آموزش صرافی ارز دیجیتال

صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد؟

صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد؟

صرافی‌های otc یکی از مدل‌های محبوب پلتفرم‌های  خرید و فروش ارز دیجیتال است که به دلیل کارمزد کم، نقدینگی بالا، سرعت، امنیت بالا و … بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دراین نوع صرافی‌ها، واسطه حذف شده و معامله بین فرد و پلتفرم صورت می‌گیرد. معمولا سازمان‌ها و نهنگ‌ها از این روش استفاده می‌کنند اما به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که این روش دارد معامله‌گران خرد نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مطلب به طور کامل به بررسی این صرافی‌ها پرداخته و یکی از بهترین صرافی‌های او تی سی موجود در ایران و نحوه خرید و فروش از آن را معرفی می‌کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع صرافی ارز دیجیتال

با محبوبیت صنعت رمز ارزها اکثر افراد تمایل به خرید و فروش و فعالیت در این حوزه دارند تا بتوانند از پتانسیل‌های بالای این بازارها برای کسب درآمد استفاده کنند. اما ممکن است برخی از افراد به دلیل آشنایی ناکافی با دنیای رمزارزها تصور کنند که فرآیندهای خرید و فروش در این مارکت پیچیده است. در این بخش به طور کامل به انواع صرافی‌های ارز دیجیتال اشاره کرده و به شما کمک می‌کنیم در هر جایگاه و هر سطح از تجربه‌ای از بازار هستید شروع به معامله کرده و کسب سود کنید.

زمانی که شناخت کاملی از صرافی‌ها داشته باشید انتخاب‌های بهتری خواهید داشت و ریسک کمتری خواهید کرد؛ زیرا در صورت انتخاب Exchange نامناسب امکان از دست رفتن سرمایه‌ بسیار زیاد است.

به طور کلی صرافی‌ها به دو دسته متمرکز (Centralized Exchange) و صرافی‌های غیر متمرکز (Decentralised Exchanges) تقسیم بندی می‌شوند.

آشنایی با انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های غیر متمرکز (Decentralised Exchanges)

صرافی‌ غیر متمرکز Decentralised Exchanges یا DEX صرافی‌هایی هستند که بر پایه فناوری بلاکچین عمل می‌کنند و نیازی به واسطه‌گری مرکزی نظیر شرکت‌های مالی یا دستگاه های مرکزی ندارند. این نوع صرافی‌ها بر خلاف صرافی‌های متمرکز، کنترل اصلی را در دست خود کاربران قرار می‌دهند و افراد تجارت ارزهای دیجیتال را مستقیماً بین خودشان انجام می‌دهند.

در صرافی‌های غیرمتمرکز، معاملات از طریق قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین انجام می‌شوند. این قراردادهای هوشمند کنترل دسترسی به دارایی‌های کاربران را بر اساس قوانین و شروط مشخصی انجام می‌دهند و مبادلات را با اطمینان بیشتری صورت می‌دهند. از طریق صرافی‌های غیر متمرکز، کاربران می‌توانند مستقیماً با سایر کاربران معامله کنند و دارایی‌های خود را به صورت مستقیم مبادله کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز برخلاف صرافی‌های متمرکز، امکان خودکارسازی را فراهم می‌کنند و اغلب عملیات مبادله را بدون نیاز به واسطه‌گران انجام می‌دهند. همچنین، در صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران کنترل کامل بر دارایی‌های خود دارند و مالکیت آن‌ها را حفظ می‌کنند، به این معنی که معمولاً نیازی به سپردن دارایی‌های خود به یک واسطه‌گر ندارند.

صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchange)

صرافی متمرکز ارز دیجیتال که با نماد CEX نشان داده می‌شود عملکردی مانند بانک‌ها دارد. زمانی که شما قصد انجام معامله در این نوع صرافی‌ها را دارید باید دارایی خود را حتما به کیف پول‌ این صرافی‌ها منتقل کنید. با وجود این که متمرکز بودن این صرافی‌ها با اصطلاح غیر متمرکز بودن در بازار رمز ارزها تناقض دارد اما همچنان عده زیادی طرفدار پر و پا قرص این اکسچنج‌ها هستند. نحوه عملکرد CEX ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • صرافی متمرکز P2P
  • صرافی متمرکز OTC

در صرافی‎‌های متمرکز P2P مانند بایننس، کوکوین و … زمانی که کاربر به دنبال خرید و فروش دارایی خود است سفارش را در اکسچنج ثبت می‌کند و از این طریق معامله خود را انجام می‌دهد. در این روش صرافی هیچ گونه اقدامی انجام نداده و فقط نقش واسطه را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: صرافی p2p یا همتا به همتا چیست؟

در صرافی otc مانند ایرانیکات، تمام معاملات و تراکنش‌ها بین کاربران و صرافی انجام می‌شود. از طریق این صرافی‌ها، کاربران می‌توانند بدون نیاز به شخص ثالث هر نوع رمزارزی را خرید و فروش کنند. در ادامه بیشتر با این نوع صرافی‌ها آشنا می‌شوید.

صرافی OTC چیست؟

صرافی OTC چیست؟

در صرافی otc برای خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها واسطه‌ای وجود ندارد و خریدار و فروشنده، مستقیما خرید و فروش خود را با صرافی انجام می‌دهند. OTC مخفف عبارت Over The Counter به معنای روی پیشخوان است.

به طور کلی برای معامله ارز دیجیتال به سه طرف یعنی خریدار، فروشنده و صرافی برای انجام معامله وجود دارد. در صرافی otc یکی از این سه طرفین حذف شده و واسطه‌ی وجود نخواهد داشت. در این روش خریدار یا فروشنده به عنوان بازارساز عمل کرده و طرف مقابل با پذیرش این درخواست فرآیند معامله را تکمیل می‌کند.

داستان پیدایش و شکل گیری صرافی‌های OTC

بررسی تاریخچه صرافی‌ها در بازار رمزارزها بسیار جذاب است. هیچ داستانی در دنیای رمزارزها وجود ندارد که به نوعی به پادشاه این مارکت یعنی بیت کوین ربط نداشته باشد. تاریخ به وجود آمدن بیت کوین به سال ۲۰۰۹ بر می‌گردد بنابراین تاریخچه صرافی‌ها نمی‌تواند به قبل این بازه زمانی برگردد.

در ابتدای پیدایش بیت کوین قبل از این که صرافی‌های متمرکز ایجاد شوند روش کارکرد آن یعنی روش P2P وارد چرخه معاملات ارز دیجیتال شد. یعنی کسانی که قصد خرید و فروش داشتند در گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین به دنبال فردی برای خرید و فروش بودند اما این کار یک مشکل اساسی داشت و آن هم این بود که پیدا کردن فرد مطمئن در این اجتماع‌ها کمی دشوار بود.

بنابراین رفته رفته صرافی‌ها شکل گرفتند. اولین صرافی متمرکز ایجاد شده که دیگر نامی از آن باقی نمانده Mt.Got است. این اکسچنج در زمان خود معروف ترین و مورد اعتمادترین صرافی بود. از آن جایی که در برخی از صرافی‌ها قانون‌های سخت گیرانه و محدود کننده‌ای در مورد حجم و بازه زمانی معاملات وجود داشت، پس از مدتی صرافی‌های otc ایجاد شدند.

ساز و کار معاملات OTC چگونه است؟

بستر این نوع معاملات به صورت غیر متمرکز است و وابسته به مکان خاصی نیست نیاز به واسطه وجود ندارد و معاملات به صورت مستقیم انجام می‌شود. پلتفرم‌های otc امکان خرید و فروش آسان ارزهای دیجیتال را مستقیماً بین فروشنده و صرافی فراهم می‌کنند. این فرآیند معمولاً بسیار سریع است و شامل استفاده از کارت‌های اعتباری و خرید مستقیما با فیات است.

در واقع، وجوه به طور مستقیم از حساب بانکی فرد به صرافی و به العکس منتقل می‌شود. صرافی‌های ارزهای دیجیتال OTC مانند معاملات سنتی بانکی عمل می‌کنند. چرا که معمولا استخرهای نقدینگی بزرگ‌تری دارند. به همین دلیل است که می‌توانند حتی بزرگترین معاملات را در خود جای دهد. این بدان معناست که خریداران و فروشندگان می‌توانند معاملات را با بهترین قیمت ممکن بدون نگرانی از افت قیمت یا نوسانات بازار انجام دهند.

همچنین صرافی‌های otc در هر مرحله از فرآیند معاملات، از افتتاح حساب تا اجرای معامله، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند. این امر پشتیبانی و راهنمایی بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

صرافی otc ایرانیکارت
نمونه پنل کاربری یک صرافی otc (ایرانیکارت)

مزایا و معایب صرافی OTC

برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب صرافی‌های otc در ادامه توضیح داده شده است.

مزایای صرافی otc

  • محرمانه بودن معاملات

این معاملات بدون دخالت شخص ثالث در بستری بسته و کاملا خصوصی انجام می‌شود. هویت طرفین معاملات کاملا محرمانه بوده و تنها طرفین از جزئیات معامله آگاهی پیدا می‌کنند.

  • نقدینگی بالا

یکی از فاکتورهای مهم در صرافی otc نقدینگی بالاست. با وجود این که در اکثر صرافی‌ها معمولا محدودیت نقدینگی وجود دارد در این نوع شما بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید حجم دلخواهتان را مورد معامله قرار دهید.

  • کارمزد کم

در اکثر صرافی‌ها هزینه های پنهانی وجود دارد و شما در عین پرداخت کارمزد هنگام خرید فروش، باید هنگام انتقال دارایی‌های خود نیز هزینه پرداخت کنید. این در حالیست که هزینه‌های یک صرافی otc به مراتب کمتر است.

  • امنیت بالا

صرافی‌های او تی سی امنیت بالایی دارند زیرا هنگام معامله نیاز نیست که دارایی خود را به کیف پول صرافی واریز کنید. خرید و فروش در این اکسچنج‌ها مستقیما از طریق کیف پول خود فرد انجام می‌شود.

  • اسپرد کم

در صرافی otc اسپرد (تفاوت قیمت خرید و فروش) کم است. هر چه میزان (Spread) در یک صرافی کمتر باشد نقدشوندگی بیشتر است.

معایب صرافی otc

  • امکان کلاهبرداری

بسیاری از تقلب‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در حوزه رمز ارزها رخ می‌دهد، ناشی از معاملات OTC است. دلیل این امر این است که بسیاری از کاربران بدون انجام تحقیقات کافی درباره صرافی‌ها و کارگزاری‌ها، در معاملات OTC شرکت می‌کنند.

بنابراین قبل از انتخاب یک کارگزاری یا صرافی برای انجام معاملات OTC، به طور جدی و کامل تحقیق کنید و سپس تصمیم خود را بگیرید. همچنین باید مراقب باشید که در برخی موارد، افرادی ممکن است سعی کنند شما را فریب دهند و با نمایش کیف پول‌هایی که دارای موجودی‌های جعلی و بالا هستند، معاملاتی را به شما پیشنهاد کنند که در واقعیت وجود ندارند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت صرافی OTC و P2P – کدام بهتر است؟ 

 در ادامه ویژگی های یک صرافی او تی سی خوب را معرفی می‌کنیم.

یک صرافی OTC خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • امنیت بالا: یک صرافی OTC خوب باید امنیت بالایی داشته باشد. این شامل داشتن مجوزها و گواهینامه‌های لازم، رعایت استانداردهای امنیتی برای حفظ اطلاعات کاربران و ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان است.
  • پشتیبانی از اکثر ارزهای دیجیتال: صرافی باید امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نیاز را فراهم کند. این شامل ارزهایی مثل بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و دیگر ارزهای معتبر در بازار است.
  • عملکرد سریع و پرداخت فوری: یک صرافی OTC خوب باید توانایی انجام معاملات سریع را داشته باشد و تضمین کند که پرداخت‌ها به صورت فوری و به موقع انجام می‌شود. این ویژگی برای نهنگان بازار و سرمایه‌گذاران حجم بالا بسیار مهم است.
  • رابط کاربری آسان: یک صرافی OTC خوب باید رابط کاربری مناسبی داشته باشد تا کاربران بتوانند به راحتی امکان مدیریت آسان حساب‌ و انجام معاملات را داشته باشند. همچنین قابلیت ارائه ابزارها و تحلیل‌های بازار جهت کمک به تصمیم‌گیری‌های بهتر نیز اهمیت دارد.
  • پشتیبانی و خدمات مشتریان: یک صرافی OTC خوب باید پشتیبانی مناسبی به مشتریان خود ارائه کند که شامل پاسخگویی سریع به سوالات و مشکلات کاربران، ارائه راهنمایی‌های لازم و امکانات دسترسی آسان به نمایندگان پشتیبانی است.

سخن آخر

صرافی بایننس، کوین بیس، کراکن و ایرانیکارت جزو بهترین صرافی‌های otc هستند (بخش p2p هم دارند). استفاده از اکسچنج‌های خارجی به دلیل نیاز به کارت‌های اعتباری در ایران سخت است.  در ایران صرافی‎‌های otc کمی وجود دارند زیرا راه‌اندازی این اکسچنج‌ها کمی دشوار است. ایرانیکارت یکی از بهترین صرافی های او تی سی موجود در ایران است که به دلیل استفاده از این روش کارمزد معاملاتی بسیار پایینی دارد. نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی ایرانیکارت شامل ۴ مرحله زیر است:

  • ابتدا وارد سایت ایرانیکارت شده و ثبت نام کنید.
  • احراز هویت کنید.

برای احراز هویت نیاز به کارت ملی، اطلاعات حساب بانکی و بارگذاری عکس سلفی با تعهدنامه دارید.

  • از پنل کنار صفحه بر روی رمزارزها کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی رمزارزها بر روی خرید و فروش بزنید.

  • ارز مورد نظر خود را انتخاب نموده و پس از واریز وجه یا دارایی خرید و فروش خود را انجام دهید.

سوالات متداول
Request for Quote

معامله در صرافی OTC یا Over-the-Counter برای افراد یا شرکت‌هایی مناسب است که به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال با ارز رایج کشور خود نیاز دارند. این صرافی‌ها عموماً برای معاملات حجیم و بزرگ طراحی شده‌اند و به عنوان یک راه برای تسهیل معاملات بین فردی (peer-to-peer) و ارائه نقدینگی بالا در بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. صرافی های او تی سی برای افرادی که به دنبال حفظ حریم خصوصی بیشتر هستند نیز مفید است.

بله، صرافی‌های OTC قانونی هستند. اما بسته به دستورالعمل‌ها و قوانین هر کشور، ممکن است مقررات خاصی برای عملکرد این صرافی‌ها وجود داشته باشد.

این سوال بستگی زیادی به نوع معاملات شما دارد. از آن جایی که صرافی‌های OTC با سرمایه گذاران و شرکت‎‌های بزرگ همکاری می‌کند امکان معاملات با حجم بالا در آن وجود دارد. از نظر امنیتی و کارمزد معاملاتی نیز بسیار مناسب تر از صرافی‌های p2p است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
آموزش صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
اخیرا یافتن بهترین صرافی جایگزین بایننس، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. با اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس، موج عظیمی از تریدرهای حوزه ارزهای رمزنگاری شده دچار...
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
آموزش صرافی ارز دیجیتال
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال برای افزایش عرضه در گردش و تحرکات بازار، توکن‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند که به عنوان airdrops شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که...
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
آموزش صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کاربران ناشناس هستند و در چند ثانیه انجام می‌شوند، سرعت و ناشناس بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرصتی جذاب برای مجرمانی است...