آموزش صرافی ارز دیجیتال

معرفی و مقایسه بهترین صرافی‌های فیوچرز برای ایرانیان در 2024

معرفی و مقایسه بهترین صرافی‌های فیوچرز برای ایرانیان در 2024

حجم معاملات فیوچرز (Futures) در بازار ارزهای دیجیتال همواره بیشتر از معاملات اسپات (Spot) است. این موضوع را می‌توانید با مقایسه حجم معاملات فیوچرز و اسپات صرافی‌های ارز دیجیتال در سایت معتبر کوین مارکت کپ مشاهده کنید. همان‌طور که می‌دانید صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از معاملات فیوچرز پشتیبانی نمی‌کنند و به‌همین دلیل تریدرهای ایرانی مجبور هستند برای خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت اهرم‌دار به‌سراغ صرافی‌های خارجی بروند. در عین حال بسیاری از صرافی‌های خارجی به‌ کاربران ایران خدمات ارائه نمی‌کنند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به معرفی بهترین صرافی فیوچرز برای معامله‌گران ایرانی بپردازیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

معاملات فیوچرز چیست؟

در بازار فیوچرز ارز دیجیتال، به‌هیچ عنوان رمز‌ارزی بین خریدار و فروشنده جابه‌جا نمی‌شود؛ در واقع برخلاف معاملات اسپات، تریدرهای فیوچرز بر سر مالکیت ارزهای دیجیتال معامله نمی‌کنند، بلکه صرفا بر سر تغییرات قیمت رمز‌ارزها پوزیشن‌های معاملاتی خرید و فروش باز می‌کنند. 

مثلا فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر 43 هزار دلار است و شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت بیت کوین در آینده نزدیک تا 43500 دلار بالا می‌رود. به‌همین دلیل پوزیشن خرید بیت کوین باز می‌کنید. در این حالت مقداری از سرمایه‌ خود را به‌عنوان مارجین (Margin) یا وثیقه برای باز کردن پوزیشن اختصاص می‌دهید. 

اگر قیمت بیت کوین مطابق پیش‌بینی شما افزایش پیدا کرد، بسته به میزان درصد افزایش قیمت و اهرم (Leverage) انتخاب شده برای پوزیشن معاملاتی، سود خواهید کرد. برعکس در صورت کاهش قیمت بیت کوین، متضرر خواهید شد. 

اصطلاحی که در معاملات فیوچرز زیاد میشنوید بازار دو طرفه ارز دیجیتال است که این اصطلاح را به صورت جامع در مقاله ای توضیح داده‌ایم

بهترین صرافی‌‌های فیوچرز برای ایرانیان 

حال نوبت به معرفی بهترین صرافی فیوچرز ارز دیجیتال برای ایرانیان می‌رسد. دقت داشته باشید که قطعا صرافی‌های معتبری مانند بایننس، کوین بیس و… هستند که خدمات بهتری را ارائه می‌کنند؛ اما متاسفانه این صرافی‌ها با ایرانیان کار نمی‌کنند. به‌همین دلیل در اینجا صرفا به معرفی صرافی‌هایی می‌پردازیم که به ایرانیان اجازه فعالیت می‌دهند.   ناگفته نماند که علاوه بر صرافی‌های متمرکز، در بین صرافی‌های غیرمتمرکز هم پلتفرم‌هایی هستند که از معاملات فیوچرز ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. همه صرافی‌های معرفی شده جزو امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال هستند. در ادامه به معرفی انواع صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ایده‌آل برای معاملات فیوچرز پیش روی معامله‌گران ایرانی می‌پردازیم.

  • صرافی لورج (Leverj)

لورج leverj.io یک صرافی غیر متمرکز است. به‌این معنی که با اتصال ولت خود به صرافی، بدون نیاز به ثبت نام و احراز هویت می‌توانید معاملات رمزارز‌ها را به‌صورت مستقیم در آن انجام دهید. این صرافی غیرمتمرکز، علاوه بر معاملات اسپات، از معاملات فیوچرز ارز دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند. 

شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی با استفاده از vpn می‌توانید به‌راحتی در این صرافی فیوچرز، معامله کنید. نکته مهمی که باید درباره صرافی لورج مد نظر داشته باشید، آن است که تنها 6 جفت ارز معاملاتی برای معاملات فیوچرز در آن پشتیبانی می‌شوند که عبارت‌اند از: 

  • BTC/USDT
  • BTC/DAI
  • DEFI/USDT
  • ETH/USDT
  • ETH/DAI
  • LINK/USDT 

برای معاملات فیوچرز در صرافی لورج می‌توانید از اهرم تا سقف 100 برابر استفاده کنید. علاوه بر آن کارمزد معاملات فیوچرز در این صرافی برای میکر و تیکر به‌ترتیب برابر با 0.02 و 0.04 درصد است. 

صرافی منگو مارکتز (Mango Markets)

  • صرافی منگو مارکتز (Mango Markets)

اگر شما هم جزو طرفداران بلاک‌چین سولانا هستید، می‌توانید منگو مارکتز mango.markets را به‌عنوان بهترین صرافی فیوچرز غیرمتمرکز در بستر این شبکه انتخاب کنید. سولانا در سال 2023 رونق فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد و بسیاری از توسعه دهندگان برنامه‌های دیفای از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز در این بلاک‌چین رشد قابل توجهی را تجربه کردند. 

برای معاملات فیوچرز در صرافی منگو مارکتز هم نیازی به ثبت نام و احراز هویت ندارید. به‌راحتی می‌توانید ولت اختصاصی سازگار با بلاک‌چین سولانا را به صرافی متصل کنید. در حال حاضر این صرافی غیرمتمرکز تنها از جفت ارزهای زیر برای معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کند: 

  • SOL/USDT
  • ETH/USDT
  • BTC/USDT
  • RENDER/USDT

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز صرافی منگو مارکتز، کارمزد معاملات به صورت شناور بر اساس نقدینگی موجود در این صرافی تعیین می‌شوند. پرداخت کارمزد معاملات هم در قالب ارز دیجیتال سولانا صورت می‌گیرد. به‌علاوه اینکه اگر علاقه‌مند به معاملات فیوچرز با اهرم بالا هستید، منگو مارکتز گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. 

صرافی  (YFX)

  • صرافی (YFX)

سومین صرافی غیرمتمرکز فیوچرز که در این مطلب معرفی می‌کنیم، YFX است. yfx.com به‌طور اختصاصی در زمینه معاملات فیوچرز فعالیت می‌کند. این صرافی هم از معاملات با اهرم 100 برابری پشتیبانی می‌کند. برای کار کردن با این صرافی نیازی به ثبت نام و احراز هویت ندارید، اما باید حتما از فیلترشکن استفاده کنید. 

این صرافی برای معاملات لانگ مقدار 0.000082 درصد در هر ساعت کارمزد دریافت می‌کند. این عدد برای معاملات شورت به 0.00023 درصد در ساعت می‌رسد. کارمزد معاملات هم در قالب توکن اختصاصی صرافی یعنی ارز دیجیتال YFX پرداخت می‌شود. در زمان نگارش این مطلب صرافی YFX تنها از سه جفت ارز معاملاتی زیر پشتیبانی می‌کند: 

  • BTC/USDC
  • ETH/USDC
  • ARB/USDC
  • صرافی کونتا (Kwenta)

صرافی کوئنتا kwenta.io یکی دیگر از پلتفرم‌های غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین اتریوم است. این صرافی غیرمتمرکز نیز بدون نیاز به ثبت نام و احراز هویت، امکان معاملات فیوچرز را فراهم می‌کند. تامین نقدینگی استخرهای این صرافی از طریق پلتفرم سینتتیکس صورت می‌گیرد. 

یکی از مزایای صرافی کوئنتا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال پرتعداد برای معاملات فیوچرز است. البته ناگفته نماند که تمام جفت ارزها مبتنی بر استیبل کوین اختصاصی sUSD است که باید از طریق همین صرافی خریداری کنید. کوئنتا از لوریج 50 برابری برای معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کند. کارمزد معاملات صرافی فیوچرز Kwenta برای میکر و تیکر به ترتیب برابر با 0.02  و 0.06 درصد است. 

صرافی دی وای دی ایکس (dYdX)

  • صرافی دی وای دی ایکس (dYdX)

محبوب‌ترین صرافی فیوچرز غیرمتمرکز در بین تریدرهای ارز دیجیتال، پلتفرم dydx.exchange است. برای ورود به این صرافی باید حتما از فیلترشکن استفاده کنید و پس از اتصال کیف پول به‌راحتی می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. نکته مهم بعدی این است که صرافی دی وای دی ایکس در حال حاضر از 33 ارز دیجیتال برای معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کند. حداکثر اهرم قابل استفاده برای معاملات فیوچرز در صرافی dydx نیز لوریج 6 برابری است. 

این صرافی از مدل دفترچه سفارش برای اجرای معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کند و از این حیث کاملا شبیه به صرافی‌های متمرکز است. این صرافی از انواع روش‌های ثبت سفارش نیز پشتیبانی می‌کند تا دست شما برای پیاده کردن استراتژی‌های معاملاتی گوناگون باز باشد. 

  • پروتکل پرپچوال (Perpetual)

perp.com یک صرافی فیوچرز غیرمتمرکز بر بستر شبکه‌ی لایه دوم آپتیمیسم است. به همین دلیل سرعت پردازش تراکنش‌ها و کارمزد معاملات در این صرافی نسبت به پلتفرم‌های مبتنی بر شبکه اتریوم نسبتا پایین‌تر است. برای دسترسی به این صرافی هم باید از فیلترشکن استفاده کنید. 

صرافی Perpetual از معاملات فیوچرز با حداکثر لوریج 10 برابر پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر امکان معامله فیوچرز 17 ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و … در این صرافی وجود دارد. نرخ کارمزدهای این صرافی نیز به صورت شناور و بسته به نوع ارز دیجیتال تعیین می‌شود. 

  • پلتفرم آپولوکس (ApolloX)

صرافی apollox.finance یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز فیوچرز است که از لوریج تا سطح 100 برابری پشتیبانی می‌کند. این صرافی برای معامله‌گران میکر و تیکر به ترتیب کارمزد 0.02 و 0.07 درصد را تعیین کرده است. این صرافی غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است. 

علاوه بر سایت، می‌توانید از اپلیکیشن موبایل این صرافی هم برای ترید استفاده کنید. هر چند برای معامله در این سایت هم نیاز به احراز هویت نیست، اما باید حتما ابتدا ثبت نام و سپس کیف پول خود را متصل کنید. حتما برای کار کردن با این صرافی هم از فیلترشکن استفاده کنید. 

صرافی اپکس پرو (Apex Pro)

  • صرافی اپکس پرو (Apex Pro) 

صرافی اپکس پرو pro.apex.exchange هم یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال برای معاملات فیوچرز است. این صرافی از حدود 30 جفت ارز معاملاتی مبتنی بر استیبل کوین USDC پشتیبانی می‌کند. همچنین به تازگی جفت ارزهای مبتنی بر USDT یا تتر را هم به فهرست معاملات خود اضافه کرده است. این صرافی از بلاک‌چین‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آربیتروم و آوالانچ پشتیبانی می‌کند. 

کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی اپکس پرو برای میکر و تیکر به ترتیب برابر با 0.02 و 0.05 درصد است. پس از اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود به صرافی می‌توانید معاملات فیوچرز را انجام دهید. این صرافی هم از مکانیزم دفترچه‌ی سفارش برای مدیریت معاملات فیوچرز استفاده می‌کند. 

  • صرافی بینگ ایکس (BingX)

بینگ ایکس bingx.com را باید به عنوان بهترین صرافی فیوچرز متمرکز برای ایرانیان معرفی کرد. این صرافی بدون هیچ محدودیتی اجازه‌ی ثبت نام و حتی احراز هویت را هم به معامله‌گران ایرانی می‌دهد. جالب است بدانید که بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ، بینگ ایکس جزو 30 صرافی برتر معاملات فیوچرز به شمار می‌رود. 

این صرافی امکان معامله فیوچرز ده‌ها ارز دیجیتال را فراهم می‌کند. به‌علاوه اینکه ابزارهای معاملاتی پیشرفته مانند کپی تریدینگ و ربات تریدینگ را نیز در اختیار معامله‌گران می‌گذارد. کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی بینگ ایکس برای میکر و تیکر به ترتیب برابر با 0.02 و 0.05 درصد است. این صرافی از لوریج 150 برابری برای پوزیشن‌های معاملاتی پشتیبانی می‌کند. 

  • صرافی کوینکس (coinex) 

یکی دیگر از صرافی‌های متمرکز که تریدرهای ایرانی زیادی در آن فعالیت می‌کنند، کوینکس coinex.com است. هر چند صرافی کوینکس اجازه‌ی احراز هویت به ایرانیان نمی‌دهند، اما شما می‌توانید پس از ثبت نام و بدون نیاز به احراز هویت در آن فعالیت کنید. 

کوینکس از لوریج 100 برابری برای معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه کارمزد معاملات فیوچرز در این صرافی به صورت شناور با حداکثر نرخ 0.003 درصد دریافت می‌شود. این صرافی در میانه سال 2023 با یک حمله هکری روبه‌رو شد که در اثر آن بخشی از سرمایه تریدرها به سرقت رفت. هر چند این صرافی خسارت معامله‌گران را جبران کرد. 

بهترین پلتفرم‌های فیوچرز چه ویژگی دارند؟

برای انتخاب یک صرافی فیوچرز باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید که این نکات به شرح زیر هستند: 

  • تعداد جفت ارزهای معاملاتی زیادی برای ترید تحت پوشش صرافی باشند. 
  • امکان ثبت سفارش به شکل‌های گوناگون مانند لیمیت و مارکت را فراهم کند. 
  • از لوریج مناسب برای معاملات فیوچرز پشتیبانی کند. 
  • کارمزد معاملات مقرون به صرفه در نظر بگیرد. 
  • ابزارهای معاملاتی پیشرفته مانند کپی تریدینگ و ربات تریدینگ در اختیار معامله‌گران بگذارد. 
  • خدمات واریز و برداشت سریع ارائه دهد. 
  • پشتیبانی مناسب داشته باشد. 
  • علاوه بر سایت، اپلیکیشن موبایل هم ارائه کند. 

جدول مقایسه بهترین صرافی‌های فیوچرز

در جدول زیر به مقایسه عملکرد بهترین صرافی‌های فیوچرز می‌پردازیم. 

نام صرافی نوع صرافی احراز هویت اهرم جفت ارزهای معاملاتی کارمزد بلاک‌چین
لورج غیرمتمرکز ندارد 100 6 0.02% (میکر) / 0.04% (تیکر) اتریوم
منگو مارکتز غیرمتمرکز ندارد 10 4 شناور سولانا
YFX غیرمتمرکز ندارد 100 3 0.000082% (لانگ) / 0.00023% (شورت) چین لینک
کوئنتا غیرمتمرکز ندارد 50 33 (مبتنی بر sUSD) 0.02% (میکر) / 0.06% (تیکر) اتریوم
دی وای دی ایکس غیرمتمرکز ندارد 6 33 0.025% (میکر) / 0.05% (تیکر) اتریوم
پرپچوال غیرمتمرکز ندارد 10 17 شناور آپتیمیسم
آپولوکس غیرمتمرکز ندارد 100 17 (مبتنی بر USDC) 0.02% (میکر) / 0.07% (تیکر) بایننس اسمارت چین
اپکس پرو غیرمتمرکز ندارد 20 30 (مبتنی بر USDC و USDT) 0.02% (میکر) / 0.05% (تیکر) اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آربیتروم، آوالانچ
بینگ ایکس متمرکز اختیاری 150 ده‌ها 0.02% (میکر) / 0.05% (تیکر)
کوینکس متمرکز ندارد 100 ده‌ها شناور (حداکثر 0.003%)

 

معاملات فیوچرز، کسب درآمد بیشتر

در این مطلب به معرفی بهترین صرافی فیوچرز ارز دیجیتال برای ایرانیان پرداختیم. شما می‌توانید به عنوان یک تریدر ایرانی با هر یک از پلتفرم‌های معاملاتی معرفی شده کار کنید. البته در پایان لازم است تذکر دهیم که ریسک معاملات فیوچرز در مقایسه با اسپات به مراتب بیشتر است. این ریسک زمانی که از اهرم‌های بالاتر استفاده کنید، بیشتر هم می‌شود. بنابراین تنها زمانی که تجربه کافی در ترید ارزهای دیجیتال پیدا کردید، برای معاملات فیوچرز اقدام کنید. 

سوالات متداول
Request for Quote

صرافی dYdX بهترین و بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز برای معاملات اهرم دار ارز دیجیتال است. 

معرفی و مقایسه بهترین صرافی‌های فیوچرز برای ایرانیان در 2024
حجم معاملات فیوچرز (Futures) در بازار ارزهای دیجیتال همواره بیشتر از معاملات اسپات (Spot) است. این موضوع را می‌توانید با مقایسه حجم معاملات فیوچرز و اسپات صرافی‌های ارز دیجیتال در...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
آموزش صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
اخیرا یافتن بهترین صرافی جایگزین بایننس، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. با اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس، موج عظیمی از تریدرهای حوزه ارزهای رمزنگاری شده دچار...
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
آموزش صرافی ارز دیجیتال
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال برای افزایش عرضه در گردش و تحرکات بازار، توکن‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند که به عنوان airdrops شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که...
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
آموزش صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کاربران ناشناس هستند و در چند ثانیه انجام می‌شوند، سرعت و ناشناس بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرصتی جذاب برای مجرمانی است...