار می‌گیرند که نوسانات متعادلی داشته باشند. البته کاهش ریسک در این صندوق‌ها به معنای بازده کم نیز هست اما برخی با آن مشکلی ندارند و ترجیح می‌دهند که حساب شده ریسک کنند.

  • صندوق سرمایه‌گذاری تامینی مرسوم (Traditional Hedge Funds)

این دسته نسبت به دو دسته قبلی کارمز بیشتری دارد و محدودیت زمانی نیز دارد. در پایان بازه زمانی تعیین شده حتی اگر بازدهی صندوق منفی هم باشد شما باید کارمزد تعیین شده از قبل را پرداخت کنید. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب سبد مورد نظر خود، به اندازه کافی تحقیق کنید.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال با ETF

معیار صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال صندوق ETF سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال
نوع سرمایه‌گذاری گروهی از رمزارزها محصولات مالی قابل معامله در بورس مستقیم در رمزارزها
دسترسی به بازار محدود به سرمایه‌گذاران مجاز آسان برای سرمایه‌گذاران خرد باز برای همه
ریسک متوسط متوسط تا بالا بسیار بالا
شفافیت متوسط بالا متغیر بسته به پلتفرم
کنترل سرمایه‌گذار محدود کامل کامل
هزینه‌های مدیریت متغیر بسته به صندوق کمتر از صندوق‌های سنتی پایین
تنوع سرمایه‌گذاری بالا متوسط تا بالا بسته به انتخاب سرمایه‌گذار
  • ای تی اف بیت‌کوین صندوقی است که BTC یکی از دارایی‌های آن است و قیمت آن بستگی زیادی به قیمت بیت‌کوین و دارایی‌های موجود در آن دارد. این اولین تفاوت این صندوق‌ها با صندوق سرمایه‌گذاری است. زیرا در صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، مدیر صندوق از طریق معامله دارایی‌ها به روش‌های مختلف برای سرمایه گذاران کسب سود می‌کند. اما در صندوق ETF ارزهای دیجیتال فرد دارنده باید منتظر بماند تا با افزایش قیمت ارزهای موجود در صندوق به سود برسد.
  • تفاوت بعدی این دو صندوق بستر معاملاتی آن‌ها است. صندوق ETF تنها از طریق بازارهای سنتی نظیر بورس قابل معامله است و خرید آن برای افراد ایرانی بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است. اما در صندوق‌های سرمایه گذاری، شما ارزهای دیجیتالی که خریداری کردید را در اختیار مدیر صندوق قرار می‌دهید تا با استراتژی خودشان برایتان سودآفرینی کنند. در ازای چنین کاری کارشناسان این صندوق‌ها از شما کارمزد دریافت می‌کنند.
  • یکی دیگر از بزرگترین تفاوت‌های بین ETF ارزهای دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ارزهای دیجیتال، در نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها است. ETF ها قیمت سهام دارند که در طول روز معاملاتی در نوسان است. بنابراین زمان انجام معامله، بر قیمتی که برای ETF می‌پردازید تأثیر می‌گذارد. در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، یک بار در هر روز معاملاتی قیمت‌گذاری می‌شوند. تمام معاملاتی که در یک روز معاملاتی پردازش می‌شوند، صرف‌نظر از زمان دقیقی که انجام می‌شوند، قیمت یکسانی دارند.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری کریپتو

فعالیت در بازارهای مالی چه به صورت مستقیم و چه به صورت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. بنابراین شما در ابتدا باید تمامی ریسک‌های موجود را بپذیرید و سپس دست به اقدام بزنید. در ادامه به مزایا و معایب Crypto Fund ها می‌پردازیم.

مزایا:

تنوع در سبد خرید: انتخاب چندین ارز در سبد سرمایه‌گذاری ریسک شما را کاهش می‌دهد. 

مدریت درست دارایی‌ها: با استفاده از این صندوق‌ها شما به کمک کارشناسان و مدیران خبره می‌توان در وقت صرفه جویی کرد و بیشترین بهره را از بارار برد. تسلط به علم تکنیکال و فاندامنتال و شناخت پروژه‌های موجود در بازار برای افراد مبتدی دشوار است بنابراین با انتخاب صحیح، سریع‌تر به سود خواهند رسید.

معایب:

کارمزد زیاد: برخی از Crypto Fund ها کارمزد بالایی برای ارائه خدمات خود می‌گیرند. همچنین این کارمزد حتی در صورت ضررده بودن صندوق نیز از شما گرفته خواهد شد. پس شما در صورت ضرر علاوه بر از دست دادن سرمایه باید هزینه اضافه‌تری نیز پرداخت کنید.

تسلط نداشتن بر سبد سرمایه گذاری: شما پس از انتخاب صندوق عملا دیگر کنترلی بر دارایی‌های خود نخواهید داشت و مدیران با توجه به استراتژی‌های خود رمزارزهای موجود را کنترل می‌کنند.

چند نمونه از معروف‌ترین صندوق‌های ارز دیجیتال

چند نمونه از معروف‌ترین صندوق‌های ارز دیجیتال

صندوق‌ سرمایه گذاری ارز دیجیتال در ایران شناخته شده نیست و دسترسی به آن نیز برای افراد ایرانی کمی دشوار است. در ادامه قصد داریم به معرفی چند صندوق سرمایه‌گذاری بپردازیم.

صندوق Crypto20

این کریپتو فاند که با نام C۲۰ شناخته می‌شود؛ یکی از بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال است. در این صندوق، سرمایه‌گذاری بر روی ۲۰ دارایی برتر مانند بیت‌کوین، اتریوم و… صورت می‌گیرد. دارایی این صندوق بر روی اتریوم قرار دارد و از طریق صرافی بایننس و کوین بیس قابل خریداری است.

جامپ کریپتو Jump Crypto

این صندوق جزو Crypto Fund های خطرپذیر است و بر روی استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت همچنین یک بازارساز است و از طریق تامین نقدینگی به کسب سود می‌پردازد.

صندوق Huobi Crypto Index

این صندوق مربوط به صرافی هوبی است. پس از راه‌اندازی این صرافی، صندوق آن نیز با نام Huobi Crypto Index ایجاد شد و بر روی 10 رمزارز برتر بازار سرمایه گذاری می‌کند.

صندوق NFT index

این روزها بازار NFT‌ ها بسیار داغ است و گفته می‌شود که سال 2023 سال ان‌اف‌تی‌هاست. یکی ار بهترین صندوق‌ها که تمرکز آن بر روی توکن‌های غیرقابل‌ تعویض است، NFT index نام دارد. برای خرید توکن‌های آن می‌توانید نام NFTI که یک توکن ERC20 است را در صرافی بایننس جست و جو کنید.

بیشتر بخوانید: NFT چیست

صندوق Total Market Cap Token

این صندوق که با نماد TCAP شناخته می‌شود بر روی کل دارایی‌های دیجیتال متمرکز است و به چند ارز  محدود نمی‌شود. با تغییر ارزش کل بازار ارزش این توکن نیز تغییر می‌کند. برای خرید آن به یک کیف پول اتریوم نیاز دارید یا اینکه با استفاده از استیبل کوین دای از طریق پروتکل Cryptex، توکن TCAP را مینت کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، ریسک سرمایه‌گذاری کمتر

روش‌های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار متنوع است. سرمایه گذاری در صندق‌های ارزهای دیجیتال نیز یکی از این روش‌ها است که به افراد مبتدی کمک می‌کند تا از دانش افراد حرفه‌ای بازار استفاده کرده و بتوانند سود به دست آورند. صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که معمولا به دلیل خرید و فروش توکن آن‌ها در صرافی‌های خارجی که ایران را تحریم کرده‌اند دشوار است. در متن به چند مورد از بهترین Crypto Fundهای موجود اشاره کردیم اما بهتر است قبل از هر گونه سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به طور کامل در مورد پیشینه آن‌ها تحقیق کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

 این سوال بستگی زیادی به صندوق مورد نظر شما دارد اما در کل قانونی هسند و توکن برخی از آن‌ها در صرافی‌های بزرگ دنیا قابلیت خرید دارد.

کارمزد در این صندوق‌ها بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر کارمزد مناسب، پیشینه صندوق نیز بسیار حائز اهمیت است.

این کار در ایران کمی دشوار است. اما دو روش کلی برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها وجود دارد. 1. خرید توکن صندوق در صرافی‌ها 2. معامله در کارگزاری‌ها

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...