آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی کف و سقف سه قلو در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال + آموزش معامله با آن

الگوی کف و سقف سه قلو در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال + آموزش معامله با آن

الگوی کف و سقف سه قلو، جزو پرکاربردترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌رود. یک الگوی کلاسیک که تشخیص آن روی نمودار قیمت، کار نسبتا ساده‌ای است. ضمن اینکه سیگنال مهمی از تغییر روندها در نمودار را در اختیار ما قرار می‌دهد. آشنایی با الگوهای سقف و کف سه قلو برای تعیین نقاط مناسب ورود به پوزیشن‌های خرید و فرش ارز دیجیتال و همچنین تعیین حد سود و ضرر کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این الگوی کلاسیک و بهترین استراتژی معاملاتی با استفاده از آن را بررسی کنیم.  

مفهوم الگوهای کلاسیک کف و سقف سه قلو  

الگوی کلاسیک کف و سقف سه قلو در پایان روندها شکل می‌گیرد و یک الگوی معکوس کننده یا برگشتی محسوب می‌شود. اگر با روند نزولی در نمودار روبه‌رو باشیم، الگوی کف سه قلو ایجاد می‌شود. برعکس، الگوی سقف سه قلو در انتهای روند صعودی به‌وجود می‌آید. امکان شکل‌گیری این الگوی کلاسیک در تایم فریم‌های مختلف وجود دارد. در هر صورت شناسایی آن، سیگنال بسیار مهمی برای پیش‌بینی تغییر روندها در نمودار به‌شمار می‌رود.

یکی از اشتباهات معامله‌گران در مواجهه با الگوی بازگشتی، تصمیم‌گیری برای انجام معامله قبل از کامل شدن الگو است. تجربه نشان می‌دهد که برای معامله کردن با الگوهای قیمت باید حتما تا کامل شدن آن‌ها روی نمودار قیمت صبر کنید. در غیر این صورت ممکن است اتفاقات غیر منتظره تمام رشته‌های شما را پنبه کنند. 

الگوی کف سه قلو 

الگوی کف سه قلو 

الگوی کف سه قلو را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید. این الگوی کلاسیک در پایان روند نزولی نمودار قیمت ظاهر می‌شود. به این ترتیب که سه کف قیمت تقریبا در یک سطح قیمت کنار یکدیگر روی نمودار شکل می‌گیرند. در عین حال یک خط گردن (Neckline) نیز وجود دارد که نقش خط مقاومت را ایفا می‌کند. در فاصله بین شکل‌گیری سه کف قیمت، نمودار دو بار به خط گردن برخورد می‌کند. بعد از شکل‌گیری سومین کف قیمت باید منتظر افزایش قیمت و شکسته شدن خط گردن باشید. 

اتفاقی که در تصویر فوق به‌وضوح مشاهده می‌کنید. با شکل‌گیری الگوی کف سه قلو باید خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی خرید یا لانگ در بازار ارزهای دیجیتال آماده کنید. تاکید می‌کنیم قبل از اطمینان از شکسته شدن خط گردن نباید برای ورود به پوزیشن معاملاتی اقدام کنید. 

اعتبار الگوی کف سه قلو 

سوال اساسی این است که چه زمانی می‌توان به الگوی کف سه قلو اعتماد کرد؟ اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، تایم فریم شکل‌گیری این الگو روی نمودار است. هر چه این الگو در مدت زمان طولانی‌تری روی نمودار به‌وجود بیاید، اعتبار بالاتری خواهد داشت. 

بررسی حجم معاملات در زمان شکل‌گیری الگوی کف سه قلو نیز اهمیت زیادی دارد. در محدوده شکل‌گیری الگوها حجم معاملات به‌طور محسوسی افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از اندیکاتور حجم می‌توانید پی به این موضوع ببرید. با نزدیک شدن نمودار به خط گردن در الگوی کف سه قلو حجم معاملات به بیشترین سطح خود می‌رسد. 

موضوع مهم دیگر درباره اعتبار الگوی کف سه قلو محدوده شکل‌گیری کف‌های قیمت است. در حالت ایده‌آل، کف‌های قیمت سه قلو روی یک خط افقی تشکیل می‌شوند. اگر این سه نقطه را به هم وصل کنید نباید خطی با شیب بیش از 2 درصد روی نمودار ایجاد شود. ضمنا اختلاف قیمت بین کف و خط گردن نیز در این الگو نباید خیلی زیاد باشد. معمولا 10 درصد اختلاف قیمت در شکل‌گیری این الگو کاملا طبیعی است. تصویر زیر مثالی از یک الگوی کف سه قلو است که نکات فوق در آن صدق می‌کنند. 

نکته مهم دیگری که برای ارزیابی اعتبار این الگو به‌کار می‌آید، استفاده از اندیکاتور RSI است. این الگوی قیمت در پایان روند نزولی روی نمودار ظاهر می‌شود. در پایان روند نزولی، اندیکاتور RSI وارد محدوده اشباع فروش (پایین‌تر از 30) می‌شود. با چک کردن این اندیکاتور می‌توانید مهر تایید بر شکل‌گیری الگوی کف سه قلو بزنید. 

استراتژی معامله با الگوی کف سه قلو 

استراتژی معامله با الگوی کف سه قلو 

الگوی کف سه قلو نشان دهنده پایان روند نزولی و آغاز روند صعودی است. استراتژی معاملاتی با این الگوی قیمت هم نسبتا ساده است. همان‌طور که اشاره کردیم، در مواجهه با الگوی کف سه قلو باید به‌سراغ پوزیشن خرید بروید. منتظر بمانید تا سومین کف قیمت روی نمودار ظاهر شود.

نقطه ورود به پوزیشن معاملاتی را باید جایی بالاتر از خط گردن در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که در بسیاری از مواقع شاهد پولبک زدن نمودار به خط گردن شکسته شده خواهید بود. اگر خیلی محتاط هستید، می‌توانید منتظر پولبک زدن بمانید و سپس سفارش خود را ثبت کنید. البته ممکن است در این حالت فرصت ورود به معامله را از دست بدهید. 

هدف سود در الگوی کف سه قلو 

برای تعیین حد سود و ضرر پوزیشن معاملاتی نیز کار ساده‌ای در پیش دارید. حد ضرر را جایی پایین تر از خط گردن روی نمودار تعریف کنید. سپس فاصله بین کف قیمت و خط گردن را اندازه بگیرید. این عدد را به نقطه ورود اضافه کنید تا حد سود یا هدف معامله به دست بیاید. بر این اساس می‌توانید پوزیشن معاملاتی خود را باز کنید. 

الگوی سقف سه قلو 

الگوی سقف سه قلو 

الگوی سقف سه قلو را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید. این الگوی کلاسیک در پایان روند صعودی نمودار قیمت ظاهر می‌شود. به این ترتیب که سه سقف قیمت تقریبا در یک سطح قیمت کنار یکدیگر روی نمودار شکل می‌گیرند. در عین حال یک خط گردن (Neckline) نیز وجود دارد که نقش خط حمایت (Support) را ایفا می‌کند. در فاصله بین شکل‌گیری سه سقف قیمت، نمودار دو بار به خط گردن برخورد می‌کند. بعد از شکل‌گیری سومین سقف قیمت باید منتظر کاهش قیمت و شکسته شدن خط گردن باشید. 

اتفاقی که در تصویر فوق به‌وضوح مشاهده می‌کنید. با شکل‌گیری الگوی سقف سه قلو باید خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی فروش یا شورت در بازار ارزهای دیجیتال آماده کنید. تاکید می‌کنیم قبل از اطمینان از شکسته شدن خط گردن نباید برای ورود به پوزیشن معاملاتی اقدام کنید. 

اعتبار الگوی سقف سه قلو 

برای بررسی اعتبار الگوی سقف سه قلو چهار راه پیش روی شما وجود دارد. نخست باید به‌ سراغ بررسی تایم فریم شکل‌گیری این الگو بروید که هر چه بزرگ‌تر باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت. در کنار آن باید روی حجم معاملات نیز تمرکز کنید. معمولا حجم معاملات در محدوده خطوط مقاومت و گردن در الگوی سقف سه قلو به بیشترین میزان می‌رسد. 

موضوع مهم دیگر درباره اعتبار الگوی سقف سه قلو محدوده شکل‌گیری سقف‌های قیمت است. در حالت ایده‌آل، سقف‌های قیمت روی یک خط افقی تشکیل می‌شوند. اگر این سه نقطه را به هم وصل کنید نباید خطی با شیب بیش از 2 درصد روی نمودار ایجاد شود. ضمنا اختلاف قیمت بین خطوط مقاومت و گردن نیز در این الگو نباید خیلی زیاد باشد. معمولا 10 درصد اختلاف قیمت در شکل‌گیری این الگو کاملا طبیعی است. تصویر زیر مثالی از یک الگوی سقف سه قلو است که نکات فوق در آن صدق می‌کنند. 

نکته مهم دیگری که برای ارزیابی اعتبار این الگو به‌کار می‌آید، استفاده از اندیکاتور RSI است. این الگوی قیمت در پایان روند صعودی روی نمودار ظاهر می‌شود. در پایان روند صعودی، اندیکاتور RSI وارد محدوده اشباع خرید (بالاتر از 70) می‌شود. با چک کردن این اندیکاتور می‌توانید مهر تایید بر شکل‌گیری الگوی سقف سه قلو بزنید. 

استراتژی معامله با الگوی سقف سه قلو 

استراتژی معامله با الگوی سقف سه قلو 

الگوی سقف سه قلو نشان دهنده پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی است. استراتژی معاملاتی با این الگوی قیمت هم نسبتا ساده است. همان‌طور که اشاره کردیم، در مواجهه با الگوی سقف سه قلو باید به‌سراغ پوزیشن فروش بروید. منتظر بمانید تا سومین سقف قیمت روی نمودار ظاهر شود.

نقطه ورود به پوزیشن معاملاتی را باید جایی پایین‌تر از خط گردن در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که در بسیاری از مواقع شاهد پولبک زدن نمودار به خط گردن شکسته شده خواهید بود. اگر خیلی محتاط هستید، می‌توانید منتظر پولبک زدن بمانید و سپس سفارش خود را ثبت کنید. البته ممکن است در این حالت فرصت ورود به معامله را از دست بدهید. 

هدف سود در الگوی سقف سه قلو 

برای تعیین حد سود و ضرر پوزیشن معاملاتی نیز کار ساده‌ای در پیش دارید. حد ضرر را جایی بالاتر از خط گردن روی نمودار تعریف کنید. سپس فاصله بین سقف قیمت و خط گردن را اندازه بگیرید. این عدد را از نقطه ورود کم کنید تا حد سود یا هدف معامله به دست بیاید. بر این اساس می‌توانید پوزیشن معاملاتی خود را باز کنید. 

آیا ممکن است الگوی کف و سقف سه قلو نقض شوند؟ 

الگوهای کلاسیک نیز مانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال هستند. نمی‌توانید با قطعیت درباره درستی آن‌ها اظهار نظر کنید. اولا حتما تا کامل شدن الگو باید صبر کنید تا با اطمینان درباره شکل‌گیری آن به جمع‌بندی برسید. علاوه بر آن حتی پس از شکل‌گیری الگوی کف و سقف سه قلو هم نمی‌توانید مطمئن باشید که نتیجه طبق آنچه تا اینجا بیان کردیم، باشد. سعی کنید سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را برای دستیابی به یک ستاپ معاملات معتبر به‌کار بگیرید. به این ترتیب درصد موفقیت تحلیل شما افزایش پیدا می‌کند. 

برای مثال در پایان روند صعودی، اندیکاتور RSI وارد محدوده اشباع خرید (بالاتر از 70) می‌شود. همچنین در پایان روند نزولی، اندیکاتور RSI وارد محدوده اشباع فروش (پایین‌تر از 30) می‌شود. با چک کردن این اندیکاتور می‌توانید مهر تایید بر شکل‌گیری الگوی سقف و کف سه قلو بزنید. 

تشخیص برگشت روند با الگوی سقف و کف سه قلو

در این مطلب به‌معرفی الگوی کف و سقف سه قلو پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، با الگوی بازگشتی سروکار دارید که تشخیص آن کار نسبتا راحتی است. در عین حال ابزار کلاسیک کاربردی برای تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌رود. با کمی تمرین و تکرار روی چارت قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانید این الگوها را به‌طور کامل فرابگیرید. پس از آن برای تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها می‌توانید روی این الگوی کلاسیک حساب ویژه‌ای باز کنید. 

الگوی کف و سقف سه قلو در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال + آموزش معامله با آن
الگوی کف و سقف سه قلو، جزو پرکاربردترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌رود. یک الگوی کلاسیک که تشخیص آن روی نمودار قیمت، کار نسبتا ساده‌ای است. ضمن اینکه...
4.5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...