آموزش صرافی ارز دیجیتال

تفاوت صرافی OTC و P2P – کدام بهتر است؟ 

تفاوت صرافی OTC و P2P – کدام بهتر است؟ 

همان‌طور که می‌دانید خرید و فروش ارز دیجیتال معمولا در بستر صرافی‌ها انجام می‌شوند. تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا افزایش پیدا کرده و هر یک از آن‌ها در تلاش هستند تا خدمات خاصی را برای جلب توجه معامله‌گران ارائه کنند. در یک دسته‌بندی کلی، انواع صرافی ارز دیجیتال را می‌توان در دو گروه کلی همتا به همتا (P2P) و فروشگاه (OTC) طبقه‌بندی کرد. هر صرافی که در بازار رمزارز‌ها فعالیت می‌کند، یکی از این دو مدل را برای اجرای معاملات به‌کار می‌گیرد. سوال اساسی این است که تفاوت صرافی OTC و P2P چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به‌این صورت مهم پاسخ دهیم. 

صرافی OTC چیست و چه سازوکاری دارد؟ 

OTC مخفف عبارت Over The Counter است که به‌صورت تحت اللفظی باید آن را از طریق پیشخوان ترجمه کنیم. معمولا در زبان فارسی از لفظ فروشگاه برای صرافی‌های OTC استفاده می‌شود. این پلتفرم‌ها یکی از انواع صرافی ارز دیجیتال هستند که دو نقش تسهیل‌گر و ناظر را در بازار ایفا می‌کنند. نظارت آن‌ها جلوی دستکاری قیمت و ایجاد اختلال در بازار توسط معامله‌گران بزرگ مانند نهنگ‌ها را می‌گیرد. 

مکانیزم عملکرد صرافی‌های otc تقریبا مشابه صرافی‌های سنتی است که برای خرید و فروش دلار و سایر ارزها فعالیت می‌کنند. شما در مراجعه به‌ صرافی در ازای پرداخت ریال، دلار یا سایر ارزهای مد نظر خود را دریافت می‌کنید. علاوه بر آن می‌توانید با پرداخت دلار یا سایر ارزها، معادل ریالی آن‌ها را دریافت کنید. در این حالت خرید و فروش به‌صورت مستقیم با صرافی صورت می‌گیرد. 

صرافی OTC چیست و چه سازوکاری دارد؟ 

صرافی OTC ارز دیجیتال نیز دقیقا به‌همین صورت فعالیت می‌کند. در این مدل، صرافی نقدینگی لازم برای معاملات را فراهم می‌کند. مکانیزم قیمت‌گذاری در آن‌ها نیز با توجه به نرخ لحظه‌ای رمزارز‌ها در بازار صورت می‌گیرد. 

بخشی از صرافی‌های متمرکز که در بازار رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند، به‌نوعی OTC هستند. شما برای فعالیت در این صرافی‌ها باید حتما ثبت نام کرده و حساب کاربری داشته باشید. برخی از صرافی‌ها احراز هویت اجباری دارند و بعضی دیگر این موضوع را با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی مانند سقف برداشت روزانه بر عهده معامله‌گران قرار داده‌اند. در بین صرافی‌های ایرانی بازار رمزارز‌ها نیز، ایرانیکارت بهترین صرافی OTC به‌شمار می‌رود.  

صرافی P2P چیست و چگونه عمل می‌کند؟ 

P2P مخفف عبارت Peer to Peer به‌معنی همتا به همتا است. برای درک تفاوت صرافی OTC و P2P باید به نقش آن‌ها در اجرای معاملات توجه کرد. صرافی‌های P2P مستقیما به‌عنوان خریدار یا فروشنده با شما سروکار ندارند. بلکه تنها نقش واسطه را برای متصل کردن سفارش‌های خرید و فروش بازی می‌کنند. 

این دسته از صرافی‌ها، پلتفرم‌های معاملاتی هستند که با ایجاد دفترچه سفارش، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. تمام سفارش‌های خرید و فروش در دفترچه سفارش (Order Book) این صرافی‌ها ثبت می‌شوند. از آن گذشته بدون اینکه خریدار و فروشنده نیاز به ارتباط مستقیم با هم داشته باشند، سفارش‌های مشابه به‌هم متصل شده و توسط صرافی به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند. درآمد این صرافی‌ها نیز از محل دریافت کارمزد از معامله‌گران به‌دست می‌آید.

در صرافی P2P، خرید و فروش مستقیم بین معامله‌گران با واسطه صرافی صورت می‌گیرد.

در این صرافی‌ها نقش عرضه و تقاضا در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال خیلی پر رنگ است. شما می‌توانید سفارش خرید و فروش خود را در صرافی P2P با هر قیمتی که در نظر دارید، ثبت کنید؛ اما روند عرضه و تقاضا در بازار است که تعیین می‌کند سفارش شما چه زمانی اجرا شود.

 معامله‌گران بزرگ در چنین صرافی‌هایی به‌خوبی می‌توانند قیمت‌ها را به‌سمت و سویی که مد نظر دارند، هدایت کنند. برای فعالیت در صرافی‌های P2P نیز نیاز به ایجاد حساب کاربری دارید. داستان احراز هویت در این صرافی‌ها نیز مانند صرافی‌های OTC است. 

مزایا و معایب صرافی OTC 

قبل از بررسی تفاوت صرافی OTC و P2P لازم است که مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم. در این حالت خیلی راحت‌تر می‌توانید درباره انتخاب هر یک از آن‌ها برای معاملات خود استفاده کنید. مهم‌ترین مزایا و معایب صرافی OTC عبارت‌اند از: 

مزایای صرافی OTC 

  • خرید و فروش در این صرافی‌ها به‌صورت لحظه‌ای رخ می‌دهد. 
  • هر سفارش در این صرافی‌ها با نرخ ثابت و مشخص (بدون لغزش قیمت) انجام می‌شود.
  • این صرافی‌ها معمولا کارمزد جداگانه برای معاملات دریافت نمی‌کنند. 
  • امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با حجم زیاد، در این صرافی‌ها به‌راحتی وجود دارد. 

معایب صرافی OTC 

  • معاملات در این پلتفرم‌ها تنها به‌صورت اسپات صورت می‌گیرند. 
  • اختلاف قیمت بین نرخ خرید و فروش لحظه‌ای یک ارز ممکن است بعضا زیاد باشد. 
  • در صورت ثبت سفارش با حجم بالا ممکن است انجام آن کمی زمان‌بر باشد. 

مزایا و معایب صرافی P2P 

در ادامه بحث از تفاوت صرافی P2P نوبت به بررسی مزایا و معایب صرافی‌های همتا به همتا می‌رسد. خیلی از صرافی‌های معروف خارجی و داخلی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال می‌توان به‌بزرگ‌ترین صرافی متمرکز بازار رمزارز‌ها یعنی بایننس اشاره کرد که بیشتر به‌عنوان یک پلتفرم P2P شناخته می‌شود.

مزایای صرافی P2P 

  • نرخ لحظه‌ای خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی‌ها یکسان است. 
  • امکان ثبت سفارش با قیمت‌های مختلف در این صرافی‌ها وجود دارد. 
  • صرافی در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال دخالت نمی‌کند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز P2P نرخ کارمزد پایینی دارند. 

معایب صرافی P2P 

  • در صورت کم بودن حجم معاملات در این صرافی‌ها ممکن است اجرای سفارش خیلی به‌طول بینجامد. 
  • امکان لغزش قیمت در فاصله زمانی بین ثبت و اجرای سفارش در این صرافی‌ها وجود دارد. 
  • این صرافی‌ها مسئولیتی در قبال ایفای نقش بازارساز برای تامین نقدینگی را ندارند. 

صرافی OTC بهتر است یا P2P؟ 

تفاوت صرافی OTC و P2P را بررسی کردیم. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو صرافی ارز دیجیتال، نقشی است که پلتفرم در اجرای معاملات ایفا می‌کند. در صرافی OTC، معامله‌گران به‌صورت مستقیم با صرافی معامله می‌کنند. این در حالی است که در صرافی P2P شما به‌واسطه پلتفرم مستقیما با سایر معامله‌گران در ارتباط قرار می‌گیرید. مهم‌ترین مزیت پلتفرم‌های OTC سرعت بالا در اجرای تراکنش‌هاست. در مقابل دست شما در صرافی P2P برای تعیین قیمت سفارش‌ها کاملا باز است ولی ممکن است مدت زمان زیادی برای اجرای سفارش صرف شود. بعضی از صرافی‌ها مانند بایننس هر دو خدمات OTC و P2P را به‌معامله‌گران ارائه می‌کنند.  

صرافی OTC صرافی P2P
خرید و فروش مستقیم با صرافی خرید و فروش مستقیم با معامله‌گران
انجام سفارش در لحظه انجام سفارش به‌صورت خودکار
انجام سفارش در قیمت تعیین شده از سوی صرافی انجام سفارش با تعیین قیمت از سوی معامله‌گران
درآمد صرافی از محل اختلاف قیمت خرید و فروش درآمد صرافی از محل دریافت کارمزد
مناسب برای اجرای سفارشات بزرگ مناسب برای اجرای سفارشات کوچک و متوسط

کلام پایانی 

در این مطلب به‌بررسی تفاوت صرافی OTC و P2P پرداختیم. لازم است در پایان اشاره کنیم که ایرانیکارت بهترین صرافی OTC در ایران است. شما می‌توانید بدون پرداخت کارمزد بیش از 700 ارز دیجیتال را در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق ایرانیکارت بخرید یا بفروشید. تمام معاملات در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گرفته و ارزهای دیجیتال به‌کیف پول شما منتقل می‌شوند. برای خرید ارز دیجیتال در ایرانیکارت، می‌توانید از ریال استفاده کنید. به‌این ترتیب کارمزد تبدیل ریال به تتر برای خرید سایر رمز‌ارز‌ها نیز عملا منتفی می‌شود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
آموزش صرافی ارز دیجیتال
بهترین صرافی های جایگزین بایننس
اخیرا یافتن بهترین صرافی جایگزین بایننس، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. با اجباری شدن احراز هویت در صرافی بایننس، موج عظیمی از تریدرهای حوزه ارزهای رمزنگاری شده دچار...
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
آموزش صرافی ارز دیجیتال
لیست بهترین ایردراپ صرافی ها ۲۰۲۲
بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال برای افزایش عرضه در گردش و تحرکات بازار، توکن‌های رایگان را در جوامع خود توزیع می‌کنند که به عنوان airdrops شناخته می‌شوند. بیشتر ایردراپ‌هایی که...
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
آموزش صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت (معرفی بهترین صرافی)
از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بین کاربران ناشناس هستند و در چند ثانیه انجام می‌شوند، سرعت و ناشناس بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرصتی جذاب برای مجرمانی است...