بلاکچین

راهنمای کامل برای تأیید تراکنش‌های معلق

راهنمای کامل برای تأیید تراکنش‌های معلق

هنگام ارسال دارایی ارز دیجیتال موجه شدن با تراکنش‌های تایید نشده‌ای که ساعت‌ها و یا حتی روزها گیر کرده‌اند می‌تواند بسیار خسته‌کننده و البته نگران‌کننده باشد. به خصوص اگر این موضوع را شنیده باشید که در بازار ارز دیجیتال اگر اطلاعات تراکنش نادرست باشد، دارایی شما از بین می‌رود. با این حال جای نگرانی نیست و کانفرم تراکنش شما به احتمال زیاد در چند ساعت آینده انجام می‌شود.

کانفرم confirm تراکنش چیست؟  

کانفرم (Confirm) تراکنش یک مرحله بسیار مهم در چرخه یک تراکنش بلاکچین است. در بلاک‌چین، تایید تراکنش که به آن Confirm گفته می‌شود، فرآیندی است که طی آن، صحت و اعتبار یک تراکنش توسط شبکه تایید می‌شود. این امر به این معنی است که تراکنش به طور دائم به دفتر کل توزیع شده اضافه شده و دیگر قابل برگشت نیست.

بنابراین، Unconfirmed transactions یا تراکنش تایید نشده نیز به معنی تراکنشی است که هنوز توسط هیچ ماینری برای اعتبارسنجی انتخاب نشده است. تقریبا در همه موارد، ماینرها و اعتبارسنج‌ها تراکنش‌هایی را در اولویت‌ قرار می‌دهند که بالاترین کارمزد را دارد تا اعتبارسنج نیز بتواند بالاترین پاداش ممکن را به دست آورد.

کانفرم تراکنش‌های یک بلاک چگونه انجام می‌گیرد؟

کانفرم تراکنش‌های یک بلاک چگونه انجام می‌گیرد؟

در بلاکچین، هر بار که فردی قصد انجام تراکنش دارد و آن را برای انجام شدن به بلاکچین می‌فرستد، تراکنش ابتدا وارد فضایی مثل اتاق انتظار می‌شود. این اتاق انتظار که mempool نام دارد، جایی است که تراکنش‌ها منتظر می‌مانند تا توسط یک اعتبارسنج یا ماینر انتخاب شوند.

بدین ترتیب، یک تراکنش تا زمانی که یک ماینر (در یک بلاک چین با الگوریتم اثبات کار) یا یک اعتبارسنجی (در یک بلاک چین با الگوریتم اثبات سهام) آن را انتخاب کرده و به بلاک چین اضافه کند، در mempool باقی می‌ماند. تمامی تراکنش‌هایی که در میم پول قرار دارند در وضعیت معلق هستند. حال همانطور که گفتیم، ماینرها ابتدا تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری دارند را در الویت قرار داده و پردازش می‌کنند. بنابراین، اگر تعداد زیادی تراکنش در ممپول وجود داشته باشد و شما کارمزد تراکنش نسبتا کمی را پرداخت کرده باشید، تراکنش شما می‌تواند برای مدت طولانی تایید نشده باقی بماند، زیرا ماینرها یا اعتبارسنجی‌ها ابتدا تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر را انتخاب می‌کنند.

هنگامی که تعداد تراکنش‌های موجود در mempool به اندازه کافی کم شد تا یک ماینر بتواند تراکنش شما را بدون از دست دادن تراکنش با کارمزد بالاتر اضافه کند، تراکنش شما به بلوک بعدی اضافه می‌شود. به محض این که کارهای تراکنش توسط ماینر انجام شد، در یک بلوک گنجانده می‌شود و  می‌گوییم تراکنش COFIRM شده است.

چگونه می‌توانیم کانفرم شدن یا نشدن یک تراکنش را بررسی کنیم؟

برای این که بتوانید وضعیت تراکنش خود را در بلاکچین بررسی کنید، سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد. اولین و بهترین راه، استفاده از یک کاوشگر بلاکچین است. اکثر شبکه‌ها دارای جستجوگرهای بلاک هستند که به شما امکان می‌دهند رهگیری تراکنش‌ها را انجام دهید و وضعیت تأیید آن‌ها را مشاهده کنید. برای استفاده از یک کاوشگر بلاک‌چین، باید شناسه هش تراکنش (TXID) را داشته باشید. TXID را می‌توانید از کیف پول یا پلتفرمی که از آن برای ارسال تراکنش استفاده کرده‌اید، پیدا کنید.

اما در صورتی که مهارت چندانی در ارزهای دیجیتال ندارید و کار با Blockchain explorer ها برای شما دشوار است، معمولا در کیف پولی که با استفاده از آن تراکنش را انجام داده‌اید نیز می‌توانید وضعیت تراکنش خود را بررسی کنید.

در نهایت اگر هیچکدام از دو روش بالا جواب ندارد، می‌توانید از وب‌سایت‌های بررسی وضعیت تراکنش نیز کمک بگیرید. در این وب‌سایت‌ها مانند memepool.space می‌توانید با ارائه TXID  تراکنش وضعیت تراکنش خود را مشاهده کنید.

کانفرم شدن یک تراکنش چقدر طول می‌کشد؟

هر بلاکچین الگوریتم اجماع خاص خود را دارد که می‌تواند بر سرعت تأیید تراکنش تاثیر بگذارد. در برخی از بلاکچین‌ها، تراکنش برای اضافه شدن به یک بلوک باید دو یا سه تایید یا کانفرم را به دست آورد. بنابراین، این که کانفرم شدن تراکنش چقدر طول می‌کشد به عوامل مختلفی مانند:

  • شلوغی شبکه
  • کارمزد تراکنش
  • ظرفیت شبکه
  • نوع الگوریتم اجماع

و  موراد دیگر بستگی دارد. به طور معمول شبکه‌هایی که از مکانیسم‌های پیشرفته مانند اثبات سهام استفاده می‌کنند زمان تایید تراکنش بسیار کوتاه‌تری را نسبت به بلاکچین‌هایی دارند که از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کنند. این میزان می‌تواند در شبکه‌های قدیمی به بیش از ده دقیقه و در شبکه‌های جدیدتر کمتر از یک ثانیه نیز باشد.

تراکنش بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

تراکنش بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

بیت کوین یک بلاکچین قدیمی است که از مکانیسم اجماع کار PoW برای تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. در این بلاکچین تراکنش‌ها باید منتظر بمانند تا توسط یک ماینر انتخاب و تایید شوند. کل زمان ارسال و دریافت بیت کوین از تراکنش به تراکنش متفاوت است. 

به طور متوسط تایید تراکنش بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. البته این زمان ممکن است در ساعات شلوغی شبکه به بیش از دو ساعت و حتی گاهی بیش از یک روز افزایش یابد. 

برای تایید تراکنش بیت کوین چند کانفرم لازم است؟

تعداد کانفرم مورد نیاز برای تأیید تراکنش بیت‌کوین به طور کلی ۶ مورد است. البته این عدد همیشه ثابت نیست و بسته به نوع تراکنش می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری دارند نیاز به تعداد کانفرم‌های کمتری خواهند داشت.

چگونه تراکنش تایید نشده خود را کانفرم کنیم؟

در صورتی که تراکنشی را انجام داده‌اید و با گذشت زمان همچنان تایید نشده، بهترین کار صبوری کردن است. زیرا به احتمال زیاد در زمانی که شما تراکنش را انجام داده‌اید ترافیک بلاکچین بالا بوده و همزمان افراد زیادی در حال انجام تراکنش هستند. از این رو به محض این که ممپول خلوت‌تر شود نوبت به تراکنش شما خواهد رسید و این انتقال انجام می‌شود.

اما در صورتی که برای انجام تراکنش خود عجله دارید، می‌توانید با استفاده از روش افزایش کارمزد تراکنش خود را در الویت تایید اعتبارسنج‌ها قرار دهید. البته به یاد داشته باشید ممکن است همه بلاکچین‌ها از این روش پشتیبانی نکنند.

Replace By Fee  چیست؟

Replace By Fee (RBF)  یک ویژگی در پروتکل بیت‌کوین است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش های تایید نشده و معلق خود را با تراکنش جدیدی که کارمزد بالاتری دارد جایگزین کنند. این روش کمک می‌کند تا حتی در زمان‌های شلوغی شبکه تراکنش شما به سرعت تایید شود. در این روش، کاربر ابتدا:

  • یک تراکنش بیت‌کوین با کارمزد اولیه ارسال می‌کند.
  • اگر تراکنش به سرعت تأیید نشد، کاربر می‌تواند یک تراکنش جدید با همان آدرس‌های فرستنده و گیرنده اما با کارمزد بالاتر ایجاد کند.
  • ماینرها به طور خودکار تراکنش جدید را با کارمزد بالاتر انتخاب می‌کنند و تراکنش قبلی را نادیده می‌گیرند.

البته در این روش شما باید دو بار کارمزد پرداخت کنید و کارمزد تراکنش قبلی به شما برگردانده نمی‌شود. از این رو ممکن است هزینه تراکنش شما کمی بیشتر از حالت عادی شود. علاوه بر این، برای بهره‌مندی از این قابلیت باید از یک کیف پول بیت کوین که از RBF (جایگزینی کارمزد) پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. توجه داشته باشید RBF فقط برای تراکنش‌هایی که هنوز تأیید نشده‌اند قابل استفاده است.

کدام یک از کیف پول‌ها از RBF پشتیبانی می‌کنند؟

به طور کلی روش RFB بیشتر درباره ارز دیجیتال بیت کوین است و سایر بلاکچین‌ها این قابلیت را ندارند. از این رو کیف پول‌های بیت کوینی که از قابلیت RFB پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • BlueWallet: یک کیف پول محبوب RBF Bitcoin که از سایر ویژگی‌های پیشرفته نیز پشتیبانی می‌کند.
  • Samourai: یک کیف پول منبع باز غیرحضانتی برای اندروید با ویژگی‌های پیشرفته از جمله RBF.
  • Electrum: الکتروم یک کیف پول دسکتاپی بیت کوین که از RBF و پشتیبانی می‌کند.
  • Mycelium: یک کیف پول بیت کوین موبایل منبع‌باز که از RBF پشتیبانی می‌کند و به دلیل رابط کاربر پسند خود شناخته شده است.
  • Exodus: یک کیف پول غیرحضانتی برای برنامه‌های دسکتاپ، موبایل و برنامه‌های مبتنی بر مرورگر که از تراکنش‌های بیت کوین RBF پشتیبانی می‌کند.
  • Trezor: تروزر یک کیف پول سخت‌افزاری متن باز بیت کوین است که ویژگی bump fee را ارائه می‌دهد.
  • Ledger Live: نرم‌افزار رسمی کیف پول دسکتاپ و موبایل برای کیف پول‌های سخت افزاری لجر از RBF نیز پشتیبانی می‌کند.

چرا هنگام استفاده از RBF باید کارمزد هر دوتراکنش را پرداخت کرد؟

هنگام استفاده از RBF، باید برای هر دو تراکنش (تراکنش اصلی و تراکنش جایگزین) کارمزد پرداخت کنید. این به این دلیل است که کارمزد اصلی تراکنش به ماینرهایی که تراکنش را در ابتدا در بلاک‌چین وارد کرده‌اند، تعلق می‌گیرد و کارمزد جایگزین به ماینرهایی که تراکنش جدید را پردازش می‌کند پرداخت می‌شود.

سخن پایانی

با محبوبیت ارزهای دیجیتال و افزایش ترافیک شبکه‌های بلاکچینی، این روزها با احتمال بیشتری با تراکنش های تایید نشده مواجه می‌شویم. تراکنش‌های تایید نشده به تراکنش‌هایی گفته می‌شود که بنا به دلایلی مثل کارمزد کم در ممپول باقی مانده‌ و هیج ماینری آن‌ها را برای پردازش انتخاب نکرده‌اند. برای کانفرم تراکنش های تایید نشده، بهترین روش صبر کردن است اما در شبکه‌های مختلف روش‌هایی مثل افزایش کارمزد نیز برای تسریع فرآیند وجود دارد.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

برای تایید تراکنش‌های بیت کوین حدود 6 کانفرم نیاز است و به همین دلیل تراکنش‌های بیت کوین کمی طولانی‌تر از سایر بلاکچین‌ها است.

اکثر آلت کوین‌ها برای تایید به 2 تا 4 تراکنش نیاز دارند.

کانفرم تراکنش برای حفظ امنیت و یکپارچگی نودها و کل شبکه بلاکچین ضروری است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...